2010.06.11.
Elterelő hadművelet
Nem igaz, hogy a kettős állampolgárságról
szóló törvény elfogadása hergelte volna fel Ficóékat. A
szlovák törvényhozás az elmúlt négy év folyamán számtalan
határozatot hozott és törvénymódosítást hajtott végre a
magyar kisebbség ellen. Most a parlamenti választási kampány
kellős közepén a szlovák választókat akarják mozgósítani
a nemzeti érzelmek felkorbácsolásával. Ez alantas szándék,
mert a valódi cél, hogy más ügyekről, gazdasági botrányokról
tereljék el a figyelmet, a számukra kellemetlen témákat elfedjék
számukra elő. A kormánypártok hisztériakeltéséről, riogatásairól
Farkas Iván, a Magyar Koalíció Pártja (MKP) Országos Tanácsának
elnöke, a párt parlamenti képviselője beszél.
– Május 25-én a 150 tagú törvényhozásban ezt az
alkotmányellenes határozatot összesen 113 koalíciós és
ellenzéki képviselő támogatta. Az MKP képviselői miért nem
voltak jelen a határozat megszavazásakor?
– Jelen voltunk a kezdéskor, csak kivonultunk. A kivonulás
előtt Csáky Pál elnök úr felolvasta az MKP frakciójának álláspontját.
Az előzményekhez hozzátartozik, hogy a szlovák törvényhozás
az elmúlt négy év folyamán számtalanszor hozott határozatot
és törvénymódosítást a magyar kisebbség érdekei ellenében.
Most a parlamenti választási kampány kellős közepén a szlovák
választókat akarják mozgósítani a nemzeti érzelmek felkorbácsolásával.
Ez alantas szándék, mert a valódi cél, hogy más ügyekről,
gazdasági botrányokról tereljék el a figyelmet, a számukra
kellemetlen témákat elfedjék számukra előnyös, mozgósító
témákkal. Ők ugyanis a témaátfedés nagymesterei. Így aztán
– túllőve a célon – többször nemzetközi konzekvenciái
vannak a szlovák parlament határozatainak, törvénymódosításainak.
A kormánypártok tehát nem úgy kezelik a problémákat, ahogy
egy EU-s tagországban kéne. Meggyőződésem, hogy a szlovákiai
parlamenti választásokat követően a két szomszédos európai
uniós tagországhoz méltó módon rendeződik majd a kettős állampolgárság
kérdése.
– A Sme c. liberális napilap azt írta, hogy az MKP képviselői nem
is voltak jelen a parlamentben, a képviselők még a
mobiltelefonjaikat sem vették fel, bezzeg a Híd képviseltette
magát a törvényhozásban, Simon Zsolt pedig nyíltan
kijelentette, hogy a Budapesten elfogadott törvény
nacionalizmust vált ki, és lehetőséget nyújt a magyar kártya
előhúzására. Mi erről a véleménye?
– Igaz, hogy Szlovákiában általában politikai célzattal
szoktak megfogalmazni olyan kemény ellenlépéseket és a magyarságot
hátrányosan érintő határozatokat, mint azt május 26-án tették.
A kormánypártok – főleg a Smer és a Szlovák Nemzeti Párt
– fő célja választóbázisuknak mozgósítása. Számukra
semmi sem drága, így bármilyen EU-s országhoz nem méltó metódust
is megengednek maguknak. Több felmérés szerint csökkent a mai
kormánypártok támogatása, Slota és Meciar pártjai pedig a
bejutási küszöb közelébe kerültek. Végre, valós alternatíva
rajzolódott ki a jobboldalon. Ezen belül az MKP támogatottsága
is nőtt. A Smer egyik volt képviselője a 2002-es választásokkal
kapcsolatban a párt finanszírozási viszszaéléseinek kérdéskörét
is felvetette. A görögországi segély megítélése sem
kedvezett a kormánypártok népszerűségének. A kérdés az,
hogy a szlovák kormány illetékes képviselői vajon megfelelően
képviselték-e Szlovákia és az ország polgárainak érdekeit
Brüsszelben, amikor a 110 mld. euró támogatási keret elosztásáról
döntöttek? Miért támogatták azt, hogy minden tagország megközelítőleg
lakossága számarányának megfelelően vállaljon szerepet a segélyből?
