2010.05.26.
Megjelent a Magyar Fórum XXII. évfolyamának
21. száma!
Csurka István: Még egyszer a médiáról (2.oldal)
A
liberalizmus irtózik attól, hogy rálátást engedélyezzen a
bizalomhoz való viszonyában. A legnagyobb bizalom elvén állónak,
a legnagyobb kedvezmény megadójának és az ártatlanság vélelmét
képviselőnek fogadtatja el magát, de senkiben sem bízik, és
mindenkit ellenségének tekint. Régebben ez természetesen nem
így volt. Most úgy állítja be például, hogy Kína népei
szenvednek a kommunista uralom alatt és nem bíznak a rendszerükben,
holott ma már ez nyilvánvaló képtelenség. Hasonlóképpen ma
Magyarország még túlnyomóan liberális kézben lévő sajtójának,
most már, mint utóvédnek, az a célja, hogy a választáskor
megnyilvánult bizalom olvadjon el, és az új kormányt, és elsősorban
a törekvéseit, az új rendszer megteremtésének kísérletét
bizalmatlanság vegye körül. Mindjárt az induláskor, amikor még
el sem kezdődött.
Új cigánypolitika felé
(5.oldal)
A
Fidesz stratégiai jelentőséget tulajdonít az ország egyik súlyos
társadalmi krízisének, a romaügynek. Milyen
nemzetpolitikát és cigánypolitikát várnak önök, roma értelmiségiek
az új kormánytól? – kérdezte Medveczky Attila Raduly József zeneművészt, a Művészeti- Oktatási-Kulturális Közéleti
Alapítvány elnökét.
–A
szocialista-liberális kormány eddig a cigányságot egy bűnbakképzési
mechanizmus alanyának tartotta. Volt egy nép, akire ujjal
mutogathatott: ők veszik el a dolgos emberek elől a kenyeret.
Szeretném, ha a cigányságról alkotott sötét kép kifehéredne.
A cigány ember alkotó, cselekvő. De! A lehetőséget ehhez a
mindenkori kormánynak kell megadni, ezután a felelősség –
hogy ki hogyan él ezzel a kapott lehetősséggel – a cigány
ember és a cigány szervezetek kezében van.
Te teremted önmagad
Gál Péter: A New Age keresztény szemmel 1. (7.oldal,
Győri Béla írása)
A
katolikus egyház idejekorán felismerte a szabadkőművesség szörnyű
álnokságát és kártékony voltát, de tovább idézek Gál Péter
könyvéből:
„Az 1917-es kódex iuris canonici 2335. kánonja
a szabadkőművességhez tartozást még kiközösítéssel büntette.
A hittani kongregáció 1981. II. 11- én nyilatkozatot adott ki,
melyben hangsúlyozza, hogy a korábbi kánoni fegyelem teljes egészében
érvényben van az 1917-es CIC-ben rendelt büntetésekkel együtt.
A hittani kongregáció 1983. XI. 26-án nyilatkozatban szögezte
le, hogy a kódex hallgatása nem a nézet megváltozásának,
hanem a szerkesztési elveknek köszönhető, az egyház negatív
véleménye továbbra is fennáll ezekkel a társulásokkal
kapcsolatban, mivel elveiket mindig az egyház tanításával
ellentétesnek tekintették, és ezért az ilyenekbe való belépést
az egyház továbbra is tiltja; akik szabadkőműves társulás
tagjai, súlyos bűnben vannak, és nem járulhatnak szentáldozáshoz;
a helyi egyházi hatóságoknak nincs felhatalmazásuk a szabadkőműves
társulások természetéről olyan ítéletet mondani, mely a
fenti megítéléssel ellenkezik.”
A kastélyépítészet egyfajta gyűjtőhelye a különböző
művészeti ágaknak, ezáltal egy kastélyépület szinte jelképe
lehetne a nemzeti kulturális örökségnek. A magyar kastélyok,
kúriák turisztikai szempontból való hasznosításáról, és
arról, hogy az államnak hol éri meg invesztálni a kastélyokba,
s mennyi idő alatt pörög vissza a pénz a turisztikából és
munkahelyteremtésből, dr.
Virág Zsoltot, a Magyar Kastélylexikonsorozat szerzőjét, a
Magyar Kastélyprogram Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatóját kérdezte
Medveczky Attila. (9.oldal)
Önvédelem nélkül nincs esély a túlélésre
(10.oldal)
Dr.
Brenzovics Lászlót, a KMKSZ és a Kárpátaljai Megyei Tanács
alelnökét Medveczky Attila kérdezi.
