2010.06.25.
Kitörni a szellemi drogok rabságából
Horváth Lajos
festőművész 1941-ben született Pápán, s itt is élt
1998-ig, Veszprémbe költözéséig. Rajzolni, festeni már
gyerekkorában szeretett, azonban művésznek nem készült.
Gondolatait, világlátását akarta kifejezni, s ehhez találta
meg – hosszú felkészülés után – a formát. 1954-61: A pápai
Képzőművészeti Szabadiskolában Cziráki Lajostól és A. Tóth
Sándortól tanult. Mesterei a magyar és az európai művészettörténet
alakjai, akiknek műveivel könyvekben, múzeumokban, képtárakban
találkozott. 1980-ban lett a Művészeti Alap tagja, s ezután
kezdett egyéni és csoportos kiállításokon bemutatkozni. A
Veszprémi Művészeti Céh, a Magyar Alkotóművészek Országos
Egyesületének és az F-csoport tagja. A Pápai Képzőművész Kör
és az Alsóörsi Festő Örs vezetője. Egyéni kiállítások:
Szombathely, Tanárképző Főiskola (1969), Veszprém, Vegyipari
Egyetem (1983), Pápa, Városi Galéria (1983), Dombóvár, Városi
Galéria (1984), Veszprém, Bakonyi Múzeum (1986), Zalaegerszeg,
Városi Kiállítóterem (1986), Budapest, Dózsa Gy. Művelődési
Központ (1987), Miskolc, Szőnyi István-terem (1987), Budapest,
Csontváry Galéria (1988), Tihany, Tihanyi Múzeum (1990),
Budapest, Csontváry Galéria (1993), Pápa, Somogyi József Galéria
(1994), Losonc, Nógrádi Galéria (1993), Uden (Hollandia)
(1998), Los Angeles (USA) (1999), Veszprém, Csikász Galéria
(2002), Passau (2002), Budapest, Európa Galéria (2007), Veszprém,
Csikász Galéria (2007). Fontosabb csoportos kiállításai:
1982-től Veszprém Megyei őszi, majd Tavaszi Tárlat, Szeged,
Országos Festészeti Biennálé (1985), Kaposvár, Dunántúli Képzőművészeti
Tárlat (1987), Budapest, Mű-csarnok, Szalon Kiállítás (1998),
Leonding (Ausztria) (1999), Passau (2001), Veszprém, Vár Galéria
– Figuratív festők (2004), Székesfehérvár, Szt. István Művelődési
Központ (2004), Veszprém, Laczkó Dezső Múzeum – Veszprémi
Művész Céh kiállítása (2004), Az F-csoport erdélyi vándorkiállítása
(2009). Díjai: Pápa város érdemrendje, Veszprém megye érdemrendje.
– Az F-csoport tagjai közül Filep Sándort, Párkányi
Raab Pétert és Kádár Tibort már bemutatta lapunk. Annak idején
a nazarénusok egy csoportja meg akarta újítani a figurális művészetet,
önöknek is ez a céljuk?
– Nem működik bennünk a megújítás szándéka. Célunk:
beszéljünk az emberről az emberért. Fontosnak tartjuk, hogy
megfogalmazzuk a társadalomhoz fűződő viszonyunkat. S ez a
viszony jelenjen meg alkotásainkban. Nem félünk visszanyúlni a
hagyományokhoz, s azokból építkezni. Az, hogy ez milyen eredményeket
hoz, azt nem nekünk kell eldönteni. Kérdés: milyen lehetőségeink
lesznek arra a jövőben, hogy bemutatkozzunk. Az F-csoport festői
általában nagy méretű képeket alkotnak, s ezek bemutatásához
pedig nagyobb kiállítóterem szükséges. Ahol pedig lennének
számunkra megfelelő terek, oda nem engednek bejutni minket.
– 2009 nyarán az F-csoport tagjai Erdélyben rendeztek
egy vándorkiállítást. Oda mennyi festményt tudtak kivinni?
– Fejenként tizet. Harminc nagyméretű és tíz – ezek
Filep Sándor munkái – közepes méretű festményt állítottunk
ki.
