2010.03.26.
Az értelmiség árulása
Kligl Sándor szobrász, képzőművész
1945. február 27-én született Mosonmagyaróváron. 1963-ban érettségizett
a budapesti Képző-és Iparművészeti Gimnáziumban.
1964-1970-ig a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász szakán
tanult. Mesterei: Somogyi József, Mikus Sándor. 1971-től
1980-ig Hódmezővásárhelyen, a Művésztelepen, ezt követően
és jelenleg Szegeden él és alkot. 1976-tól a Magyar Képzőművészek
Szövetségének és a Művészeti Alapnak, majd 1990-től a
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének. Jelentős köztéri
szobrai: Kovács Béla (Bp., Kossuth tér), Eszmélet-József
Attila (Hódmezővásárhely), Parkfigura (Németország - Göttingen),
Németek kitelepítésének emlékműve (Elek -Fő tér), Korpusz
(Brassó - magyar római kat. templom), Szt. Ferenc (Budapest
-Szent Ferenc Kórház), Szőlőkapások (Gyöngyös), Őzek
(Derekegyháza), Kőpásztor (Felgyő), Utcai zene (Szeged), Kligl
József-emlékmű (Baja), Szent István és Gizella (Szeged), Prohászka
Ottokár portré (Lakitelek), Díszkút (Németország - Nürnberg),
Háború (Szeged). Ezeken kívül kisplasztikákat, emléktáblákat,
domborműveket, festményeket, horoszkóp ezüstszobrokat,
rajzokat, érmeket, plaketteket, ékszereket készít(ett).
Elismerések: Derkovits-ösztöndíj (1978-1981), Szegedért emlékérem
(1996), Hazáért érdemkereszt (1997), Csongrád Megyei Príma díj
(2006). Tanyasi iskolások (Hódmezővásárhely), Szent István
és Gizella (Szeged).
-A következőt olvastam az interneten:
„Életműkötetével ünnepelte 65. születésnapját az országszerte
ismert és elismert szobrászművész, Kligl Sándor. A kötetet
február 26-án, pénteken este 6 órákor mutatták be a Móra
Ferenc Múzeumban. Az alkotóval Pálffy István műsorvezető
beszélgetett.” Kedves mester, engedje meg, hogy szerkesztőségünk
nevében nagyon boldog születésnapot kívánjak önnek. Isten éltesse
az emberi kor legvégső határáig! Az ön ötlete volt ennek a kötetnek
a megteremtése?
-A Múzeumi Tudományért Alapítvány jelentette meg a könyvet
harminckét támogató segítségével. Azok a cégek, intézmények,
barátok voltak a támogatók, akik már évek óta hiányolták,
hogy nem jelent meg egy album munkásságomról. Nyilván ők
jobban ismerik alkotásaimat, mint mások. A 65. születésnapom
és pályakezdésem 40. évfordulója volt az aktualitása az életműkötetet
megjelenésének. Párom, Lengyel Györgyi szeretett volna nekem
ezzel meglepetést okozni. Végül is majdnem másfél éves előkészületi
munka után az én feladatom lett a kötet megtervezése és
szerkesztése. A kötetben olvasható tanulmány pedig a kiváló
művészeti író, Feledy Balázs munkája. A könyvben 1964-től
2009-ig készült alkotásaimról készült reprodukciók láthatók.
Már a pályafutásom elején, a főiskolai évek ideje alatt készített
domborművek, szobrok is benne vannak. Ez több egy
keresztmetszetnél, de nem lehetett teljes az összefoglaló gyűjtemény,
mivel számtalan munkámról nem maradt fénykép sem nálam.
-Már csak azért is illő volt egy ilyen
összefoglaló könyv megszületése, mert önnek több mint ötven
köztéri szobra látható.
-Ez a szám még önmagában nem jelent semmit. A mennyiség
a művészetben nem szokott minőségbe átcsapni. Nem is egy
olyan alkotót ismerek, akinek rengeteg műve van, ám a
produktumok finoman szólva nem színvonalasak. A kötetből több
munkám kimaradt egyszerűen helyhiány miatt is. Egyelőre
viszont nem gondolok arra, hogy emiatt egy új kötetet kéne
kiadni, mert így is nagy öröm számomra ez a könyv.
-Mekkora példányszámban jelent meg a könyv?
