2010.06.18.
Elillanó évek
– Portréfilm Csurkáról –
Az évek már csak
ilyenek: elillannak kámformód. De rejtélyes ellentmondás, hogy
nem jellemzi ugyanez a múlékonyság az évek által
hordozott-formált életet, melynek hatása, üzenete vagy jelenléte
független az időtől. Évek és élet viszonya egy kicsit a test
és a lélek viszonyát idézi. Az mindenesetre biztos, hogy csak
az idő múlandó, a sors által szentesített, becsülettel megélt
élet örök. Hiszünk ebben vagy sem, bizony így van ez.
A közel másfél
órás portréfilm a magyar közélet elmúlt húsz évének azt a
néha már-már hisztérikusan fantomizált, fő mumusát mutatja
be kevésbé ismert, de nagyon is emberi, családi oldaláról,
akinek lejáratásán és diszkreditálásán minden rendszerváltó
kormány, egymást túllicitálva fáradozott. Noha szelíd ember,
veszettül féltek tőle. Az Antall-Horn-Orbán/Torgyán-Medgyessy-Gyurcsány-Bajnai-adminisztrációk
egyetlen stabilan kitapintható, közös nevezője a Csurkától
való elhatárolódás, az ő elkerülése volt. Sajátos és
dicstelen e pártok feletti politikai egység. Miért is? Ugyanazért,
amiért a rútak kerülik a tükröt: számukra a valóság kerülendő,
mellőzendő skandalum.
Csurka István
viszont íróként, politikusként, gondolkozóként, prófétaként
a legnagyobb nemzeti sorsigazságok, rejtett összefüggések éles
szemű meglátója és habozás nélküli kimondója volt. Neki ez
a sorsa, ha úgy tetszik, a keresztje, amit cipelhet, mert
„Isten eszmélte rám” – vallja a film végén.
Ez a film úgy
portréfilm valakiről, hogy tulajdonképpen a magyar sors
egyetemes filmje. Csurkának sok nagyszerű tulajdonsága van, de
közülük is kiemelésre méltó a következetesség, a hűség,
amellyel rendelt sorsának nyomvonalát követi. Ő pontosan azt
az egyetlen lehetséges utat járta végig a Budapest/Farkasrét-Nagyvárad-München-Békés-Budapest-Kistarcsa
állomások érintésével, amelyet Csurka Péter, a jogász, író,
kubikos, fuvaros, gazdálkodó, és a reggeltől napestig otthon
és a földeken az övéiért fáradozó Bodnár Erzsébet
nagyobbik fiaként végig kellett járnia. Ha bármi más utat,
kitérőt, leágazást, csapást választott volna – hiszen
nyilván volt ilyen is –, akkor ma nem beszélnénk róla, nem lévén
miről, és nem tartanánk a nemzeti megmaradás legavatottabb tanítójának,
a leghitelesebb magyarnak. (Gyanítom, kevesen tudják felfogni,
hogy ez a rang mit ér egy olyan korban, mint a mienk.)
A
film címe becsapós: valójában nem is foglalkozik az elillanó,
csapodár évekkel, sokkal inkább azzal a változatlan és változtathatatlan
sorssal, ami ezen évek hozadéka volt. Hogy az embereknek hozzájuk
csatolt sorsuk van, és ez a sorsuk a jellemükben nyilatkozik meg
leginkább, már a preszókratikus filozófusok is tudták. Két
és fél ezer évvel később Thomas Mann tette hozzá: a fejlődés
egy a sorssal. Erre hivatkozva felelősséggel mondhatom, a most
76 éves Csurka István írói és politikai pályája – (e kettő
néha szétválasztható, néha nem) – folyamatos és töretlen
fejlődési ívet mutat. Ez még akkor is így van, hogy látszólag
betemette az idő leggrandiózusabb álmait, a MIÉP-et, vagy a
Magyar Út Köröket! Nem árt vigyázni az ilyen summázatos
kijelentésekkel, ugyanis az életet hirdető, a jövő felé
mutató eszmék váratlan feltámadása, az idő mély kútjából
való hirtelen kicsobbanása a legkevésbé sem ritka. Sőt,
szinte prognosztálható.
Csurka
emberi és alkotói sorsa a legszigorúbb determináció keretei között
zajlott, nem volt benne semmi esetleges: a számára elrendelt
egyetlen élhető életet élte. Azt a vonalat követte, amit néha
csak ő látott ugyan, de ő látta. Ezért volt zseni, de ez nem
lett volna elég a leghitelesebb magyar rangjának el-nyeréséhez.
Ahhoz ugyanis kellett még valami, ami ritkább adottság, mint a
zseniális látás: a bátorság a meglátott igazságok követéséhez
és hirdetéséhez, az önsorsközömbösség fejedelmi adottsága.
Ha egy fát ki kell vágni, mert a magyar fejlődés útjában
van, Csurka akkor is nekilát fűrészelni, ha történetesen maga
alatt kell vágnia a fát.
A
Puszt Tibor által rendezett, Kurucz Sándor fényképezte portréfilm
több helyszínen rögzített, de egységes és jól összefogott
emlékező monológ. Alapvetően nem a pártvezért, a Hősök
terei szónokot, a parlamenti frakcióvezetőt szándékozott
bemutatni, hanem az embert, akinek szülei és gyermekei vannak,
de még egészen egyszerű örömei és bánatai is. Ezt tökéletesen
vissza is adta, bár a vetítésről távozó nézőben óhatatlanul
megfogalmazódhatott az igény egy folytatásra, amelynek fókuszában
pedig a politikus állhatna. Viszont, akinek ilyen igényei
vannak, felhívom a figyelmét, hogy a film bemutatásának a napján
– az idei könyvhét megnyitóján – kezdték el árusítani
azt a fontos és lehetetlen kis könyvet (Dr. Utólag visszaemlékezése),
amelyben az önéletrajzíró Csurka István kegyetlen őszinteséggel
foglalja össze azon eredendő naivitások körét, amelyek 1985-től,
vagyis Monortól kezdődően a legnagyobb veszélyt és csapdát
jelentették neki személyesen, de az egész magyar nemzeti
kibontakozásnak is. Megismerhetjük a folyamatot, amíg
„teljesen felnyílt a szemem”. A Dr. Utólag számomra az
Elillanó évek közvetlen folytatásaként értelmezendő, és különösen
értékessé teszi, hogy rámutat a párhuzamra: az egy fajhoz
tartozók egy sorsot cipelnek. Ily módon a magyar sors olyan,
mint valami természeti jelenség: nagyon nehéz, nagyon kemény
nekigyürkőzést igényel, hogy változtatni próbáljunk rajta.
Fekete Gyulára hivatkozva figyelemre méltó megállapítást
tesz Csurka: mi magyarok, Bibótól Antallig és még tovább, valójában
„nem is akarjuk a hatalmat. Mert alkatilag alkalmatlanok vagyunk
a hatalomra.” (Ennek a túl nem becsülhető jelentőségű
felismerésnek legtekintélyesebb igazolását Szabó Dezső
adhatja, aki több helyütt is megírta: a magyarság organikusan
undorodik a piactól és a tülekedéstől, ezért minden
szabadversenyben szükségszerűen hátrányos helyzetű lesz.)
Tartozott
már a magyar filmművészet Csurkának ezzel a portréfilmmel. Jó,
hogy elkészült, gratulálunk a készítőknek. Miként gratulálhatunk
önmagunknak is: ostoba az a nemzet, amely nem dicsekszik
felmutatható értékeivel.
Szőcs Zoltán
|