vissza a főoldalra

 

 

 2010.05.14. 

Egy glóriás szegfű tépelődései

Nagy a Jóisten állatkertje, miként a virágos kertje is. A magyar szellemtörténet tájképfestői egybehangzóan tanúsíthatják, hogy micsoda parttalanul hullámzó, piros szegfűmezők jellemezték ezt a politikai régiót az elmúlt hetven évben. Hol cirill betűs szövegek, hol MKP, hol MDP, hol MSZMP illetve MSZP volt a virágnemesítő intézet cégtáblájára írva, de az eredmény mindig azonos maradt: vérvörös, önérzetesen egyenes tartású, nedv- és elvdús szegfűk tízezrei, százezrei, milliói. A vörös szegfűk dominanciája természetesen a magyar parlament híres patkóját is meglehetősen monokrómmá tette, és nem csak színileg. Egykoron, a természet még rendezetlen és szabályozatlan ölén az a vadvirág számított szépnek, amelyik színével vagy illatával kirítt környezetéből. Modern korunk lendületes haladása más értékeket diktált: a parlamentbe telepített piros szegfűk pártkultúrájában az volt az erény, ha sikerült tökéletesen beleolvadni a mindent átható vörös egyformaságba.

Legyünk őszinték: az MSZP frakciójában 12 éven át ücsörgő – szigorúan „pártonkívüli” – Donáth László lelkész-képviselő úrnak ez a teljes betagozódás már kezdetektől sok gondot okozott. Hiába született bele szegény a vörös szegfűtelevény kellős közepébe, hiába kapta meg von Haus aus a legszebb moszkvai kifestőkönyveket, és a legpirosabb festékeket, valahogy már gyermekkorától csak nagy döccenőkkel sikerült neki az üggyel való azonosulás, pedig soha, egy pillanatra sem vélte magát másnak, mint környezetében a többiek, azaz piros szegfűnek. Egy vagyok közülük, próbálta győzködni magát, de jaj, ha a tükörbe nézett, abban bizony nem vörös szegfűt látott, csak olyan pasztell pirosat. Na jó, legyünk teljesen őszinték: rózsaszínt. Talán éppen ez a belső bizonytalanság, ez az ideológiai alulteljesítés terelte őt a hit territóriumára, és lett belőle az egyetemes Krisztus lutheránus papja. Ez akár sikertörténetnek is számíthatna, ha hősünk eredendő gyengeségét, az azonosulásra való képtelenséget nem maszatolta volna át egyházi tevékenységére is: amiképp nem tudott vörösebb lenni a rózsaszínnél, sosem tűnt hívő kereszténynek papi ruhája nélkül, és őt hallgatva mindig úgy tűnt, hogy csak – a nála már ismert – döccenőkkel képes azonosulni az örömhír örömével, vagy a Szentháromság, a megváltás, a feltámadás, az áldozatra alapozott keresztyéni élet dogmáinak alázatos elfogadásával. Igazából akkor van elemében, ha az evangéliumokat, mint ősszocialista, ősosztályharcos, ősbalos példatárat idézheti, és találhat – vagy kierőszakolhat – olyan bibliai textusokat, amelyek így vagy úgy, de az egykori vörös szegfűs legendák munkásmozgalmi etikájával analógok, ezért a napi politika aktualitásában ügyesen meglóbálhatók. Egy félresikerült, párton kívüli szocialista és egy félresikerült, karizmán kívüli lelkész sajátságos hibridje lett Donáth László, és adatott nekünk általa a 12 évig tartó szomorú honi idill: a vörös szegfűkkel teleültetett parlamenti patkóban egy rózsaszínű szegfű, glóriával a feje fölött. (Itt jegyzem meg: az evangélikus egyházat ez a Luther-kabátos parlamenti MSZP-zés, következetes együttszavazás, politikai szekértolás – „Egy árva kavicsot sem dobok az MSZP-re!” – nem zavarta. Soha nem szólították fel, hogy hagyja ott a történelmi ateizmus élpártját, és üljön át a függetlenek közé. Sőt.)

De bizony semmi sem tart örökké, ki más tudhatná ezt jobban egy lelkésznél. Akárhogy is, de az ötágú csillag húsz évvel ezelőtti leszerelése a Parlament kupolájáról csupán érdektelen szimbólum volt ahhoz a látványos és végleges zuhanáshoz képest, amivel a mostani választások leparancsolták a földre a neoliberális elvtársak magas röptű álmait, és kijelölték a vörös szegfű követőinek helyét a mellékudvaron. Hősünk is befejezte parlamenti pályafutását, érthető, hogy némileg elbizonytalanodott: „Már rég nincs, ki kérdéseimre válaszolna” – panaszkodik szegény a Népszabadság múlt hétvégi számában. Furcsa ezt egy paptól hallani, mivel én, a világi keresztény még ott tartok, hogy pontosan 2010 évvel ezelőtt, Betlehemben megszületett az a Valaki, akihez a lelki válsággal küszködő papok bármikor fordulhatnak. Lehet, hogy Donáth megfeledkezett Betlehemről, és arról, hogy annak isteni szülöttje, ha okosan kérdezik, mindig érthetően válaszol? Netán arról feledkezett meg, hogy ő pap lenne valójában, nem egyéb?

