2010.06.11.
Minden embernek majd a végső bírói szék
előtt kell megállnia
A múlt feltárása
és megismerése, majd megítélése a református egyházban nem
merülhet ki néhány szenzációs eset leleplezésével, listák
állításával, féligazságok megszellőztetésével, sejtetéssel,
hiszen itt emberi sorsokról és emberi méltóságról van szó.
Természetesen ennek ellenkezője sem járható út: nem
mondhatjuk azt, hogy ez a kérdés ma már senkit nem érdekel. Ez
egyszerűen azok arculcsapását jelentené, akik ténylegesen áldozatai
voltak a rendszernek – mondta Fazakas Sándor, a Debreceni
Református Hittudományi Egyetem rektora abból az apropóból,
hogy a Zsinat legutóbbi ülésén döntött a múltfeltárás
rendjéről.
A 2009. májusi zsinati ülésen határoztak arról, hogy
egy Tényfeltáró Történész Bizottságot hoz létre. Mit takar
ez a név, és mi lesz a testület feladata?
Ez a határozat a Zsinat korábbi döntésével van összefüggésben.
Mint tudjuk, a Zsinat még 2009 márciusában döntött egyházunk
1948-1990 közötti korszakának feltárásáról, azzal a céllal,
hogy megismerjük az 1989 előtti elnyomó rendszer működését.
Azért hogy józanul, tárgyilagosan kerüljenek megállapításra
az egyházi személyek állambiztonsági munkában való érintettségének
különböző szintjei, és hogy a múlttal való megbékélés
gyakorlatának megélése által egyházunk erkölcsi élete megújuljon.
Minderre azért is van szükség, hogy egyházunk hitelesen végezhesse
szolgálatát a 21. században. Így szól a zsinati határozat és
indoklás. Nos, ennek a feladatnak teljesítése érdekében határozott
a Zsinat a Tényfeltáró Történész Bizottság felállításáról.
E bizottság elsődleges feladata, hogy elsősorban tudományos módszerrel
és igényességgel vizsgálja a korszak elnyomó szervezeteinek
az egyházakkal kapcsolatos működését. A kutatói munka nyomán
ki kell mutatni, milyen eszközöket használt az elnyomó
politikai rendszer az egyház életének megfélemlítésére,
figyelemmel kísérésére, korlátozására vagy megszorítására,
és hogy ehhez milyen szövetségeseket talált egyházon belül
és kívül egyaránt.
Az előterjesztést a Zsinat Elnöksége és ön, mint a
Teológiai és Tanulmányi Bizottság elnöke tette meg. Milyen
szerepe van ebben a folyamatban az ön által vezetett bizottságnak?
A tényszerűség kedvéért meg kell állapítani, hogy
valamennyi zsinati döntést bizottsági munka, és gondos körültekintés
előz meg – a múltfeltárással kapcsolatosan a Teológiai és
Tanulmányi, valamint a Jogi Bizottság kapta a megbízást az előző
zsinati üléstől a döntések előkészítésére. A Teológiai
Bizottságnak az a feladata, hogy ebben a folyamatban valóban
„teológiai őrálló” legyen: a múlt feltárása és
megismerése, majd megítélése az egyházban ugyanis nem merülhet
ki néhány szenzációs eset leleplezésével, listák állításával,
féligazságok megszellőztetésével, sejtetéssel – hiszen itt
emberi sorsokról és emberi méltóságról van szó. Természetesen
ennek ellenkezője sem járható út: nem mondhatjuk azt, hogy ez
a kérdés ma már senkit nem érdekel – ez egyszerűen azoknak
arcul csapását jelentené, akik ténylegesen áldozatai voltak a
rendszernek. De még mielőtt következtetéseket vonnánk le, újra
kell gondolni néhány bibliai és teológiai kérdést: mit
jelent például az emberi bűn szociális kontextusban, egy
elnyomó rendszer összefüggésében, az egyház és a társadalom
kapcsolatrendszerében? Vagy mit jelent a kiengesztelődés és
megbékélés bibliai tanítása éppen a múltra, de a jelen
igazságtalanságaira való tekintettel is? Hogyan lehet megélni
gyülekezeteinkben a „megbékélt közösség” valóságát?
