2010.06.11.
Kolozsvár visszavár
Kádár Tibor
festőművész Kolozsváron született 1946 áprilisában.
1971-ben végzett a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola
festészeti szakán. 1971-74 között Marosújváron tanított műszaki
rajzot egy vegyipari gimnáziumban, 1974-től 1987-ig pedig festészetet
Kolozsváron a képzőművészeti gimnáziumban. Meghatározta pályáját
találkozása a Korunk Galéria szellemi műhelyével, továbbá a
tíz, munkával töltött nyár a szárhegyi művésztelepen
(1976-86). Kalotaszegen ismerkedett meg a népművészettel.
1971-től rendszeresen kiállító művész. 1988-ban családjával
elhagyta szülővárosát és Magyarországon telepedtek le. Egy
évig Budapesten tanított egy általános iskolában. 1990-ben
feleségével és három gyermekével beköltöztek egy veszprémi
műteremlakásba. 1991-ig a Veszprém Megyei Múzeumban dolgozott
művészettörténészként, ezt követően úgy döntött, hogy
kizárólag a festészetre koncentrál. A következő kilenc évben
műtermében dolgozott és folyamatosan kiállított Európa-szerte.
2000-től művészeti oktatóként, 2004-től-2009-ig pedig
igazgatóként vett részt a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt.
porcelánfestő iskolájának munkájában. Jelenleg szakköröket
vezet. Tagja a Magyar Alkotók Országos Szövetségének, a
Magyar Képzőművészek Szövetségének és a Magyar Festők Társaságának.
Évekig tagja és céhmestere volt a Veszprémi Művész Céhnek,
majd 2004-ben öt művésztársával megalapította a figuralitást
vállaló F-Csoportot. Egyéni kiállításai: 1980: Korunk Galéria,
Kolozsvár, 1981: Repülősök Klubja, Kecskemét, 1982: Művelődési
központ, Székelyudvarhely, 1983: Múzeum, Csíkszereda, 1984: Művelődési
ház, Gyergyószentmiklós, 1984: Új Élet szerkesztőség,
Marosvásárhely, 1985: Művelődési ház, Mákó (Kalotaszeg),
1986: Megyei könyvtár, Veszprém, 1989: Pesterzsébeti Múzeum,
Budapest, 1990: Laczkó Dezső Múzeum, Veszprém, 1990: Művelődési
Központ, Leányfalu, 1990: Művelődési Központ, Tab, 1990: Művelődési
Központ, Badacsonytomaj, 1990: Nagy László művelődési központ,
Ajka, 1991: Művelődési Központ, Hajdúböszörmény, 1991: Járási
Tanács Wunsiedel, Németország, 1991: Vetési Albert Gimnázium,
Veszprém, 1992: Nagy László emlékház, Iszkáz, 1992: Die e
Noite Galéri Geervliet (Hollandia), 1993: Illyés Gyula tanárképző
Főiskola, Szekszárd, 1993: Blitzdrucker Galéria, München,
1993: Nova Galéria, Hágen, 1993: Petőfi Színház, Veszprém,
1994: Thorasmide Galéria, Koppenháha, 1994: G. S. D Galéria,
Berlin, 1996: Staatlichen Nachbahnamt, Ulm, 1996: Star Galéria
Lewess, Anglia, 1996: Gladsaxe (Dánia), 1996: Csikász Galéria,
Veszprém, 2002: Passau, 2003: Csopak Galéria, 2005: Groningen
(Hollandia), 2006: Duna TV, 2007: Gödöllő, 2007: Európa Galéria
Budapest, 2008: Hágen (Németország). Csoportos kiállításai
voltak Erdélyben, Romániában, Magyarországon, Hollandiában,
Olaszországban, Horvátországban, Dániában, Németországban
és Angliában. Díjai: Országos Diákfesztivál, Kolozsvár I. díj
(1969), Ajkai őszi Tárlat Nívódíj (1990), Békéscsabai Alföldi
Tárlat, Svédországi Magyarok Szövetségének Díja (1991),
Veszprémi Tavaszi Tárlat nívódíj (1992, 1994), Pro Comitatu Díj
(1996), Ajkai Tárlat nívódíja (1997), Veszprém, Az 1848-49-es
jubileumi kortárs képző-és iparművészeti kiállítás I. díja
(1998), Veszprémi Tavaszi tárlat – Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériuma, Nívódíj (2002), Veszprém megye Érdemrendje
(2006), Prima Primissima megyei díja (2008).
