2010.06.25.
25
éve volt a monorierdei találkozó
Két generáció
nőtt fel azóta, hogy Csurka István író vitaindító előadása
elhangzott Monorierdőn. A rendszerváltoztatás igényével született
tanulmány lényeglátását és tartalmának valódi súlyát a pártállam
utódainak szócsövei ma is szeretnék kisebbíteni, jelentéktelennek
bemutatni. Az akkor elhangzottakat felidézve (a lényegi
mondanivalót nem érintő rövidítésekkel) végigkísérhetjük
a Csurka István által kultúrbugrisoknak nevezett réteg mesterséges
megteremtését, a nemzetfenntartó parasztság hagyományos kultúrájának
szétverését és helyette az önmagát újratermelő kvázikultúra
kialakítását.
A mai magyar társadalom kultúrája egy vesztes, agonizáló
és ugyanakkor önkizsákmányoló és idegbeteg társadalom kultúrája,
egy úgynevezett kvázikultúra… Egy egészséges nemzeti kultúrának
sajátosnak és összetéveszthetetlennek kell lennie, saját kérdésekre
saját válaszokat kell adnia. A mai magyar kultúra nem működik
rendeltetésszerűen.
Ez nem kirívó
jelenség a
mai Európában
, amely tele van vesztes államokkal, amely egészében véve maga
is szörnyű nyomás alatt van és beteg. A mai magyar társadalomnak
van azonban egy sajátos, csak reá jellemző betegsége.
A mai magyar társadalom
a rossz, egyoldalú, megalkuvó, de ugyanakkor sok vonatkozásában
eredményes és hasznos kényszeregyezség társadalma…
Mindennek azonban nagy ára volt, mert mindez voltaképpen az
ideiglenesség és a napról napra élés csodaváró és révült
szájtátisága közepett a képtelenség talaján, avagy inkább
színpadán és deszkáin játszódott le. Egy nagy cefréskád,
egy vastag födővel letakart dézsa és ezen a deszkafedőn, az
erjedő lé fölött folyt percről percre a táncikáló, vidám
barakkélet.
1956. november 4-e
után ebbe a dézsába hánytak bele mindent: vért, hősi halált,
munkástanácsot, a forradalom gyönyörű mámorát, az egyhetes
szabadság eksztázisát, az öntudatot, majd valamivel később
az akasztottak ezreit és a börtönviseltek megveretéseit és
megaláztatásait, s az egészet lefödték a felejtéssel. Az
alku legfőbb kikötése ez volt: felejts, hallgass!…
Mostanra azonban
– s ez már a mai társadalom egyedi betegségtünete – ez a
fedő, a dézsában megindult erjedés hatására, meg egyszerűen
a természet rendjéből következően, elkorhadt és elrothadt. A
szagok, a hullabűz és a mérges gázok már felpárolognak és
felböffennek.
1956 és ami utána
következett, a magyar történelem máig fel nem mért, a maga
valójában fel nem fogott cezúrája és vízválasztója…
A látszat az
volt, hogy nem változott semmi.
Pedig minden megváltozott.
1956. november 4-e óta a magyarság nem a saját történelmét
éli. Ilyen fordulat még egyetlenegy történelmi fordulópontján,
egyetlenegy szabadságharcának bukása, egyetlenegy háborúvesztése
után sem következett be. Ez a fordulat ugyanis a lelkekben állt
be. Meglehet, nem vizsgálható szigorúan tudományos módszerekkel,
meglehet, hogy jobbára csak a művészi érzékelés által
felfogható és éreztethető, mégis elsőrendű történelemalkotó
tényező valamely nép lel-
ki viszonyulása
egy bizonyos korszakhoz, állapothoz. Mind vereségeket, mind győzelmeket
átélhet egy nemzet, nagyjából azonos tartással. 1956 után a
magyarságnak nem a viszonyai és a helyzete fordult meg soha nem
tapasztalt módon, hanem a lelke. A viszonyulása saját magához,
történelméhez. A magyar lélekben minden érvénytelenné vált.
A vidám barakkban nihilisták vigadoztak…
Ami eladdig csak
magányos zsenik tragikus sejtelme volt, hogy tudniillik „kompország”
vagyunk, végzetesen magunkra-hagyatottak, porszemek, vagonkérdés,
az most milliók számára vált kézzelfogható valósággá. A lánctalpak
legelemibb emberi mivoltában taposták le a magyarságot. A
jelentéktelenség tudatát és a kilátástalanságot mintázták
bele roppant tanksúlyukkal a magyar lélekbe. A nihilt…
A mai magyar élet
minden őrülete, lehetetlensége, tudathasadásossága ebből az
évszázadok óta begyakorolt életmentő magatartástól való
elfordulásból, ebből a végső elkeseredésből, mely már még
a végső elkeseredést is értelmetlennek és hiábavalónak
tartja, vezethető le. A disszidálási hullámok, a gyerekszülési
hajlandóság végzetes elapadása, a mértéktelen iszákosság
és a kiugróan magas öngyilkossági arányszám, a nemzeti
mivolt iránti nagyfokú közömbösség: mind-mind innen ered.
