2010.03.19.
A tomboló tehetségtelenség
világa
Juhász
Zoltán színész
1976-ban született Vácon. Az Ady Endre Gimnázium humán osztályába
járt. 1999-ben a Teátrum Színiakadémia Művészeti Szakiskolán
színész diplomát kapott. Tanárai: Pethes György, Schubert Éva
és Hajdufy Miklós. 2000-ben az Eszterházy Károly Főiskola történelem
szakán diplomázott. Játszott Csukás István: Süsü a sárkány
című darabjában, mint Királyfi, a Vidám Színpadon. Ezzel párhuzamosan
a Budaörsi Játékszín darabjaiban is szerepelt. A színház
kamaratermében két éven keresztül vezette a Fiatal Színészek
Körét, melynek keretében két előadást is rendezett. Ezután
az Articsóka Színpadon dolgozott, mint színész és rendező;
2004 óta pedig a Klub Színház
művészeti vezetője. A társulat több darabját rendezte,
így a Leszállás Párizsban-t, a Bunburyt és az Isten éltessen,
drágám!-ot. Fellépett a Szeszélyes évszakokban, sokat
szinkronizál; Anthony Delonnak „állandó magyar hangja”. A
Határok Nélkül Műsorszervező Iroda állandó műsorvezetője.
–2009.
október 23-án felléptél a Magyar Megmaradás Közössége (MMK)
budapesti alakuló ülésén. Mi az, ami megfogott az MMK célkitűzésében?
–Ennek a közösségnek
az ideológiája nagyon közel áll a világképemhez. Én is azt
szeretném, hogy legyen végre pozitív politikai változás ebben
az országban, s történjen meg a valódi rendszerváltás. Egy
olyan kormányzatra van szükségünk, ami figyelembe veszi azt,
hogy akik ebben az országban élnek, azok magyarok, és így elsődlegesen
nem a külföldiek, hanem a mi érdekeinket veszi figyelembe. Mára
a magyarságot erkölcsi mélypontra taszították és sokan
elveszítették a változásba, a jobb jövő reményébe vetett
hitünket. Nem szabad az önfeladás útját járni. Önmagunkra
kell találnunk és végre saját kezünkbe kell vennünk a
sorsunkat. Fel kell rázni a magyarságot. A Magyar Megmaradás Közösségének
ez az a célja, ami nagyon szimpatikus számomra. Valódi nemzeti
erőre van szükség a magyar parlamentben.
–A rendszerváltás
idején csupán 14 éves voltál. Mikor döbbentél rá arra, hogy
nem úgy mennek a dolgok ebben a de jure szabad és demokratikus
országban, ahogy azt pl. a lakiteleki atyák elképzelték?
–Nem tudok konkrét
időpontot mondani. Felsőfokú tanulmányaim alatt és színészként
sem zártam ki életemből a külvilágot, a politikát, így nap
mint nap figyeltem a híreket, és rá kellett jönnöm, kisiklott
„a rendszerváltás vonata”. Azt láttam, hogy ebben az országban
rengeteg a probléma, egyre több család él a létminimum alatt,
egyre többen veszítik el munkahelyüket, s az ország vezetői,
s a parlamenti képviselők egy része, csak a saját maguk és szűk
körük meggazdagodására figyelnek. A saját bőrömön, a színi
pályán is megtapasztaltam azt, hogy a hozzá nem értés, a
felelőtlen döntések milyen súlyos következményekkel járnak.
Nem csak negatívumokról, hanem hiányokról is kell beszélni.
Mind a jelenlegi kormánypártoknál – az SZDSZ-t is beleértem
– és a kulturális életben is –akinek nem inge, ne vegye magára
– a tomboló tehetségtelenséget látom. Néha skrizofén állapotban
érzem magam, mert amit én tehetségtelenségnek látok, arról a
média nagy része azt harsogja, hogy jó, szép és sikeres.
–A
színház világában is úgy van nagyjából nyolc éve, hogy a
baloldaliak nemigen állnak szóba a jobboldaliakkal?
–Ezt nem lehet
megtenni egyetlen egy színházban sem, mert minden egyes előadás
egyben csapatmunkát jelent. A próbák szüneteiben már elkülönül
a két politikai tábor, de a színpadon közösen kell dolgozni.
Egy előadást nem lehet jobboldalian, vagy baloldalian
megrendezni, hanem jól, az értékek, a darab mentén, vagy
rosszul, kifordítva, öncélúan.