– Ön alapító tagja és fő szervezője a figuratív művészeket tömörítő
F-csoportnak. Lehet, hogy rosszul látom, de egynémely grafikájában,
pl. a Közép-Európában nem fedezem fel azt a figuralitást,
mint a 2008-as Vanitászban.
–Nem is fedezheti fel, mert grafikáim egy része akkor készült,
mikor az elvontabb dolgok érdekeltek. Ezen a téren főleg ezüstgrafikákról
beszélhetünk. Itt a mondanivalón túl a kép belső dinamikájával
foglalkoztam. 1984-ben Nagy László verseinek ihletésére készítettem
egy grafika-sorozatot. Elvontak ezek a művek, de ugyanakkor a
figuralitás is bennük van. Grafikáimon mindig ott van az ember,
vagy az ember keze nyoma.
– Egynémely grafikája hasonlít Filep Sándornak – az F-csoport másik
tagjának – műveihez.
– Pedig Sándort akkor még nem is ismertem. A közép-európai
komoly képzőművészek, mint Filep Sándor, fantasztikus szintézisre
képesek. Igazi nagy alkotó volt Kondor Béla is, aki a 20. század
egyik legnagyobb festője volt, bár ezt külföldön igen kevesen
tudják. Kondor is szintetizáló festő volt. Műveiben benne
foglaltatik a 20. század szinte minden izmusa és ezek szintézise.
Gondolom sokan meglepődnek azon a kijelentésemen, hogy Kondor Béla
sokkal nagyobb festő Picassónál. Az utóbbi a könnyebb utat választotta,
míg ez Kondorra nem jellemző.
– Mennyire ismerik Nyugaton Kondor Béla művészetét?
– Nem igazán. Ha ismerik is, akkor sem írnak, beszélnek
róla a megfelelő módon. Ennek két oka van. A nyugati múzeumokban
alig látni Kondor-alkotásokat, tehát Kondor Béla számukra nem
létezik. A másik pedig az irigység. Csontváry képei sem láthatók
Nyugaton.
– Mindez nem a magyar kultúrmisszió hibája, vagy hiányossága?
– De igen. Nagy hibákról és hiányosságokról beszélhetünk.
Romváry Ferenc művészettörténész mindent elkövetett Csontváry
elismertetésére, Csontváry-vándorkiállítást szervezett
Nyugaton, de ez úgy tetszik nem elég. Mindenütt azt mondták a
festményekről, hogy fantasztikusak, ám naivnak, primitívnek is
nevezték őket. Ebben a féltékenység játszhat óriási
szerepet. Ha a Guggenheim Múzeumban lenne két Csontváry-kép,
akkor a mester a világ legnagyobb és elismert festői közé
tartozna.
– A hajdani szocialista blokk többi országa jobban ügyel arra, hogy
kultúrkincseit külföldön is megismerjék?
– Számos volt szocialista országban jobb a kultúrmisszió
mint idehaza; a hazai nagy kultúrintézményeknek jelenlegi és
volt vezetői is érthetetlenül viszonyultak a hazai képzőművészeti
élethez. Példa rá az 1848-as forradalom 150. évfordulója,
mikor is hiába volt óriási igény egy hazai képzőművészeti
kiállítás bemutatójára, a Műcsarnok akkori igazgatója úgy
döntött, hogy erre az időszakra lengyel fotóművészek munkáiból
állít ki. Pedig a Műcsarnokot a mindenkori magyar művészet
bemutatására hozták létre. Ha jól emlékszem, 1997-ben volt
az utolsó nagy bemutatkozása a magyar alkotóknak; a Szalon kiállítása.
Utána a „Vászon és ecset” című kiállítást hozták létre,
ami megosztotta a képzőművész társadalmat. Ezen a kiállításon
csak a „kiválasztottak” vehettek részt.
