2010.05.21.
Noteszfirkák
A szent naponta tízszer
szembe jöhet velem, beszélgethetünk, esetleg együtt ebédelhetünk,
ha úgy adódik, de nem biztos, hogy felismerem. Az álszentet,
amint belép a szobába és köszön, azonnal kiszúrom. Nem azért,
mert irányukba nagyobb az affinitásom, egyszerűen ők vannak többen,
ők az átlag és a megszokott. Ők a hétköznapi valóság. Ők
az emberiség.
Ők az emberiség?
***
Jegyzet egy diagnózishoz
Mióta szembesültem „pitvar fibrillációm” meglétével,
el-elkalandozik a képzeletem. Tegnap például az jutott eszembe,
hogy a halál pont a mondat végén, viszont sohasem a ponton,
mindig és kizárólag a mondaton van a lényeg. A pontnak nincs külön
üzenete vagy tartama, ilyesmi csakis az előtte álló mondatban
keresendő. Ezért van, hogy mondat nélkül a pont értelmezhetetlen,
pont nélkül a mondat értelmezhető. A pont feltételezi a
mondatot, a mondat nem feltételezi a pontot. A pont a világ
legnagyobb regényeiben, legjelentősebb tanulmányaiban sem bír
semmiféle jelentéssel vagy jelentőséggel. Pont és halál:
felejthető kellékek, nem érdemlik meg a velük való külön
foglalkozást.
***
Jegyzet a felejtéshez
Bulgakov remekművének – amely kétség nélkül a világirodalom
csúcsteljesítménye – emlékezetes jelenete, amikor a kétségbe
esett Mester nem tud idézni egykori regényéből, mert rég elégette
a kéziratot. Problémáját Woland, az ördögi helytartó
egyszerűen nem érti: „Ilyesmi nem létezik: kézirat sosem ég
el” – mormolja enerváltan, majd egy mozdulattal előveszi az
állítólag elhamvasztott paksamétát. Mindez a borzongató
miszticizmus világába tartozott Sztalin Moszkvájában, amikor
Bulgakov leírta, ma már nem az.
Mindennapos tapasztalatom, hogy, amit egyszer a komputerbe
elmentettem, gyakorlatilag nem lehet kitörölni: valahol a
merevlemezen, valami „árnyékfájlként” csak megmarad a szöveg,
és kellő hozzáértéssel újból látható lesz. A látszólag
teljesen kiürített, minden létező adattól mentesített,
leselejtezett banki komputer telis-tele van információk, üzleti
kimutatások, számlaegyenlegek tömegével, amiről fogalma
sincsen új gazdájának, hacsak nem szakértője a lappangó fájlok
megtalálásának. Hogy mit jelent ez? Azt, hogy belátásunk
szerint módunkban van bármit leírni, gondolni, kijelenteni,
tenni, de semmi lehetőségünk sincsen az utólagos visszavonásra!
Amit teszünk vagy tettünk, vagy csupán gondoltunk, minden örökre
szól. A kibernetika korának fiaként abszolút reálisnak tartom
a bibliai figyelmeztetést: nem hullhat le hajszál úgy a fejemről,
hogy Isten ne tudna arról.
Cicero említi a
nagy tudású Themisztoklészt, „akit minden görögök között
messze a legderekabbnak tartunk”, és aki, miután felhívták
figyelmét egy akkor divatos emlékezetfejlesztő módszerre, így
fakadt ki: „Inkább a felejtést szeretném megtanulni”. Tökéletesen
megértem Themisztoklészt, aki nyilván tisztában volt a
szerepleosztással: a teremtmény bármit alakíthat, módosíthat,
formálhat a teremtett világ rendjén, de egy vonatkozásban
nincsen hatalma: megszüntetni, negligálni, annullálni,
felejteni, megtörténtet meg nem történtté tenni nem tud. Az
csakis a Teremtőisten jogosítványa. Programozottan tanulhatunk,
de nem felejthetünk. Pedig de jó is lenne, de fontos is lenne, még
a cselekvésnél is fontosabb lenne egy DELETE-gomb lenyomásával
semmissé tenni – a múltban, jelenben vagy a jövőben –, ami
nyomaszt. „Csak az a vég! Csak azt tudnám feledni!” – sóhajtja
Ádám, miközben tudja, hogy sohasem lesz módjában ez a hőn áhított
felejtés.
