2010.05.07.
És velünk mi lesz?
Újréti László színművész Szentesen
született 1942-ben. 1966-ban végezte el a Színház- és Filmművészeti
Főiskolát, majd egy évig a Miskolci Nemzeti Színházban játszott.
1967 óta a József Attila Színház tagja, 2008-tól örökös
tag. Főbb szerepei: Vámos István (Csurka István: Majális;
az MTV színházi felvétele 1990-ben készült), Florindo
(Goldoni: Két úr szolgája), Lovas (Csurka István: Nagytakarítás),
Pilóta (Saint-Exupéry–Belia A.–Valló P.: A kis herceg), Szállodaigazgató
(Ray Cooney: A miniszter félrelép), Komáromi elvtárs (Tasnádi
István - Fenyő Miklós: Aranycsapat), Gajev, Leonyid Andrejevics
(Csehov: Cseresznyéskert), Lakáj (Molnár Ferenc: Játék a kastélyban),
Vermes, színházigazgató (Gádor Béla - Tasnádi István:
Othello Gyulaházán), Malvolio, Olivia udvarmestere (Shakespeare:
Vízkereszt, vagy amit akartok), Archambaud (Francis Veber: Balfácánt
vacsorára!), Chasuble tiszteletes (O. Wilde: Bunbury, avagy Szilárdnak
kell lenni), Kurt Von Strohm, ezredes (Jeremy Lloyd, David Croft:
Hallo, hallo!), Richelieu bíboros (Dumas: A három testőr), Sam
(Herold Pintér: Hazatérés), James Tyrone (Eugene O’Neill:
Hosszú út az éjszakába), Úr (Milan Kundera: Jakab és az
ura), Haynau (Jókai: A kőszívű ember fiai), Horváth Miklós
(Mikszáth: Különös házasság), Szerebrjakov Alexandr
Vlagyimirovics, nyugalmazott egyetemi tanár (Csehov: A manó),
Arnold Piper (Ray Cooney, Tony Hilton: Négyesikrek), Gróf Báden
(Rejtő: Vanek úr Afrikában, Oberon (Shakespeare: Szentivánéji
álom).
Játékfilmek: Zöldár
(1965), Pokolrév (1969), Kapaszkodj a fellegekbe! I-II. (1971), A
kard (1977), Álombrigád (1983), Laura (1986), Hajnali háztetők
(1986), A menyasszony gyönyörű volt (1987), Napló
szerelmeimnek (1987), Ámbár tanár úr (1998).
Tévéfilmek: A 0416-os szökevény
(1970), Vasárnapok (1971), A fekete Mercedes utasai (1973),
Illetlenek (1974), A makrancos hölgy (1979), Családi kör
(1980), Jegor Bulicsov és a többiek (1981), Linda (1986) Piros,
mint a kármin című része, Barbárok (1989), Nem érsz a halálodig
(1990), Devictus Vincit (1994), Kisváros (1997).
Kiváló
szinkronszínész, Terence Hill „állandó magyar hangja.”
Díjai: Jászai Mari-díj
(1983), a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztje (1996), József
Attila Gyűrű (1984, 2000) a József Attila Színház Nívódíja
(2004).
– Idén, a Színházi világnap alkalmából az
M2 műsorára tűzte Csurka István Majálisát;a Játékszínben
1990-ben készült színházi felvételt. A darabot – aminek
ősbemutatója 1979-ben Veszprémben volt –1988-ban
Budapesten állították színpadra. A Játékszín produkciójában
ön Vámos Istvánt játszotta. Milyen emlékei vannak erről az
előadásról?
– Az interjú előtt belenéztem a tévéfelvételbe, s el
kell mondanom, nem voltam teljes mértékben megelégedve saját
alakításommal. Hiába, azóta eltelt húsz év, és mostani tudásommal
másként oldottam volna meg egy-egy színpadi szituációt.
Mindettől függetlenül egy jó és vállalható előadás volt a
Majális. A főalak, Marhás egy valós személyről, Szabó István
népi íróról lett megmintázva. Az egész Csurka-családdal
nagyon jóban voltam: a mamával, Erzsébettel, Istvánnal és
természetesen kollegámmal, Lacival is. Sokszor meghívtak Erzsébet-napokra.
Történt, hogy Laci azt mondta: „Berényi Lászlótól, a Játékszín
igazgatójától lehetőséget kaptam a Majális színpadra állítására”.
