2010.05.14.
Minőség és megbecsülés
Az oktatást 1990
óta minden politikai erő fontos kérdésnek nevezi, ennek ellenére
az utóbbi években pedagógusok, intézményvezetők arról
panaszkodnak, hogy számukra egyre rosszabb és kilátástalanabb
a helyzet. Április 29-én pedig 86 pedagógus-álláshely megszüntetéséről
döntött a Fővárosi Közgyűlés.
– Milyen elvárásaik vannak az új kormánytól és a
következő tanévkezdésre? – kérdeztem Kerpen
Gábort, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnökét.
– A PDSZ tapasztalatai szerint a fenntartók – legyen szó
önkormányzati, egyházi, magán, vagy alapítványi iskoláról
– küzdenek a forráshiány miatt kialakult helyzettel és
azokkal az ellenőrző mechanizmusokkal, melyek nem segítik őket.
Tudjuk, hogy a szülők és a diákok egy része nem elégedett az
adott oktatási intézménnyel. A pedagógusok élet-és munkakörülményei
pedig az elmúlt időszakban nagyon nagymértékben romlottak. Több
mint 12 ezer pedagógus és több ezer nem pedagógus kollegánk
maradt állás nélkül. Az adminisztrációs, a közvetlenül nem
az oktatáshoz-neveléshez kapcsolódó munka egyre nagyobb hangsúlyt
kap a pedagógus tevékenységében. A pedagógusok jóval több
mint 50 órát dolgoznak hetente a kötelező 40 helyett, külső
segítség nélkül. Tehát a jelenlegi rendszerben mindenki elégedetlen,
miközben a kormány azt mondja: egyre nagyobb forrásokat von be
a közoktatásba. A PDSZ egy 12 pontból álló listát
fogalmazott meg a következő kormánnyal szembeni elvárásokról.
Ezeket két részre lehet osztani. Az egyik csoportba tartoznak
azok, amiket külön forrás bevonása nélkül meg lehet tenni
jogszabály-módosításokkal akár a következő tanévtől. A másik
rész már 2011. szeptemberére vonatkozik, s jelentős forrásbevonást
igényel.
– Akkor először beszéljünk a pénzt nem igénylő módosítási
javaslatokról.
– A PDSZ úgy látja, hogy a szülői felelősséget a
gyermek oktatásában –nevelésében meg kell erősíteni. A szülők
együttműködése, támogatása nélkül nem lehet eredményes az
oktatás. Nem elegendő azt szabálysértésnek minősíteni, ha a
szülő nem íratja be a gyerekét az óvodába, iskolába. Az is
minősüljön szabálysértésnek, ha az iskola kifejezett többszöri
kérésére a szülő akár évekig nem tartja a kapcsolatot az
oktatási intézménnyel. A pedagógusok, nevelőtestületek
szakmai presztízsének növelése érdekében a szakmai kérdéseket
már szeptembertől bízzák rájuk. Ilyenek például az évfolyamismétlésről,
a szöveges értékelésről és a nem szakrendszerű oktatásról
szóló kérdések. Az osztályok szervezésével kapcsolatban: ne
lehessen a törvényben előírt maximális osztálylétszámúnál
nagyobb létszámú osztályokat, csoportokat szervezni. A törvény
úgy rendelkezik, hogy ötödik és hatodik osztályban a gyerekek
idejük 25%-ában nem tudásanyagot kapnak, hanem ún. nem
szakrendszerűen tanulnak. Mi erre azt mondjuk: ahol ez a rendszer
bevált, ott maradhasson meg, de ne legyen kötelező. Ezek a
szakmai igények. A munkavállaló igénye : fizessék ki azt a
munkát, amiért megdolgozott. Töröljék el a lehető
leghamarabb azt a szabályt, hogy Magyarországon ún. tanítás
időkeret létezik, hiszen ennek az a következménye: ha egy
pedagógus szeptemberben túlórázik, az arra az időszakra járó
bért legfeljebb novemberben kapja meg, de ha idő közben
megbetegszik, akkor előfordulhat, hogy meg sem kapja a túlórapénzét.
Tehát szüntesse meg a következő kormány a közoktatásban a
nyilvánvaló érdeksérelmet okozó többhavi munkaidőkeret és
tanítási időkeret lehetőségét. Nagyon fontos, hogy ha egy
gyerek közösségellenes magatartást tanúsít, akkor időlegesen
legyen kizárható a közösségből. Jelenleg a jogszabály
szerint, ha egy tanuló a szünetben bántalmazza a társát, az
agresszív gyereket a következő órára be kell engedni. Az elkövető
így nem szembesül tettének súlyosságával, s ha ez a magatartásforma
rögzül nála, akkor felnőtt korában valószínűleg nem lesz törvénytisztelő
állampolgár.