A teremtménynek
cselekednie kell, a Teremtő pedig kiértékeli a cselekvést. Érthető,
hogy ő semmit sem hagy figyelmen kívül, semmit sem felejt el
abból, ami történt. Illetve, elfelejtheti – ha isteni
irgalomból – úgy akarja. Ignosce Domine! – azaz: ne ródd
fel, ne vedd figyelembe, felejtsd el, Uram! Ezt kérjük tőle imáinkban.
Gyakran meg is teszi.
De figyelem!: csak
az felejtődhet el, amit Isten felejtésre ítél. Teremtmény
ebbe bele nem szólhat.
***
Szegény Tóth Árpád kiábrándult sóhaja jut eszembe.
„Óh, jaj, az út lélektől lélekig!”. A másik felé küldött,
tapogatózó radarjeleink jellemzően két módon tanácsolhatnak
el minket a további kutakodástól. Azzal, hogy a rideg elzárkózás
kőkemény faláról hiánytalanul visszapattannak, a valóságos
közöny, valóságos meglétét rajzolva körül. És azzal, hogy
egyáltalán nem verődnek vissza a vizsgált arcról. Ez utóbbi
az ijesztőbb és a reménytelenebb: rajtuk ugyanis csak átsuhanni
lehet, de velük kommunikálni nem.
***
A keresztény egyházi hagyomány – nagyon okosan – óvva
inti követőit attól, hogy az evangéliumi tanítás helyett
faragott képeket, bálványokat helyezzenek hitéletük fókuszába.
Csakhogy közben eltelt kétezer év, és ez alatt, anélkül,
hogy ez túlzottan nyilvánvalóvá vált volna, maga az egyház vált
bálvánnyá és faragott képpé. (Nota bene: nem csak a
katolikus!)
***
Jegyzet a szavak
inflálódásához
Nem is olyan régen, alig száz éve, a szó még veszélyes
fegyver volt, történelemalakító erő. A nem kívánt szavaktól
rettegett XIV. Lajos, rettegett Richelieu, majd Robespierre, Napóleon,
Metternich és Sztalin egyaránt. A legnagyobb szónokok és
debatterek, a Cicerók és Szabó Dezsők nem ismertek
lehetetlent, az „ékes szólás” erejével bármit elértek,
mint a mágusok. Sokak érdekét sértette ez, érthető, hogy
rejtélyes erők mára elérték a szó sohasem látott kiürülését.
Egy átlagos napon 4-6 politikai, kereskedelmi reklámlevelet
dobok ki postaládámból – természetesen olvasatlanul. A szó
inflálódása látványos: szavak mindenütt, a villamos oldalán,
a gigantikus posztereken, minden tenyérnyi szabad helyen ízléses
és ízléstelen hirdetések tömege. Szó szó hátán, de semmi
gondolat! A szellem ellenségei sikeresen kiölték a szavak és
az általuk hordozott fogalmak jelentőségét, ezzel lefegyverezték
az értelmiséget.
***
Jegyzet Steindl Imre művészetéhez
A budapesti Országháza – és ez nem túlzás – a világ
egyik legszebb épülete, kívül-belül páratlan építészeti
csoda. Elég Budáról, vagy a Margit-hídról rátekinteni, hogy
ráérezzünk, valami ősi, időtlen, rejtélyes, mitikus üzenetet
hordoz, és még valamit: sajátos magyar lírát, azt az „ódon
mélabút”, amit Szerb Antal fedezett fel Budapest sajátos
hangulatainak leírása közben. Az Országházat ugyanaz a
Steindl Imre (1839-1902) tervezte, aki a Rózsák terei kéttornyú,
neogótikus, monumentális – már-már katedrálisszerű –
Szent Erzsébet templomot is. A két épület hangulatában, mint
két vértestvér, nagyon azonos sajátságokat hordoz. Az Erzsébet
templom két impozáns tornyát, ha behelyeznénk – a komputerek
világa játszi könnyedséggel oldja meg ezt – az Országház
sok tornyú kompozíciójába, teljes stílusegységet tapasztalnánk:
a Rózsák téri templom tornyai akár az Országház tornyai is
lehetnének. Ez olyan szembeötlő, mint telihold az égen, mégis
joggal kérdezem: a naponta arra járók közül hányan veszik észre
ezt a bámulatos művészi pazarlást?
