2010.05.21.
Rövidre fogva
Camus halhatatlansága
A francia köztársasági
elnöknek az az ötlete támadt, hogy egy 20. századi nagy író
hamvai is kapjanak helyet a Pantheonban. Úgy ítélte meg, hogy
Albert Camus méltó erre a kitüntetésre. A nemzeti közvélemény
nem fogadta egységesen az elnök javaslatát. Nem az író teljesítményét
tekintik kevésnek. A kitüntető ajánlatot a Camus-hívek egy része
nem találja az íróhoz illőnek. Megkérdezték a család
tagjait is, hogy mit szólnak az elnök javaslatához. Én az író
leányának nyilatkozatára emlékszem. Kedves-bátortalanul
bizonytalankodott. Hogy ő kicsinyke tényező ahhoz, hogy ilyen
jelentős ügyben véleményt mondjon. A fivére is töprengőnek
tetszett. Szinte érezni lehetett, hogy nemet szeretnének
mondani. A franciák most felteszik a nálunk szokatlan kérdést:
Camus vajon elfogadná-e örök szállásul a Pantheont? A család
bizonytalankodik. Valódi hívei nemet suttognak. Nem odavaló.
A Pantheonban
nyugodni persze dicsőség. A felvilágosodás két nagy alakját,
Voltaire-t és Rousseau-t is oda temették. Az életben nem fértek
össze. Végre örök nyugodtan, örök közönyben pihenhettek.
Volna – tegyük hozzá. A Pantheon a halhatatlanság színtere.
De az élet nem az. Új felfogás, új politika jött, s a két
vetélytárs filozófust kiűzte öröknek szánt sírjából. Aki
a Pantheonról bírálóan gondolkodik, felteheti a kérdést:
Voltaire és Rousseau egymás mellé fektetése nem jelenti-e
szellemi arcuk, eltérő lényük jellemző jegyeinek eltörlését.
Persze, a felvilágosodás bölcselői külön úton jártak, s ez
utóéletükben is fontos. Így gondolkodnak némelyek. A nemzet
ne fürtben ölelje keblére nagyjait. Az érdem individuális. A
kegyeletes emlékezés is igazodjék hozzá. Tisztelje a külön
arcot. A személyiség valódi magját: a jelleget.
Camus
egzisztencialista gondolkodó, de addig nem járt utat tört magának.
Elvbarátai gyanakodva figyelték szokatlan és bizonytalan tájékozódását.
Nagy regényei, a Közöny és A pestis, azt mutatják, hogy az élet,
korának élete, nehezen viselhető. Az intellektuális és morális
tisztaságot csak az képviselheti, aki nem olvad be. Kialakítja
a küzdés pozícióját az adott, a pestis-gócos világban. A
pestis nem címkéje valamely kóros politikai törekvésnek. A
pestis maga az élet, kicsi és nagy fertőző gócokkal teleszórva.
A pestis totális. Orvosa az, aki diagnosztizálni képes, hogy a
világ beteg. Gyógyító eszköze a morális helytállás. Az egészség
akarása a beteg közegben. Az orvos kevés, a beteg sok. Orvossá
az avatódik, aki a beteg életszövetet képes átlátni. Mennyi
a fertőző góc! Kizsákmányolás, terror, konfliktusok halmaza,
a jómódvillák magaslata s a pince-mély otthonok szégyene. A
helyzet reménytelen. Ebben kell élni. Camus ezzel az ítéletével
nem tagadta meg a beteg életet. De elkülönítette magát.
Szabad világban a megalkuvásnak nem lehet felmentő magyarázata.
Éppen ezért a nem elegyedő magatartást vette fel. Eszméinek hívei
nem akarják, hogy kemény ítélete békévé oldódjék.
A
lázadó ember – ez a címe híres esszékötetének. Nem utópiát,
nem mozgalmat, nem pártot keres, hogy cselekvő tényezője
legyen a társadalomnak. Az ismert ideológiák és szerveződések
megbuktak. Hát mi az, ami esélyt kínálhat a változtatásra? A
lázadás. Kétes és iránytalan fogalomnak tetszik. De nem a minősítés
most a dolgunk. Történelmileg elfonnyadt intézmények és
bukott utópiák után – úgymond – a lázadás lehet még
termékeny magatartás. Mást akarni, mint ami egzisztál. A fennálló
csak pang, mert keretei-feltételei védik. Értékei átvételek,
olyan régi életelemek, amelyeket korábban sem vizsgáltak meg tüzetesen,
most meg a hagyomány kétes jogán elfogadjuk a múlttól. Életviszonyaink,
választásunk nélkül uralkodnak rajtunk. Tudomásul vesszük őket,
hiszen beleszülettünk, benne nevelkedtünk. A szembeszállást
nem kockáztatjuk, mert azzal önmagunkat is kockáztatnánk. A lázadásnak
a vezérelve a választás. A lázadás a jobbnak ítélt értékre
irányul. Lázadok, tehát vagyok – vallja az író. A lázadás
szakadatlanul különbet tételez, mint amiből kilépett, mint
amit maga mögött hagyott. A lázadás permanens, mindig ítélnie,
szelektálnia kell, ha nem akar valamely ideológia vagy mozgalom
foglyává válni. A lázadás voltaképpen hadüzenet minden
gondolatrendszernek, minden viszonylag stabil társadalmi szerveződésnek.
