2010.05.21.
Az off-shore lovagkor vége
Interjú Boros Imrével
– Valóban vége
lehet az offshore-lovagok korának?
– Kezdjük az elején. Mindjárt a rendszerváltás után,
1991 decemberében lépett életbe az a két törvény, amellyel a
kormány a kereskedelmi bankot és a jegybankot létrehozta, de
sajátos magyar megoldás formájában, akkoriban azt is mondtuk,
hogy létrejött egy másfél szintű bankrendszer. A jegybank továbbra
is kereskedelmi bank szintű műveleteket végzett, ugyanakkor
viszont a szabályozása egy bizonyos személyi oldalról teljesen
megfelelt a fejlett piacgazdaságoknak. Például a vezetését 6
évre választották meg, és a jegybanktörvény úgy lett
megalkotva, hogy a jegybank függetlensége címén – amivel én
egyetértek – teljes mértékben kizártak a jegybank műveletének
ellenőrzéséből minden fajta magyar hatóságot, beleértve az
Állami Számvevőszéket is. Tehát ez a függetlenség túlértelmezése
volt. Ma már látjuk, hogy miért. A jegybank kereskedelmi műveletei
során (emlékszünk, a jegybanknak külföldön és belföldön
is voltak bankjai továbbra is), iszonyú veszteségek
keletkeztek. A monetáris politika, ami ellenőrizhetetlen, mert a
függetlenség tárgykörébe tartozik, továbbra is folyamatosan
termeli a veszteségeket, amit az államkassza fedez, viszont a
jegybank elnöke leválthatatlan a törvények szerint. Mi történt?
Az idők folyamán először az Antall-kormány Bod Péter Ákost
tette az MNB élére oda, akit Horn Gyula egy elegáns farba
billentéssel jutalmazott, és ő azon nyomban elment valahova az
RB Rt.-hez. Az akkori ellenzék nem is tiltakozott, nem
hivatkozott a függetlenségre, szépen lenyelte, tudomásul
vette.
– Jóllehet Bod Péter Ákos nem volt vádolható
off-shore cég ügyekkel.
– Nem hát. Vele kapcsolatosan ilyesmi nem merült fel.
Egyszerűen útban volt. Sajnos nem volt annyira karakán, hogy az
álláspontját kifejtette volna, látta, hogy üldözésnek van
kitéve, fogta a kalapját és ment. Ezután 1995 februárjában
Surányit és Bokrost egyszerre tették társpénzügyuralkodói
helyre. Surányit a jegybankba, Bokrost a Pénzügyminisztériumba.
Jött a Bokros-csomag és a jegybank asszisztált egy iszonyatos
inflatorikus politikának, emlékszünk, hogy akkor már az
Antall-korszak vége fele szépen ment lefele az infláció,
Bokros újra fölrántotta, a forintot le-értékelték,
jött csúszó árfolyam, volt itt minden, amin a
fekete-afrikai is ámulhatott. Viszont az Orbán-kormány 1998-ban
tiszteletben tartotta a jegybank függetlenségét. Abban a formájában,
ahogy a jegybankfüggetlenség be volt kódolva 1991-ben, nem történt
a jegybanktörvényen változtatás, ami pontosan megjelölte
volna, hogy mit is jelent ez a függetlenség. Például a kormánytól
nem lehetne független,
odáig nem terjedhetne egy
függetlenség, hogy senki bele sem nézhet abba, amit csinál.
Surányi végigszolgálta a dolgot, volt ott is minden, CW-botrány
(bécsi bankbotrány), ez volt, ami látványosabb volt, persze a
mai napig hivatalos számok nincsenek, viszont biztos, hogy több
is veszett, mint a Postabankon. De hát közben szép csendben bezárták
a londoni bankot ahelyett, hogy eladták volna, nyilván ott is óriási
veszteségek voltak, bezárták a frankfurti bankot is, ezek óriási
veszteségek. Ezeket a bankokat üresen is nagy pénzért el
lehetett volna adni, de nem tették, mert nem tehették.
– Miért nem tehették?
– Nyilvánvalóan az új tulajdonos megszámolta volna a pénzt,
és ezáltal nyilvánosságra került volna, hogy mi is történt
ezeken a helyeken valójában. Kényelmesebb volt csendben,
halkan, hogy senki meg ne hallja, bezárni. Miután a jegybank műveleteibe
senki nem kukkanthatott be, ezt is betették a műveletekbe és kész.