– Térjünk rá arra, hogy milyen széles is lehet a figurativitás
tartománya? Mely izmusok férhetnek bele? Hiszen létezik figurális
expresszionizmus is, melyben torzítottak a formák, de a valóság
világosan felismerhető.
– A figurativitás egy olyan állapot és gondolkodási mód,
melybe az egyéni temperamentum függvényében férnek bele a különféle
izmusok. A figurativitás alatt azt értem, amikor a művészek a
környező világ látható, vagy érezhető dolgaival jelenítenek
meg olyan dolgokat és problémákat, melyek az emberekhez szólnak.
Az absztrakt, az elvont művészet pedig kerüli az emberekkel és
a társadalommal kapcsolatos dolgokat és így gyakran öncélúvá
válik és ez így zsákutca. Itt példaként említhetjük Mark
Rothko és Jackson Pollock művészetét. Életművük teljes mértékben
lezárt. Azt mondták: nincs tovább, s mind az alkotással, mind
az életükkel leszámoltak. Az impresszionistákkal és főleg
Marcel Duchamp „művészetével” vette kezdetét a művészet
lezüllesztése, embertelenítése és „teszkósítása”.
Ebben Duchamp nem is volt hibás, ő eszközként szerepelt a
folyamatban. Milyen érdekes, hogy bátyjáról, Villonról, aki
komoly, nagy művész volt, alig lehet olvasni, hallani. Óriási
a hasonlóság a bankoknak a világ uniformalizálására való törekvése,
és a vezető nagy galériáknak a művészet „teszkósítására”
való hajlama között.
– Ha valaki ma figurálisan ábrázol, azt könnyen azzal vádolhatják,
hogy múltba néző, konzervatív, s nem modern?
– Így van, az F-csoport tagjait egyfolytában megalázzák
és címkézik. Az egyik képemet, a Hitetleneket azért zsűrizte
ki egy felkapott műítész, mert szerinte a festmény szocreál.
Én viszont azt mondom, hogy mi, figuratív művészek vagyunk a
legmodernebbek. Nem igaz, hogy most, a 21. században ennek az
elavult, absztrakt művészetnek kell folytatódnia.
– Egyáltalán lehet-e úgy alkotni, festeni figurálisan, mint a régebbi
mesterek tették?
– Nem, hiszen mi ebben a korban vagyunk figurális művészek.
Tehát nem úgy alkotunk, mint Giotto, vagy Caravaggio. Olyan
viszont előfordul, hogy a régi mesterek művészetét – ahogy
a Bibliát is – jelrendszerként használom, hogy érthetővé
tegyem az alkotást. Be merem vallani, hogy az embereknek festek
és nem magamnak, a kollégáknak, vagy a kritikusoknak. Aktuálisnak
és modernnek érzem tehát az F-csoportot. Van egy jóslatom: néhány
évtized múlva a jelenlegi absztrakt, kozmopolita művészek
visszatérnek a figuratív ábrázoláshoz. Természetesen egy
nagyon kiürült figurativitást fognak használni, de azt fogják
mondani: „fontos a figurális ábrázolás, vissza kell hozni, s
ezt mi – hajdani absztrahálók – találtuk ki”. A futuristák
hajdan azt mondták: robbantsuk fel a múzeumokat. Én ennek
ellenkezőjét állítom, sőt vigyük el a gyerekeket is a múzeumokba,
mert így alakulhat ki bennük egy egészséges világlátás.
– Kiállításokra is vigyek el a gyerekeket?
– Igazi, jó kiállítást alig lehet látni. Így a válaszom:
előbb mi, felnőttek bizonyosodjunk meg arról, hogy érdemes. A
mostani kiállításokon figyelem az arcokat. Sokan szégyellik
bevallani azt, hogy nem értik azt, amit látnak. Nem csodálom,
hiszen maga a művész sem érti sokszor, amit alkot. Ha a mai művész
nem azt festi, amit a felkapott művészettörténészek elvárnak
tőle, akkor jobb helyeken, főleg Budapesten nincs keresnivalója.