Ez a mai magyar élet
alfája. Minden törekvésnek, amely meg akarja állítani a
magyarság szellemi elsivárosodását, amelyik új horizont felé
óhajtja vezetni, vagy legalább az arra vezető út tekintetében
javaslatokat akar tenni, ennek tudomásulvételével kell
elkezdenie munkálkodását, ennek a szomorú ténynek számbavételével
kell kitűznie saját feladatait…
Ezek után pedig nézzük
azt a folyamatot, amelynek során ez a fentebb már elkeresztelt
kvázikultúra kialakult. Először is a társadalom szerkezetében
beállott változásokat kell számba vennünk. A legfontosabb
ebben a vonatkozásban a magyar társadalom paraszti társadalom
voltának a megszűnése. A régebben a nemzet felét kitevő
paraszti részarány éppen ezekben az években zsugorodott az egyötödnél
is kisebbre…
S így az elpusztított,
szétvert, betagosított, elgépiesített régi magyar paraszti
kultúra helyébe nem állt egy új, öntudatos – szövetkezeti
– kultúra, új viszonyulás az új helyzethez. A falu nem vitte
be az erkölcsét a téeszbe. Aki pedig a városba menekült a megélhetésért,
aki a kétlakiság szörnyű keresztjét volt kénytelen a vállára
venni, még az apját is megtagadta inkább, csak ne kelljen a szétvert
világra emlékeznie. Itt aztán aratott a nihil…
Miért élt, miért
dolgozott az ilyen ember? A betévő falatért. Már nem volt szüksége
arra a kultúrára, arra a műveltségre és arra az erkölcsre,
amivel néhány esztendővel előbb még kis nadrágszíjparcelláját
művelte, amivel helytállt a kubikgödörben, amivel a falu
egykori társadalmában megbecsülést és szerepet szerzett magának.
Sivár, kultúra alatti életet élt, és él még ma is ez az
ember. Milliós csoportról van szó. Tömegről, amelynek igénye
sincs a kultúrára, nemcsak azért, mert nincs rá ideje, nincs
szabad ideje, hanem egyszerűen azért, mert az elsivárosodásnak
arra a fokára jutott el, abba sülylyedt bele, amelyikben már a
legegyszerűbb kulturális tevékenység is elérhetetlen magasságban
van. Ez az ember alig tud írni-olvasni. Ez az ember jóformán
nem is érti azt a nyelvet, amelyet a fölöttes rétegek beszélnek.
Léha és felelőtlen,
sőt mi több, cinikus minden kulturális program, minden kezdeményezés,
amelyik nem ennek a lét alatti létben vegetáló rétegnek a
megindításával, elemi igényeinek a felcsiholásával kezdi…
Ez a széles és
elesettségében szánalmas réteg ugyanis éppen az egykor
nemzetfenntartónak nevezett, és azt a szerepet valójában be is
töltő parasztság helyébe következett, és mint ilyen, most is
meghatározó jelentőségű a nemzet kulturális arculatának megítélésekor.
Ez a mai élet roppant nehezéke, ami ezt a társadalmat meggörnyeszti,
ez a réteg ugyanis újratermelődik. Végzetes következetességgel.
Ebből a rétegből származik a kor jellegzetes alakja, mondhatni
végterméke, az elsivárosodott, jóformán csak vegetatíve létező,
hol bunkónak, hol bugrisnak,
nevezett ember… Ha ennek a rétegnek az újratermelődését
nem sikerül megállítani, akkor a magyar társadalomban egy csúfos
kettéhasadás fog bekövetkezni…
Itt milliókról
van szó, következésképp milliárdokról… Elemi érdek ennek
a bugris-újratermelődésnek a megakadályozása…
A család bomlásának
végső soron az az oka, hogy a család többé már nem gazdasági
egység. Létezése és fennmaradása nincs többé a családfő
keresetéhez, vagyonához kötve…
Ha a munkamegosztásba
nem az apa jogán lép bele az utód, akkor mibe? A kultúrába?
Az emberi minőségbe? A nemzeti identitásba? Igen! A műveltségbe.
