2010.06.18.
Pest
megye kultúrájáért
Noseda Tibor
karnagy Budapesten született 1942-ben. Nyolcéves korában
kezdett el zongorázni. A volt szervita- házban lakott, így a
templomban kisgyermekként, mint ministráns kezdte. Tizenegy éves
korától kis kitérőkkel a mai napig a budapesti Szent Anna
(Szervita) Templom orgonistája, karnagya. A Kölcsey Gimnáziumban
érettségizett. Ezt követően műszaki tanári oklevelet
szerzett. Zenei tanulmányai: egyházzenei karnagyképző, felsőfokú
karmesterképző. Mesterei: Bárdos Lajos, Kistétényi Melinda,
Gergely Ferenc, Koloss István, Jancsovics Antal és Tardy László.
Több gimnáziumi énekkar alapítója. Évekig a Vasas Művészegyüttes
egyik művészeti vezetője, a saját alapítású Händel Consort
karmestere volt. Pest Megye Szimfonikus Zenekarának alapítója
és karmestere, a Pest Megye Szimfonikus Zenekar non-profit kft.
ügyvezető igazgatója. Európa-szerte koncertezett. Széles
repertoárját barokk concertók, kantáták, oratóriumok, misék
és egyéb egyházi művek, klasszikus és romantikus szimfóniák,
versenyművek és kortárs zeneszerzők művei alkotják.
– Pest Megye Szimfonikus Zenekarának új CD-je a Romantikus Orgonavarázs.
A versenyművek – ahogy olvastam – évszázadok művészetét
mutatják be. Mekkora keletje van egy ilyen hanghordozónak,
hiszen az ún. komolyzene kedvelői közül sem mindenki rajong az
orgonamuzsikáért?
– Lehet, hogy csodálkozni fog, de alig maradt néhány példány
ebből a kiadványból. Itt nem arról van szó, hogy mindegyiket
tiszteletpéldányként odaajándékoztuk, hanem valóban megvásárolták
őket az érdeklődők. Ez a CD számunkra reklámhordozó is.
–Úgy veszem észre, hogy zenei kuriózumok közül válogattak. Carl
Phillipp Emmanuel Bach, vagy Joseph Jongen belga zeneszerző műveiről
legfeljebb csak olvashattak a műfaj szerelmesei.
–Valóban az orgonairodalom ismeretlen, nem játszott, méltatlanul
elfelejtett darabjai szerepelnek a lemezen. Mi minden hangversenyünkön
olyan zeneműveket mutatunk be, melyeket más zenekar nem játszik.
Néhány példa: Schubert Asz-dúr miséje, Hindemith Mathis a
festő, három szimfonikus vázlata – az adott képek engedéllyel
szerepeltek a prospektuson is –, Respighi Templomablakok c. műve.
Mozart- és Haydn-évben természetesen a két zeneszerző művei
közül válogattunk, de többnyire ritkán játszott darabokat.
Haydn Harmoniamesse-je is egy kuriózum, amit külföldön is előadtunk.
A „Búcsúszimfóniát” pedig úgy, olyan külsőségek közt
adtuk elő, ahogy azt Haydn megírta. Visszatérve a CD-re: a
lemezre több koncert anyaga lett összegyűjtve, így nem minden
esetben hangzik el a teljes mű, hanem csak annak egyes tételei.
–Koloss István kortárs magyar zeneszerző orgonaversenye is szerepel
a cd-én. Milyennek látja a kortárs magyar keresztény és egyházzenei
művészetet?
– Az orgonaversenynek csak a zárótétele hallható a
lemezen. Nagyon sok kiváló egyházzenei mű született az elmúlt
évtizedekben, s mi ezek közül sokat be is mutattunk. Így Szőnyi
Erzsébet zsoltárait, motettáit, Kocsár Balázs szerzeményeit.
Ezeknek nagy sikerük volt. Egyik álmom, hogy Durkó Zsolt
Halotti beszédjét előadjuk. Ez egy nagyszerű darab. Petrovics
Emil Jónás könyvét is elő szeretnénk adni. Daróci Bárdos
Tamás nagyböjti motettáit is többször énekeltük.
– Létezik ma uralkodó izmus a klasszikus zenében, vagy az út-keresés
szakaszában vagyunk?
– Jelenleg azt kell figyelembe venni, hogy hallgatható, jó
zenéről van-e szó, vagy rosszról. Az izmusok ezen a téren nem
számítanak.
– Térjünk rá az ön pályájára. Nyolcéves korától zongorázik,
majd az orgona lett a következő hangszere. Családjában, felmenői
közt nagy hagyománya van a zenélésnek?