Nos, ennek a lelki felkészülésnek teret kell adni – e nélkül
valóban csak boszorkányüldözés minden múltfeltárás. Ezért
javasolja a Teológiai Bizottság, hogy egyházunk tanulmányi és
tudományos munkájában, de lelki életében is kerüljön sor e
kérdések tisztására, keressük közösségi életünknek
azokat a formáit (bibliaórák, istentiszteletek, liturgia
tekintetében is), amelyek segítik ezt a folyamatot – és valóban
felkészítenek arra, hogy szembesüljünk a múlttal, de ne csak
az ítélkezés szintjén. Én személy szerint csak ebben az összefüggésben
tudom elképzelni a történészi kutatómunkát, majd az eredmények
közzétételét is. Ebben lehet minőségileg más egyházunk múltfeltáró
munkája, szemben a társadalomban és a médiában időnként
tapasztalható, kampányszerű leleplező akciókkal.
A Tényfeltáró Történész Bizottság tagjaira nézve
személyi javaslatok is elhangzottak. Kik lehetnek és mi alapján
e kutatócsoport tagjai?
Mint említettem, a múlt megismerésének egyik fontos
eleme a korszak szakszerű feltárása, tudományos igényű elemzése,
a még fellehető dokumentumok alapján. A történelmi igazság
objektív, források alapján rekonstruálható oldalát kell itt
feltárni, leírni, az összefüggéseket kimutatni. Sőt, a
fellelhető iratokat rendszerezni és a későbbi kutatás számára
hozzáférhetővé kell tenni. Ez megfelelő szakmai felkészültséget
és tapasztalatot feltételez. A bizottságnak tehát csak olyanok
lehetnek tagjai, akik történészként vagy levéltárosként rálátással
bírnak egy ilyen feltáró munkára – ugyanakkor ők maguk is
hitelt érdemlően bizonyítják, hogy nem voltak érintettek az
államhatalom egyházat elnyomó intézkedéseiben, továbbá
titoktartási fogadalmat tesznek.
A Zsinat ezenkívül javasolja egy múltfeltárással
foglalkozó intézet felállítását, de az is elhangzott, hogy a
Tényfeltáró Történész Bizottság csupán összefogja és
koordinálja a munkát. Kik fogják a tényleges kutatást végezni?
Mi alapján választják ki őket?
Valóban, a Tényfeltáró Bizottság szakmai tanácsadó
testületként működik az előterjesztés és a zsinati határozat
értelmében. A tényleges kutatómunkát az ezzel a feladattal
megbízott szakember végezheti, főállásban. Az intézet felállítását
pedig két ok is indokolja: mint köztudott, a Zsinat elnöksége
levélben kereste meg az illetékes levéltárakat, hogy adják át
az egyháznak az egyházra vonatkozó és még fellelhető
anyagot. Ezt a kérést nem teljesítették, de a levéltárak
biztosítják a kutatás és anyaggyűjtés feltételeit az egyház
által kijelölt kutató/kutatók számára. És hogy ennek a munkának
valóban gazdája is legyen, szükséges egy kutatóintézet létrehozása,
egy tudományművelő intézet mellett vagy keretében – továbbá,
biztosítani kell az ilyen kutatómunkának a szakmai függetlenségét
és szabadságát. Ezért szükséges az intézet felállítása.
Mennyi időt vehet igénybe a munka, és mi történik a
feldolgozott anyagokkal? A kutatás eredményei bárki számára
hozzáférhetőek lesznek?
Találgatásokba nem szeretnék bocsátkozni – a
tapasztalat viszont azt mutatja, hogy egy ilyen projekt több évet
vehet igénybe. Mint említettem az anyag összegyűjtése,
rendszerezése azt a célt is szolgálja, hogy a későbbiekben
kutatható legyen. Sőt, a megfelelő törvényi keretek között
ezt kutathatóvá is kell tenni. A szomszédos kelet-közép-európai
népek és egyházak e téren különböző utat jártak be: van
olyan ország, pl. Csehország, ahol teljesen liberalizálták az
aktákba való betekintés lehetőségét, máshol ezt a nemzeti
emlékezés igényének rendelték alá. Viszont a Tényfeltáró
Bizottság felállításán túl a Zsinat szükségesnek tartja
egy úgynevezett Értékelő Bizottság kiküldését is, amely
lelkigondozói és etikai szempontokat is mérlegelve koordinálja
az eredmények publikálásának kérdését.
Sokakban felvetődik a kérdés: Miért kell a múltat
bolygatni, mi változik, ha kiderül egyesekről, hogy a múlt
rendszerben beszervezték őket és jelentettek? Várhatóak
ezekkel a személyekkel szemben bizonyos szankciók? Bölcskei
Gusztáv püspök úr említette, hogy az egyháztörténészek még
nem dolgozták fel ezt a témát. Érdemes ezt az időszakot
kutatni?