– A kolozsvári tárlat megnyitója
mintegy négyszáz látogatót vonzott. Ez igen nagy szám, ha
belegondolunk abba, hogy egy hazai, kortárskiállításon
mennyien jelennek meg.
– Megdöbbentő volt ez az érdeklődés. A kolozsvári
megnyitón valóban tömeg volt. Csoportos és egyéni kiállításainkat
idehaza nem kísérte ekkora érdeklődés, mint Erdélyben. Az
F-csoport első kiállítása Székesfehérváron volt, majd
Veszprémben, a harmadik volt az erdélyi tárlat.
– Még azt a kijelentést is meg lehet kockáztatni,
hogy Erdélyben jobban ismerik az önök alkotásait, mint
Magyarországon?
– Ezt nem merném állítani. Azt viszont igen: az erdélyi
nézőkben viszont jobban megmaradt a kiállítás. Kérdés, hogy
ennek később milyen hatásai lesznek. Engem az bosszantott, hogy
amikor a Duna Tv-ben leadtak egy kb. harminc másodperces anyagot
a kiállításról, meg sem említették a művészek nevét. Azóta
sem hangzott el a nevünk. Ennyi propagandát kaptunk tehát
Magyarországon.
– Már annak is örülhetünk, hogy megemlítették a
kiállítást, hírül adták mindezt.
– Nem beszélhetünk akkor hírről, ha a kiállító művészek
neve nem hangzik el.
– Ön szerint mit kezd a kortárs művészet a
figuralitás kérdésével, hogyan viszonyul hozzá?
– Jelenünkben a figuralitás újra divatos lett. Érdekes
módon, ez a trend újfent Nyugatról indul el, s a magyarok –
tisztelet a kivételnek– állandóan a külföldhöz igazodnak.
Az is gondot jelent, hogy több magyar figurális festő túlságosan
felszínesen alkot. Hiába ábrázolnak pl. egy aktot, az nem közöl
a nézővel semmit, hanem önmagáért létező. Így formai kérdéssé
válik a figura, s nem egy gondolat hordozójává, s ennek következtében
„üresek” a képek. Mintha a művész csak azt akarná
megmutatni, hogy milyen bravúrosan bánik az anyaggal. Kérdés:
ezzel a bravúrral meg lehet-e szólítani a nézőket?
– Létezik egy vád, miszerint a művészek nagy része
csak kényelemből figurális festő, akik nem mozdulnak ki a
betanult konzervatív akadémiai állapotból. Mások a hetvenes
évek fotó- és hiperrealizmusát másolják, vagy valamelyik másik,
hatásos, régi „realizmust’’.
– Ebben van igazság, de nem jelenti azt, hogy ez a fajta
figurális festészet el fog jutni odáig, hogy ténylegesen a társadalomhoz
való viszonyát fogalmazza meg. Egy példát mondanék. Rembrandt
egy-egy önarcképe olyan mélységeket fogalmaz meg, amelyek ma
is felfedezhetők az emberben. Azt a kérdést is fel kell vetni:
mennyire lehet a képzőművészet ténylegesen a kultúránk része.
Ha azt feltételezem, hogy a kollektív tudatnak, vagy
tudattalannak részévé kell válnia, akkor olyan műveket kell létrehozni,
melyek integrálhatóak. Ellenkező esetben a mű csak önmagáért
létező. A 20. századi művészettörténetben gyakran
elhangzik: illik igazodni a nyugat-európai meghatározó művészegyéniségekhez,
mert ők biztos pontok.
– A nyugati izmusok eddig mindig „fáziskéséssel”
érkeztek Magyarországra.