***
Aki nem tiszteli az életet, nem tiszteli az állatokat sem.
Aki nem tiszteli az állatokat, az embereket sem tiszteli. Aki nem
képes tisztelni az embereket, nem képes tisztelni Istent sem.
Aki nem tiszteli Istent, aligha üdvözül. Rövidre zárva: aki
nem tiszteli az életet, aligha üdvözül.
***
A fiatalok még meggondolhatják magukat: válthatnak célt,
irányt. Az öregek már nem. Pontosabban szólva, onnantól
kezdve vagy öreg, mikortól szembesülsz a ténnyel: nem válthatsz
többé.
***
Jegyzet Simone Weilhez
Az őskiűzetés az ősparadicsomból – (ennek a világon
semmi köze sem Ádámhoz, sem kígyóhoz, sem a teremtett lét
egyéb kellékeihez) – az ősbűn következménye volt és az
isteni „én” kényszerű kiűzetését jelenti Isten világából
a teremtettségbe. Itt aztán az én-tudatú teremtmények kapják
meg ideiglenes használatra Isten „énjének” egy darabját,
és azt kell majd visszaszolgáltatniuk. Az egyetlen valódi értékünk
ez a kölcsönbe kapott isteni tudat, amelyet az ostoba ember sajátjaként
észlel, a bölcs tudja, hogy nem az övé, és visszakérik.
Isten semmi mást nem kér majd tőlünk, csak ezt, azaz mindent,
mert lényegében egy vagyunk kölcsönzött énünkkel.
Nem az ember űzetett
ki tehát a paradicsomból, hanem az égi rend ellen lázadó
istenek énje. Nekik kell megtisztulniuk, lecsendesedniük, bizonyítaniuk
és bűnbánatot gyakorolniuk Istentől távol, a teremtettség száműzetésében.
***
Jegyzet az idő filozófiájához
Hogy az anyag-tér-idő hármas koordinátarendszerében működik
ez a világ, azt tudjuk, miképpen az idő hármas osztatúsága
is nyilvánvaló: múlt-jelen-jövő. E három időminőség egymáshoz
való viszonya viszont egyike a filozófia legszakállasabb kihívásainak.
Az első pillanatban azt találjuk nyilvánvalónak, hogy a jelenből
lesz a múlt, de a magánélet és a történelem, mintha az
ellenkezőjét sugallná: „ki mint vetett, úgy arat” –
vagyis a múltból lesz a jelen. A legproblematikusabb a jelen
definíciója, ilyen ugyanis nincsen valójában: a permanensen
folyó időben minden pillanat vagy már a múlthoz, vagy még a jövőhöz
köthető, de a jelenhez semmi, hiszen megszületése pillanatában
már múlttá is válik. Robogó gyorsvonatként viselkedik az idő,
az jellemző rá, hogy közeledik egy ponthoz, majd távolodik tőle,
de hogy ott van, hogy ott tartózkodik, legfeljebb elvileg
ragadható meg.
Azt hihetnénk tehát,
hogy az idő – mint valami végtelenül hosszú cérnára felfűzött
gyöngysor – szakaszolja az életet, minden eseményt és történést
kegyetlen alapossággal részeire bont a múlt-jelen-jövő optikával,
oly módon, hogy minden egyes gyöngyszem a tőle balra állót múltként,
a jobbra állót jövőként, önmagát jelenként értelmezi.
Ilyetén érvényes Herakleitos híres mondata, mely szerint senki
sem léphet kétszer ugyanabba a folyóba. Csakhogy a mindennapi
tapasztalat cáfolja Herakleitost: ha valaki megszületik egy folyóparti
faluban, ott éli le az életét, majd idős korában ott temetik
el, akkor az az ember igenis egy és ugyanazon folyó mentén élt,
egy és ugyanazon folyóban fürdött születéstől halálig.
