2010.05.07.
Én itt vagyok, te pedig ott
Fontos
változások, jelentős döntések előtt furcsa, amúgy
rokontalan gondolatok tudnak egymásra találni a magamfajta meditálgató,
összefüggések után matató, okok és okozatok törésvonalait
kereső publicista agyában. E sorokat a választások második
fordulója előtt írom, és teljes bizonyossággal hiszem: végre-
valahára nagyon jelentős, nagyon fontos, a kommunistákat
kiebrudaló, valódi életet és erőt hozó változások előtt
áll a nemzet. Hajlamos vagyok – bárcsak ne tévednék ezúttal!
– osztani azt a véleményt, hogy húsz év késéssel most fog
elkezdődni a magyar rend-szerváltozás, mert most fog befejeződni
a sztalinista mélyreflexek 1945 óta belénk telepített görcseinek
maradék nélküli elpárolgása. Nézem a tévében a hazudozás,
csúsztatás és korrupció pártjának gátlástalan, érvelésre
mindig kész papnőjét, a jó vastag arcbőrű Lendvai Ildikót,
és szörnyűséges pártkreációját, az ugyancsak gátlástalan,
de szürke és buta Mesterházy Attilát. A Fideszt gyalázzák,
nevesen Orbánt. Mi mást csinálhatnának? Elviselésükhöz
fizikai erőfeszítést kell kifejtenem, de a tudat, hogy ezek
most egyszer s mindenkorra kikerülnek a szereposztásból, erőt
ad azon néhány hét elviseléséhez, amíg színpadon
maradhatnak.
Bárhogy
is számolok: az Antall-éra négy évét (1990-1994), és az előző
Fidesz-kormányzat négy évét (1998-2002) leszámítva 1945 óta,
vagyis az elmúlt 65 évben ők voltak hangadók, irányadók,
munkaadók, törvényadók, rendszeradók, értékadók, kultúraadók,
kölcsönadók, útlevéladók, dicséret-, kitüntetés- és büntetésadók,
ők voltak a vállon veregetők és a gumibotozók: ők voltak a
világot teremtő úristen. Most már csak kibírom valahogy azt
az egy hónapot az új parlament felállásáig.
És
ezen a ponton – vajon miképpen juthatott eszembe Lendvai Ildikóról
a japán zenfilozófia néhai nagymestere, Jaszutani Rosi? –
felrémlik bennem egy korábban olvasott mondat: „A legtöbb
ember így gondolkodik: én itt vagyok, te pedig ott vagy. Mekkorát
tévednek.”
A
választások idején különösen jól látszott az, ami amúgy
hosszú évek óta domináns eleme a magyar létnek: katasztrofálisan
megosztott nemzet lettünk. A Lendvai-Mesterházy duó Fideszt
gyalázó szólamai egyszerre idézik az ószövetségi átkok és
az óvodai logikájú érvelések világát: ráció még
nyomokban sem, kizárólag indulat található bennük. Sokan és
sokat beszélnek újabban az árkokról, és arról, hogy ezeket
be kellene tömni. Nagy butaság, amivel nem szabad egyetérteni.
Az árkok valóságos társadalmi mozgások vájta realitások,
mesterséges megszüntetésük éppen olyan beláthatatlan következményekkel
járna, mint árvíz vagy belvíz idején a pénzhiány miatt
betemetődött falusi árkok hiánya: mindent elönt és elnyel a
sáros mocsok, mert nincs elvezetési hálózat. Úgy tűnik, a
politikai áramlások esetenként modellálhatók a víz áramlásának
mintájára. Ezt már Petőfi is észrevette: „azért a víz az
úr!”. De hagyjuk a vizet és nézzük a lelket: én legalább
annyira utálom Lendvaiékat, pártjukat és világukat, mint ők
engem és az én világomat. Semmiképpen sem szeretnék átköltözni
az ő árkukba, és ahhoz sem járulnék hozzá, hogy kiegyezést
mímelve ők bútorozzanak be hozzám. Sőt, annál nagyobb
biztonságban érzem magamat, minél erősebb és magasabb kerítést
tudhatok kettőnk között.
Mégis
azt mondom, ami most ebben az országban van, nem normális.
A
nemzet jövője, minden nemzet jövője a nemzeti szolidaritás
erején alapul. Ahol nincs szolidaritás, ott nincs jövő. És bármennyire
nyögvenyelősen teszem, le kell írnom, hogy szolidaritásból a
világnak éppen a zsidók adnak örök példát. Ez még akkor is
igaz, ha az ő kritikát nem tűrő, agresszív, a nem-zsidó érdekeket
eleve elutasító faji szolidaritásuk már-már kóros megnyilvánulásai,
az amúgy követésre méltó erénynek, a faji összetartásnak.
Ha Málnásligetújfalun egy részeg kliens lezsidózza a
patikust, három napon belül ezen fog szörnyűlködni a Los
Angeles-i „szabad” sajtó. Nos, a szolidaritásnak ez a foka
talán túlzás, miképpen szomorú túlzás a teljes hiánya is,
ami köreinkben tapasztalható.