– Ez igaz, de kérdem: feltétlenül szükséges egy
nyugati irányzatra reagálnunk? Nem hiszem, hogy ami Nyugaton
kellő propagandával létrejött, az számunkra feltétlenül egy
igazodási pont. Itt nem arról van szó, hogy ne figyeljünk a
világ művészeti törekvéseire, de képesek legyünk eldönteni
azt: mit kell ezekből átvennünk. Sokkal több olyan irányzat
jelent meg a 20.században Nyugaton, melyekre nem kellett volna
reagálnunk. Sajnos mi szinte minden módosítás nélkül átvettük
ezeket az izmusokat, mert arra gondoltunk: ezt kívánja a korszerűség
parancsa. Itt érkeztünk el a kor-szerűség kérdéséhez. Az
F-csoport tagjait konzervativizmussal vádolják, azzal, hogy nem
korszerűek.
– Holott a mi korunkban festenek.
– Így van, de ez még önmagában nem igazolja a korszerűséget.
Ha valaki kellő figyelemmel nézi a festményeimet, akkor rá
kell jönnie: a mai kor szellemiségéről „beszélek”
hangulati, érzelmi megfogalmazásokon keresztül. Színnel, színformával
dolgozom, szerkesztek, rajzolok, de mindig egy nemes cél érdekében.
– „A kortárs képzőművészet az absztraktból kilépve
a figuralitás felé irányul, keresi az új megoldásokat, a festészetre
óriási hatással bír a számítógép, a videó. A festészet
területén jelenleg a New York-i és berlini művészeti
centrumok diktálják a trendeket” – nyilatkozta még 2007-ben
az Art Flexum Nemzetközi Művésztelepen Radosza Attila, festőművész.
Ezzel egyet tud érteni?
– Valóban többen számítógéppel „alkotnak”, de kérdés,
ezt lehet-e művészetnek nevezni. Nem hiszem, hogy egy számítógéppel
meg lehetne válaszolni olyan kérdéseket, melyek az emberi
pszichét foglalkoztatják. A megyei tavaszi tárlaton is
megjelentek számítógépes művekkel, de olyanokkal, melyek nem
közvetítenek mélyebb gondolatot.
– Fogadjuk el, hogy nem kell feltétlenül átvenni a
nyugati irányzatokat. Ám létezik-e még magyar, nemzeti művészet?
–Létezik, de erre kevésbé figyelünk oda. Akkor nem
tartjuk létezőnek a magyar művészetet, ha állandóan összehasonlítjuk
a hazai alkotásokat a nyugatiakkal. Akkor, ha csak azt figyeljük:
egy adott nyugati izmusnak kik a hazai követőik. A magyar műítészek
pedig szinte kivétel nélkül azt akarják bebizonyítani, hogy
egy magyar alkotó munkája nem lehet olyan szép, mint egy
ugyanolyan izmusban alkotó nyugatié. Ebben finoman szólva kételkedem,
ahogy abban is, hogy a nagybányai művésztelep festői
elmaradtak volna a nyugat-európai természetelvű festészettől,
vagy realizmustól. Lapozzunk fel egy művészettörténeti könyvet,
akkor abban nagy művésznek titulálják Henri Rousseau-t. Ha felületesen
szemléljük Csontváry képeit, akkor a magyar mestert is ezzel a
jelzővel illethetjük. Pedig Csontváry nem csupán nagy művész,
hanem egy rendkívül céltudatos alkotó. Tudta, hogy mit, s
hogyan akar festeni, s aszerint is élt. Ezért nekünk Csontváryra
büszkének kéne lennünk. A mai napig nem haladtuk meg Csontváryt.
Ha egy mű jó, akkor azt nem is lehet meghaladni, mert akkor örökérvényű
dolgokat fejez ki.
– Önről azt írják, hogy a példaképe:
Kondor Béla.
– Így van, mert az ő élete egy valódi tájékozódási
pontot jelent számomra. Kondor a korát rendkívül magas színvonalon
tudta kifejezni. A Szentek bevonulása a városba c. műve jó példa
erre. Sajnos a mai napig nem elemezték azt, hogy miért is lehet
ő, vagy Kokas Ignác tájékozódási pont. Ha ezeket a kérdéseket
megválaszoljuk, akkor azzal együtt, hogy figyelünk Nyugatra,
sokkal inkább a hazai mesterekhez, a múltunk felé is fordulnánk.