– Jelenleg a képzőművészet tehát egy határvonal előtt áll?
– Így van, ennek az uniformalizált, „teszkósított”
művészetnek elérkezett a végórája. Lehet, hogy átveszi a
helyét egy rosszabb? Lehet. De remélem, hogy jobb korszak köszönt
be a művészeti életben. Ma már egyre több fiatal művészpalánta
jelenti ki: szeretnék megtanulni figurát rajzolni, s anatómiát
tanulni. Hiszen a pesti és a pécsi főiskoláról kiirtották az
anatómiát, s a tanárok gúny tárgyává tették a figurativitást.
A tanár kijelenti: gyűlöli a terpentin és az olajfesték szagát,
s nem akar festőállványt látni a műteremben. Elképzelheti a
kedves olvasó, hogy milyen tanítás is folyik, illetve nem
folyik ezekben az intézményekben. A diákok nem ismerik a
mesterséget, nem tudnak rajzolni, nem ismerik a színelméletet
– ez még nem az igazi művészet –, tehát igen nagy a baj. A
közelmúltban volt szerencsém a kolozsvári művészeti egyetem
oktatási módszereit megismerni. Ott tanítanak anatómiát,
rajzot. Ha valaki nem tanul meg rajzolni, annak semmi keresnivalója
a kolozsvári egyetemen. A rajz az egyik alapja a képzőművészet
oktatásának. Mesterségbeli tudás nélkül nem beszélhetünk képzőművészet
oktatásáról.
– Mit gondol, létezik-e még a művészetben a szép, mint esztétikai
kategória?
– Az impresszionizmus óta nem létezik. A
posztimpresszionista Cezanne-tól kezdve félreértések sorozata
kapcsán született a kubizmus, a dada és a futurizmus. Ez a
klasszikus értelemben vett festészet halálához vezetett. Ez azért
nem jelenti azt, hogy nem születettek volna fantasztikus alkotások.
Itt Max Ernst, vagy Paul Klee műveire is gondolhatunk. A félreértések
sorozatából odajutott a festészet, hogy mindenki egyéni akart
lenni, s a szép helyett kategóriaként megjelent az érdekes, a
különleges. Emlékezzünk rá, mikor Nitsch a Kiscelli Múzeum
hajdani felszentelt oltárát marhabelekkel rakta tele. Ilyen értelemben
totálisan degenerálódott a művészet, hiszen a fő cél anno
sosem a polgár megdöbbentése volt. De még a megdöbbentés sem
akkora nagy baj, mint a művészet egyenruhásítása. Negyvenötéves
koromig nem mehettem ki Nyugatra. 1991-től több évig látogattam
a nagy nyugati múzeumokat, mert érdekeltek a múlt század
fordulójának alkotásai. Meg kellett állapítanom, hogy a
„nagybányai festők” alkotásai gyakran jóval felülmúlják
a nyugat-európaiakat. Tehát a nagy szintézis itt valahol, a Kárpát-medencében
jött létre.
– Térjünk rá az ön pályájára. 1946-ban, egy évvel a világháború
után született Kolozsvárott.
– Édesapám Budapesten dolgozott egy postahivatalban.
1945-ben úgy döntött: hazatér Kolozsvárra, hogy meglátogassa
szüleit, hiszen akkor arrafelé nagy erőkkel bombáztak, s
teljes hírzárlat volt. Édesanyám, aki akkor állapotos volt,
elkísérte erre az útra. 1946-ban megszülettem, de míg apám
úgy döntött, hogy Kolozsvárott marad, anyám visszatért
Budapestre. Édesapám ezután elvett egy székely asszonyt, akiről
tizenhatéves koromig azt hittem, hogy az édesanyám, hiszen
olyan gondosan nevelt fel engem. 16 éves koromban láttam először
édesanyámat. Későbbi történet: a helyi szeku vezetőjének
gyermekét eltaná-csoltam a művészeti gimnáziumból. Erre ő
nem engedélyezte nekem, hogy beteg édesanyámat meglátogassam
Magyarországon. „Majd ha anyád meghalt, elmehetsz a temetésére”
– közölte velem. Arról a Velearól van szó, akinek igen
dicstelen szerepe volt a romániai forradalom idején. Végül is
nagy küzdelem árán és a Jóisten segítségével másként
alakult a történet és nagyon boldog vagyok, hogy Erdélyben
nevelkedtem fel.