-Ezer példányban. A terjesztésről pedig csak akkor
tudtam gondolkodni, mikor már kijött a nyomdából a könyv. Be
kell vallanom, hogy elég nagy feszültséggel járt a szerkesztés,
s néha úgy éreztem, hogy 65. születésnapomra már nem fog
megjelenni a kötet. Azért is, mert könyvtervezéssel eddig még
nem foglalkoztam. A megjelenést követően már érdeklődtek a könyvterjesztők.
Így Szegeden, Hódmezővásárhelyen és Budapesten - ott a Lítea
Könyvesboltban - fogják árusítani ezt a könyvet.
-A budapesti Képző-és Iparművészeti
Gimnázium növendéke volt. Erről a korszakról maradtak fent
rajzok?
-Sajnos nem. Édesanyám rendszerető ember, s ezek a rajzok
valószínűleg áldozatul estek a lomtalanításnak. Vizuális
memóriámban élnek olyan képek, rajzok, amiket annak idején készítettem.
A középiskolában az volt a szokás, hogy a jól sikerült alkotások
bekerültek az intézmény gyűjteményébe. Majd lassan az enyészetté
lettek. Emlékszem egy Seneca-portréra. Tanulmányaim során erről
a portréról egy gipsz-plakettet készítettem. Sajnos ez is eltűnt.
A főiskolán is minden évfolyamban a jobban sikerült munkákat
begyűjtötték, és raktárba vitték. Itt a lakásban látható
a Carmina Burana c. plakett kisebbik változata. A nagyobbikat a főiskolán
mintáztam meg. Valószínűleg az is a raktárban található. Főiskolás
koromban készítettem a Gondoskodás c. kisplasztikámat. Ez a mű
a Nemzeti Galéria tulajdonában van. Régebben előfordult, hogy
a Galéria vásárolt a főiskolások munkáiból is. Később ezt
a figurát kőszoborként is kifaragtam, ami Algyőre került.
-Mikor mutatkozott meg először a rajz
iránti fogékonysága?
-Erre nem tudok konkrét választ adni. Arra emlékszem,
hogy állandóan rajzoltam. Semmi más nem érdekelt, csak a
rajzolás és a mintázás. Igaz, a festészettel csak a '90-es évek
végén kezdtem el újra foglalkozni. Ekkor azokat a témákat,
amiket szoborban nem mintázhattam meg, megfestettem.
-Melyek azok a témák, melyeket nem
lehet szoborba önteni?
-A kötetben is láthatók az Ártér, Repceföld, Búzamező,
Halászkunyhó c. festményeim. Egyértelmű, hogy ezeket nem
lehet megmintázni. Láthatja az Esküvő c. képemet is. Az ifjú
párról természetesen lehetne szobrot készíteni.
-Ez egy nagyon érdekes kép. Amikor beléptem
a szobába, a küszöbről azt hittem, hogy egy felnagyított fotóról
van szó.
-Igen, nem ön az első, aki messziről így látja ezt a képet.
Egy ismerős család esküvőjét festettem le. Sajnálom, hogy a
könyvben ez a reprodukció nem teljesen adja vissza az eredeti színeket.
-Tudtommal nincs kibékülve a kortárs művészettel.
-Természetesen a mában alkotok, így a szó eredeti értelmében
kortárs vagyok. De a szavak értelmét annyira eltorzította a
negyven év szocializmus, hogy a legtöbbet elég nehéz pontosan
használni, de rájöttem, hogy ebben a torz értelemben én nem
vagyok kortárs művész. Valószínűleg csökkentlátó vagyok
azokhoz a látnokokhoz képest, akik kortárs művésznek számítanak.
Maga tehát egy olyan emberrel beszél, aki még él, de nem a saját
kora kortársa.
-Kifejtené ezt bővebben is?
-Jelenünkben a figurális művészet már nem számít kortársnak.
Kortárs az, ami nonfiguratív. Számtalan brutális vizuális és
zenei inzultusokat kell elszenvednünk. Főiskolás koromban - a
szocializmus kultúraellenes aerájában - a könyvtárakban
lehetett csupán az avantgard művészettel találkozni. Akkor
„tiltott gyümölcsnek” számítottak a nonfiguratív megközelítések.
Az Egyetemi Színpadon vetítették az egzisztencialistákról és
Daliról szóló filmeket. Alkatilag viszont nem akartam soha
nonfiguratív, konstruktív, absztrakt műveket alkotni. Manapság
szinte kinézik azokat az alkotókat, akik figurálisan alkotnak.
