2010.03.05.
Hátrányban a „klerikális” város
A
Magyar Igazság és Élet Pártja – a Magyar Megmaradás Közössége
támogatásával –Esztergomban (5.OEVK.) a párt Komárom-Esztergom
megyei elnökét, az országos elnökség tagját, a 43 éves magángazdálkodót,
Szabó Zsoltot indítja a tavaszi országgyűlési választásokon.
–1945 után a kommunisták erőszakkal
elköltöztették Esztergomból a megyei intézményeket, sőt
Esztergomot még a járási központi státuszából is kifosztották.
Mint „klerikális” város, rengeteg hátratételt szenvedett.
Mit gondolsz, a megye peremén fekvő város iránt mennyire érezhető
a figyelem?
–A baloldaliakra jellemző az a hozzáállás, hogy minden
nekik nem tetsző embert és települést megpróbálnak
ellehetetleníteni. Komárom-Esztergom megye központja Tatabánya
lett, melyet több kis településből tákoltak össze, s
jelenleg is a régi kis falvakat lakótelepi részek kötik össze.
A megyeszékhely így nem nevezethető sem történelminek, sem szépnek,
sem alkalmasnak annak, hogy egy megye központja legyen. Attól,
hogy oda költöztették a megyei intézményeket, még Tatabányát
senki nem tekinti valódi székhelynek, hiszen több nagy történelmi
múlttal rendelkező város is van ebben a megyében. Ezek közül
Esztergom a legjelentősebb, de történelme miatt akár Komárom,
akár Tata inkább lehetne megyeszékhely, mint Tatabánya.
Esztergom iránt az érdeklődés politikai téren megmaradt, s úgy
érzem, a 2010-es választáson ez a város bizonyítani fog. Máig
a hazai katolikus egyház központjának tekintik a várost, sőt
a Fidesznek is egy komoly megyei bázisáról van szó. Komárom-Esztergom
megye még mindig az ország legvörösebb régiója, a kivételt
csupán Esztergom jelenti. Ebben a városban a keresztény –polgári
pártok mindig kimagasló eredményt értek el.
–Ha már a hátrányokat említetted: 2009. decemberétől
Esztergomtól igen nehéz Komáromba eljutni annak, aki nem személygépkocsival
közlekedik. Megszűntették a vasúti vonalat a két város között.
Délutánonként pedig csak átszállással lehet autóbusszal
Esztergomból Komáromba utazni.
–Ez valóban abszurd és tragikus, hiszen a megye két
jelentős városáról van szó. Ez azt is mutatja, hogy a fővárosnak
van országa, s nem fordítva. A másik: nem helyi problémáról
van szó. Mindez része a balliberális kormányok vidékromboló
politikájának. Bezárták a postákat, megszüntették a szárnyvonalakat,
az iskolákat pedig társulásba adták. Utóbbi rengeteg problémát
okoz térségünkben. A társulásba adott iskolák már-már
annyi pénzt sem kapnak, mint régebben egy adott intézmény. A közlekedés
is nagyon nehéz a kisebb települések között. Ezt azért is
emelem ki, mert a választókerületemhez nem csak Esztergom,
hanem Dorog és még néhány kisebb falu is tartozik. A városban
a helyi mozit megszűntették, marad a pláza. Abban bízom, s
azon dolgozom, hogy egy esetleges kormányváltás, s egy kétharmados
nemzeti oldal meg fogja tudni oldani ezt a problémát, s akkor újra
élhető lesz a magyar vidék.
–Ha már Dorogot említetted, akkor nem
lehet homogén választókerületről beszélni.
–Esztergom mindenképpen jobboldali irányultságú, Dorog
pedig egy régi bányászváros, igen elöregedett lakossággal. A
fiatalok elköltöztek, s akik ottmaradtak, főleg a fővárosban
keresnek munkát. Dorog a mai napig a szocialisták egyik bázisa.