– Apai nagyapám az Operaház karigazgatója és a Nemzeti
Zenede igazgatója volt hosszú évtizedeken keresztül. 1926-ban
kormányfőtanácsossá nevezték ki. Így kegyelmes úr megszólítás
járt neki. Korának népszerű komponistájaként több misét és
dalt írt. Még a Ganz-Mávag Acélhang Kórusának is karnagya
volt. 1944-ben halt meg nagypapám, s miután bejöttek ide az
oroszok, felesége – félelemből – elégette a hagyatékokat.
Így alig maradt valami utána. A már említett Acélhang Kórusnak
több művet is komponált nagyapám, s az egyik, amit 1923-ban
szerzett, külföldön botrányt idézett elő. Nemrég az egyik
volt kórustagtól kaptam meg az ominózus szerzemény kottáját.
A szöveg pedig Reményik Sándor Nagy magyar télben c. költeménye
volt. Ezt a dalt leadta a rádió, s ez idézte elő a botrányt.
Jelenleg, a kettős állampolgárság ügyében csak a szlovák
politikusok háborognak, de akkor a kisantant államai mind felhördültek.
Sajnos az elcsatolt területeken szinte mindent lerombolnak, ami a
magyar múlthoz, a magyar kultúrához tartozik.
– Ha az internet keresőjébe beírom azt a nevet, hogy Noseda, elég
sok olasz nyelvű anyaggal találkozhatok. Itáliai eredetű a famíliája?
– Valóban. A Noseda-család – az olaszok a szimpla s-t
z-nek ejtik – egyik ága az 1800-as évek hajnalán költözött
a Kárpát-medencébe. A família nápolyi, nemesi eredetű. A városban
még áll a Palazzo di Noseda. Nápolyból aztán Milánóba, majd
egyre északabbra rajzottak széjjel a Nosedák. Ükapám még Erdélyben
élt, majd onnan költöztek a fővárosba. Rokonságban állok
Gianandrea Nosedával, a BBC Filharmonikus Zenekara vezető
karmesterével is.
– Ön a volt szervitaházban lakott. Ez a templom mellett található?
– Igen. Ebben a házban 1947-től laktunk társbérletben,
mert előző lakhelyünket, mely a volt Mária Valéria és a Régiposta
utca sarkán állt, bombatalálat érte. Nagyapám is a szervita-
házban lakott. Ebben a házban működött a postások zeneiskolája,
ahol elkezdtem tanulmányaimat. Édesapám 1945 után
rendszerellenesség miatt börtönbe került, mert a Horthy-éra
idején jogász, bíró volt. Édesanyám így egyedül nevelte
gyermekeit. Ő református volt, de engem, apám után
katolikusnak kereszteltek. Édesanyám ösztönzésére már
kicsiny korom óta ministráltam a templomban. Történt, hogy egy
vasárnap feljött hozzánk a templomszolga azzal, hogy „Tibike,
jöjjön orgonálni, mert a kántor úr beteg.” Felmentem a
karzatra, s azóta megmaradtam ennél a hangszernél.
– Az, hogy ön ministrált, templomi orgonista volt, nem vetett árnyékot
zenei tanulmányára, pályafutására? Hiszen a Kádár-érában
nem nézték jó szemmel azt, ha valaki egyházi szolgálatban állt.
– Érdekes, hogy mindezért személy szerint semmilyen hátrány
nem ért. A Postás Zeneiskolában, ahol zongorázni tanultam,
csak azt vetették szememre, hogy orgonálok. Ennek az volt az
oka, hogy az orgonálásnak más a játéktechnikája, mint a
zongorázásnak. Abban az időben nem is volt nagyon támogatott
az orgonatanulás. Munkakönyvesként voltam egy ideig a Belvárosi
Templom kántora, de ezért sem ért retorzió.
– Mindezek előtt zenei általános iskolába járt?
– Nem, mert akkor még nem léteztek ilyen intézmények.
Középiskolai tanulmányaimat pedig az Eötvös József Gimnáziumban
kezdtem meg, de nem ott érettségiztem. Ennek az az oka, hogy részt
vettem 1956-ban a gimnázium diáktanácsában. Osztályfőnököm
az a Berzsák Béla volt, aki a megtorlás éveiben büszkén
hangoztatta: néhány orosz tankot ő vezetett be a főváros utcáira.
A tanári szobába hosszú ideig géppisztollyal a vállán járt
be. Berzsák tudott a forradalmi szerepemről, így az iskolában
ott tett nekem keresztbe, ahol csak tudott. Így a Kölcsey Gimnáziumban
érettségiztem. Ebben az iskolában mindenben támogattak. Majd műszaki
tanári diplomát szereztem. Azzal először Kispesten tanítottam
a Rózsa téri általános iskolában. Ezt követően az Ady Endre
úti általános iskolában oktattam.
– Az egyházzenei karnagyképzőt és a felsőfokú karmesterképzőt
a Zeneakadémián végezte el?