Miért nem javasolták, mint az eurótérség legifjabb tagjának
képviselői, hogy az elosztásnál vegyék figyelembe a nemzeti
össztermék egy főre eső nagyságát, az átlagbérek és átlagnyugdíjak
szintjét? Tehát ezekről a problémákról akarták elterelni a
figyelmet, amikor előhúzták a magyar kártyát. Így a
budapesti törvénymódosítás időzítése csupán szlovákiai
szemszögből nézve nem volt ideális. Ki kell emelni, hogy az
MKP szerint a magyar parlamentnek joga volt ahhoz a lépéshez,
hogy döntsön a kettős állampolgárság kérdésében. Tény,
hogy a magyar állampolgársági törvény módosítása Szlovákián
kívül más szomszédos országokban nem vált „forró üggyé”
az előbb említett okok miatt. A felvidéki magyarok számára
nagyon fontos dolog a kettős állampolgárság bevezetése, mert
a 2004-es sikertelen népszavazást követően csalódtak az
anyaországban. A mostani döntés azt mutatja, hogy megtörténhet
a magyarságnak a határon túlívelő szellemi egyesítése. A
magyar állampolgárság kérése természetesen lehetőség
minden egyes határon túli magyar számára. Mindenki személyesen
eldöntheti, él-e ezzel a lehetőséggel. Meggyőződésem, hogy
a felvidéki magyarok többsége nem hagyja magát megfélemlíteni.
A felvidéki magyarság lélekszáma 10 évente 10%-kal csökken,
ami nem csak a halálozásnak, hanem az asszimilációnak is a következménye.
Mi ezen változtatni szeretnénk, s ehhez jó eszköz lehet a
magyar állampolgárság felvétele.
– Tehát Ficóék alkotmányellenes törvényt szeretnének
elfogadtatni, amely kimondaná, az a szlovák állampolgár, aki
kezdeményezi a magyar állampolgárságának felvételét, elveszíti
a szlovák állampolgárságot. Egyes közfeladatok és állami
funkciók ellátását is meg fogják tiltani a szlovák-magyar
kettős állampolgároknak?
– A szlovák alkotmány értelmében a törvények nem
lehetnek retroaktívak, visszaható erejűek. Az eddigi kettős állampolgárokra
még nem hat ez a jogszabály, ami július 1-jétől lép életbe.
Aki ezután kér egy másik állampolgárságot, nem fogja
megkapni. Azt azonban látni kell, mindenütt el kell mondani,
hogy ez a törvény igazán a magyarok ellen szól. Nem is rejtett
diszkriminációról lehet szó, mert tudhatta a szlovák kormányzat,
hogy az anyaországi parlament döntése értelmében a kettős állampolgárságot
főleg a magyarok fogják kérni. Szerencsénkre óriási hibát követett
el a szlovák kormány azzal, hogy mielőtt a parlament elé vitte
az ominózus törvénymódosítást, érintetlenül hagyta az
alkotmányt. A szlovák alkotmány ugyanis kimondja, hogy akarata
ellenére márpedig senki sem fosztható meg állampolgárságától.
Tehát a május 26-án hozott törvény nincs összhangban az
alkotmánnyal. Ezért az MKP az alkotmánybírósághoz fordul. Ha
ott kedvezőtlen döntést hoznak, akkor a következő lépcső a
strassburgi Európai Emberi Jogi Bíróság lesz.
– Fico érvelése nevetséges. Szerinte a sikeres Szlovákiát –
ahol a gazdaság növekedése az EU-tagországok között a legerőteljesebb,
külső tartozása a legalacsonyabbak között van, a gazdasági válság
következményeivel is elbír – Magyarország megirigyelte. A
magyar állampolgárság megadásával a Szlovákiában élő
magyarok magyar identitását akarják erősíteni, akik ezzel
majd gyengítik a Szlovák Köztársaság nemzeti érdekeit.
– A szlovák gazdaság valójában siralmas állapotban
van. A parlament legutolsó tervezett ülésén javasoltam a
napirendi pontok kibővítését azzal, hogy beszámolót
hallhassunk arról, miként is áll az ország gazdasági állapota.
A koalíciós képviselők ezt a témát nem tartották fontosnak,
így leszavazták javaslatomat. A pénzügyminisztérium január
elejétől nem tájékoztat minket az államháztartás helyzetéről.
Néhány éve Szlovákia Magyarországról nézve gazdasági
sikerország volt. A Fico-kormányzat viszont elherdálta a
javakat. Egy hihetetlenül szétzilált közpénzekkel bíró ország
polgárai lettünk. A külföldi tartozás 2006 óta két és félszeresére
nőtt. Ha ebből a külföldi tartozásból lebontjuk a vállalkozói
szférát és a magánbankokat – így marad az állami szféra,
a kormány és nemzeti bank – a tartozás öt és félszerese a
négy évvel ezelőttinek. Az államháztartás hiánya másfél
évvel ezelőtt anemzeti össztermék 27%-a volt, mára ez a
45%-ot érte el. E növekedés mértéke és gyorsasága az Európai
Unióban a legerőteljesebb. Tehát nem igaz az, amit Fico
mondott. Ezzel szemben le kell szögezni, hogy a Szlovákiában élő
magyarok lojalitása a Szlovák Köztársasághoz példaértékű.