Bölcsen megállapítja, hogy nekik, MSZP-seknek itt a vesztés ideje, és bizony veszíteni tudni kell. Igyekszik sztoikus benyomást kelteni magáról, de depresszív kisugárzása árulkodó. Igaz, nem is annyira saját magával foglalkozik, mintsem azon ártatlanokkal, akiket most – a képviselői választásokon – elsöpört a Kossuth térig elérő „szennyes zöld ár”, ugyanis mondjon, ki mit akar, de bizony „a fasiszták, nácik, nyilasok azok, amik”. Nehezen tudnám másképp értelmezni a lelkész úr szavait, semmint, hogy a választások eredményeképpen a piros szegfűtelevényt kiseperte a szennyes zöld ár, amely besodorta a T. Házba azt a tömérdek fasisztát, nácit és nyilast, vagyis „az új tahók erőszakos és műveletlen” csordáját. Hogy ez a leírás mennyire politológiai és mennyire individuálpszichológiai helyzetkép, hadd ne én döntsem el.

Nem magával foglalkozik, ó, nem! Főleg két ember – nem mondja, hogy elvtársai, de nyilván azok – méltánytalan sorsán tépelődik, perel a magyar néppel – és ki tudja –, talán még Istennel is. Az egyik Gyurcsány Ferenc, akinek bár őszödi beszéde szóról-szóra igaz, fényes és örök értékű, mint az arany, az ostoba közvélemény „Gyurcsány méltóságát semmibe véve” gyalázkodik és kárhoztat miatta, ahelyett, hogy felmagasztalta volna őt. A másik Horváth Aladár, a „meggyötört, létében fenyegetett és megszomorított magyar cigány”.

Nagy hatással voltak rám Donáth tiszteletes érvei, valamint a felszólítása arra, hogy ideje volna kiterjedt bűnbánatot tartanunk. Csak azt nem értem, hogy mindezt miért nem az MSZP-frakció zárt ülésén fejtette ki korrupt, sunyi, hazug, harácsoló pártbarátainak, miért nekem? Miképpen azt sem értem egészen, hogy ha már ennyire fájó neki Gyurcsány méltóságának semmibe vevése, a magyar nemzet módszeres elszegényítésére, kifosztására, eladósítására, a lakások árverezésére, milliók napi ennivaló-gondjaira vonatkoztatva, a nemzet méltóságának elrablását miért nem fájlalja? És miért, hogy egyedül – az amúgy roppant szimpatikus – Horváth Aladárt nevesíti meg, mint „meggyötört, létében fenyegetett és megszomorított magyart”? Az ország tízmillió lakosából legalább kilenc és fél millió ugyanebbe a kategóriába tartozik. Donáth László ezt 12 évi képviselősködés után sem vette még észre? Azt hiszem, ez az ember tényleg szent, aki az egekben él, nem a földön. Legkevésbé sem a szennyes zöld árral borított magyar földön.

Donáth Lászlónál nemcsak a szocialista ideológiával és a keresztyén dogmatikával kapcsolatosan érezhetők azonosulási problémák, de a magyarnak levés sem problémamentes nála. (Mindenesetre nehéz lehet neki az élet.) „A turul és a gárda messze túlmutat önmagán: jelei annak, hogy ez a társadalom mindennemű erkölcsében elerőtlenedett.” Szerintem ez nincs így, de lelkészünk szerint így van, ezért tisztelettel kérdezem tőle: a kialakult helyzet ismeretében miért vallja olyan nagyon önérzetesen, hogy egy árva kavicsot sem hajlandó dobni az MSZP-re? Társadalmilag, történelmileg – netán egyházilag – eredményesebbnek tartja, ha a bűnösök gyülekezete helyett egy kerecsensólymot ábrázoló bronzszobrot dobál kaviccsal?

Mondok én valamit: nem a magyar nép, hanem zavart lelkű fia, Donáth László erőtlenedett el felemás, világnézeti eklektikájának diétájától: egy evőkanál marxizmus, két evőkanál neoliberalizmus, egy merőkanál Krisztus-követés, beszórva jó adag pártonkívülieskedő pártpolitikával. Ettől tényleg csak kinyúlni lehet. Végül egy gyakorlati jó tanács, ha valóban komolyan gondolja, hogy részére most a bűnbánat ideje jött el: ne csak hitének Urától kérjen feloldozást, de az általa 12 éven át konzekvensen képviselt MSZP politikai ámokfutása révén elárult, megcsalt, kifosztott, koldussá tett, eladósított magyar néptől is.

Szegény-szegény hazám, ha ilyenek felszentelt papjaid, mit várhatunk istentagadóidtól?           

 

Szőcs Zoltán