–Az
ukrajnai belpolitikai közvélemény rendkívül megosztott a kettős
állampolgárság ügyében. A jelenleg regnáló pártok ezekben
a kérdésekben jóval toleránsabbak, mint a nyugat-ukrajnaiak.
2001- ben Janukovics az elnökválasztáson a kettős állampolgárság
programjával indult el, így furcsa lenne az, ha most ez ellen
emelne szót. Ettől függetlenül a kettős állampolgárság kérdése
nem egyértelmű az ukrán jog szerint sem. Az alkotmány egyik
passzusa kimondja: az ukrán állampolgárság egységes. Ez egyrészt
úgy értelmezhető, hogy valamennyi ukrán állampolgár azonos
jogokkal rendelkezik. Másrészt úgy is, hogy csak ukrán állampolgárság
lehetséges.
Az életbölcsesség és az alázat mestere (11.oldal)
Kosztolányi
Arany János és Mikszáth Kálmán munkásságát hasonlítja össze.
„A
magyar szellemet, bölcseleti, költői formában sokáig nem
fejezték ki összefogóan, csak nagyszerű útmutatásokat
kaptunk néhány művészünktől, mert irodalmunk akár az orosz
– még nem alakított ki egységes szellemet. Legtöbbet abból
a szellemből, mely csak a miénk, Arany és Mikszáth fejezhetett
ki. Ahogy Arany öregkori lírai verseiben kesernyésen mosolyogva
évődik, ahogy Mikszáth szinte magára feledkezve ír le egy tájat,
egy alakot, az kiáltóan és jellegzetesen magyar. Valami sajátos
humor nyilatkozik itt meg, mely hasonlatos a szlávokéhoz, de mégsem
azonos vele, nem hangulat és érzelmesség, hanem életbölcsesség,
nem elmésség, hanem alázat minden dologgal szemben mélységes
tartalom.”
Diénes Attila szobrászművészt pályájáról
Medveczky Attila kérdezi (12.oldal)
Lejárt
az ún. polgárpukkasztás ideje. Az emberek már nem vevők
ezekre a „művekre”. Sok korábbi irányzat idejétmúlt, értelmetlenné
vált. Az is oka lehet a visszatérésnek, hogy többen lejáratták
az absztrakt és a nonfiguratív művészetet különböző
semmitmondó művekkel. Azt azért újra ki szeretném hangsúlyozni,
hogy esetünkben nem arról van szó, hogy a mostani figuratív művészek
pont úgy alkotnak, mint a régebben, a 20. század első felében.
Egy nemzetközi szélhámos vallomásai (18.oldal)
Debreczeni
Józsefről a Gyurcsány- könyv megírása óta azt beszélik,
mentálisan nincs teljesen rendben. Nem azért, mert csúnyán
bebuktatták a Bokros-féle bizniszbe, amiben ő annyira hitt, és
ott kulcsszerepet vállalt. Nem. Azt mondják, egy KISZ-titkárból
lett milliárdos tolvaj, egy nemzetközi szélhámos megbabonázta.
Gyógyíthatatlanul. Sokan aggódnak a Népszabadság kis
publicistájáért, aki közírónak szereti nevezni magát. Pedig
van ez így. Olvastam is, sőt, saját fülemmel hallottam is: a
Kossuth Rádióban évekkel ezelőtt mesélte el élete történetét
valaki, és megbizonyosodhattam, hogy érett korú férfit is
rabul ejthet egy addig soha nem ismert érzés. Példának okáért
ez a valaki amúgy háromgyermekes családapaként házasságban
élt, mikor hogy, hogy nem, alkalma nyílott egy másik férfi
fenekének közelébe kerülni, s azt mondta, ez az érzés olyan
volt, mintha villám csapott volna belé. Attól kezdve törölte
egész addigi életét, úgy érezte, elpazarolt 45 évet. S
amikor leszámolt előző életével, valami igéző, soha nem
tapasztalt boldogság, büszkeség, hála és szerelem vegyes
elegye ömlött el bensejében a szeretett férfi iránt. Arra a kérdésre,
hogy viszonzást nyert-e, azt válaszolta, hát ez nem fontos. Az
az igazi, amit ő érez. Csak erről lehet szó, így lehet
Debreczeni is, csak ez a hatalmas kavargó érzés teheti ilyen
vakká a kis közírót, ha Gyurcsányról van szó.
Keresse
a Magyar Fórumot csütörtöktől az újságárusoknál!
Vagy
fizessen rá elő: info@magyarforum.hu
|