2010.06.18.
Kisantanti törekvések
A kettős állampolgárság
ügyéről és a Magyar Nemzeti Tanács-választásokról Ágoston
Andrást, a Vajdasági Magyar Demokrata Párt (VMDP) elnökét
kérdeztük.
– A vajdasági magyarok hogyan fogadták a magyar parlament döntését
a kettős állampolgárságról?
– Nem akkora örömmel, mint amekkora a kiábrándultság
volt 2004. december 5-e után. Akkor azonban a fogcsikorgatás, a
düh gyorsan belesimult a vajdasági magyarok többségénél már
meglevő, a reménytelenségében is elszánt hangulatába. A düh
a Nagy Gáspár-i düh volt, „Hogy még mindig a Haynauké a világ...”
Most viszont egy ezzel ellentétes folyamat zajlik. A reménytelenségben
is elszánt hangulatot a kettős állampolgárságról szóló törvény
alapjában változtatta meg. De nincs kirobbanó öröm. Ma a reményteljes
óvatosság ambivalens érzelmei uralkodnak közösségünkben.
Meg a végletes racionalizmus: akkor hova mehetünk ezzel az útlevéllel
szerencsét próbálni? Ismeretes, hogy a múlt század
hatvanas-hetvenes éveiben mintegy 40 ezer vajdasági magyar ment
el vendégmunkásnak a nyugati államokba. A mítosz máig hat:
mehessek csak dolgozni, feltalálom én magam. Idő kell hozzá, s
a Fidesz-KDNP határozott nemzetépítő tevékenysége, hogy az
ambivalens érzelmek bizalommá, s egyszer talán hálává
nemesedjenek. Mi a Vajdasági Magyar Demokrata Pártban nagy elégtételt
érzünk. Bizakodunk. Még a történelmi VMDK-ban, 1994-ben a
Horn-kormány programjával kapcsolatban dokumentumba foglaltuk: síkraszállunk
a Kárpát-medencében élő magyar közösségek határmódosítás
nélküli politikai integrációjáért. Magyarország csak a határon
túli magyar közösségekkel együtt, nemzetként foglalhatja el
helyét az európai nemzetek közösségében. A VMDP megalakulásakor,
1997-ben, e tételeket kibővítettük. Programba foglaltuk, hogy
a Kárpát-medencében élő magyarok határmódosítás nélküli
politikai integrációja két pilléren nyugszik: az egyik a kettős
állampolgárság, a másik magyar autonómia. A kettős állampolgárságot
immár levehetjük törekvéseink listájáról.
– A szerb politikai vezetésnek mi a véleménye erről a jogszabályról?
– A szerb politikai vezetés fütyül a magyar kettős állampolgárságra.
Neki az a fontos, hogy az EU-csatlakozás könnyebb feladatait
abszolválja. Különben, a szerb oldalon elvi kifogást nem is
emelhetnek, hiszen a szerb állampolgárság kijár minden arra érdemes
határon túli szerbnek. Nem tömegesen, de élnek vele az érdekeltek.
– Ön, a VMDP elnökeként miként vélekedik a szlovák kormánypártok
agresszív viszontválaszairól?
– Minden rosszban van valami jó. Ezúttal a szlovák fél
lőtt bakot. Ez a magyar diplomácia, már nem az a magyar diplomácia.
Ha a magyaroknak el kell tűrni Trianont, akkor a szomszédoknak
meg kell békélniük a kettős állampolgársággal és az autonómiával.
Lehet ezért haragudni, de ez mégis így van jól. Kár, hogy a
szlovákiai magyaroknak nincs autonómiakoncepciója, s náluk a
kormányzati felelősségvállalás a nemzeti célok csimborasszója.
A Kárpát-medencében korszakváltás zajlik. A helyi többségi
elitek – miután nincs rájuk többé szükség – igyekeznek
megszabadulni a kisebbségi egypártoktól, s ezzel egy időben,
kisantanti törekvésként, a magyar diplomáciát igyekeznek a
falhoz szorítani. Tisztségviselőit ki is osztották nem egy
alkalommal. Nemcsak Szlovákiában. A második Orbán-kormány külügyminisztere
egyszerre megfordította a helyzetet. Most a szlovák diplomácia
keresi a fogást Martonyi Jánoson. De, nem igen találja. Még
kevésbé lehetne sikeres a kisantant szellemiségű szidalmi
politikára támaszkodó diplomácia, ha a magyar kormány egy
konkrét magyar autonómiamodellel, de legalább a magyar autonómia
általános ismérveivel meg tudna jelenni a nemzetközi politikai
színtéren. Reméljük, hogy előbb- utóbb erre is sor kerül. A
felvidéki magyar politikai elit hiányossága, hogy nem
gondolkodik autonómiában. Száz szónak is egy a vége: ha a
szomszédok örülhetnek a nemzetközi diktátum alapján szerzett
területeknek, akkor a magyaroknak joguk van arra, hogy búsuljanak,
s ahhoz is, hogy a veszteséget legalább a kettős állampolgárságra
épülő nemzeti integrációval gyógyítgassák. Mi tagadás, jó
látni, hogy a Fidesz-KDNP pártszövetség már a kezdet kezdetén
megkezdi választási ígéreteinek megvalósítását. Végül szögezzük
le: valóban nem történhet meg, hogy bármilyen nacionalizmus kárára
legyen a Magyarország és Szlovákia kapcsolatainak. Nem, mert ez
nem érdeke sem a magyar, sem a szlovák nemzetnek. Csak az egyenlőségen
és a kölcsönösségen alapuló új gyakorlat oldhatja fel a régi
szocialista viszonyokra jellemző feszültséget, s szoríthatja
vissza a sötétben ólálkodó kisantanti szellemiséget is.