–A
Klub Színház művészeti vezetőjeként csak jobboldaliakat
szerződtetsz le egy darabra?
–Nem, politikai döntés nincs a szereplőválogatás mögött.
Egy olyan társulatot akartam létrehozni, ami szívvel-lélekkel,
örömmel él a színháznak. Amikor végeztem, az volt az álmom,
hogy egy olyan színházhoz kerüljek, ahol végig lehet járni a
színészi ranglétrát, és nagy mesterektől lehet tanulni. Ám
mindenhol azt tapasztaltam, hogy nagyon kevés az a mester, akitől
el lehetne lesni azokat a fortélyokat, amik szükséges a pályámhoz
és fejlődésemet szolgálják. A kultúrában is a piac az úr.
Az előadásokat piaci alapon kell eladni lehetőleg a legolcsóbban,
úgy hogy minél nagyobb haszon érkezzen be. Ekkor azt mondtam
magamban: hát ennél én biztos jobbat tudnék csinálni, s
megalapítottam a Klub Színházat. Ez egy kényszerhelyzet volt nálam,
mert szívesebben mentem volna el egy komoly színházhoz
„inasnak”, ahol lehet tanulni a nagyoktól, a mesterektől, de
megszűnt a színházi hierarchia. A társadalomban sincsenek példaképek,
hiányoznak a viszonyrendszerek, anarchisztikus állapot
uralkodik. Nem csak a színházon belül, hanem általánosságban
is hiányzik a belső értékrendszer. Ha elveszítjük a zsinórmértékünket,
akkor nagyon nehéz helyesen cselekednünk.
–Többen
elfordultak a mai színháztól. Nem szeretik a rendezői öncélú
önmegvalósítást. Mi erről a véleményed?
–A jelenkor
magyar színházát két fő irányzat uralja. Az egyik: menjünk
az olcsó, a talmi felé, s a lényeg, hogy eladható legyen a
produkció, így a média világában is megjelenhetünk. A másik:
a színház, – annál is inkább, mert ma már a kereskedelmi tévék
a blőd, semmitmondó műsorokat ontják – aminek a hagyományos
értékrenden kéne állnia a defektes, megcsúfított, kifordított
darabok játszóhelye lett. Semmi köze nincs így a mai színháznak
a klasszikus színi világhoz. Természetesen a kísérleti
daraboknak, a „lila ködös” produkcióknak is helyt kell
adni. De ez a hely ne egy állami, vagy önkormányzati fenntartású
színház nagyszínpadja legyen. Vannak kamaratermek, s vannak külvárosi
pinceszínházak, oda valók ezek. Ma viszont fordított a
helyzet. A jó, magyar és külföldi klasszikus darabok kis művelődési
házakba lettek száműzve, míg a kőszínházakban folyik a kísérletezés,
a polgárpukkasztás, vagy dübörög a musical, ami viszont nem a
mi zenénk. Sajátunkat, az operettet vagy nem játsszuk, vagy ha
igen, akkor azt úgy, hogy jobb lenne, ha elő sem vették volna a
darabot. Még az eredeti címet is megváltoztatják néha a fordítási
jogdíjak miatt. A fiatal közönség meg tapsol, hiszen szegénynek
fogalma sincs arról, hogy az amit lát, annak vajmi kevés köze
van az eredetihez. Ezzel a sémával nem tudok egyetérteni.
–Alföldi
Róbert, a budapesti Nemzeti Színház főigazgatója Arisztophanész
komédiáját, a Lüzisztratét rendezte a fiumei Ivan Zajc Horvát
Nemzeti Színházban. A plakáton pedig egy műfallosz volt látható.
„A plakátnak figyelemfelkeltőnek kell lennie, annak érdekében,
hogy a közönség figyelmét ráirányítsa az eseményre,
amelyet szeretnénk a figyelmébe ajánlani” – mondta Alföldi
a sajtótájékoztatón, amelyről a horvát állami rádió hálózatába
tartozó Fiumei Rádió is tudósított. Te fiatal, 30-as színész,
rendező vagy, nem mondhatják rólad, hogy „begyepesedett vénember”.Szerinte,
mi minden engedhető meg a közönség becsalogatása érdekében?