Ma sokan csak azt figyelik, hogy egy képben van-e valami új,
olyan, ami eddig még nem volt. Attól, hogy valami jó, vagy érdekes,
az még nem minősít. Azt írta az egyik műítész egy hazai
festőről, hogy vicces, érdekes. Jómagam vérig sértődnék,
ha rólam ilyet írnának.
–Tehát a viccesség és az érdekesség esztétikai
kategória lett?
– Nagyon remélem, hogy nem. Eljutottunk odáig, hogy –
tisztelet a kivételnek– azon gondolkodik a művész, milyen újdonságot
találjon ki, olyat, ami megdöbbenti a nézőt.
– Az új kitalálása feltétlenül rossz? Nem szükséges,
hogy fejlődjön a művészet?
– Nem célszerű arról beszélni, hogy létezik a művészetben
fejlődés. Nem hiszem, hogy a 21. század képzőművésze
meghaladta Mantegnát, Leonardót vagy Caravaggiót.
– Akkor csak eszközbeli különbségek vannak?
– Nem, hanem viszonybeliek. Nézzük csak meg, miként
festi meg Caravaggio, s hogyan mintázza meg Michelangelo a maga Dávidját.
– A művésznek a témához való viszonyáról van szó?
– A témához és a saját korához való viszonyáról. A
reneszánszban még élt egy olyan szellemiség, ami összefűzte
az embereket. Ezen belül az említett két művész is – anélkül,
hogy ezt megfogalmazta volna – a közösségért dolgozott úgy,
hogy egyéniség is volt. Rendkívüli nagy alázattal
viszonyultak a témához, a mű tárgyához. Napjaink művésze
sem függetlenítheti magát a felgyorsult társadalmi változásoktól.
Az viszont gond, ha a fogyasztói társadalomnak s a műkereskedelemnek
akar megfelelni. Ha azt nézi az alkotó, hogy műve eladható
legyen. Ma már nem a közönség dönti el azt, hogy jó-e egy
alkotás, hanem néhány olyan műítész, aki ezzel foglalkozik.
Ha egy felkapott művészeti író valakiről azt mondja, hogy
nagy művész, akkor ezt szinte mindenki elfogadja. Fel sem vetődik,
hogy tévedhet is a műítész. Gondoljunk bele: Kondor Bélával
kapcsolatban mennyien tévedtek?
– Az F-csoport tagjainak milyen a társadalomhoz való
viszonya?
– Azt a léthelyzetet igyekszünk megfogalmazni, amiben élünk.
Ez mindegyünk munkásságában kimutatható. Minket az ember érdekel.
Gondoljunk csak Filep Sándor Tolnay-Baudelaire képére. Ezen az
öreg színésznő rendkívül szuggesztív arca néz reánk. A
csoport tagjait az emberközpontúság jellemzi, s az is, hogy nem
állítanak, nem ítélkeznek, csupán kérdéseket tesznek fel. Bízunk
abban, hogy a néző ezekre a kérdésekre keresi a választ a művön
keresztül önmagában és tágabb körben is. Ma több művész tévesen
kitörési pontot keres, de anélkül, hogy megfogalmazná: honnan
hová és miért szeretne kitörni. A ’80-as években azt
sulykolták bele a fiatalokba: valósítsd meg önmagad! Az igazi,
tehetséges művész úgy tudja önmagát megvalósítani, hogy az
számára nem az elsőrangú, kizárólagos célja. Jó lenne, ha
jobban odafigyelnénk környezetünkre, önmagunkra, s az általános
emberi értékekre.
– Ha már a műítészek kerültek szóba: Kádár
Tibor említette, hogy az ön képeit kizsűrizték az idei Veszprémi
Tavaszi Tárlatból.
– Nem csak egyet, hanem kettőt, azzal az indokkal, hogy
szocreálosak a képeim. Az egyik kizsűrizett festményem címe:
A költő. A vásznon József Attilát láthatjuk.