– A szerbiai magyarok június 6-án választották meg a kisebbségi
önkormányzatiság szervének, a Magyar Nemzeti Tanácsnak (MNT)
a tagjait. Önök, a VMDP tagjai melyik listát támogatták?
– Egyiket sem. Mi a 2009-ben hatályba lépett a nemzeti
tanácsokról szóló törvényt, csakúgy mint a 2002-es elődjét,
politikai szemfényvesztésnek tartjuk. Mert megosztja a magyar választótestületet,
s a felét prédául odalöki a szerb pártoknak. Továbbá, nincs
hiteles magyar választói névsor, s ebből kifolyólag nincs
legitim Magyar Nemzeti Tanács. De a legrosszabb az, hogy a
civilszervezetek bevezetésével a szerb pártok is helyet
kaphatnak a nemzeti tanácsokban. Lehet találgatni, hogy e testületekben
kinek a politikai dominanciája érvényesül. Elnézést: a
legrosszabb mégiscsak az, hogy a törvény egyik magyar alkotója
–Korhecz Tamás– felemelőnek tartja, hogy részt vehetett a
jogszabály megszövegezésében.
– A minap Pásztor István fájlalta, hogy a demokrata párti városvezetés
Szabadkán a saját aktivistáit bízta meg a választási értesítések
kézbesítésével. Mi erről a véleménye?
– A rossz törvényt nem lehet jól végrehajtani. A
vasvillával összedobált magyar választói névjegyzéket,
amelyen három kategóriába tartozó szavazó van jelen, nem
lehet jogállami eszközökkel kezelni. Ahelyett, hogy a VMDP követelésének
megfelelően, a magyar választók névjegyzékét közjogi
dokumentum formájában a szerb állam illetékes szervei hozták
volna létre, a szerb kormány önkéntes feliratkozást rendelt
el. Tudván tudta, hogy ez abszurdum, s ezért a törvényben rögzítette:
nem kell mindenkinek feliratkozni. A „fele plusz egy” mérce
alkalmazásával a hiányos választói névjegyzéket is érvényesnek
ismeri el. Látván,
hogy a feliratkozás még így is lassan halad, a szerb kisebbségügyi
miniszter feltalálta a csövön a lukat. A sajtóban megüzente,
hogy a politikai szervezetek is gyűjthetik a feliratkozókat, s
űrlapjaikat postán küldhetik meg az illetékes szerveknek. Lett
is erre nagy mozgolódás. A Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ)
„árvalányhajas” aláírásgyűjtésbe kezdett, mondván,
hogy aki magyar, aláír. A Tadic-féle Demokrata Párt (DS)
szlogenek nélkül gyűjtötte a feliratkozókat. A harmadik kategóriába
tartoznak azok a kevesek, akik tartották magukat a törvényhez,
és maguk jelentkeztek a községi szerveknél feliratkozás végett.
S még akkor is maradnak azok, akiket senki nem ért el, vagy
ilyen-olyan okokból maguk sem igen törekedtek. Ők nincsenek
rajta a magyar választók névjegyzékén. El lehet így jutni a
legitim Magyar Nemzeti Tanácsig? Aligha. A hatalom, ha már a
vajdasági magyar politikai elit lenyelte a békát, most teljes
győzelmet akar. A VMSZ civilekkel megtűzdelt listája mellett ezért
futtat most a DS még két listát. Egy harmadikat meg a szerb
Canak párt indított. Az egyetlen magyar pártlistát a Magyar
Remény Mozgalom (MRM) jegyzi.
– Beszélhetünk-e autonómiáról a Magyar Nemzeti Tanáccsal
kapcsolatban?
–Autonómiáról a nemzeti tanácsokról szóló törvény
esetében nem beszélhetünk. Ezt elismeri Várady Tibor is, aki a
szóban forgó törvény egyik megalkotója. A Magyar Nemzeti Tanács
eddig sem volt rá alkalmas, s a továbbiakban sem lesz lehetősége
arra, hogy feltárja, kifejezze és képviselje a vajdasági
magyarság identitása megőrzését érintő közösségi érdekeit.
Mert nem legitim testület, s a Tadic-féle Demokrata Pártnak intézményesített
befolyása alatt áll. A magyar autonómiáért folytatott küzdelem
tehát folytatódik.
Medveczky Attila
|