2010.05.21.
Rosa Mistica
Joseph Ratzinger: Benedek Európája a kultúrák válságában
c. művének ismertetése
Ilyenkor a virágillatú
májusi estéken, aki vágyakozik Isten világához, be-betér a
templomba, és hallgatja a májusi a lorettói litánia fohászait.
Hallgatja, és időnként maga is mondja. Elmondja az öreg
mamikkal együtt a tizedeket vagy csak egyet-kettőt. S amikor a
litániában odaérnek az imádkozók Mária dicséretében, hogy
Rosa Mistica, azaz magyarul Titkos értelmű rózsa, akkor szinte
megnyílik az ég, s valami különös, furcsa érzés árad el az
emberben. Szép a fohász latinul is, de legszebb magyarul. Ez a
mondat mélységes hitről árulkodik. A Titkos értelmű rózsa közbenjárását
kérik a hívek. Ez pediglen valóságos hit, hamisítatlan, erős,
nagy hit. Máriához szólnak, de Jézust keresik meg az Istent.
Istent pedig Európa világából mostanság kihagyták, elüldözték.
Az Európai Unió alkotmánya kihagyta Istent az alapokból. Válságban
van Európának nem az alkotmánya, mert az úgy rossz, ahogy van,
hanem maga Európa.
Pápává
választása előtt néhány hónappal írta meg XVI. Benedek –
akkor még Joseph Ratzinger – a Benedek Európája a kultúrák
válságában című könyvet. Olvassuk a hiteles írást.
Marcello Pera írt
bevezetést XVI. Benedek munkájához. És rögtön a lényegre tér:
„Galilei amikor megkísérelte, hogy
elkerülje az összeütközést az egyházzal, az új kopernikuszi
csillagászat és az arisztotelészi módon értelmezett Szentírás
kapcsolatának kérdésében, két tételt terjesztett elő. Az
első tétel azt tartalmazza, hogy a Szentírás, ha helyesen értelmezik,
szükségszerűen összhangban van a csillagászattal, mert –
miként Galilei 1613. december 21-én kelt levelében Don
Benedetto Castellinek írta – »mivel a Szentírás és a természet
egyaránt az isteni igéből ered, az előbbi, mint a Szentlélek
diktálása, az utóbbi mint Isten rendeltetéseit legpontosabban
végrehajtó (valóság): s mert ezen felül az írásokban az általános
megértéshez a szavak sok szempontból és sokféle dolgot
mondanak el az abszolút jóról (…) úgy tűnik, hogy a természeti
jelenségek, amelyeket a tapasztalat állít a szemünk elé, vagy
szükségszerű következtetések vezetnek rájuk, semmiképpen
nem vonhatók kétségbe szentírási helyek alapján, melynek
szavai mást mondanak, mert a Szentírásnak nem minden állítása
kötelez olyan erővel, ahogyan természet minden hatása.«”
És most figyeljünk
a lényeges megállapításra: Marcello Pera „A Szentlélek
arra akar tanítani minket, hogyan juthatunk az égbe, és nem
arra, hogyan mozog az ég.”
XVI. Benedek megállapítja,
hogy a „felvilágosodás keresztény eredetű.”
Marcello Pera: „Ennek
legjobb tanúja Galilei. Ezért ma az eredet eltűnik az emlékezetből,
és a felvilágosult racionalizmus kiszikkad. E nagy kiszáradásban
a tudomány létrehozza a tudományoskodást, a laicitás létrehozta
a laicizmust, majd ez a szekularizációt, mely századokon át vívmány
volt az emberek, a népek, az államok számára, s végül maga
ellen fordul: az emberek számára létrehozza az elidegenedést,
a népeknek az identitáshiányt, az államoknak a gyengeséget, a
bizonytalanságot, tehetetlenséget, félelmet.”
Ez
a körkép Európa kórképe. Ez szemünk előtt zajlott le, és vált
valósággá.
„Felvilágosult racionalizmus adott nekünk
egy elvet, mely mindanynyiunknak szent és sérthetetlen.