– Akkor most térjünk rá a másik csoportra, ahol már
szükséges a forrásbevonás.
– Magyarországon az ún. integrált oktatás létezik,
ami azt jelenti, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű, sajátos
nevelést igénylő gyerekeket együtt kell tanítani azokkal,
akik normális, vagy gyorsabb tempóban haladnak a tanmenetben. A
gondot az jelenti: nálunk nincs arra külön szabály, hogy
azokban az osztályokban, ahol több a halmozottan hátrányos
helyzetű tanuló, legyen kevesebb az osztálylétszám. Egy
tavalyi jogszabály szerint akár egy 34 fős alsó tagozatos osztályban
is tanulhatnak hátrányos helyzetű gyerekek. Így pont azoknak
ártunk, akiknek segíteni szeretnénk. A PDSZ határozott álláspontja,
hogy 15-20 főben maximálni kell azoknak az osztályoknak a létszámát,
melyekbe halmozottan hátrányos helyzetű és sajátos nevelést
igénylő gyerekek járnak. A hátrányos helyzetű gyerekek arányát
is maximálni kell ezekben az osztályokban 15-20%-ban. Ez teszi
lehetővé az, hogy mindenki a maga tempójában tudjon tanulni,
nevelődni. Ehhez sok pénz kell, hiszen több osztályt, több
segítőt, több pedagógust igényel ennek a javaslatnak a megvalósítása.
El szeretnénk érni, hogy aki az oktatásban dolgozik, méltó
fizetésben részesüljön. Az elmúlt időszakban évről-évre
jelentősen csökkent a pedagógusok bérének vásárlóértéke.
Idén több mint 8%-nyi illetményüktől fosztották meg őket.
Egy ilyen jövedelemcsökkenés a szakdolgozói körnél, a dajkáknál,
a konyhai munkásoknál még tragikusabb helyzetet eredményez. Ezért
azt kérjük, hogy jelentősen, legalább 25%-kal növeljék a
pedagógusok és a nem pedagógus közoktatási dolgozók illetményét.
Egy másik 25%-kal támogatni kéne a minőségi munkavégzést.
Aki kiemelkedő munkavégzésben dolgozik, jelentősebb béremelésben
részesüljön, illetve kapjon többletilletményt. Meg kéne erősíteni
a műveltség és a tudás becsületét mind az érettségi, mind
a Nemzeti Alaptanterv tartalmában. Így helyreállhat az érettségi
megbecsülése is. A gond az érettségi tartalmánál – vegyük
a hétfői magyar maturát – hogy az esszékérdéseken kívüli
feladatok megoldhatók akár nyolcadikos, kilencedikes tudásszinttel
is. Annak is anyagi vonzata van, hogy legyen elég idő és dolgozó
a diákok agresszív megnyilvánulásainak megelőzésére.
Alkalmazzanak olyan kollégákat, akikhez óra alatt ki lehet küldeni
a rendbontó gyerekeket. Ma az a szabály, hogy a rendbontókat
nem lehet kiküldeni a tanteremből, ha nincs biztosítva az osztályon
kívüli felügyeletük. Amikor mi ezt a problémát jeleztük a
minisztériumnak, azt a választ kaptuk: csak nem gondolják, hogy
ezért 3500 új álláshelyet teremtenek. Tudjuk: jobb, ha az
iskola, mintha az utca neveli a tanulókat. Tehát meg kell növelni
a diákok iskolában töltendő kötelező idejét abból a célból,
hogy a tananyag könnyebben átadható legyen, s azért is: a nehéz
szociokulturális helyzetben élő gyerekeknek legyen esélyük
egy magasabb szintű szocializációra.
– A bolognai folyamat működésének anomáliáiról
is szeretnének egyeztetni az új kormánnyal?
–Természetesen. A bolognai nem egy ún. európai
folyamat, tehát nem az EP-ből ered, hanem néhány ország oktatási
minisztere vetette fel azért, hogy legyenek összehasonlíthatók
az egyetemi végzettségek. A PDSZ határozott álláspontja, hogy
át kell gondolni a hazai tapasztalatok alapján ezt a rendszert,
mert sokan mondják: a tanárképzésben ártalmas a master- és a
bacchelor-képzés kettéválasztása. Aki megreked a bacchelor-képzésben,
nem helyezkedhet el pedagógusként. A hallgató minősített átverésnek
tekintheti azt, ha nem tud végigmenni a rendszeren. Azért is kéne
szakmailag visszaegységesíteni a pedagógusképzést, mert két
szak esetén – ez a bolognai rendszer következménye – az
egyik szak tanítására való felkészítés jóval alacsonyabb
szintű a másiknál.
Medveczky Attila
|