–Esztergom polgármestere szerint a
jelenlegi összevont megyének a város lakói inkább csak a hátrányait
tapasztalják.
–Ez így van. Komárom-Esztergom megyéről csak az ún.
rendszerváltás idejétől lehet beszélni. Trianon előtt volt
egy jól kialakult közigazgatási rendszer, amit erőszakosan
megszűntettek. Magyarországon a korábbi Komárom vármegye 44 községe
és a korábbi Esztergom vármegye 22 települése maradt meg. A két
megmaradt megyéből 1923-ban Esztergom székhellyel létrehozták
Komárom és Esztergom közigazgatásilag egyelőre egyesített vármegyét.
Az első bécsi döntést követően, 1938-ban újjáalakult a két
történelmi vármegye. Komárom területe azonban jelentősen
megnövekedett, mivel az egykori Pozsony vármegye Magyarországhoz
szintén visszacsatolt Csallóközi területét bekebelezte, és
immár nem négy, hanem hat járást foglalt magába: nevezetesen
a dunaszerdahelyit, a gesztesit, a komáromit, az ógyallait, a
somorjait és a tatait. A II. világháborút követő moszkvai
ideiglenes fegyverszünet következményeként visszaálltak az
1937. december 31-i országhatárok. Ennek megfelelően került
sor a közigazgatás ideiglenes rendezésére, melynek során Komárom
és Esztergom vármegyék megmaradt területeit immár véglegesen,
Komárom-Esztergom vármegye néven egyesítették. 1947-ben négy
bányásztelepülés összevonása révén létrejött a mai Tatabánya,
ezzel a megyében lévő városok száma háromra emelkedett. Az
1950-es megyerendezés során Esztergom nevének elhagyásával,
Tatabánya székhellyel létrejött Komárom megye. A fő probléma,
hogy ez a megye eléggé kicsi, így két központot kialakítani
nem lehetne, de az, hogy Tatabányára került minden intézmény,
az eléggé abszurd.
–Hogyan, milyen programmal tudnál segíteni
a választókerületedben élő, krízisbe került családoknak?
–Ebben a térségben fokozottan érzékelhető, s
tapasztalható az, hogy az elmúlt nyolc év kormányzati intézkedései
milyen helyzetbe sodorták az embereket. Igaz nem Esztergomban, de
a környező falvakban már 25-30%-os a munkanélküliség. Sokan
az előre nem látható „válság” előtt hiteleket vettek
fel, nagyrészt lakásra. A hitelt viszont nem tudják
visszafizetni az elbocsátások miatt. A Suzuki-gyárban lévő
elbocsátásokról sokat lehetett olvasni. Ezeken a családokon
elsősorban munkahelyteremtéssel, másodsorban egy komoly közmunkateremtéssel
lehetne. A betegeknek és időseknek pedig egy jobb és áttekinthetőbb
segélyprogramot kéne megalkotni. Hallottuk a hírt: a kormány
mentőövet dobott a krízishelyzetbe került bankoknak. Tehát
kinek a kormánya ez a jelenlegi kabinet? A bajbajutott
embereknek, vagy a bankoknak? Ez természetesen költői kérdés.
A családtámogatási rendszert is újra kell gondolni. A
gyermekek közétkeztetésével kapcsolatban is óriási problémák
vannak. Többször nem a valódi rászorulók részesülnek ebből.
–A következőt olvastam az interneten:
a magyar autógyártás potenciális központja, az Esztergomi
Ipari Park. Mi erről a véleményed?