– Mikor bontakozott ki a rajz, a festészet iránti érdeklődése?
– Édesapám amatőr festőként minden vasárnap festett.
Ilyenkor félrevonult és kezembe adott egy ecsetet, hogy azzal
„alkossak valamit”. A kolozsvári képzőművészeti gimnáziumban
tanultam, s igen körülményes viszonyok között ebbe a kemény
intézménybe kerültem vissza tanárnak.
– A főiskola elvégzése után kényszerkinevezéssel Marosújváron
kellett műszaki rajzot tanítania.
– Szörnyű volt. Négy éven keresztül minden nap több
mint 160 kilométert kellett vonatoznom ahhoz, hogy egy vegyipari
gimnáziumban oktathassak. Télen még rosszabb volt a helyzet,
mert sokszor fűtetlen kocsikban kellett utaznom. Akkoriban hosszú
hajam volt, s ez nem tetszett az iskola igazgatójának. „Ki
fogom rúgni” – mondta. No ennek igazán örültem, de sajnos
nem tehette meg a kényszerkinevezés miatt. Mivel nem értettem a
műszaki rajzhoz, így művészettörténetet tanítottam. Elő is
vett engem ezért az akkori Fehér megyei párttitkár, a későbbi
bel-ügyminiszter, Homostean elvtárs. Az ő nevéhez fűződik a
megye románosítása. Nem az egyedüli magyar voltam, akit a román
hatalom ingázásra kényszerített.
– Az erdélyi népművészet mennyire hatott pályájára?
– Apai dédapám a kalotaszegi Mákófalván élt. Ez a
település Alszeg legcifrább falva. Mákófalvát még
gimnazistaként fedeztem fel a rokonaim révén. Később, főiskolás
koromban Kallós Zoltán néprajzkutatóval sok helyre jártunk gyűjteni.
Ezek az utak ihlették kalotaszegi témájú képeimet. Mindig is
érdekelt a komolyzene, s főleg Bartók munkássága. Hasonlóságot
fedeztem fel a bartóki népzene és a kalotaszegi építészet,
fafaragás jelrendszere között. Történt, hogy egyszer
megfestettem egy bedeszkázott székelykaput. A festményt beadtam
egy kiállításra, ám a végső zsűri, a szeku tagjai még a
megnyitó előtt levetették a falról.
– Mákófalván még házat is vett.
– Igen, s nagyon jól éreztem magam ezen a településen.
Kovács Pali Ferenccel együtt szerveztük a helyi Népszínházat.
Ez a kultúrház épületében történt, amit 1938-ban Kós Károly
épített. Amikor Mákófalvára kerültem, ez a kultúrház eléggé
el volt hanyagolva. Rávettem a fiatalokat arra, hogy meszeljük
ki az épületet. Később díszleteket festettem a színház
produkcióihoz. Kiállítást is rendeztünk a Népszínházban.
Erre a kiállításra elhívtam a Korunk, s az Igazság és Utunk
szerkesztőségét. Meg is jelent 30-40 író és költő a településen.
Kántor Lajos, a Korunk szerkesztője nyitotta meg a kiállítást,
melyen a falusiak gyönyörű népviseletben vettek részt.
– Többször nyilatkozta, hogy fontosnak tartotta találkozását a
Korunk szerkesztősége és a Galéria műhelyével.
– A Korunk Galériában Kántor Lajos jóvoltából
nagyszerű kiállításokat rendeztek Erdély legnagyobb művészeinek
festményeiből. Akkoriban nem ő volt a főszerkesztő, hanem Gáll
Ernő, aki bár szocialista volt, de nagyon sokszor kiállt
mellettünk, tartotta a hátát miattunk.
