vissza a főoldalra

 

 

 2010.06.25. 

Amikor a pápa szabadon beszél

Így mondja a magyar nyelv, „szabadon beszél” valaki, ha nem kötött szöveget mond el, nem emlékezetből szól, vagy éppen nem leírt szöveget olvas. Nos, XVI. Benedek pápa ilyen értelemben „szabadon beszélt” a papjai előtt a Jézus Szíve ünnepének vigíliáján, a papi év lezárásakor tartott imavirrasztás során 2010. június 10-én, csütörtökön késő este a Szent Péter téren.

 Egészen megszokott és természetes, hogy a pápák előre leírt beszédeket mondanak el, nemcsak tevékenységük hivatalos közéleti fórumain, hanem a liturgikus élet összes eseményein. Ilyenek a pápai homíliák (omelie), a különféle alkalmakkor mondott pápai beszédek (discorsi), a szerdai általános kihallgatások katekézisei (catechesi), a pápai imádságok (preghiere). Érthető ez a gondos felkészültség! A pápák minden szava hivatkozási forrás, mely eligazítás, pontosítás, értelmezés a hit és az erkölcs világában, mérték: „Roma loquitur”, Róma beszél és az egyház hallgatja ezt a beszédet. Jelzés is ez a beszéd a teológiai fejlődés számára, hogy Isten igazságai mind pontosabban nyerjenek megfogalmazást. De érthető módon figyel az egész világ erre a római „fehér hangra”, mert akármennyire is nem ért vele egyet, egyet nem tehet meg, hogy eltekintsen tőle.

 Másfelől a „szabadon beszél” kifejezésnek van egy nem formai, hanem pszichés oldala: amikor a rétor nemcsak a leírt szó kötelékétől szabad, hanem belülről is az, hogy azt mondja, amit gondol, amit talán az adott pillanat sugall.

 A prédikációnak van egy ilyen „karizmája”: fiss és eleven tud lenni, ott születik a fordulata a helyszínen, tud olvasni és érteni az emberek szeméből, bátorít ha kell, de bátorítást is kap, mert interaktív. Egyfajta kiszolgáltatottság ez, de mindig nyitott a Szentlélek kezdeményezései iránt.

Valami ilyesmit lehetet tapasztalni Benedek pápa „beszélgetése” során. A műfaj a „colloquio” eléggé ismeretlen a pápai megnyilvánulások világában. A „cum loqui” az együtt-beszélgetést jelenti, a „dia-logein”-t és ez már párbeszéd.

 Amikor a Péter utód nem tanítja a világot, hanem beszélget vele. Gondolom, neki is új, amikor ezt tapasztalja. Papok veszik körül a püspöküket. „Episcopus plebi Dei”, Isten népének püspöke beszélget övéivel. A megnevezés a római Santa Maria Maggiore bazilika apszisának győzelmi ívén, középütt olvasható, az ötödik századból, az Efezusi zsinat után! És ez a papi nép szeretettel és bizalommal veszi körül Róma püspökét, kérdezi a saját problémáiról és hallgatja, és meg is hallgatja.

 Benedek pápa nyilvánvalóan előre megkapta a kérdéseket és volt alkalma azokat otthon végiggondolni. Erre utal az a pár fehér papírlap, melyet a colloquio megkezdése előtt titkára adott a kezébe, és amelyet egészen végig a kezében is tartott. De nem nyitotta ki, hanem „szabadon beszélt”. Olvassuk ezt a szabadon mondott pápai beszédet, melyek mégis megfontolt és átgondolt szavak, ahogy azt Isten papi népe ott a Szent Péter téren elvárta a püspökétől.

 

(Vértesaljai László SJ/Magyar Kurír)