–Ezzel kapcsolatban az a Móricka-vicc
jut eszembe, ahol a rosszcsont nebulónak mindenről mindig
ugyanaz jut eszébe…Kíváncsi vagyok, meddig lesz még érdekes
és eladható –polgárpukkasztás címszó alatt – a szexus
ilyen fokú, felesleges túlhangsúlyozása. Nem vagyok egy erkölcscsősz,
de mindennek meg van a maga helye. Ezekkel a médiafogásokkal
pedig abszolút nem tudok egyetérteni. Igaz a régi mondás,
miszerint a „jó bornak nem kell cégér.” Egy jó és értékes
előadásra megbotránkoztató reklámfogások nélkül is bemegy
a néző. Az a legjobb reklám, ha a nézők elégedetten mennek
haza, s a jó darab hírét tovább viszik. Nézzük meg a Nemzeti
produkcióit, s nem tudunk olyan előadást mondani, ami hatalmas
sikert ért volna el. Ma Magyarországon sokan nem is tudják
egyetlen egy jó darabhoz hozzákötni a Nemzeti Színház létét.
Botrányokról, agyament rendezésekről tudnak az emberek.
–Orbán
Viktor nyilatkozta nemrég a következőt: „Bibóval
szólva az elitnek – a politikainak is – egyben kötelezettsége
is van: mintákat és példákat kell adnia az élet minőségi
megélésére, az emberi helyzetekben való erkölcsi viselkedésre.
Az emberi szükségletek mélyítésére, finomítására és
gazdagítására kell törekednie – röviden: kultúrát kell
alkotnia.”
–Ezek a sorok is
rávilágítanak arra, hogy a mostani elit nem mutat jó példát.
Ezt teheti előre megfontolt ravasz szándékkal, de lehet mögötte
nemtörődömség, felelőtlenség is. A reformkorban dicsőség
és szent feladat volt a nemzeti kultúra érdekében, a magyar
nyelv kifejlesztése terén működni. A nemzeti kultúra mecénásának
szerepében megjelenni pedig az elitnek mintegy kötelessége
volt. Az értelmiségi elit feladata lenne, hogy meggyőződése
szerint harcoljon az igazságért, szólaljon meg kritikus
helyzetekben, amikor nem úgy mennek a dolgok, ahogyan a nemzeti
és keresztényi értékrend diktálja. Remélem, hogy a következő
kormánytól nem csak szép szavakat hallunk, hanem tesznek is
valami pozitívet a kultúraközvetítés terén.
–Ma
az az általános cél, hogy a színházakban művészi, színvonalas
darabok, és kiváló színészek legyenek?
–Sajnos erről
csak ritkán esik szó, ezért vissza kell találnunk ahhoz a
klasszikus színházhoz, ahol az érték dominál. Mit értek itt
klasszikus alatt? Mikor Shakespeare megírta a darabjait, akkor
emberi élethelyzeteket ábrázolt, s művei emberekről szólnak
embereknek, így azokat az idők végezetéig el lehet játszani.
S nincs benne semmi belemagyarázás. A mai színház olyan igényt
akar kiszolgálni, ami az emberek többségének nem sajátja. Még
a szörnyű Aczél-korszakban is voltak értékes színházi előadások.
A kor színészi és rendezői egyéniségei meg tudtak fogalmazni
bizonyos társadalmi élethelyzeteket, s azt bemutatatták a színpadon
normális keretek közt, úgy, hogy mindenki tudta, mi van a darab
mögött.
–Nekem
van egy elméletem: ezek az önmegvalósításra, botrányokra törekvő
rendezők főleg azért játszatnak darabokat ismeretlen, frissen
diplomázott színészekkel, mert őket még be lehet etetni
mindenfajta stupiditással.
–Ez így van. Az
akadémián az osztályfőnököm – az azóta elhunyt - Pethes
György volt, akit nagyon szerettem, tiszteltem. Az ő szakmai
hozzáértését bizonyítja, hogy az elmúlt évtizedek
legnagyobb prózai sikere az ő nevéhez fűződik. Ő rendezte
meg anno a Madách Kamarában a Páratlan párost. Pethes azt
mondta: azért nem jár színházba, mert még látott rendes előadásokat,
kiváló színészeket, s szörnyű neki azzal szembesülnie, ami
ezek helyébe lépett. Elismerem nagyon nehéz egyszerűen, érthetően,
sallangmentesen, emberien játszani. Gyanítom, hogy sokan ezt nem
is tudják. Mindennek az alapja, hogy meg kell tanulni elemezni a
darabot. Tudni kell, hogy mi miért történik a darabban. Mivel
ezt nem tudják sokan, ezért inkább az érdekesnek mondott
stupiditást, mint az értékest állítják a színre. Kenneth
Branagh úgy adaptálta és rendezte meg a Hamletet különböző
újításokkal, hogy az valóban izgalmas volt. Követhető volt
az előadás, attól függetlenül, hogy nem volt konzervatív.