A szankciók kérdését bízzuk a Zsinat bölcsességére
és jogalkotó munkájára! De nézze, húsz év telt el a kelet-közép-európai
szocialista-kommunista elnyomó rendszerek összeomlása után. De
a múlthoz való viszonyulás három egyszerű, de alapvető kérdése
ma sem kerülhető meg – mint ahogy nem volt megkerülhető a történelem
más hasonló korszakai után, pl. a II. világháborút követően
sem. E három kérdés: egy, egyáltalán szükséges-e ennek a múltnak
a feldolgozása? Kettő, ha igen, akkor mikor kerüljön erre sor,
vagyis mikor rendelkezünk azzal a szükséges történelmi távlattal
és rálátással, amely az emlékezés kultúrájának megteremtéséhez
és a múlt tanulságainak levonásához elengedhetetlenül szükséges,
de nem osztja meg még jobban egyházunkat és a társadalmat;
Harmadszor, hogyan történjen a közelmúlt feltárása és
megismerése? Az európai népek és a keresztyén egyházak a
„hogyan” és a „miként” területén, több-kevesebb
sikerrel, különböző utakat és módszereket ismertek meg.
Ilyenek: átvilágítás, igazságszolgáltatás, rehabilitáció,
jóvátétel, tényfeltáró munka, történelmi megbékélés fórumainak
felállítása stb. Tény viszont, hogy ez a múlt, ahogyan az Európai
Protestáns Egyházak Közösségének (GEKE/CPCE) nyilatkozata
(2009-ben) fogalmaz: „Közép-Kelet-Európa népeinek kollektív
emlékezetébe úgy vésődött bele, mint az elnyomatás ideje,
mint a több igazság és a jobb világ utáni vágyakozás
korszaka, vagy az elszenvedett és pótolhatatlan veszteségek
felett érzett fájdalom története” Emlékezni arra lehet, ami
nem szűnik meg fájni! Ugyanakkor azzal a tapasztalattal is
gazdagabbak lettünk az elmúlt években és hónapokban, hogy az
emberi meghasonlás történetének tömeges publikálása és
leleplezése nem jár együtt automatikusan a több igazság, a
megbékélt közösség és a gyógyító emlékezés megteremtésével.
Sajnálattal kell
megállapítanunk, hogy a kérdés megítélése és kezelése köreinkben
végzetesen leszűkült: a zsinati határozat kapcsán és hallatán
az esetek többségében csak az „ügynökkérdésről” esik
szó. Pedig ha nem az
ítélkezés, a pellengére állítás és a féligazságok találgatása,
ill. interpretálása a cél – a zsinati határozat ebben egyértelműen
fogalmaz –, akkor teret kell engedni annak a tényfeltáró munkának,
amelynek célja nem a nyomozás, hanem a múlt egy „szeletének”
tudományos módszerrel történő feltárása, feldolgozása, megértése
és megismerése. Ezt az objektív ismeretet pedig össze kell
vetni azzal a személyes megtapasztalással, amelynek még birtokában
van ez a nemzedék! Ezért nem lehet a múlt megismerését és
feldolgozását csak a későbbi idők nemzedékére hagyni,
hiszen ők már valóban „csak” az iratokra hagyatkozhatnak, míg
a mai nemzedék tovább szenved a diktatúra magvetésének
vadhajtásaitól: az emberek között elhintett bizalmatlanság és
hiteltelenség következményeitől. A múlt ilyen feltárása és
megismerése, valamint a megbékélés evangéliumi szellemben történő
megélése viszont a megújult közösségvállalás és hiteles
szolgálat alapja lehet.
A Zsinat arról is döntött, hogy a Tényfeltáró Bizottság
számára ki-ki eljuttathatja az átvilágítást igazoló
dokumentumait, a folyamat elősegítése végett. Ön szerint
azok, akik átvilágítatták magukat, készségesen be fogják
szolgáltatni a dokumentumaik másolatát?
Ez önkéntes lehetőség – de szerintem érdemes élni
vele. Már csak azért is, hogy amikor már nem élünk, de
valakinek eszébe jut nevünket összefüggésbe hozni az elintézetlen
múlt bűneivel, akkor gyermekeink és unokáink előtt, a
rendelkezésre álló dokumentumok alapján, majd helyettünk egyházunk
legyen az, aki egykori szolgáinak védelmére kel – persze
tudva azt, hogy minden embernek majd a végső bírói szék előtt
kell megállnia, hiszen valamennyien kegyelemből élünk!
Fodor Zsófia
|