A munkaerkölcsbe. És egyáltalán, az erkölcsbe. Együttvéve
valami újfajta nemességbe, amely újfajta nemesség éppen
ezekben az években töröltetett ki a magyar életből, de
amelyik mint minőségigény nem évülhet el soha, amíg Kölcsey
Himnuszát énekeljük…
Ennek az úgynevezett
családi kulturális programnak a kidolgozása szakembereket igényel…
Miközben a magyar
szellemi élet az 1956 utáni letaglózások és megtizedelések
után felegyenesedve vagy legalábbis négykézlábra állva úgy-ahogy
megőrizte hadállásait, mialatt a méltók
mellére is felkerülhettek a gyémántos kitüntetések,
és mialatt a kultúra más ágazataiban, a zenében és a képzőművészetben
és a színházban és a filmben lezajlott egy hasonló jellegű
elrendeződés – mialatt tehát ez a magyar magaskultúra szépen
beleült a kvázikultúra trónszékébe, végzetes esemény játszódott
le az alapoknál. A magyarság elvesztette a magyar iskolát.
S hogy mennyi kvázikultúra
ez a mai magyar, arra nézve legyen elég annyi, hogy a szellemi
elitnek jóformán egy szava sem volt ehhez a szörnyű történéshez,
noha itt folyt le a szeme láttára. A hatalom brutális erővel zúdult
be az iskolába. Elfoglalta minden olyan zugát, amit az ötvenes
években még nem tudott elfoglalni. A tanítót és a tanárt
olyan katonai fegyelemre fogta egzisztenciális és hatalmi
fenyegetéseivel, hogy az talpalatnyit sem mert letérni a tanterv
idegenbe vezető mezsgyéjéről. Lényegében kiveszett az a
nevelőtípus, aki még saját egyéniségével, saját tartásával,
példájával nevelt. A pedagógusi pálya megszűnt hivatásbelinek
lenni. Kihalt vagy visszavonult, de legalábbis nagyon megritkult
az a tanárnemzedék, amelyik annak idején egy összekacsintással
is éreztetni tudta a különvéleményét a diákkal. Az iskola
üzem lett, rossz üzem. Sivár üzem. És a magyar identitást száműzték
belőle…
Ez a mai
iskolarendszer, a követelményeivel, felvételi rendszerével, a
státusszimbólumaival nem a magyar jövő szolgálatában áll,
hanem éppen azt ássa alá...
A kontraszelekció,
amely ebben az egész társadalomban érvényesül, az értelmiség
körében a legerősebb…
Rettentő pazarlás,
rombolás, iszonyatos züllés, működésképtelenség származott
a kontraszelekció lovagjainak dáridójából…
Így aztán szép
lassan kialakult egy olyan szakembergárda, nevezhetjük őket akár
technokratáknak, akik ennek a liberalizmusnak köszönhették a
munkalehetőségüket, sokszor még a vezető beosztásukat is…
Ez a réteg ma
egyre vastagodik, de ugyanakkor egyre inkább korrumpálódik
is…
A kontraszelekciós
liberalizmusnak lételeme a kvázi. Minél „kvá-zibb” az,
amit a szakember termel neki, annál elégedettebb, mert a valódi
termékek, a valódi alkotások a múltjára emlékeztetik, s vele
a kontraszelekciós, illegitim voltára. Igen ám, de a
technokrata nap mint nap érintkezik, sőt barátkozik a vezetőjével,
urával és parancsolójával, sőt rokonságba is kerül vele, s
érdekszövetségbe is. Lassan elmosódnak a különbségek. A
kontraszelekciós liberalizmus majdnem akkora, sőt nagyobb érték
lesz, mint a szaktudás, a hozzáértés, a tehetség. A kvázitermelő
technokrata szép lassan elfelejti, hogy kvázitermelő
technokrata lett…
Ez a fajta
kontraszelekció aztán veszélyesebb, mint gondolnánk. Ez
ugyanis nagyon szapora réteg, és burjánzik, mint a dudva. Éber
figyelemmel gondoskodik a saját újratermelődéséről. Az ő
gyermekének feltétlenül értelmiségi pályára kell mennie a tőle
örökölt tehetséggel. Klikkeket alkot, amelyeknek egyetlen
jelszava van, a kvázi szent!…
Ez a
kontraszelekciós réteg áll az útjában minden egészséges társadalmi
mozgásnak, a „népi emelkedés liftjének” húzóköteleit ez
vágta el. Ez csapja be az értemliséghivé levés ajtaját az úgynevezett
alsóbb néposztályok fiai előtt. Ez alkot merev falanxot minden
kezdeményezés előtt. Korunk szomorú véglénye ő. Neve: kultúrbugris.
Értéktelenebb, visszataszítóbb, mint a korábban említett
bugris, az alanti. A valódi tehetségnek, a valódi szándéknak
ebben a bugrissokadalomban kell mozognia, ebbe ütközik bele
minduntalan. Ez fojtja meg a kezdeményezéseket a maga közönyével
és cinizmusával.
A kultúrbugrisnak
nincs hite, nincs eszménye, nincs felelősségérzete, következésképp
teljesen közömbös működésének pusztító hatása iránt is.
Egy célja van: érvényesülni a kváziban. Karriert csinálni.
|