Ratzinger pápa szavaival élve egyetlen kétségbe nem vont és
vitathatatlan értékről van szó, mely végül minden egyéb érték
választásának a szűrőjévé válik: az egyéni szabadságjog
és annak korlátok nélküli kifejezése, legalábbis addig, amíg
nem sérti mások jogát. Ez a jog, amely a személy tisztelethez
való jogából származik, szintén keresztény eredetű, mert a
Teremtés Könyvében írva áll: »Az ember Isten képére és
hasonlatosságára teremtetett.« És Isten mondta: »Alkossunk
embert a saját képünkre és hasonlatosságunkra.«”
És az emberről
vallott felfogás korunkra teljesen megváltozott. Bassanóban
1992-ben beszélt a Hittani Kongregáció prefektusa, a későbbi
XVI. Benedek a kultúrák válságáról.
„Az elmúlt század folyamán az ember
lehetőségei és az anyag fölötti uralma valóban elképzelhetetlen
mértékben megnőttek. De az ember világ fölötti hatalma azt
is magával hozta, hogy romboló képessége olyan méreteket ért
el, amely olykor megrémít bennünket. Ezzel kapcsolatban önkéntelenül
a terrorizmus fenyegetésére gondolunk, erre az új, határok és
frontvonalak nélküli háborúra. A félelem, hogy a terrorizmus
hamarosan nukleáris és biológiai fegyvereket is birtokába keríthet,
nem alaptalan, és kiváltotta, hogy a jogállamokban olyan
biztonsági rendszerekhez kellett folyamodni, amilyenek korábban
csak a diktatúrákban léteztek; és mindezek ellenére megmarad
az érzés, hogy az óvintézkedések valójában soha nem elegendők,
mert lehetetlen, és nem is kívánatos egyfajta globális ellenőrzés.”
Majd tovább
folytatja a pápa gondolatait:
„Tehát az ember – kifürkészte a lét
rejtelmeit, számba vette az ember alkotórészeit, s most azon a
fokon áll, hogy önmagától alkosson embert, aki ezután többé
nem úgy jön a világra, mint a Teremtő ajándéka, hanem mint a
mi tevékenységünk terméke, mint olyan termék, amelyet az általunk
meghatározott igény szerint lehet szelektálni. Így ebből az
emberből többé nem az Isten-képmás fénye ragyog – ami méltósággal
és sérthetetlenséggel ruházza föl –, hanem csak az emberi képességek
ereje. Az ember többé nem más, mint az ember képmása – de
milyen emberé?”
Két rémületes
veszély. Egyik a globális terrorizmus, ami váratlanul és világszerte
öl, gyilkol és rombol. De ez a veszély már itt van a kertek
alatt. A másik pedig, hogy megjelenik a torz ember, akit valaki más
torzult lélekkel előállít, gyárt. Ő már nem Isten képmása.
Ha végiggondolja a világ, az ember ezeket a veszélyeket, megőszül
és „bánatában ősz lesz és öreg”.
De megint csak a
Benedek-i szavak következnek:
„Az európai alkotmány elősza-váról
folytatott vitában ez a szembenállás két ponton mutatkozott
meg: kell-e hivatkozni Istenre az alkotmányban, és meg kell-e
említeni Európa keresztény gyökereit? Azt mondják,
tekintettel arra, hogy az alkotmány 52. cikkelyében biztosítva
vannak az egyházak intézményes jogai, legyünk nyugodtak.”
Dehogy vannak
biztosítva az egyházi jogok.
„Hogy az az
állítás, hogy Európa keresztény gyökereinek említése sérti
az Európában élő sok nem keresztény érzéseit, kevésbé
meggyőző, tekintettel arra, hogy mindenek- előtt egy olyan történeti
tényről van szó, amelyet komolyan senki nem tagadhat…
A muszlimok,
akiket ebből a szempontból gyakran és szívesen vonnak bele a játékba,
nem a mi keresztény erkölcsi alapjainktól érzik veszélyeztetve
magukat, hanem annak a szekularizált kultúrának a cinizmusától,
mely megtagadja a tulajdon gyökereit. Zsidó polgártársainkat
sem éri sérelem amiatt, hogy Európa keresztény gyökereire
hivatkozunk, hiszen ezek a gyökerek a Sínai-hegyig nyúlnak
vissza: annak a hangnak a hatását hordozzák, mely Isten hegyén
hallatszott, és azokban a nagy alapvető irányultságokban egyesítenek
bennünket, amelyeket a tízparancsolat ajándékozott az emberiségnek.
Nem Isten említése, ami sérti a többi vallásokhoz tartozókat,
hanem inkább az a kísérlet, hogy az emberi közösséget
teljesen Isten nélkül akarja felépíteni.”
XVI.