Az egész történet 1945 után, a szocreál felbukkanásával
vette kezdetét Mindezt azért mondom, mert sokan emiatt fordultak
a nonfigurativitás felé. Véleményem szerint a szocreál nem
kompromittálhatja a figuralitást, ahogy a mozgalmi dalok sem a
zeneművészetet. 1990-ben tereinkről eltűntek a múlt
rendszerhez köthető kommunista politikai emlékművek, szobrok.
Jómagam Szegeden a volt szovjet emlékmű helyére Szent Istvánt
és Gizella királynét mintázhattam, a régi Lenin-monstrum helyén
pedig a Doni áldozatok emlékére készült szobrom áll. Az is
ide tartozik, hogy ha a műkereskedelemnek árú kell, s ha nincs
elég jó művész, akkor a semmit kell megideologizálnia ahhoz,
hogy piacképes legyen. Engem a nonfiguráció sosem elégített
ki, vég nélküli variációs vázlatnak, játéknak érzem, s várom
a folytatást, a művet. A befejezettséget keresem. A művészetet
nem kell, s nem lehet kitalálni, csak folytatni és gazdagítani
kell. Mindig voltak olyanok, akik mindent elkövettek a mondanivaló
ellen. Az a cél, hogy nehogy kifejezzen valamit a mű. És nehogy
rólunk, a magyarságról szóljon. A figurális alkotásokat létrehozó
művészeket pedig azért nem ismerik az emberek, mert a média
nem foglalkozik velük. Az elektronikus médiáról beszélek,
mert mára leszoktatták az embereket az olvasásról, pedig pl.
Ausztriában és Németországban hosszú könyves utcák vannak.
- Menjünk vissza az időbe. A főiskola
után a hódmezővásárhelyi művésztelepen alkotott.
- Igen, de még előtte,
az alapképzést követően lehetőségem volt az ún. három éves
művészképzésben való részvételre. Közben frusztráltan
arra gondoltam, Michelangelo 25 évesen már megfaragta a Piétát.
Én meg még ábrándoztam a kőfaragásról. 1970-ben diplomáztam,
s Hódmezővásárhelyre költöztem. Első köztéri szobraim
Derekegyházára, Makóra, Algyőre, Balassagyarmatra és Bajára
kerültek. Csak 1978-ban született meg az első Hódmezővásárhelyen
felállított munkám, a Tanyasi iskolások c. mészkő plasztikám.
Egy hódmezővásárhelyi vendéglátóipari iskola elé került
ez a szobor. Én akkor ebben egy korábbi emlékemet faragtam meg,
mivel láttam kitelepített rokonaimnál a sárban, hóban iskolába
gyalogló bekecses, subás gyermekeket. Ez a szobor egyben mementója
a tudásért küzdő gyerekeknek, a klebelsbergi kisiskoláknak.
-Ez tehát egy megrendelés volt. Előfordult,
hogy saját kedvtelésre is alkotott?
-Mindig arra vágytam, hogy saját kedvtelésre is készítsem
alkotásaimat, de ez nem mindig sikerül. Ez drága műfaj, nem
engedhetem meg magamnak ezt a luxust. De ahogy a költőnek
mindenről egy költemény, a zeneszerzőnek pedig zene jut eszébe,
így van ez a képzőművészeknél is. Ám a mi hátrányunk,
hogy tárgyiasult a műfajunk. Egy olyan tárgyat alkotunk,
melyben a gondolatnak meg kell jelennie. Tehát a kifejezőerő közvetettebb.
-Megemlítette a szocialista rendszer könyörtelen
kultúrpolitikáját. Az az érdekes, hogy több idősebb művész
mondja: igaz, hogy rossz volt a rendszer, de kiszámíthatóbb, és
készültek magyar jellegű alkotások is.
-Készültek, de a tűrt kategóriába tartoztak. Nekem az a
szerencsém, hogy 1970-ben kezdtem a pályafutásomat, s akkor már
nem volt annyira agresszív a párt. Az ország gazdasági
helyzete miatt pedig Nyugat felé azt kellett felmutatni, hogy itt
nem csak pártos alkotások készülhetnek. A másik: akkor sajátos
módon működött az állami mecenatúra. Ma ilyenről nem lehet
beszélni, mert azt mondják gonoszul, ravaszul a szociálliberálisok,
hogy az állam nem jó gazda, s ezzel kivonulnak a kultúra támogatásából.