És ebben van az
idő óriási áldása, hatalmas szolgálata az emberi tudat részére:
valójában nem szétdarabol, nem feloszt, nem differenciál, nem
szétválasztja, hanem integrálja a millió és millió apró változásnak
kitett folyamatokat és eseményeket. Lehetővé teszi a változatlanság
megtapasztalását egy állandóan változó világ zűrzavarában.
Az idő nem a múlandóságot, hanem az állandóságot képviseli
a folyamatos változás közepette.
Ennek a sajátos
idő-dinamizmusnak köszönhető, hogy a világ – egy folyó,
egy arc, egy esemény – valódi milyenségét a maga lényegi állandóságában
fel tudjuk fogni: az idő kiemeli azt, ami állandó, és jelentékteleníti
mindazt, ami efemer.
***
A gimnazista korú fiúk két jól elhatárolható csoportba
oszthatók. Az egyik azon buzgólkodik, hogy a lehető legjobban
feleljen meg az apja elvárásainak, a másik mindent elkövet,
hogy még csak ne is hasonlítson hozzá. E két ösztöke önmagában
véve semmit nem jelent, sem pro, sem kontra nem határolja be
személyiségük további alakulását: mindkét motivációs
csoport azonos mértékben termel ki magából nagyszerű, tehetséges,
teremtő szellemeket és szánalmas lúzereket. A papához való
érzelmi viszony valójában semmit sem befolyásol a későbbi pályaíven,
hacsak az érzelmi szájízt nem. Ezt viszont meglepően makacsul,
akár a papa halála után is képes befolyásolni.
***
Jegyzet Jaspershez
Karl Jaspersnek (1883-1969) nagyobb a híre, mint a teljesítménye.
Ez a summázat akkor érlelődött ki bennem, amikor A
transzcendencia rejtjeleit olvastam tőle. Azt hiszem, Jaspersnek
az adta meg a szerencséjét és a világhírét, hogy egyetemi
kollegáját és barátját Martin Heideggernek, egyik tanítványát
pedig Hannah Arendtnek hívták. Heidegger óriás volt, Arendt
pedig tehetséges, bátor, figyelemre méltóan eredeti gondolkodó.
A kettőjükről sugárzó fényt – mint a Hold a Napét –
szedte össze és verte vissza – persze már sajátjaként –
Jaspers.
Élete során
sokszor nekibuzdult a transzcendencia kérdéskörének, de –
elnézést kérve a nyers fogalmazásért – mindig is nagy volt
neki ez a kabát. Maga a téma különleges szellemi bútorzatot
igényel, ami Jaspers esetében nem látszik adottnak. Mivel végzettségét
tekintve pszichológus is, sokan C. G. Junggal is szellemi rokonságba
hozzák. Nagy tévedés. Olvasva ezt a könyvét, úgy tűnik,
Jaspers valójában nem értette Jungot, a komplex pszichológia
szintézisteremtő erejét, az individuáció jelentőségét,
mindenesetre a jungi mélyszimbólumok mibenlétét egészen
biztosan nem. Pedig mindezek figyelembe vétele elengedhetetlen
annak, aki transzcendenciával foglalkozik. Szememben zavarosak,
pontosabban szólva erősen ellentmondásosak a transzcendencia
mibenlétét taglaló fejtegetései is, és mindvégig adós
maradt a transzcendencia általános, végérvényes definíciójával.
Ő maga keresztény – a felesége volt zsidó –, mégis árulkodóan
gyakran keresztényellenes szólamokat ereget, sok történelmi bűnért
mintha magát az Újszövetséget tartaná felelősnek. Az Ószövetséget
sohasem. Érezhetően ismerte és figyelte a politikai széljárást,
élete végéig nem szűnt meg antifasiszta kirohanásokkal fűszerezni
írásait.
Azt el kell
ismernem, hogy nyelvezete könnyed, jól érthető, kerüli a
felesleges szakkifejezéseket, tud az érthetőség territóriumában
maradni, ami bizony nem mindig mondható el Heideggerről. Viszont
ez a jól érthető nyelvezet nem hordoz semmi eredeti filozófiát,
újdonságszámba vehető információt.
Könnyed nyelv, könnyed
gondolatok: íme az álnagyság természetrajza.
|