Megkért, hogy én játsszam el az „értelmiségi fiút.” Azt
is közölte velem, hogy nagy valószínűséggel Törőcsik Mari
is el fogja vállalni Fügediné szerepét. Hegyi Barbara – A néma
dizőz alakítója – pedig éppen a premier évében végezte el
a Színművészetit. Az olvasópróbákon, amit egy lakásban
tartottunk, Csurka István is jelen volt.
– Mi volt a Majális sikerének a titka?
– Nagyon szerette a közönség a Majálist, s mi havonta
három-négy alkalommal is előadtuk a Játékszínben. Sőt, vidéken
is többször játszottuk ezt a darabot. Egyrészt a mű témája
miatt hívtak le minket. Másrészt: egy helyszínen játszódik a
cselekmény, a rendezés nem vett igénybe bonyolult színpadtechnikai
eszközöket, s nem sokszereplős a dráma. Így könnyű volt
utaztatni a Majálist. Ez a fővárosi előadásszám a mai
viszonyokhoz képest soknak számít. Jelenleg egy kisebb színházban
a premier után a darab kétszer-háromszor, s azután jó esetben
havonta egy alkalommal van műsoron. 1988-ban még nagyobb várakozás
volt az országban, mint jelenleg. Lehetett érezni, hogy rövidesen
nagy változások lesznek. Legalábbis ebben bíztunk. Hittünk a
tisztább és a szebb jövőben. Ez volt a darab sikerének igazi
titka. Olyan írók, költők, művészek ültek a ’80-as évek
közepén egy asztalnál, s beszélgettek a jelen problémáiról
és a jövendőről, akik ma szóba sem állnak egymással. Akkor
még nem alakultak ki teljesen a törésvonalak. A darabban vannak
olyan mondatok, melyek tükröt tartottak a társadalom, az értelmiség
elé. Vámos el is mondja, hogy ő élni akart. Szereti az elismerést,
a nőket, ha kell, fizet is a szerelemért, míg Marhás azt választja,
hogy kivonul a világból, s önpusztító életet él. A megalkuvó
és az eszméihez ragaszkodó vitája után, a mű végén a Jolit
alakító Juhász Róza szinte kétségbeesetten sikoltja bele a
világba: és velünk mi lesz? Ez pedig a kívül rekedtek hangja.
Az elit, az értelmiség vitázik, de sokan nem akarnak filozofálni,
hanem „csak” élni szeretnének. Róluk ki gondoskodik? A választások
előtt a pártok megszólítják a népet, hogy miért is
szavazzanak rájuk. Megtörténik a voksolás, s utána mintha
elfeledkeznének rólunk, s csak egymással vannak elfoglalva, s
tovább vitatkoznak. Ilyenkor is felvetődik sokakban a kérdés:
és velünk mi lesz? A magyar történelemben nagyon sokszor az
elit térfelén dőltek el a lényeges kérdések, s a népet
kihagyták a döntéshozatalból. Tehát a mű nagyon is aktuális.
Továbbmenve: azt mondja Fügediné a darabban, hogy nem akart mást
abból az 500 Ft-ból amit a lányáért kapott, csak egyszer egy
kis majálist tartani. Nem volt neki nagy vágya, csak az, hogy
egyszer neki is jusson abból a morzsából, ami leesik a nagyok
asztaláról. Csurka Istvánnak több darabjában benne
foglaltatik a kisember álma, vágya.
– Csurka Nagytakarításában Lovast játszotta.
Ezt melyik teátrum mutatta be?
– Tordai Teri volt abban az előadásban a partnerem, amit
a Játékszín mutatott be Berényi László rendezésében. Ezt a
darabot a ’80-as évek elején kezdtük el játszani Budapesten.
A mű ősbemutatója pedig Dunaújvárosban volt a helyi művelődési
házban. Érdekesség, hogy a premier november 4-ére esett. Az előadás
végén a szerző gratulált nekünk, majd ennyit mondott: ma
nincs bankett, ezen a napon nem ünnepelünk.
– Az interneten olvastam, hogy Tóth Dezső, művelődési
miniszterhelyettes anno a pécsi Nádor Szálló lépcsőházában
azt mondta: „Nem szeretnék Csurkával találkozni. Most
tiltottam be a legjobb darabját...” Ön szerint mi lehetett a
betiltás oka?
– Erre nem emlékszem pontosan, de valószínűleg nem a
Majális verte ki a biztosítékot a kulturális életet irányító
pártvezetőknél, hanem Csurka Istvánnak egy olyan írása, ami
miatt egy ideig nem játszhatták a drámáit. Nagyon sikeres
szerző volt: a fővárosban három színház is játszotta műveit,
és nagyon sok vidéki teátrum tartotta műsorán darabjait.