– Mégpedig úgy, hogy összekötötték egy piros-fehér-zöld
szalaggal a testét. – Amikor ezt a képet festettem, akkor volt
a Költészet napja. Mi úgy emlékezünk meg József Attiláról,
hogy arra ügyelünk: a szelleme ne jöjjön át az olvasóhoz. Ha
átjön, az bizony veszélyes lehet egyesekre nézve. Ezért sem
él egy igazi József Attila-kép az emberekben. Lekötöttük József
Attila szellemét, ahogy Kondor Béláét is. Tehát ez a kép inkább
szimbolista, de nem szocreál.
– Két képéről beszéljünk. Az
egyik a 2004-ben készült Hegedűs. Egy majdnem csupasz férfi a
kezében tart egy húrok nélküli hangszert, s vonó sincs a kezében.
Bár jobb kezének ujjait úgy tartja, mintha benne lenne a vonó.
A háttérben pedig a viharos táj. A kép a művészek jelenlegi
helyzetét szimbolizálja?
– Arról szól, hogy a művész akkor is játsszon, ha
kivették a kezéből a vonót, s letépték hangszere húrjait.
Ez a hegedűs magányosan, vonó és húrok nélkül, de mégis átszellemülten
játszik hangszerével.
– A másik képe a Ló címet viseli. Ez a ló bekötött
szemű, s hideg környezetben áll. A ló várakozik, de nem tudni
mire. Van ott egy karó, amihez kiköthető lenne a ló.
– Valóban ez a kép – ahogy Legéndy Péter is említette
– érdekes asszociációt indíthat el a nézőben. Nem lehet
azt sem tudni, hogy elmegy-e innen a ló. Egy olyan állapotot
akartam megfogalmazni, amelyben a kiszolgáltatottságról beszélek.
– Magát a magyar sorsot is láthatjuk benne. 1990-ben
a karóról leoldozták a magyarságot, de szeme bekötött
maradt, s nem mozdul semerre sem.
– Nagyon szeretem Tornyai János Bús magyar sors c. festményét,
amely vészjósló felhők alatt ácsorgó lovat ábrázol, melyet
majdnem feldönt a viharos szél. A lovon kívül a puszta üres.
Ezt a magyar sorsot szeretném megfogalmazni. Nem azt állítom
ezzel a lóval, hogy mindennek vége, hanem ezt kérem: nézzünk
szembe saját állapotunkkal.
– Képei háttere viharosak. Nem süt a Nap, nem világít
a Hold. De! Az alak mégis világos. Vajon hol a fényforrás? Belül?
– Ezt nem akarom egyértelművé tenni. Éppen az benne az
izgató, hogy ennek a kérdésnek a megválaszolását a nézőre
bízom.
– Kiválasztott c. képén ül egy férfi, s kezében a
kőtábla. Ez Mózesre asszociál.
– Megfestettem Mózest, de üres kőtáblát tart
kezeiben. A törvényeket nem jelöltem. Ezeket a törvényeket
nekünk kell megírni, mert ha mi nem tesszük, akkor más teszi
meg helyettünk, ami nem biztos, hogy üdvös reánk nézve.
– Festményei alakjai magányosak. Ott az ember, aki a
tömegben él, de mégis magányosan.
– Tömegben élünk, de egyedül. Ezeket a kérdéseket
elemezték már szociológusok, filozófusok. A társadalom
civilizációs fejlődés következménye az, hogy az egyén magára
maradt. Atomizálódott a társadalom. Ahhoz, hogy „jó fogyasztó”
legyek, ez kell. A cél: az egyén ne gondolkozzon, ne éljen közösségben,
ne tegyen semmit a környezetéért, mert akkor nem irányítható.
Régebben, ha a közösség vezetője visszaélt a hatalmával,
akkor a közösség megbüntette. Ezt akarják elkerülni azok,
akiknek az a céljuk, hogy magányosan éljünk.
– Az F-csoportot jellemzi a klasszikus mitológiához
és Bibliához visszavezethető képi és motívumvilág. Önnek
is vannak bibliai témájú képei. Ilyen pl. a Saul és az Ábrahám
és Izsák. Mondhatják: őket többen is ábrázolták, s mi
ebben a különös?