Ezek felett a dolgok felett szemhunyás van a mai napig. Utána a
jegybank élére Járai került, ő végigcsinálta a ciklust,
viszont belegyalogoltatták
2003-ban az „ócsiccsuk” csak a forintot tranzakcióba, ami
olyan nagyon sikerült – a forint erősödni akart, emlékszünk
–, hogy belement a sávhatárok eltörlésébe, a leértékelés
felé tolták a forintot, a tőke itt megijedt, kivonult, a
jegybank egy halom tartalékot vesztett és a kamatot az egekbe
kellett emelni 2003-ban. A Járai-korszak ezzel végződött. Jórészt
ennek a hatásait „élvezzük” a mai napig, rettenetesen fölpörgött
a kamatteher, vele részint az államadósság, részint a közben
kialakuló vállalati és lakossági adósság, és ezzel alakult
ki az, hogy Magyarországot finanszírozni a piacon iszonyatos felárral
lehet csak a mai napig. Ezt a kamathalmozódást hozta létre.
Most volt egy szám, amely szerint a teljes magyar adósság, ami
kb. a GDP 105-110%-a, összehasonlításban nem magas, mert az
osztrákoknál 250%, de ez a finanszírozás nekünk évente
belekerül 2500 milliárd forintnyi kamatköltségbe. Ez azt
jelenti, hogy a társadalmi termék kb. 8-9-10%-a röpül kifelé
kamatként az országból.
– Goromba szám ez.
– Az a baj, hogy még mindig kevéssé teszik ezt számszakilag
tisztába, nagyrészt azért, mert a Nemzeti Bankba még mindig
nem lehet betekinteni. Itt említeném még a Surányi nagy
kalandját is: 1997-ben kisöpörték a Nemzeti Bankból az addig
felhalmozódott veszteséget, az állam nyakába zúdították államadósság
formájában és elkeresztelték adósságcserének. A Surányi főbankárodásának
ez volt a legnagyobb vívmánya, hogy az államadósságot akkori
értéken jó 2000 milliárddal meg tudták emelni, meg a
konszolidációt is törvényen kívül hajtották végre. A kormány
kibocsátott adósságleveleket és a Parlamentnek még csak meg
se mutatták, hogy mire költik azt a rengeteg pénzt, az is volt
egy 500 milliárd akkori értéken. Ez
a konszolidáció már a
Surányi érában ment végbe. Elkezdődött a Bod Péter
korszakban, de igazából a nagy öszszegek már a Horn-kormány
alatt mentek a bankokba be. Az Antall-korszak annyira meg volt
vezetve, hogy bankprivatizációs bizottságot üzemeltettek,
olyan bankokat akartak privatizálni, amikben nem tőke volt,
hanem hiányzott a tőke belőlük nagyon vastagon. Csak egy idő
után jöttek rá, hogy nem eladni meg privatizálni kell a
bankokat, először meg kell tömni pénzzel.
– Van hasonlóság a magyar pénzügyi játék és a
mostani görög tragédia között?
– Természetesen van. A következőképpen néz ki a
helyzet, ha ezt a nagyobb világnézeti összefüggésekben szemléljük.
Tény, hogy ez a válság, ami most minket sújt, az euroatlanti térségre
korlátozódik. A fejlődő világ, Kína, nagyon szépen prosperáltak
tavaly és tavaly előtt is. Ez a siker erősen sújtotta az Egyesült
Államokat, ahol Obama tavaly kényszerűségből tömte a pénzt
a bankokba, s ezáltal csinált még vagy 1000 milliárd dollár
új adósságot. Most még ráhúz egyet azzal, hogy 37 millió
ember társadalombiztosítását is valami módon
fedeznie kell. Nyilván az is jár némi állami költséggel.
Ilyenformán az amerikai kincstárat elég nehéz finanszírozni.
Valamit kellene csinálni. De mit ? Megnézik, hogyan lehetne
ehhez pénzt szerezni. Hamar megtalálják a megoldást. Úgy kell
szerezni, hogy a hitet az európai közös pénzbe egy kicsit
megingatják, és akkor majd megy a pénz szépen hozzájuk. Ez
megtörtént. Megnézték a gyenge pontokat. Először megtesztelték
Magyarországot, mint a leggyengébbet, egész 2009 ennek a jegyében
zajlott, sőt 2010 is. De Magyarország nem tagja az eurozónának,
mi voltunk az első célpont. Az unio, meg az IMF rengeteg pénzt
rakott be. Na, megnézünk akkor egy zónaországot is és úgy döntöttek,
hogy Görögországot megtesztelik. Ott már nagyságrendekkel növekedett
az összeg. Nekünk is az akkori értéken számítva gigantikus pénzre
volt szükségünk, tehát kb. ötször, hatszor akkorára, mint
amennyi az IMF-től járna. Megtesztelték a görögöket, a görög
gazdaság durván a duplája a magyarnak, nem egészen durván. A
110 milliárd pedig ötszöröse, öt és félszerese a húszmilliárd
eurónak. Megnézték, hogy milyen reakció van. Először is az
euró az 1, 50-es szintről gyorsan visszahullott az 1,30-as
szintre, ez azt jelenti, hogy rengeteg pénz ment át dollárba.