– Akkor a József Attila Színháznak volt a
tagja. Az előadás színészei más-más színházból kerültek
ki?
–Igen, hiszen a Játékszín befogadó színház volt. Juhász
Róza és Pártos Erzsi a Nemzetinek volt a tagja, Papp Zoli pedig
a Katona József Színházban játszott.
– Tudtommal jövőre egy magyar drámában láthatjuk
önt a Játékszínben.
– A nyitóelőadásra kértek fel. Ez Nádai Péter Magányos
cédrus c. darabja. A fiatal szerző, akinek ez az első színpadi
bemutatója, hitelesen ábrázolja a ’80-as éveket, illetve
azokat a napokat, amikor 1984-ben váratlanul kiderült, hogy nem
veszünk részt a Los Angeles-i olimpián. Ez egy család életét
alaposan felkavarja, hiszen a fiatalabbik fiú éremesélyes
pillangóúszásban. A többiek a szokásos családi ebéden találkoznak,
s kiderül, hogy a famíliában besúgó van. A próbákat és az
előadásokat azért is nehéz most egyeztetni, mert olyan színészekről
van szó, akik anyaszínházunkban egy hónap alatt igen sokszor játszanak.
–Térjünk vissza a Majálisra. Németh László
Villámfénynél c. drámájában azt a kérdést boncolgatja,
hogy jobb-e elvadult farkasként élni? Tehát inkább vonuljunk
ki a társadalomból, éljünk öntörvényűen, mint hazugságban.
Sarkadi Elveszett paradicsomában Zoltán azt mondja Mirának: „Én
a félresikerült zseni vagyok. Minden adottságom megvolt hozzá,
hogy nagyot alkossak, hogy egy Pasteurje, egy Pavlovja legyek a
kornak – csak az az egy hiányzott, hogy higgyek ilyesmiben. S
azt hiszem, most se hiszek.” A Majálisban Marhás pedig azt
mondja Vámosnak:„Az én helyzetemben nem is várható más,
mint hogy mindenre nemet mondjak, mindenre vitriolt fröccsentsek.
Nem ez a létező világok legjobbika, de nem is a legrosszabbika.
Örüljünk annak, hogy ezt a viszonylagos békét nektek köszönhetjük,
nektek józan megalkuvóknak, kiegyezőknek. Kis Deák Ferencek,
akik vagytok, s én meg megmaradok Széchenyinek, s itt esz meg a
fene a magam bűnös kis Döblingjében.” Mintha a szocializmus
évtizedeiben az értelmiség előtt ez a két út állt: a
megalkuvásé és a világból való kivonulásé.
– Igen, s ezt ebben a darabban a szerző remekül éreztette.
Ő már akkor tudta mi a látszat és mi a valóság. Azt hittük
akkor, hogy Csurka István csak felnagyítja a problémákat,
mikor a beszélgetések közben aggódott a magyarságért, a
nemzetért. Az említett két útra nagyon sok példát tudunk
felsorolni irodalmi alkotásokból és saját életünkből is.
Természetesen ez az idősebb generációra vonatkozik. Ha
visszagondolunk pályánkra, látjuk: voltak, akik jól éltek egy
bizonyos szakma, mesterség művelői közül, s voltak, akik
nyomorogtak. Igaz, nem olyan karakterisztikusan, mint Csurka drámájában,
ahol a két végpontot mutatja be. Aki megalkudott a rendszerrel,
aki jó kapcsolatot ápolt az elvtársakkal, többet utazhatott külföldre,
s protekcióval elég sok mindent el tudott érni.
–Információkat is kértek azoktól, akiket
kiengedtek Nyugatra.
– Természetesen ilyen is előfordult, de személyes példát
erre nem tudok felhozni.
– Czvetkó Sándor színművész szerint:
„Magunktól irtjuk ki saját magunkból az erkölcsösséget, a
jó ízlést, az igényességet, az igényt a hitre. Ez a lehető
legrosszabb. Úgy látom, ez a demokrácia mellékhatása, amire
keresni kell az orvosságot” Mi erről a véleménye?
– Ez így van, de nem csak a demokrácia mellékhajtásáról
beszélhetünk, hanem arról is, hogy nagyon sok nagyszabású,
fennen hirdetett akcióval hűtötték le az értelmiségiek
indulatát. 1962-ben, amikor elkezdtem a főiskolát, azt láttam:
egymás után adják ki nálunk a nyugati egzisztencialista
irodalom nagyjainak műveit. Hatalmas örömmel fogadtuk, hogy
Camus és Sartre drámáit lehet olvasni. Galád módon becsaptak
minket, mert miközben mi bújtuk a nemrég még indexen volt
szerzők könyveit, a Gyorskocsi utcában akasztották az 1956-os
forradalom hőseit. A ’60-as évek az Egyetemi Színpad fénykora
volt. Bemutatták Wolfgang Borchert: Az ajtón kívül c. drámáját
is, mely szól a kor közömbösségéről, ürességéről is.