A lázadó, a társadalom ellenében fejezheti ki csak önmagát.
Akik nem óhajtják, hogy Camus a Pantheonban nyugodjék, voltaképpen
lázadó szellemének eredetiségét féltik. Nem illik hozzá a
posztumusz kollaboráns szerep.
Eltűnt mesterségek, foglalkozások
Csak néhányat említsünk meg. Ki tudná megmondani, hogy
mit is jelent a csúvár szó? A szótárban nem kapok rá választ.
Kisvárosban voltam gyerek. Hetenként kétszer találkoztam a csúvárral.
Malomipari dolgozó volt. Kocsival járta a várost, lovai nyakán
csengő csengett. Összeszedte a zsákokban elkészített búzát,
s pár nap múlva ismét megjelent, a csengők szava hirdette: megérkezett
az őrlemény. A csúvár olyan helységek utcáin járt, ahol főként
mezőgazdasági munkából éltek az emberek. Sokan termesztettek
gabonát. Kenyerüket maguk sütötték. – Talán végleg eltűnt
már a szénbányász is. Hős figurája volt mesterségének. A hétköznapok
veszélyzónájában dolgozott, akár a tűzszerész. Az érdemes
tisztelet túléli az eltűnőben lévő szénbányászatot. Családi
hivatás volt. Nemzedékek vitték tovább, olyanféleképpen,
amiként némely protestáns papi családban a lelkészi szolgálatot.
– Nem áll az utcasarkon már a hordár sem. Ügyes kétkerekűn
gurul a teher utánunk. Illatos leveleket sem bíznak rá. A
„mobil” gyorsan viszi az üzeneteket oda s vissza. – Nem is
olyan régen még milyen szépen csengett a kovács üllője. Ez a
„zene” is végleg elzengett már. Néhány kovács azért
bizonyára dolgozik még. Patkócsattogást lehet néha hallani.
Nem „legális” mesterség már. – De gyerünk tovább.
Valamikor lehetett ilyen cégtáblát is olvasni: csizmadia
mester. A cipész más. A papucsos is. A csizma régen sáros-Magyarországon
tökéletes lábbeli volt. Nem divatcikk. Arany János így ír a
csizmáról: „Nem volt ártalmas annak – Tillaárom haj! –
sem a ragya, sem a nap, – Tillaárom haj! – sem az árvíz,
sem a hó, – sem a revolúció, – Tillaárom haj!” – Más.
A fiáker is átadta helyét a taxinak. Romantikus jármű volt. A
szerelmesek a holdvilágot is láthatták belőle. Az autó fantáziátlan
közlekedési eszköz hozzá képest. – És hová lett a
villamoskalauz jegylukasztójával? Kosztolányi együttérző
sorokat írt róla. „Bámul a földre ingó otthonában... s
olyan, mint egy ember, mint egy utas.” – A gőzmozdony-vezetőket
is nyugdíjazták vagy átképezték. Hallottam egyiknek a sóhaját:
az volt az igazi, a gőzös. A pöfögése az „élő”
vasszerkezet dorombolása volt. – És hova lett a szíjgyártó?
Csak csonka alakban létezik. Nem lószerszámot készít. Divatöveket.
Ostort. – A „jeges” is ismert volt a jobb háztartásokban.
A hűtőszekrényekbe jég kellett, amikor még nem ismerték fel,
hogy elektromosan is lehet hűteni. Feltehetően hamarabb tudták,
mint ahogy a gépet megalkották. Új kép. A telefonos kisasszony
a múlt században még a távbeszélő-kapcsolat megteremtésének
fontos tényezője volt. A telefon azóta levált róla. A
kisasszony azonban nem vált le a telefonról, átnyergelt a
mobilra. – Ugorjunk egy másik világba. A második világháborúban
a huszárok még részt vettek. Kiemelkedett a fegyvernemek közül
a lovas-kardos huszárság. Hősi múltú. De az utolsó nagy háborúban
kiderült, hogy korszerűtlen. A sorozatlövő fegyverekkel
szemben védtelen. Érdekes, hogy az emlékezet és az irodalom
egy középrendfokozatú huszártiszt alakját őrzi és emlegeti.
A huszárkapitány úriember a korzón és félelmetes hatalom a
kaszárnyán belül. Pedig vannak nála magasabb rendfokozatú
tisztek. A kapitány (százados) századparancsnok volt. Eltávozás,
szabadság, dicséret, büntetés tőle függött. Egy öreg ügyvéd
ismerősöm egyszer ezt kérdezte tőlem: tudod te, hogy régen
milyen nagy úr volt egy egyetemi rektor. Ha valakit fogadott,
annak távozáskor hátrafele haladva és hajlongva illett az ajtót
megközelítenie. Hát kérlek, a rektor majdnem olyan nagy úr
volt, akár egy huszárkapitány. Hát ő is végleg kilovagolt az
életünkből. – Végül szóljunk a könyvügynökről.