Itt tulajdonképpen egy nagy nemzetközi pénzügyi
csatasorozatnak is a részesei vagyunk, megtesztelték megint a
piacot, most az EU erre válaszolt egy 750 milliárdos készenléti
csomaggal, hogy legyen az eurózóna vagy azon kívüli ország,
ha megtámadják a pénzpiacon és hasra akarják rántani, van
lehetőség menekülésre, de ez még nem a végső harc. Simor
testvérék mit csináltak? Első ijedelmükben megint felrántották
az egekbe a kamatokat, ahogy szokták, mert az nekik nem drága,
hogy a gazdaságnak ez mibe kerül, de hát azon a szinten se
adott a kutya se, abszolút fölösleges volt a kamatot fölvinni.
Mindegy, hogy 6%-on nem ad egy buznyákot a világ, vagy 11%-on
nem ad. Csakhogy 11-ről lefele menni már nagyon kínos. Most
viszont agyontartalékolják magukat, a Nemzeti Bank pedig mecénázza
a Magyarországra települt kereskedelmi bankokat, akik külföldiek.
Változatlanul a bankok már kaptak ebből az IMF-hitelekből egy
csomó pénzt, eszük ágába nem volt kihelyezni a gazdaságba.
3500-at, vagy lehet, hogy most már több milliárdot tartanak a
jegybankban, mert viszonylag magas kamatot lehet kapni kockázat nélkül.
Állunk, várunk. A forrásköltségeinél jobban kapnak. Ez az
egyik oldala, hogy ez mind a bankok zsebébe megy be. A másik
oldal a 34-35 milliárdos gigantikus tartalékállomány. Ezt jórészt
hitelekből finanszírozzák, részint a piacról vették föl
nagy felárral az IMF-től, ott is meg kell fizetni a piaci árat,
amikor kiteszik a piacra, csak a töredékét kapják vissza.
– Igaz, hogy a Simorék ezt a gigantikus tartalékot külföldi
bankokban tartják?
– Hát hol tartanák? Máshol nem is tudják tartani. Nem
a Nemzeti Bank van tele bankjegyekkel. Kiteszik rövidlejáratú
betétekbe, ebbe-abba, ahogy kiderült, egy kis görög papír is
volt a portfóliójukba, különböző állampapírokat
veszegetnek belőle, ezek általában inkább alacsonyabb hozamúak,
tehát a forrás költségét sem fedezik. Kérdés, hogy a forrásköltség
direktbe náluk csapódik vagy az államkasszát terheli? Ők
igyekeznek minél előbb az államkasszába zúdítani, de így is
még marad bőven a jegybankban is veszteség.
– Krimi ez kérem.
– Magyarország történetének egyik legnagyobb krimije.
Kossuth Lajos zseniális pénzügyes volt, mert annak idején létrehozta
a Kossuth bankót, kibocsátotta, és ezen keresztül megfinanszírozta
– egy ideig, amíg tudta – , a magyar forradalmat. Ezzel Bécs
lába alól kihúzta a talajt, pénzügyileg, és ezért voltak
rendkívül idegesek, ezért haragudtak igazán Kossuthra. Most
Simor András, meg Bokros, meg ezek a nagy vitézek, hiába hasonlítják
magukat Kossuth Lajoshoz, a nyomába se lépnek. Fogalmuk sincs
arról, hogyan lehet nemzeti érdekű pénzügyi politikát
folytatni.
– Matolcsy György azt mondja, hogy a monetáris tanács
is úgy rossz, ahogy van, meg a PSZÁF is.
–Ebben a megállapításban az a lényeges, hogy megtörtént.
Mégpedig olyankor történt, amikor a kormány még be sincs
iktatva, de azért ezt már lehet akár hivatalos nyilatkozatként
is kezelni, a vezető és egyetlen kormánypárt gazdasági főnöke
részéről. Ez bizonyos optimizmusra ad okot. Valószínűleg
eljutottak elemzési szinten arra a következtetésre, amit már páran
mondunk jó néhány éve. Ez a kijelentés bíztató kezdet, s
ezt most már valamilyen módon tetteknek is követniük kell.
Egyrészt a veszteségcsapokat le kell zárni, másrészt
együttműködve az EU-val – mert bent vagyunk – egy nemzeti
érdekű monetáris politikát kell kialakítani, amiből kamatcsökkenés
következik. A csehek 0,75-re csökkentették a jegybanki kamatlábat.
És nekik sincs eurójuk. A szlovákoknak van. Ez jó kezdet,
nagyon okosan, szakmailag kell összerakni az egész ügyet,
jegybankot, bankfelügyeletet, jegybanktanácsot, vagy monetáris
tanácsot. Hát erre jó egy ilyen nyilatkozat, aztán meglátjuk.
Reméljük, hogy ebből jó fog kikerekedni.
Győri Béla
|