– Nem, mert nem sikerült a felvételim. A szervitáknál
orgonáltam, így olyan zeneakadémiai tanárokkal ismerkedhettem
meg, mint Gergely Ferenc, Kossuth-díjas orgonaművész, vagy Kistétényi
Melinda, orgonaművész és zeneszerző. Mindkettőjüktől nagyon
sokat tanultam. Melinda néni rendszeresen orgonált a szervitáknál
a vasárnapi déli szentmisén. Azt tanácsolták, hogy legalább
a negyedik évfolyamát végezzem el a kántorképzőnek. Ez megtörtént,
majd az évfolyam növendékei közül többen úgy gondoltuk,
hogy tovább kéne tanulni, de a kérdés, hogy hol? Hiszen a
Zeneakadémián megszüntették az egyházzenei tanszéket. Mi azt
szerettük volna, ha ez újra beindul. Felkértük Bárdos Lajos
tanár urat, hogy legyen a kántortovábbképző vezetője. Ezután
történt a tanári gárda toborzása. Kistétényi Melinda tanította
a partitúraolvasást, Gergely Ferenc az orgonát, s a nemrégiben
elhunyt Koloss István az összhangzattant oktatta. Bárdos népéneket
és mo-dális összhangzattant, Tardy László, a Mátyás-templom
karnagya pedig a karvezetést tanította.
– Tavaly, a Bárdos-évforduló alkalmából beszéltem a mester fiával,
Daróci Bárdos Tamással, aki arról is mesélt, hogy igen
mostoha külső körülmények között indult el az oktatás.
– Jómagam voltam megbízva a szervezéssel, így pontosan
tudom, hogy nem volt zökkenőmentes az indulás. Akkoriban a Belvárosi
Templomban orgonáltam, s az akkori plébános engedélyével a
templom sekrestyéjében indult el az oktatás. Később, Tardy László
közbenjárására az oktatás új helyszíne a Mátyás-templom
próbaterme lett. Megpróbáltak minket ellehetetleníteni, de nem
hagytuk magunkat. A képzés tehát az egyházzenei tanszék
folytatásaként indult, majd a ’90-es években létrejött a
hivatalos tanszék is a Zeneakadémián.
– Tehát az önök intézménye nem volt akkreditált?
– Sajnos nem. Diplomát adott ez a kántortovábbképző,
de nem volt minisztériumi szinten elismert. Történt, hogy a
Zeneakadémia kihelyezett intézményén, a Népművelődési Intézetben
meghirdettek egy felsőfokú karmesterképzőt. Azok jelentkezését
várták, akik valamilyen tanszakon elvégezték a Zeneakadémiát.
Miután bemutattam a kántortovábbképző diplomámat, azt
elfogadták, és felvételit sem kellett tennem. Látták ugyanis,
hogy milyen kiváló tanároktól tanultam, s a diploma is jeles
volt. A Népművelődési Intézetben már akkreditált diplomát
adtak, amivel bejelentkeztem az Országos Filharmóniánál.
– Ha már a diplománál tartunk: látunk olyan művészeket is vezényelni,
akik nem végezték el a karmesterképzőt.
– Ez így van, de azért mégsem árt a diploma. A kántortovábbképzőn
olyan színvonalas volt az oktatás, hogy a Népművelődési Intézetben
„abból éltem”, amit ott tanultam. Jancsovics Antal volt a
karmesterképző vezetője, tőle a zenekar dirigálását
tanultam meg, hiszen az énekkar vezénylésének metódusát már
elsajátítottam. Elvem, hogy minden karmesternek, mielőtt
zenekart vezényelne, előbb az emberi hanggal kell foglalkoznia.
Legyen előbb énekkarvezető, vagy korrepetitor.
– S az is fontos, hogy a „kötelező” zongora mellett ismerjen még
egy hangszert.
– Hogyne. Jómagam orgonáltam és egy ideig harsonáztam
is.
–Több zenekar művészeti vezetője, karmestere volt. Milyen
sorrendben követték a zenei együttesek egymást az ön életében,
mert arról is olvastam, hogy a ’80-as években egy érdi
zenekart is vezényelt.