Az
idei budapesti nemzetközi könyvfesztivál díszvendége az ünnepelt
zsidó író, Ámosz Oz (képen) volt. Arcát nézve nem tűnik
zsidónak, inkább gondolnám egy kemény, sokat dolgozott, öregedő
orosz parasztnak: odesszai ősei letagadhatatlanul jelen vannak
tekintetében, pedig értelmiségi család sarja. Tőle semmit, róla
néhány bemutató tanulmányt olvastam, melyek alapján úgy tűnik,
hogy a palesztin-zsidó háborúban a békésebb, kiegyezésre
hajló nézetet képviseli. Szerinte a közel-keleti háború valójában
nem több „ingatlan-vitánál”, amit kulturált ingatlanrendezéssel
(területfelosztással) egyszer s mindenkorra le lehetne zárni.
Hogy én ezzel egyetértek-e, az teljesen lényegtelen, fontos
viszont, hogy az izraeli külügyminiszter, az erőszakosságáról,
paranoiáiról, minden határt túllépő szélsőséges nézeteiről
hírhedt Avigdor Lieberman egészen biztosan más véleményt
vall. Lieberman úr ugyanis – nyilván a nemrég elhunyt Samuel
Huntington elmélete nyomán – azt vallja, hogy ami ma a Közel-Keleten
folyik, az bizony nem több és nem kevesebb, mint „civilizációk
harca”. Az pedig életre-halálra szokott menni, és szükségszerűen
eszkalálódik. (Irán szíves figyelmébe ajánlva!)
A külügyminiszter úr nézeteinek ismeretében azt kell,
hogy mondjam, még ismeretlenül és olvasatlanul is
szimpatikusabbak Oz meglátásai.
Mindezt
azért idéztem ide, hogy éreztessem: amikor én azt mondom, hogy
nem szabad betömni az árkokat, felszedni a sáncok közötti kerítést,
csupán bölcs önvédelemről beszélek, és legkevésbé osztom
az eszement Lieberman háborúba, a szomszédos népek tervszerű
kiirtására irányuló „faji szolida-ritását”. (Persze
szigorúan és csakis a demokrácia és a humanizmus védelmében!)
Ha ez lenne a szolidaritás, nem kérnék belőle.
A
szolidaritás az valahol középen van a magyarországi teljes hiány
és az izraeli túlpangás között. A hiperaktív zsidó
szolidaritás más népeknek jelent életveszélyt, a magyar
szolidaritás hiánya viszont nekünk, magunknak, jelent azt. Én
azt hiszem, hogy a szolidaritás és a ráció valahol mindig is
rokonok voltak, kézen fogva jártak. Olvasom, hogy a franciák kétharmados
többsége támogatta Sárközy elnök új törvényjavaslatát:
csak akkor fizethető családi pótlék, ha a gyerek jár iskolába.
Az igazolatlanul mulasztott napok után nem. És ami lényeges: a
támogatottsági arányokon nem mutatható ki a pártállás
nyoma. Hát, ezt nevezem én nemzeti szolidaritásnak, és
irigylem a franciákat, hogy náluk ez él, hat és működik. Nálunk,
ha az egyik oldal benyújtaná ugyanezt, egészen biztos, hogy a másik
oldal – érvek tucatjait sorjáztatva fel – kötelezően
elutasítaná. Csak azért, mert onnan jött az ötlet.
Még
véletlenül sem azt propagálom, hogy bárki is adja fel
politikai nézeteit, elveit, ideológiai irányultságát –
(ahhoz túl individualista vagyok, hogy ilyesmi egyáltalán
eszembe jusson) –, csakis azt szeretném már látni Magyarországon,
hogy bizonyos alapvetően közös ügyek, nemzeti érdekek, magyar
szempontok, pártállástól nem függve, minden egyes magyarból
ugyanazokat az őszinte és praktikus reakciókat váltsa ki, és
ne legyen szégyen, netán „árulás” az, hogy én is igent
vagy nemet mondok akkor, amikor a másik árokból is igen vagy
nem hangzik el.
A
saját árok, a különállás és a különvélemény jogának
legteljesebb fenntartásával is vallom, ha nem tévedett Szabó
Dezső és valóban „Minden magyar felelős minden magyarért”,
akkor igenis vannak közös ügyeink, és kell, hogy legyenek
alkalmi, praktikus, racionális közös nevezőink.
Szerintem
az elkövetkező évek legnagyobb magyar politikai kihívása az
lesz, hogy az új parlamentben – és a begyöpösödött magyar
fejekben – sikerül-e rátalálnunk a nemzeti szolidaritás közös
nevezőjére. „A legtöbb ember így gondolkodik: én itt
vagyok, te pedig ott vagy. Mekkorát tévednek.”
Szőcs
Zoltán
|