–Főleg a Suzuki-gyárról van szó. Valóban lehetne
Esztergom a központja a magyar autógyártásnak, de nekünk nem
a Suzukiban kéne gondolkodni. Ezzel a céggel óriási problémák
vannak. Az egyik: elég komoly adókedvezményeket kap, mondván,
munkahelyt teremt. Viszont: a gyárba beérkező autóbuszok többsége
Felvidékről érkezik. Az rendben van, hogy felvidéki magyarok
is dolgoznak a gyárban, de az már nem, hogy magyarul nem tudó
szlovákokat is alkalmaznak, s közben kihasználják az államtól
kapott adókedvezményeket, melyeket munkahelyteremtés címén
kapnak. A Suzukit pedig hiába reklámozzák úgy: a mi autónk,
mindenki tudja, hogy egy idegen márkáról van szó, s a bevétel
nagy része külföldre vándorol. Régebben sokszor felvetődött
egy saját autógyártás ötlete, de akkor a Szovjetunió ezt nem
engedte, gondolom, most a másik unió, az EU ágál ellene. Jómagam
amellett vagyok, hogy igen is gyártsunk egy középkategóriás,
aránylag olcsó autót.
–Esztergom város honlapján olvastam,
hogy sikerként könyvelik el a Tesco behozatalát a település
határába.
–Ez nem tudom, hogy kinek siker. A kiskereskedők és a
kisvállalkozók biztos nem örülnek ennek az akciónak. Egy
multicégnél megteremtett munkahely általában hármat vesz el a
kiskereskedésben. Bezárnak a hentesek, kisebb butikok, műszaki
üzletek. A város kiskereskedői pedig nem tudnak árban
versenyezni a Tescóval. Úgy látom, hogy Esztergomban szinte
minden erről a bevásárlóközpontról szól. Az egész városban
csak ott lehet ingyenesen parkolni, sőt létezik egy olyan terv,
miszerint a belvárosban található autóbusz-pályaudvart kiköltözetnék
a Tesco mellé. Minden kisvállalkozót üldöznek a különböző
ellenőrzésekkel, míg a nagyobb élelmiszerláncolatok áruházaiban
minőségen aluli árúkat kínálnak bevételre. S azt sem feledjük
el, egy ilyen nagy, multi cégnek a büntetést is könnyebb
kifizetni.
–A Prímás-szigeten már egy-néhány
éve működik az élményfürdő. Az más kérdés, hogy nyáron
vigyázni kell a hőségben, mert egy árnyékot adó fa sincs a
területén, de : valóban erre van szüksége a városiaknak?
–Az élményfürdő Esztergomnak egy súlyos problémája.
2009 végén már az áramszolgáltató fel akart mondani a számlák
ki nem egyenlítése miatt. Úgy tudom, azóta megegyeztek. A lényeg:
a fürdő a csőd szélén áll. Még a megnyitás előtt kellett
volna azon elgondolkozni: ez a fürdő mennyire térül meg. Párkányban
van egy ilyen típusú fürdő, ami olcsóbb az esztergominál, s
árnyat adó fák is vannak a területen. Tehát sok helyi lakos jár
át a Duna másik oldalára, ha ilyen fürdőélményben akar részesülni.
–Tavaly nyáron voltam a városban, s
azt láttam, hogy a szigeten egy nagyobb szállodát építenek.
–A Mária Valéria Hotelről van szó, aminek késik az átadása,
mert csak a mélygarázs része van meg. Tudtommal a banki finanszírozás
szűnt meg a válságra való hivatkozással. Nem vagyok ellene
ennek a szállónak, mert a városnak nincs olyan szállodája,
ami konferenciák megrendezésére is alkalmas lenne.
–Mit lehet tudni a város közbiztonságáról?
–Nem jobb, mint az ország többi pontján. Esztergomban,
sötétedés után, a buszpályaudvar környékét fiatalokból összeállt
bandák uralják, s ők garázdálkodnak, lopnak, rettegésben
tartják a helyieket. Mindezért szükséges a rendőri állomány
megerősítése , s az is, hogy legyen visszatartó erő. Amíg a
büntetés egy zsebtolvajlásra ilyen alacsony, addig ne csodálkozzunk,
hogy „megélhetési bűnözés” jogcímén többen mások zsebében
kotorásznak.
Medveczky Attila
|