2010.05.14.
Pikáns zsoltár – Mezey Mária válogatott
válaszai
(Pinceszínház)
Mezey
Mária tavaly volt száz éves, tudniillik 1909. október 16-án,
Kecskeméten jött világra. 2009-ben azért újította fel a
Pinceszínház Pápai Erika
önálló, Mezey Mária fordulatokban gazdag életútját bemutató
estjét, a Pikáns zsoltárt,
mert így akarnak tisztelegni a művésznő emléke előtt. A
produkció premierje 2005. július 12-én volt, azóta Pápai
Erika az ország több helyén is előadta. A Pikáns
zsoltár ötlete Szigethy
Gábor irodalomtörténésznek és feleségének, Gábor
Júliának, Ruttkai Éva lányának jutott eszébe, ugyanis
felfedezték, a két színésznő életében, jellemében, sorsának
alakulásában sok-sok párhuzam található, és még megjelenésükben
is módfelett hasonlítanak egymásra, ezért is tudja Pápai
Erika Mezey Mária jelmezeit magára ölteni, és ezekben a kosztümökben
végigjátszani a darabot. Pontosan 50 év a korkülönbség közöttük,
ráadásul mindketten októberben, a Mérleg jegyében születtek.
Hármójuk számtalan beszélgetése során alakult ki és öltött
végső formát a Pikáns
zsoltár. De nemcsak ennek a majdnem egyszemélyes műnek a létrejötte
kellett Pápai Erika színészi hivatásának delelőjén bekövetkezett
meglehetős változáshoz, hanem még az is, hogy úgy érezte, a
Vígszínházban – noha jóformán minden este színpadon volt
– még sincs az őt megillető, testének-lelkének tetsző
helyen, ezért 2000-ben eljött a Szent István körúti teátrumból,
és azóta úgynevezett szabadúszó státuszban van, azaz egyik társulatnak
sem tagja. Ez nagyfokú művészi szabadságot is jelent,
ugyanakkor bizonytalanságot is.
A
Pikáns zsoltár 80
percig tart, de ebbe a szűk másfél órába majdnem 50 év
magyar történelme szorul bele. Tulajdonképpen cselekménytelen
monodrámát láthat a néző, Pápai Erikán kívül – időnként
– még ketten tartózkodnak a színpadon, az egyik a többféle
személyt megjelenítő kérdező, aki nem más, mint Szigethy Gábor,
a másik pedig a muzsikus, Zádori
László, aki az elhangzó dalokat kíséri.
A
játéktér Mezey Mária mindenkori, kissé ütött-kopott öltözője,
ahol az adott éra éppen aktuális újságírójával diskurál.
Ezek a 40 esztendő alatt mindig más, de mégis oly hasonló
emberek a legváltozatosabb: a legostobábbtól a legavatottabbig
terjedő kérdéseket teszik fel neki, amikre ő – amilyen az
’adjon isten, olyan a fogadj isten’ alapon válaszol, tehát
feleleteit mindig az őt faggató zsurnaliszta hozzáállásához
igazítja. Ha tiszta szívvel, jóindulattal, szeretettel közelít
hozzá és néz rá, akkor őszinte, néha még lelke legbelső
zugait is feltáró beszélgetés alakul ki közöttük, ha valaki
sunyi, és piszkálódik, vagy intimpistáskodik, akkor ő is érdes
mondatokkal, vagy kitérő, üres fecsegéssel fizeti ki.
Ezeknek
az interjúknak a során ismertté válik Mezey Mária indulása,
az a számtalan nehézség és akadály, amit le kellett győznie,
hogy végighaladjon a neki rendeltetett úton. A nézők tudomást
szereznek azokról a lelki fájdalmakról meg sebekről,
kisebb-nagyobb megalkuvásokról, amikkel együtt élt: így kislánykorának
érzelmi hiányairól, édesanyja haláláról, fiatalságának
botladozásairól, a jogi egyetem és a bölcsészkar közötti
ingadozásáról, miközben kislánykora óta színésznői álmokat
dédelgetett, korai házasságáról, Rózsahegyi Kálmánnál
folytatott színi tanulmányairól, miskolci, szegedi, pécsi fellépéseiről,
első pesti sikereiről, ahol sanzonokat, divatos, orfeumdalokat
énekelt. Világossá válik az is, hogy a már széles körben
kedvelt színésznőnek, akinek tehetsége előtt a pályatársak
és a kritikusok is egyformán fejet hajtanak, még mindig
hadakoznia és védekeznie kell, ennek dacára a Vígszínházban
komikai, majd drámai szerepekben elvarázsolja a közönséget. A
világháború alatt népszerűsége Karády Katalinéval
vetekedik, mindkettejüket a ’végzet asszonya’ skatulyába
teszik be, míg Karády a „fekete vamp”, addig Mezey a „vörös
démon”. A háború vége felé, tátrafüredi tartózkodása
alatt tanítványának, Igéjének hirdetőjévé választja ki őt
az Úr. A harcok után újra színpadon van, szórakozóhelyeken
az általa szeretett és csodált költők műveit szavalja, és még
énekel is, magyar nótákat meg zsoltárokat. Pódiumműsorát
sokan kíváncsiak az országban, a Madách Színházhoz, majd a
Nemzetihez szerződik. Kanadában a kinti magyarok előtt lép
fel, majd 1969-ben utolsó szerepében, Stuart Máriaként a
Katona József Színházban láthatja őt a publikum. 1980-ban,
Veszprémben búcsúzik el az emberektől, utána már csak
riportokat készítenek vele, könyvei jelennek meg. Pápai Erika
estjének címe azt szimbolizálja, hogy miként jutott el a
decens toalettekben pikáns kuplékat daloló díva az egyszerű
szabású fehér ruhákban Istenhez fohászkodó zsoltárokat zengő
művészig.
Pápai
Erika és Mezey Mária. Két különböző, de mégis majdnem
azonos sorssal megáldott alkotó. Pápai Erika emiatt tudja a széksorokban
ülőkkel elhitetni, hogy most nem Pápai Erika cseveg, áll, énekel
előttük a Pinceszínház pódiumán, hanem Mezey Mária. Színész
a szerepével ritkán forr ennyire eggyé, ugyanis Pápai Erikának
a színészmesterség minden fortélya a birtokában van, játszi
könnyedséggel kelti életre elődjét. Kivételes élmény ennek
az előadásnak a megtekintése!
Dr. Petővári Ágnes
|