1961-ben Marton Endre közbenjárására a Nemzeti Színházban
O’Neill műveit tűzték műsorra. Az ’50-es években elképzelhetetlen
volt, hogy kortárs amerikai szerző műveit játsszák a magyar
színházak. Legendás hírű zenészek játszottak éjszaka a bárokban,
éttermekben. A szabadság látszatát mutatta mindez. Mi akkor
azt hittük naivan, hogy mégsem volt hiábavaló a forradalom. S
közben – újra mondom – még akasztották a hősöket.
Elhitették velünk, hogy szabadon, s nyíltan beszélhetünk
bizonyos kérdésekről. Persze az óvatosabbak figyelmeztettek
minket, hogy „tégla” is van az asztalunknál, de mi ezzel nem
nagyon törődtünk. „Kishalak” voltunk, s nem tartottak veszélyesnek
minket. Sosem kerestek meg azzal, hogy kinek, mikor, s mit
mondtam.
– Mennyire szükséges jelenünkben a szellemi
prostitúció ahhoz, hogy valaki művészként, színészként érvényesüljön?
– Szeretném azt mondani, hogy nem, de akkor nem mondanék
igazat, hiszen egy karrierszakmáról van szó. Az állam a mecénás,
aki a pénzt adja, aki finanszírozza a produkciókat, szereti és
sokszor el is várja, hogy a színházak vezetői, művészei hozzá
dörgölőzzenek. Az előző rendszerben is egy frissen kinevezett
igazgatónak udvariassági látogatásokat kellett tenni a helyi
kulturális – és pártvezetésnél. Ez nem volt kötelező, de
igencsak ajánlott. Ma pedig az a súlyos probléma, hogy egy-egy
színház protokoll-listáján – a közéleti szereplők közül
– csak egy adott párt vezető politikusai találhatók. Nem
vezet jóra az ilyen egyoldalúság.
–Ön szerint milyenek a mai magyar drámák? Van
egy olyan vélemény irodalmár körökben, hogy a magyarok inkább
epikában jobbak, mint a dráma műfajában.
– Dramaturg ismerőseimtől
azt hallom, hogy ma nagyon kevés jelentős magyar dráma születik.
Régebben, ha kinyitottuk a Kortárs lapjait, abban remek szerzők
drámáit olvashattuk. Ma pályázatokat írnak ki, s olyan
darabokat nyújtanak be többnyire műkedvelő írók, melyek nem
csak hogy előadhatatlanok, de olvashatatlanok is. Vannak természetesen
érdekes művek, de nincsenek jól megírva. Itt kell megemlíteni
a színházak bulvárosodását. A prózai színházak is igen sok
musicalt játszanak a bevétel reményében. A bajt csak tetézi,
hogy olyanok is játszanak ezekben az előadásokban, akik nem
tudnak énekelni.
– Azt mondják, erre van igény.
– Hát ez igencsak szomorú, mert akkor csak tovább süllyed
a színvonal. Talán ma kevesen írnak színdarabot, mert ha azt
be is mutatják, akkor a legritkább esetben a nagyszínpad a
premier helyszíne. Az igazgatók nem akarnak kockáztatni. Azt
meg büszkeségből igen kevesen szeretnék, hogy 60-80 férőhelyes
kis stúdiókban adják elő a darabjukat. Támogatni kéne a
magyar drámákat, de nagy kérdés: miből? Az állam pedig
kivonult a kultúra támogatásából, de még akkor, mikor a magánmecenatúra
nem alakult ki. A kultúra árucikk lett, akkor értékes, ha el
tudom adni.
– Amikor 1966-ban pályára lépett, jobban
megbecsülték a színészeket, mint manapság? Itt nem csak az
anyagiakra gondolok.
– Akkor sokkal jobban benne volt a köztudatban a színház
és a színész. Ez annak is köszönhető, hogy sok tévéjátékot
mutattak be. Egy színésznek pedig úgy kellett a hétköznapokban
viselkedni, hogy az ne legyen illúzióromboló a közönség számára.
– Ma már ez nemigen számít, mert egyre
kevesebben járnak színházba.