Benedeknek van energiája és ideje végiggondolni az emberi lét
nagy kérdéseit. Végiggondolja az aktuális racionalista kultúra
jelentését és annak határait. Azt mondja XVI. Benedek:
„Elérkeztünk-e az egyetemesen érvényes
és végre teljesen tudományossá vált filozófiához, amelyben
az összes emberek közös esze fejezné ki magát – azt kell válaszolnunk,
hogy kétségtelenül jelentős eredményeket értünk el, amelyek
egyetemes érvényre tarthatnak számot. Annak elismerése, hogy a
vallást nem kényszerítheti az állam, hanem csak szabadon
fogadható el, az ember mindenki számára egyenlő, alapvető
jogainak tiszteletben tartása; a hatalom és ellenőrzésének szétválasztása.
Mindazonáltal nem képzelhető el, hogy ezek az alapvető értékek,
melyeket mi általános érvényűnek ismerünk el, ugyanazon a módon
volnának megvalósíthatók, minden országban.”
Majd így
folytatja a gondolatsort Ratzinger:
„Tisztázzuk azt a kérdést, hogy a
modern felvilágosult filozófiák öszszessége tekinthető-e úgy,
mint minden ember közös eszének utolsó szava? Ezeket a filozófiákat
az a tény jellemzi, hogy pozitivisták, ezért metafizika
ellenesek, olyannyira, hogy a végén Istennek nem lehet bennük
helye.”
És megint visszatér
az embergyártás fertelmes tényéhez és veszélyéhez.
„Az ember tud embereket klónozni, ezért
meg is teszi. Az ember tud embereket mások számára szervek raktáraként
használni, ezért meg is teszi; megteszi, mert szabadsága egyik
követelményének látszik. Az ember tud atombombát készíteni,
ezért meg is teszi, és elvileg hajlandó használni is. Végső
soron a terrorizmus is az embernek ilyenfajta önfelhatalmazására
alapszik, és nem a Korán tanításaira. A felvilágosult filozófia
alapvető elszakadása a maga gyökereitől végelemzésében az
embert károsító cselekvésbe torkoll.”
A keresztény hit
pedig maradandó jelenség, de mi ennek a jelentése, teszi fel a
kérdést a könyv szerzője.
„Mindez a felvilágosodás és a modernség
egyszerű elutasítását jelenti? Egyáltalán nem. A kereszténység
kezdettől fogva úgy tekintette magát, mint a Logos vallását.
Mint az ésszerű vallást. Előzményeit elsősorban nem a többi
vallásokban jelölte meg, hanem abban a filozófiai felvilágosodásban,
mely utat tört az igazság és jóság keresésének hagyományaitól,
az egyetlen Isten felé, aki az összes Istenek fölött áll.”
XVI. Benedek
kijelenti:
„A felvilágosodás értelme, hogy a
kereszténység ezen eredeti értékeit újra előhozta, és
visszaadta az észnek a saját hangját. A II. Vatikáni Zsinat
Gaudium et spes constitutiojában újra szemünk elé állította
ezt a kereszténység és felvilágosodás közötti mély
megfelelést, mert igazi megbékélést akart elérni az egyház
és a modernség között; s ez olyan öröksége, melyet mindkét
félnek ápolnia kell.”
Joseph
Ratzinger megvizsgálta a felvilágosodás korszakának értelmezéseit
és meghatározásait. Ebben az időszakban határozták meg a lényeges
erkölcsi normákat.
„S azt mondták,
ezek akkor is érvényesek volnának, ha nem létezne Isten. A
felekezetek szembeállítása és az Isten-képet elhomályosító
válság közepette megpróbálták a legfontosabb erkölcsi értékeket
távol tartani az ellentmondásoktól, s olyan evidenciát
kerestek számukra, amely függetlenné teheti őket a sokféle
megoszlástól, és a filozófiák és vallási felekezetek
bizonytalanságaitól.”
„Olyan
emberekre van szükségünk, akiknek értelmét megvilágosítja
Isten fénye, s akiknek Isten megnyitja a szívét oly módon,
hogy értelmük szólni tud mások értelméhez, és a szívük
meg tud nyílni mások szíve felé. Csak Istentől megérintett
emberek által tud visszatérni Isten az emberek közé. Olyan
emberekre van szükségünk, mint Nursiai szent Benedek, aki a széthúzás
és hanyatlás idején elmerült a legnagyobb magányba, s
mindazon tisztulás után, amelyeken át kellett mennie, visszatért
a fényre, és megalapította Monte Cassinon a hegyen épült várost;
a hegyen, mely romokkal volt tele, de szolgáltatta azt az erőt
is, melyből egy új világ született. Így Benedek Ábrahámhoz
hasonlóan sok nép atyja lett.”
A válságban vergődő
Európa egyik legnagyobb botránya, amibe Joseph Ratzinger nem
hajlandó belenyugodni.