Régebben valóban a Képző-és Iparművészeti Lektorátus volt
az, amely összegyűjtötte az ország minden tájáról az 'igényeket',
így a pályakezdőnek is lehetősége volt arra, hogy megmutassa
a tudását. Volt tehát lektorátus, de egyben cenzorátus is
volt. Igencsak szorongatva szerette a művészeket, de ezt mégsem
lehetett igazi mecenatúrnak nevezni… A főiskolán még azt is
felvetették, hogy a művészetet egy havi fizetéses foglalkozássá
kell tenni és kollektív műteremben kell dolgozni. Voltak is
ilyen próbálkozások. Jelenleg a művészek érzik, hogy nincs
állami mecenatúra. Komoly magán megrendelők pedig jószerével
nem léteznek. Az, hogy van néhány gyűjtő, nem tudja a művészeti
életet fenntartani. Nagyon nem szeretem azt a kifejezést: a művészet
támogatása. A művészt nem támogatni kell, hanem olyan
helyzetbe kell hozni, hogy alkothasson. Támogatni a rászorultakat
kell, s a művész „normál esetben” nem a rászorultak kategóriájába
tartozik. Jó lenne a szobraimról beszélni ebben az interjúban,
ám elkerülhetetlen, hogy ne essen szó a politikáról. 1990-ben
azt hittem, hogy most az értelmiség legkiválóbb része áll a
folyamatok élére. Sajnos nem ez történt. Az egész hazai értelmiség
szembesült önön múltjával, a rendszerváltás feladataival és
veszített. Az értelmiség árulásáról van szó, s az erkölcsi
igazságszolgáltatás sem jött el. A volt kommunisták 20 évvel
a rendszerváltás után is ott ülnek a parlamentben.
-Valóban
jobb lenne csak a szobrászat kérdéskörével foglalkozni, de az
ön pályája kapcsán ezt nem tudom megtenni. Az ön ükapja,
Kliegl József feltaláló és festő is volt. Ha jól tudom gépészettel
foglalkozott, s első találmánya egy számológép és egy búvárhajó
volt és volt egy terve a nyomdai munka megkönnyítésére is. Külföldön
viszont jobban érdeklődtek találmányai iránt, mint idehaza.
Az ön alkotása a Kossuth téren álló Kovács Béla-szobor,
aminek a felavatására nem ment el a politikai baloldal. Tóth Sándor
szobrászművész pedig azt nyilatkozta egyszer, hogy ön nevét
azért húzták ki egy kitüntetési listáról, mert a párja a
Fidesz tisztviselője volt.
-A köztéri szobrász
természetes, hogy politizál. A politikát sosem tartottam bűnös
dolognak. Bűnösök azok lehetnek, akik rosszul politizálnak. A
politika emberi találmány és gyakorlat. Viszont a politikát
azok kezdték el gyalázni, akik teljes mértékben azzal
foglalkoznak. Naiv az az ember, aki azt hiszi, hogy volt olyan
kor, mikor a politikamentes volt a köz-és a művészeti élet.
Egy ideig, 1945-ig nálunk is működött tehetséggondozás a képzőművészet
terén. A sokak által kárhoztatott, szidott Horthy-rendszerben
kiváló művészeti élet is volt. S mi történt nálunk 1990 után?
A Millennium idejét leszámítva siralmas a kultúra támogatottsága.
-Lehet-e reménykednünk abban, hogy az
értéktelen alkotások után újra az értékesé, a figurálisé
lesz a főszerep?
-Lehet, hiszen a
magyar történelemben, a honfoglalás korától kezdve az értékteremtésnek
és az értékőrzésnek mindig is voltak „prófétái,
apostolai”. A modernitás szót sem sajátíthatjuk ki jelenleg.
Gondoljunk bele: mit fognak mondani 500 év múlva magukról?
-Beszéljünk akkor néhány köztéri
szobráról. Petőfiről, József Attiláról, Szent Istvánról
és Kovács Béláról.
-Annak idején Lezsák Sándor kérdezte meg : lenne-e
kedvem Petőfi-szobrot készíteni, hiszen Tiszaalpáron a mai
napig élő Petőfi-kultusz van. Ezután a község azóta
tragikus körülmények közt elhunyt polgármesterétől, Bodor
Ferenctől kaptam meg a felkérést a szoborra. Petőfiről már régebben
készítettem egy, az ismert dagerrotípia által inspirált portré
plakettet, majd, még Vásárhelyen a költő segesvári halálát
mintáztam meg. A Petőfi halála c. kisplasztikámon egy valóságos
esemény tragikus pillanatát akartam megragadni, a legszörnyűbb
valóság igézetében. Hódmezővásárhelyen állították fel József
Attila emlékművemet 2005-ben. Ennek központi figurája maga a költő.