– Mi nem a Biblia történeteit adjuk vissza képi formában,
hanem a leírt dolgokhoz való viszonyunkat fogalmazzuk meg. Próbálunk
értékeset alkotni. Akkor beszélünk értékes műről, ha annak
megtekintése után a néző belső szellemisége is épül. Ekkor
az alkotás beépül az egyén tudatába.
– Elképzelhető, hogy a műítészek direkte elpalástolják
az értékeket?
– Ez azért túlzás. Ők a fejlődéselméletben hisznek,
s igyekeznek megfelelni a piacnak, hiszen az újdonság könnyebben
eladható, mint egy tradicionális kép.
– Térjünk rá pályájára. Azt olvastam önről,
hogy nem készült festőművésznek. Akkor mi szeretett volna
lenni gyermekkorában?
– Nem volt semmilyen konkrét célom. Dolgoztam dekoratőrként
üzemekben, neonreklámokat terveztem, de nem volt semmilyen elkötelezettségem.
A ’70-es években kezdtem el a festészetet komolyan venni.
Akkor kezdődtek a bajok, mert nem kevés energiát kellett
befektetnem a művészethez. Válaszút elé érkeztem: figuratív,
vagy nonfiguratív festő legyek? Közösségben élek, láttam
emberi sorsokat, így a figurativitás mellett döntöttem.
– Hét éven át a pápai Képzőművészeti
Szabadiskolában Cziráki Lajostól és A. Tóth Sándortól
tanult. Ők a technikára tanították meg, vagy pedig valamilyen
izmus felé is terelték az útját?
– Semmilyen izmusról nem volt ott szó. Cziráki Lajos
természetelvű, emberközpontú festő, a Római Iskola kiváló
tagja volt, s mégis méltatlanul elfelejtették. A. Tóth Sándor
expresszívebb művész volt, és sok kubisztikus festményt
alkotott. Cziráki pedig olyan dolgokról „beszélt”, melyek fájnak,
illetve, kellenek, hogy fájjanak.
– Kellene? Tehát annyira el vagyunk kábítva – akár
a média által –, hogy már a fájdalmat sem érzékeljük?
– Annyira. Manapság sokat beszélünk a kábítószerekről,
a drogokról. A szellemi drogokról is szólni kell! Azt mondják:
azért megy egy adott show a tévében, mert azt igényli a nép,
s így lesz eladható a műsor. Ha valakit megkínálunk egy kemény
droggal, s rászoktatjuk a kokainra, akkor igényelni is fogja
azt. Ahogy ma valaki nem tud drog nélkül élni, úgy nem tud bárgyú,
szellemromboló műsorok hiányában sem. Ezért kell kitörni a
szellemi drogok rabságából. Nem arról beszélek, hogy ne
legyenek szórakoztató műsorok, hanem arról, hogy azok igényesek
legyenek.
– A Pápai Képzőművész Kör és az Alsóörsi Festő
Örs vezetője. Amatőr művészekről van szó?
– Így van. Nem azért foglalkozom a körök tagjaival,
hogy belőlük mindenáron művészt neveljek. Egy olyan közösséget
hozunk létre, melynek tagjai az alkotás közben másként
figyelnek a világra, mint korábban. Arra is ügyelek, hogy
emberközpontú, de ugyanakkor giccsmentes alkotásokat hozzanak létre.
Tanuljanak meg rajzolni, ismerjék meg az alapokat, s ezután eldönthetik,
hogy milyen irányban haladnak.
– Mi a különbség az amatőr és a dilettáns között?
– Amatőr festő is lehet tehetséges. A dilettáns azt
festi, amit nem tud. A tehetséges, amit tud, a zseni meg azt
fest, amit akar.
– Külföldi kiállításainak milyen sikerük volt?
– Mind az itthoni, mind a külföldi egyéni kiállításaim
sikeresek voltak. Ebben az értelemben nem panaszkodhatom.
– Többen Dali szürrealizmusához hasonlítják az ön
művészetét. Tehát szürrealista festő?
– Konkrétan egyetlenegy izmushoz nem tartozom. Ahogy a szürrealizmus,
úgy a szimbolizmus is felvethető művészetemben.
Medveczky Attila
|