„Nagyon fontos kérdést tartjuk
napirenden, a megfogant és még meg nem született élet
tiszteletben tartásának problémáját. Az abortusszal
kapcsolatos törvényhozást – mely az utóbbi 15 évben szinte
minden nyugati országban megtörtént – követő kínos viták
után nem kellene-e végre megoldottnak tekinteni a problémát, s
elkerülni a túlhaladott ideológiai ellentétek újraélesztését?”
XVI. Benedek pápa
válasza az egyértelmű nem.
„Azt javallják, hogy mindenki igazodhat
a maga lelkiismeretéhez: aki nem akar abortálni, nincs rákényszerítve,
aki pedig a törvény jóváhagyásával megteszi – mondják -,
valószínűleg amúgy is megtenné. Minden egy műtő csendjében
történik, amelyik legalább a beavatkozás bizonyos biztonságához
megadja a feltételeket: a magzat, aki soha nem látja meg a
napvilágot, mintha soha nem is létezett volna. Ki veszi ezt észre?
Miért kell még mindig nyilvánosan megszólaltatni ezt a drámát?
Nem volna jobb hagyni, hogy a résztvevők lelkiismeretének
csendjében temessék el az egészet?”
S a pápai válasz
ismét: nem, nem, és végképp nem.
Azt olvassuk a könyvben:
„Most a vízözön
nagytakarítása után Isten leteszi haragjának nyilát, és újra
átöleli a világot a maga irgalmasságában, és tekintettel a jövendő
megváltásra, elmondja a fennmaradás lényeges szabályait:
„A ti
lelketek vérét számon fogom kérni minden vadállattól; az
ember kezéből is, a testvér kezéből is számon fogom kérni
az ember lelkét. Tehát bárki embervért ont, annak ember ontja
ki a vérét, mert Isten képmására teremtetett az ember.”
(Ter 9,5-6)”
„Nincsenek kis
gyilkosságok” – állapítja meg a pápa. „Minden emberi élet
tiszteletben tartása lényeges feltétele annak, hogy az ember
nevéhez méltó társadalmi élet lehetséges legyen.”
Aztán következik
a másik megállapítás:
„Amikor az ember lelkiismeretében elveszíti
az élet, mint szent dolog iránti tiszteletet, elkerülhetetlen
úgy végzi, hogy szétrombolja a saját identitását.”
Benedek pápa egyértelműen
a gyengék oldalára áll ebben a nagy vitában. Nincs joga az erős
felnőtt embernek meggyilkolni a kicsinyke születő életet.
Újra idézek a pápai
írásból:
„A nőnek
joga van folytatni foglalkozását, megőrizni tekintélyét,
megtartani bizonyos életvitelt, a férfinek joga van eldönteni
életmódját, megvalósítani karrierjét, örülni a munkájának.
A társadalomnak joga van ellenőrzés alatt tartani tagjainak számát,
hogy polgárainak biztosítani tudja az általános jólétet, a
források kiegyensúlyozott használata, a foglalkoztatottság által.
E jogok valósak, és megalapozottak. Senki nem tagadja, hogy
olykor a konkrét élethelyzet, amelyben megérlelődik az
abortusz döntése, drámai lehet.”
„Mindazonáltal
tény, hogy e valós jogok gyakorlását egy ártatlan emberi élet
kárára követelik, akinek a jogaira egyáltalán nincsenek
tekintettel. Így vakká válnak egy másiknak, a legkisebbnek, a
leggyengébbnek, a még hangtalannak élethez való jogával
szemben.”
„Amikor
megengedik, hogy megsértsék a leggyengébbek jogait, azt is
elfogadja, hogy az erősek joga maga alá gyűrje a jog erejét.”
Gondoljuk meg, ez
a logika a világ életében hova vezet.
Aztán Joseph
Ratzinger arról beszél, hogy mit jelent hinni.
Istent természetes
úton megismerhetjük, és közösségben, a szentek közösségében.
Mert a szentek közelebbről látják Istent, akit ugyan Mózes
csak egyszer látott, akkor is háttal állt neki az Úr, de Jézus
Krisztus szüntelenül szemtől szemben látja az Urat. A 12
apostol meg Jézustól kapta az üzenetet. Ezt az üzenetet a
szentek továbbítják a mi számunkra, gyarló emberek számára.
Milyen nagy öröm ez! Ezen is elgondolkodhatunk Joseph Ratzinger
könyvének olvasásakor.
(Joseph Ratzinger: Benedek Európája a kultúrák válságában,
Kiadta a Szent István Társulat Budapesten, 2005-ben.)
Győri Béla
|