Ellentétben a Nemzeti III. Richárdjával, ahol a színpadi látvány
egyszerűen elnyomta a történetet. Ebben a darabban jó színészek
játszottak. Ha ők nem mondták azt 20-30 éves színpadi
tapasztalattal, hogy ez a fajta rendezés nem jó, akkor egy
fiatal hogyan is tehetné? Örül, ha egyáltalán lehetősége
van játszani.
–Ma
a színészeket a közönség kegye, vagy pedig a reklám, a média
teszi hírnevessé?
–Nem
lenne rossz, ha a média tenné őket híressé. Csak az a gond,
hogy a magyar média nagy része a bulvárra hajaz. Ma általánosságban
nem jó előadókat tesz híressé a média, s a közönség kegyének
pedig egyre kevesebb a szerepe. Egy este a színész játszik
200-300 ember előtt, de ha megjelenik egy vacsoracsatában, akkor
egy millióan látják. Ismertem olyan kollégát, aki azt mondta:
soha nem megy el kereskedelmi tévébe, mert az lealacsonyítja a
színészt. Eltelt néhány hónap, s pénzért megjelent egy
ilyen gagyi produkcióban.
–Amikor
1995-ben színi mesterségre adtad a fejed, akkor az előbbiekről
volt tudomásod? Ismerted a magyar színjátszás helyzetét?
–Ugyan! Akkor mást
sem szerettem volna, mint színházban játszani. Családunk ettől
a világtól távol állt, mert műszaki értelmiségiek a felmenőim.
Szüleim azt akarták, hogy inkább egy biztosabb megélhetést
biztosító, „tisztességes” pályára lépjek. Én viszont
nem mondtam le céljaimról. Nekivágtam a pályának, és így
sorba kapom az örömteli perceket, no meg a „pofonokat” is.
–Előfordult,
hogy kamaszként élt benned a vágy, milyen jó is lenne, egy
bizonyos szerepet eljátszani?
–Kezdetben volt
ilyen, de ahogy elkezdtem a pályát, akkor már inkább az érdekelt,
hogy egy olyan színházhoz kerüljek, ahol a lehető legjobban
meg tudjam tanulni ezt a mesterséget. Idősebb kollegámmal, Versényi
Lászlóval beszélgettem arról, milyen volt régen a színházi
hierarchia. Mindezt annak kapcsán, hogy egy fiatal srác belépett
a szinkronba, s egyszerűen „lesziázta” Laci bácsit. Versényi,
amikor pályakezdő volt a Nemzetiben, másfél évig, akár üres
volt a társalgó, akár nem, nem engedhette meg magának azt,
hogy leüljön egy asztalhoz. Hiszen volt nála érdemesebb arra.
Két év után mondták csak neki: gyere, ülj az asztalunkhoz. Ez
azt mutatja, hogy rangja, becsülete volt a színészi létnek. Ma
viszont mindenki lehet egy kis összeköttetéssel minden.
–A
Teátrum Színiakadémia növendéke lettél. A Színház-és
Filmművészeti Egyetemmel meg sem próbálkoztál?
–Többször is,
de a rostákon elbuktam. Arra büszke vagyok, hogy az idősebb tanárok
pártfogásukba vettek. Avar István odajött hozzám, s közölte:
Zolikám, én harcoltam magáért. A fiataloknak viszont nem
kellettem.
–Ma
rengeteg magán színi-, művészeti iskola létezik. Ezt te jónak
tartod? Ma, amikor a színházakban megszűnnek a társulatuk, kevés
a státusz, a művészek számlaadó iparosok lettek, akkor nem
eleve a munkanélküliek világába küldik ki ezen iskolák a végzetteket?
–Ahogy mondod. A
legtöbbször nem is foglalkoznak az alapítók azzal, hogy mi
lesz a növendékek sorsa az iskola elvégzése után. Az érdekli
őket, hogy az oktatók kapjanak egy kis tiszteletdíjat.
–És
ez alól kivétel volt a Teátrum Színiakadémia?