Betartjuk az ország törvényeit, s az adókat rendesen befizetjük.
A bűnözés átlaga sem rosszabb az országos átlagnál. Ha az
ország déli részének helyzetét elemezzük, akkor komoly hátrányos
megkülönbözetésről kell beszélnünk. Minden fejlesztési pénzt
az északi területek kapnak. Az utóbbi két évtizedben erőteljes
ipartelepítés folyt a fővároson kívül Nagyszombatban, Zsolnán
a Vág mentén, az ország középső és északi térségeiben.
Ezek a munkahelyteremtő beruházások messze elkerülték Dél-Szlovákiát.
Persze, azzal érvelhetnek az illetékesek, hogy északon halad a
korszerű, európai léptékű közlekedési infrastruktúra. Ki
és mikor döntötte el, hogy az a legbonyolultabb, legtagoltabb térségen
keresztül vezessen? Vagyis hogy a főváros közlekedési összekötése
a keleti határral a legdrágább legyen és a leghosszabb ideig
épüljön. A lehető legdrágább variáns épül, vagyis
feltehetőleg a nemzetállami érdekek döntöttek. Mert ugye az
autópályák a gazdaság ütőerei. Amerre haladnak, ott
telepszik meg az ipar, ott valósulnak meg a munkahelyteremtő
beruházások. Délen nem csak magyarok, hanem szlovákok is élnek,
így az ő regionális érdekeit sem veszik figyelembe. Ha a kormányfő
identitásról beszél, akkor ezekre a tényekre is figyelnie kéne.
Az országgal való azonosulás nem szavakkal, ijesztgetésekkel
érhető el, hanem olyan kiegyensúlyozott területfejlesztéssel,
amivel perspektívát kínálnak az ország különböző térségeiben
élő embereknek. Ezt kell mérlegelni, mert a diszkrimináció a
Fico-kormány idején ért el riasztó mértékeket. Az azt megelőző
években, mikor az MKP kormányon volt, sikereket könyvelhettünk
el, létrejött a galántai, a lévai, és a kenyheci ipari park.
A magyaroknak nem volt ennyire nyomasztó érzése. Az utóbbi években
számos esetben méltóságunkba gázoltak. Legkirívóbb eset az
államnyelvtörvény módosítása volt. A kormányfő érvelésének
elemzéséhez azt is tudni kell, hogy asszimilációs politika
folyik, és ha valami ez ellen hat, vagy hathat, akkor az felbőszíti
a mindenkori szlovák kormányt. Azt üzenem a felvidéki
magyaroknak, hogy ne hagyják magukat megfélemlíteni, mert a jövőnkről,
a magyarság stratégiai érdekeiről van szó.
– Az MKP képviselői és képviselőjelöltjei kérni fogják a kettős
állampolgárságot?
– Meggyőződésem, hogy többségünk kérni fogja,
hiszen ebben a témában is elöl kell járnunk, példát kell
mutatnunk. Érdekes, hogy a magyarországi törvényben foglaltaktól
enyhébb követelmények voltak érvényben Szlovákiában 1997 és
2005 között. Az idegen állampolgársággal bíró személy esetén
– élhetett az akár Magyarországon –, ha két szlovák állampolgár
tanúsította, hogy beszél szlovákul és szlovák felmenői
vannak, megkapta a külföldi szlovák státuszt, ezzel pedig ha kérvényezte,
akkor a szlovák állampolgárságot. Nem volt szükség arra,
hogy állandó lakhelye legyen Szlovákiában. Abban az időben
Szlovákia egyetlen szomszédja sem viszonyult hisztérikusan a
kettős állampolgárság megszerzésének puha feltételeihez.
Ezt a jogszabályt 2005-ben módosította a szlovák törvényhozása
annyiban, hogy az illetőnek az állandó lakhelye a kérvényezés
dátumától visszamenőleg legalább három évig Szlovákiában
legyen. Ez a módosítás reakciója volt a 2004-es sikertelen népszavazásnak.
Sejtették a szlovák döntéshozók, hogy egyszer Magyarországon
törvényt hoznak a kettős állampolgárság ügyében. Meggyőződésem,
minden felvidéki magyar békét és nyugalmat szeretne. Senkit
sem kell ijesztgetni, s fel kell hagyni a szomszédos ország kettős
állampolgárságot megszavazó törvényhozásának hisztérikus
támadásával.
Medveczky
Attila
|