–Az 1960-as évek közepén az „ős” szervitakórust
vezettem. Ez a kórus azután oszlott fel, mikor átkerültem a
Belvárosi Templomba. Az ottani kórust többször is dirigálhattam
még az „ős” szervitakorszakban is. Ezután az Alsó-Krisztinavárosi
Plébániatemplom kórusát vezettem három és fél évig. Ez idő
alatt végeztem el a felsőfokú karmesterképzőt. Ezt követően
meghívtak a Vasas Művészegyütteshez Vass Lajos karnagy mellé
másodkarmesternek. Ott megalapítottam egy kis kamarazenekart Händel
Consort néven. Az együttes főleg barokk zenét játszott igen
nagy sikerrel. Ezt nem vette jó néven Vass Lajos, mert a zenekar
tagjai főleg a Vasas Művészegyüttesből kerültek ki. Ezért
elváltak útjaink. Visszatértem a tanári pályára, de már éneket
tanítottam. Közben a Vas utcai közgazdasági szakközépiskolában
énekkart alapítottam. Ezután a József Attila Gimnázium énektanára
lettem. Ezt a munkahelyet meg kellett pályázni. Az volt a kikötés,
hogy az énektanár egyben karmester is legyen, mert elődömnek,
Sass Józsefnek zenekara is volt. Meghívtam a gimnázium igazgatóságát
a Händel Consort egyik koncertjére, s így megnyertem a pályázatot.
A József Attila Gimnáziumban közel tíz évig tanítottam. Közben
az érdi zeneiskola solymári kihelyezett tagozatán is tanítottam.
Akkor vetődött fel az ötlet, hogy a zeneiskola tanáraiból
verbuváljak egy zenekart. A József Attila Gimnázium akkori
igazgatója dr. Palotás János volt, aki azt az elvet vallotta,
hogy tanítani csak szabad elmével lehet. Történt, hogy még a
Kádár-rendszerben egy március 15-ei, múzeumkerti ünnepség közben
a gimnázium diákjai kihúzták a vörös zászlókat a nemzeti
színűek mellől. Az, hogy a diákokat nem hurcolták meg, az az
igazgató bátor kiállásának köszönhető. A direktor miután
megtudta, hogy mit tettek a növendékek, mindegyikükkel kezet
fogott. Életem legkedvesebb időszaka a József Attila Gimnáziumban
töltött évek voltak.
– Pest Megye Szimfonikus Zenekara 1991-ben alakult. Előtte nem volt
megyei fenntartású zenekar?
– Zenekar valóban nem működött. A rendszerváltás
hajnalán a megye önkormányzatának elnöke, dr.Inczédy János
meghívott, hogy legyek a művelődési osztály vezetője.
Elfogadtam a felkérést, de azzal, hogy megalapíthatom a megye
szimfonikus zenekarát. Pest Megye Szimfonikus Zenekara így 1991
őszén alakult meg. A zenekarnak októberben már koncertje volt.
Az alapító, Pest Megye Önkormányzata megteremtette az anyagi
és tárgyi feltételeit a szimfonikus zenekar működésének. A
zenekar tagjai elsősorban Pest megye zenetanárai, ami egyben
jelzi is az együttes feladatát. Elsődleges cél a megye diákjainak
zenei nevelése. A fiatalok hangversenyeken vehetnek részt még a
legeldugottabb településen is, illetve e zenei műhelyen keresztül
a zeneiskolai diákok is részesei az itt folyó munkának. Egy
megyei kultúrmissziót látunk el. 2000 januárjától a zenekar
kht., majd egy törvénymódosítás miatt kulturális non-profit
kft. formájában működik. Jelenleg nem csak a megyében, hanem
olyan településeken is fellépünk, ahová a „nagy”
zenekarok nem vállalják a fellépést. A Filharmónia Budapest
és Felső-Dunántúl Kht. hangversenykörutakat szervez Pest megyében,
sőt már a környező megyékben is az ifjúság számára, de a
zenekar elismerését jelenti, hogy – amint jeleztem –
bekapcsolódhatunk Budapest és az ország hangversenyéletébe
is.
– Térjünk vissza a szervitakórusra.
– A József Attila Gimnáziumban énekből is lehetett érettségizni.
Mindennek az volt a feltétele, hogy a gyerekek két évig járjanak
ének-fakultációra. A fakultációra járókból pedig egy kis
kamarakórust szerveztem. A tagok annyira megszerették az együtt
éneklést, hogy az érettségi után is megmaradt a kórus. Először
a Kábelgyár kultúrotthona adott nekünk próbahelyiséget, de
az nem felelt meg igényeinknek. Gondoltam egyet és a
Szervita Templom igazgatójának felajánlottam a kórus működését.
Mikolai Bálint templomigazgató úr nagy örömmel fogadta be az
énekkart. Így jött létre az „új”szervitakórus.
– Hatalmas szervezőmunkát végez, s a megyei zenekar kht-ja élén
önnek adminisztratív teendői is vannak. Nem tartja gondnak,
hogy ma már egy zenekar első emberének, karnagyának gazdaságilag
is helyt kell állnia?
– Dehogynem! Az új miniszterelnök azt mondta, hogy söralátét
nagyságú lesz az új adóbevallás. Jó lenne ezt a bürokráciát
visszaszorítani, mert csak feleslegesen nehezítik meg az emberek
életét.
Medveczky Attila
|