Valamikor menedék-foglalkozás volt. Az irodalomból tudunk arról,
hogy elszegényedett földbirtokosok, nemes urak ügynökösködésre
adták fejüket. Nem volt igazi munka. De köze volt a szellemi
világhoz. A szalonképesség látszatát adta. A könyvügynök
úrféle volt, rang nélkül. Városi és vidéki jobb családoknak
klasszikus írók életmű sorozatát ajánlotta. Részletre. A könyvügynök
szűkösen meg tudott élni, ha szerény és serény volt. Az
emberek még olvastak. Némelyek könyvszekrény dísznek vették
a könyveket. A könyvügynök ma éhen halna. Ezért tűnt el.
Rosszabb helyzetben jelenleg csak az író van.
Tőmondatosan
Hát igen, a véletlen. Hallom, hogy a véletlen mindenkin
egyaránt segíthet. Nem személyválogató. A gazdagot és a szegényt,
hasonló közönnyel pártfogolja vagy elkerüli. Ez néha így
van. De a véletlen voltaképpen nem független a gazdagságtól
és a szegénységtől. A jómódú ember általában sokat
utazik. Eseménydús az élete. Módja van megjelenni a pénzforgató
helyeken. A szegény ember egy-két útvonalon jár. Az ágról
szakadtak utcáján. Véletlen itt is adódik. De a feltételekből
következően, általában kis „volumenű”. A véletlen, a
„luxus téreken”, figyelembe véve ontológiai alapját, luxus
véletlen. A szegények utcájában, itt is szem előtt tartva a lételméleti
tényezőt: „csóró véletlen”. Tehát a véletlen sohasem az
égből pottyan. Életviszonyainkból ugrik elénk. A csórók véletlenjének
kilátszik a bordája. A filozófia azt már régen tudja, de nem
mondja.
*
A világvégét váróknak
kongresszusuk volt. Nem először. Ha nem jön be? Türelem. El
fog érkezni. Ötmilliárd év múlva. Nekik lesz igazuk.
*
Ezt olvasom: a pénz
buta. Nem igaz. A pénz minden elképzelhető lehetőség objektivációja.
Mindenki azt hozza ki belőle, amire igénye van. De ehhez kívánatos
mennyiségű pénzre van szükség. A pénz csak addig buta, amíg
nem vagyunk elég okosak megszerezni.
*
A koldus elegáns
feketében állt meg előttem. Ötven forintot kért, majd gyorsan
felemelte százra, végül lendületesen kétszázra. Adtam neki.
Az elegáns koldusokat sem szabad diszkriminálni. Nekem is maradt
kétszáz. Ezzel darab időre eltöröltem a köztünk lévő osztálykülönbséget.
*
Az irgalom a szeretet felsőfoka. A
szeretet lehet néma is. Az irgalom cselekvő érzület. Nem a
személyes rokonszenv gerjeszti. Az irgalmas lélek nem ismeri az
elfogultságot. Mindenféle bajérintésre felérez. És válaszol.
*
Most, hogy erkélyemre sok veréb száll,
felidéződik emlékezetemben a neves ornitológus egy régebbi
cikke. Címe: Nem madár az, csak veréb. Na, nem, nem! Madár az.
Csak sokan vannak. Nagycsaládos madár. Hajléktalan. A madárlétminimum
alatt mélyen élő. Segélyre szorul. A segélyből élő emberek
segélyére. Az alig-van morzsájára. A morzsányi étel morzsájára.
Mert a szürke veréb tolláról, az ember pedig a verébnek szórt
morzsájáról ismerszik meg.
*
Mi is ma az erkölcs, az erkölcsös? Nem
arra vagyok kíváncsi, hogy mit tanítanak róla. A kérdés az,
hogy a mindennapokban miként nyilatkozik meg. Csökevényesen. A
társadalom nagy intézményei nem tudnak mit kezdeni ezzel a
fogalommal. A munka, az ügyintézés, a tanulás hajrás, nincs
idő moralizálni. Az állampolgárok szerződések, felszólítások
betűzésével vannak elfoglalva. Meg a jég hátán éléssel. Az
erkölcs nem szíveli az ilyen hideg talajt. Elpártol. Ahol nehéz
az élet, ott könnyű a bűnnek. A jog tart rendet. A jog
fegyelmező. Az erkölcs az egyes ember benső önkormányzata.
Erre nevelődni kell. Ideális esetben ezt a feladatot a társadalom
elvégzi. A gürcölő világban útakadály az erkölcs. Létezik,
akár jobb házakban a nagymama süteményreceptje. Szűk körben
kézről-kézre jár, hogy el ne felejtődjék.
Dr.
Kiss Lajos
|