–A tanári kar összetétele miatt volt az. Hajdufy Miklós
kezdetben zsinóros volt, majd ügyelő, asszisztens, s csak azután
lett rendező. Majdnem 80 tévéjátékot rendezett. Át tudta
adni a növendékeknek a tudását. Ugyanez mondható el Pethesről
és Schubert Éváról is. Kálmán György színművész mondta
Pethes Györgynek egyszer: „Gyurikám, ahol mi oktatunk, ott van
a főiskola.”
-Attól,
hogy valaki, mint te is, néhány darabot megrendez, máris rendezővé
válik?
–Biztos, hogy nem. Magamat színésznek tartom.
–A
Klub Színház művészeti vezetője vagy. Nem vágtad ezzel nehéz
fába a fejszét?
–Kezdetben nem tűnt rossz ötletnek ez a színház, sőt
ma sem volna semmilyen probléma, ha az első számú felvevő
piacunk, a vidéki önkormányzatok által működtetett művelődési
házak jobb anyagi helyzetben lennének. Így viszont kevés a
megrendelés. Az is gond, hogy nincs olyan állandó helyünk,
ahol egy minimális előadásszámot folyamatosan tudnánk biztosítani.
Könnyed komédiákat játszunk, már csak azért is, mert ezeken
a helyeken erre van igény. Amikor oly sok tragédia éri az
embert és a társadalmat is, akkor inkább szórakozni vágyunk.
Gondoljunk csak arra, hogy a II. világháború előestéjén
milyen sok vígjáték született nálunk.
–Azért
humor és humor közt is van különbség.
–Mi az igényesség mellett tettük le a garast. A díszleteink
igényesek, de egyszerűek is, hiszen a fő az utaztathatóság.
Ugyanígy a nem az olcsó, igénytelen, vásári humor a sajátunk.
Nagyon nehéz megnevettetni az embereket, ha a célunk a minőség.
–Első
igazi nagy fellépésed egy mesedarabban volt, a Süsüben. Másként
kell gyerekközönségnek játszani, mint a felnőtteknek? Ha jól
emlékszem, Törtey Tünde mesélte, hogy vannak, akik félnek
gyerekek előtt játszani, mert bizony a kicsikre nem tapadt még
rá az a színházi „illem”, hogy minden jelenet után
tapsolni kell, ha jó az alakítás, ha nem.
–A gyerekek sokkal őszintébbek, mint a felnőttek. Ha
rosszul alakít egy színész, akkor nem figyelnek rá és
zajonganak. Egy mesedarabban végig jól kell játszani azért is,
mert a gyerekközönségből tíz év múlva felnőtt lesz, s nem
mindegy, hogy kinek mi az első színházi élménye.
–Történelem
tanár végzettséget szereztél az egri főiskolán. Ezt azért választottad,
hogy legyen egy „tisztességes” végzettséged?
–Azért is, de a fő ok, hogy nagyon szeretem a történelmet.
Nem akarok nagyképű lenni, de nagyon könnyedén végeztem el
ezt a szakot. De nem tanítottam a kötelező gyakorlati tanításon
kívül. Az igazi „szerelmem” a színház.
–A
polgári színjátszásról írtad a diplomamunkádat. Létezik ma
polgári színház?
–A polgári színjátszás otthona a 19. század végén,
a Ditrói Mór által alapított Vígszínház volt. Ditrói
legendás társulatával új korszakot nyitott a magyar színészet
történetében. Az ún. vígszínházi stílus lényege: átélésre
és őszinteségre törekvő, sallangmentes, tökéletesen összehangolt
színészi játék. Ez természetesen nem a
mai Vígszínházra
vonatkozik. Naturalista volt a játékmód. Amikor a diplomamunkámat
írtam, pont Orbán Viktor volt kormányon. A diplomavédésnél
az egyik balos tanár állandóan rákérdezett arra, mit jelent a
polgári szó. Nehezen értette meg, hogy nem az akkori politikai
jelzőről van szó. Kérdésedre válaszolva: nincs ma polgári
színház.
–Közeleg
március 15. Tudunk még ünnepelni Magyarországon?
–Nagyon sok problémával kell megküzdenie egy átlagos
magyar családnak. Az emberek többsége a megélhetésért, a
munkáért, a betevő falatért küzd. Lélekben tehát nem
vagyunk felszabadultak. Ilyen állapotban pedig nagyon nehéz ünnepelni.
Medveczky Attila
|