– Az 1974-ben alakult szárhegyi művésztelepet is kiemeli életrajzában,
mint fontos állomást. Tudtommal egy régi ferences kolostor
falai közt folyt a munka.
– Ennek a művésztelepnek egyik alapítója voltam. Először
magát a kolostor épületét újítottuk fel, hogy falai között
lakhassunk. Ezt követte a szárhegyi várkastély restaurálása.
A felújításhoz építőanyagra is szükség volt. A homokért,
a cementért, sőt az élelmiszerért is műalkotásainkkal fizettünk.
Összesen 195 festményt hagytam ott Szárhegyen, amíg felépült
a szoborpark, megújult a kastély, s nagyon örülök annak, hogy
a kolostor épülete visszakerült a ferencesek tulajdonába, s
most Böjte Csaba testvér „gyermekei” laknak benne. A Gyergyói-medence
és az ott élő emberek nagy hatással voltak munkásságomra.
– 1987-ben milyen indokkal bocsátották el állásából?
– Mert beadtam a kérelmemet a végleges kitelepedésre. A
már említett szekus tiszt, Velea azt mondta, ha „beadod a végleges
kitelepedésre a kérelmet, akkor egy hét alatt megkapod az engedélyt.”
Tegeződtünk egymással, mert Velea képzőművészetet tanult a
főiskolán, majd a harmadik évfolyamból a belügy kötelekébe
került. Velea, csakhogy ártson nekem – haragos volt, mert
gyermekét eltanácsoltam –, még egy évig nem adta meg az
engedélyt. 1988-ban települtem át feleségemmel Magyarországra.
Egy évet Budapesten tanítottam egy soroksári iskolában. A
veszprémi műteremlakást egy korábbi kiállításomnak köszönhetem.
Még Erdélyben éltem, mikor Nagy László-grafikáimat kicsempészték
az országból azért, hogy Veszprémben kiállíthassák. Tehát
emlékeztek rám. Szekeres Károly keramikusművész akkoriban épített
egy házat Balatonfüreden, így neki már nem volt szüksége a
veszprémire. Így a város és a Művészeti Alap támogatásával
megkaptam ezt a házat.
– Azt veszem észre eddigi beszélgetésünkből, hogy nem az a művész,
aki azt hirdeti: „szabadon lebegő értelmiségiként, a társadalomtól
elszakadva lehet igazán alkotni.”
– Úgy nem is lehet alkotni. Fontosak az emberek és a gyökereink.
– Ünnepi alkalmakra is szokott festeni?
– Sosem. Egy példa: jóval korábban megfestettem az
1848-as portrékompozíció sorozatomat, mint mikor a 150. évfordulót
ünnepeltük. A veszprémi kulturális központ igazgatója
felkeresett azzal, hogy erre az alkalomra kiállítaná a képeimet.
Ezt követően kiírtak erre az alkalomra egy pályázatot. Szinte
mindenki kapott pénzt a pályázók közül, én viszont egy fillért
sem.
– Jelenleg nyugdíjasként szakkört tart a herendi porcelánfestő
iskolában és Csopakon. Hívták máshova is tanítani?
– Igen, volt főiskolám román rektora felkért, hogy tanítsak
Kolozsvárott. Nagyon szeretnek és tisztelnek abban a városban.
– Tehát míg Magyarországon mindenféle idétlen indokkal kizsűrizik
a képét, nem részesül pályázati pénzekből, addig a kolozsvári
román rektor meghívja önt tanárnak. Ez elég abszurd és keserű
történet.
- Valóban abszurd, ahogy sok minden ebben a régióban, de
nem keserű. Sosem panaszkodtam, hanem a felháborító tényeket
mesélem el okulásképpen. Örömmel fogadtam el az Erdélyből jött
felkérést. A kolozsvári Vizuális Művészeti és Design
Egyetemen erős és színvonalas oktatás folyik. Ennek az intézménynek
összesen nyolcvanhárom egyetemmel van virágzó kapcsolata. A
rektor azért is örül annak, hogy szeptembertől ott tanítok,
mert legalább lesz egy olyan tanár, aki anyanyelven tud a székely
diákokkal beszélgetni.
Medveczky
Attila
|