–
Ez így van, hiszen igen drágák a jegyek. Egy négytagú család
számára sokszor luxus színházba járni. Régebben pedig sokaknál
ez jelentette a fő szórakozást. A jegyek drágák, mert kevés
a támogatás, és így a társadalom egy jelentős rétege előtt
bezárjuk a színházak kapuját. Így ma egy színész akkor tesz
szert országos ismertségre, ha egy tévéműsorban főzőcskézik,
vagy ha egy csatorna leszerződik vele – de itt nem művészi
produkciókra kell gondolni.
–Nagyon sok filmet szinkronizál. S neve összeforrt
Terence Hill-ével. Ezt nem bánja?
– Régebben ennek nem örültem volna, de mára tudomásul
vettem, hogy a média igen nagy úr. Burt Lancastert az amerikai tévénézők
legtöbbször egy hűtőszekrényreklámban láthatták.
– A Bud Spancer-Terence Hill filmeknek intézményesült
rajongói tábora van, s önt is meghívták egy rendezvényükre.
– Amikor a ’70-es évek végén Bujtor Istvánnal
elkezdtük szinkronizálni ezeket a filmeket, akkor egy jó kis
fiataloknak szóló szórakoztató produkciókra gondoltunk. Akkor
lepődtem meg, mikor azt láttam, hogy már a középkorúak is
rajonganak ezekért a filmekért. Valóban elhívtak egy gárdonyi
rendezvényre, ahol ezekről a filmekről kérdeztek. Közben főzték
a hagymásbabot a sokaságnak. Hihetetlen, hogy ezek az emberek
mennyi mindent tudnak erről a két színészről.
–1967 óta a József Attila Színház tagja. Tehát
negyvenhárom éven át egyazon színházban játszik. Ez a fővárosi
színészek közt elég ritkaságnak számít.
– Ez így van. Tahi-Tóth László sem egy váltogatós típus,
ő 1966 óta tagja a Vígszínháznak. Többször hívtak más színházakhoz,
de én – tán lustaságból is – nemet mondtam. Jó szerepeim
voltak ebben a bulvárszínházban.
– Ott, ahol
magyar és klasszikus szerzők műveit is játsszák. Gondoljunk
csak a Kőszívű ember fiaira, amiben ön Haynaut alakította.
–Volt olyan időszak, amikor egy évadon belül hat
premier volt, s ebből négy igen komoly, klasszikus darab volt.
Amikor a színház tagja lettem, Osztrovszkijt, Beckettet is játszottunk,
s Németh László-bemutatók is voltak.
– Mennyire érdeklik a kritikák?
– Szinte hidegen hagynak. Fiatal színészként
fontosabbnak tartottam, hogy a nagy művészek milyen véleménnyel
vannak rólam. Nemrég került a kezembe három nagy, legendás színházi
embernek a levele, melyet nekem írtak. Gobbi Hilda – aki egy
ideig a József Attila Színházban játszott – egyszer azt írta
nekem: „Megnőttél fiam!” Szendrő Józseffel különösebben
nem voltam jóban, de egyszer a Fészek Klubba magához hívatott.
Szendrő nemrég tért haza Jugoszláviából, s érdeklődött a
hazai politikai fejleményekről. Volt ugyanis egy hír, miszerint
Kádár lemond a posztjáról. Később megkérdezte, hogy miben láthat.
Akkor éppen egy verses összeállításban léptem fel az
Irodalmi Színpadon – a későbbi Radnóti Színházban. Szendrő
megnézte az előadást, s a portán letett a nevemre egy borítékot.
„Mikszáth Kálmán azt mondta egyszer az egyik gyakornokának,
mozog benne valami, kukac, vagy tehetség, melyhez hasonló jókat
kíván Szendrő József.” – állt a levélben. Gáspár
Margit, az Operettszínház hajdani igazgatója a Rab Rábyt
dramatizálta, amit a Gyulai Várszínházban mutattunk be. Azt írta
nekem – többek közt – a premier előtt: „nekem magáról,
drága jó Ajtay Bandi jut eszembe a talentumot illetően.”
– Ön szerint mi a színház célja: a nevelés,
vagy a szórakoztatás?
– Mindkettő. Nevelni kell a közönséget, de nem szájbarágósan,
mint a tézisdrámákban, hanem szórakoztatva. Ha egy nagy magyar
író jelentős alkotásából jó zenés darabot készítenek,
akkor is nevel a színház, mert ha egy ilyen produkció után ha
csak néhány fiatal vesz a kezébe egy Mikszáth-, vagy egy Jókai-regényt,
már nem dolgoztunk hiába.
Medveczky Attila
|