A fő figura mögé pedig - jelezve annak görög-keleti vallását
- sajátos falat, egy ikonosztázt építettem. József Attila
Eszmélet c. versének utolsó sora - „én könyöklök és
hallgatok” - köré építettem fel ezt a szobrot. Igyekeztem
megragadni a széthullás előtti pillanatot. A nemtelen politikai
támadásokat Szent István és Gizella szobromnál kaptam első
ízben. Szeged városa 1995-ben megbízott azzal, hogy a Széchenyi
térre Szent István és Gizella szobrot készítsek. Már régebben
is készítettem több rajzot szent királyunkról. Hódmezővásárhelyen
a terv közönségdíjas lett, majd Szegeden sikerült megvalósítani.
Szegeden ez a szobor helyi politikai tényezővé vált. Képzőművész
kollegáim fordultak ellenem, pedig a szoborban csupán a keletről
jött uralkodó és a nyugatról jött társ kapcsolatát
igyekeztem megfogalmazni. Ám a vita nem a szoborról szólt,
hanem személyeskedésekbe, politikai csatározásokba is
torkollott. Még azt is felvetették, hogy azért nem kell Szent
István szobor Szegedre, mert első királyunk sosem járt
Szegeden. Erre azt feleltem: Lenin sem járt soha Szegeden, mégis
nagy szobra volt a Rákóczi téren. Sajnos ebben a vitában a
helyi újság minden szélsőséges megnyilatkozásnak helyt
adott. Első kifejezetten politikai emlékművem a Kovács Béla-szobor
volt. Meghívásos pályázatról volt szó, 2001-ben öt szobrász
részvételével. Az avatást 2002-ben, február 25-ére, a
kommunista diktatúrák áldozatai emléknapjára tervezték. Ez a
nap a méltatlanul elfelejtett Kovács Béla kisgazda politikus
mentelmi jogára tekintet nélküli, szovjetek általi elhurcolásának
évfordulója. Nem konvencionális talapzatra állítottam fel a
figurát, hanem gyalulatlan gerendák alkotják azt, amelyek egyrészt
idézik a Kossuth-címeres drapériával letakart szónoki emelvényt,
másrészt a gulágok világát, amibe elhurcolták. A politikai
helyzetre jellemző, hogy az avatáson csak az akkori parlament
jobbik oldala vett részt. Érdekes, hogy mikor a szobor felállítása
előtt Kovács Béla hozzátartozóit meglátogattam, őbennük még
élt a félelem.
-Az Új Forrás c. lap művészeti írója
finoman szólva támadta ezt az alkotást.
-Nincs nekem arra időm, hogy az összes ilyen írást
elolvassam. Sajnos a művészeti élet annyira klikkesedett,
hogyha ön velem közli egy műítész nevét, máris tudom, hogy
mit ír rólam, anélkül, hogy elolvasnám.
-Meg kell említeni Háború c. alkotását,
ami Szegeden áll, s a Doni áldozatok iránti főhajtás.
-Ennek az alkotásnak a központja két szélfújta katonaköpeny
rangjelzéssel- érdekesség, hogy az interneten valaki azt írta,
hogy télikabátok - amelyekben nincsen test, de érezzük, hogy
bennük volt. A felállítás nagyon körülményes és bonyolult
volt, a város engedélye is szükséges volt hozzá. Ugyanis a
megrendelést a megyei közgyűléstől érkezett. A mostani,
szokatlanul hideg télben az első hóesés avatta fel igazán a
szobrot, minden arra járó döbbenten nézte a havas katonaköpenyeket.
-Több vallási, egyházi témájú
szobra is készült.
-2002-ben született meg egyik budapesti köztéri szobrom,
ami Assisi Szent Ferencet ábrázolja. Ez az alkotás Budapesten,
a Szent Ferenc Kórház bejárata közelében áll. Szent Ferenc
kitárja kezeit, így a szobor körvonalaival a keresztet idézni.
Karján pedig ott vannak a kicsiny énekes madarak. Megmintáztam
még Prohászka Ottokárt és Szent Pétert is. Mondanom sem kell,
hogy ezek a témák 1900 előtt szóba sem jöhettek. 2008-ban
pedig az esztergomi Szent Anna Templom melletti iskola udvarán állították
fel Mindszenty-szobromat. Igyekeztem itt is mellőzni a közhelyes,
elnagyolt megoldásokat.
-Esztergomban áll egy másik szobra, címe:
Játszó gyermekek.
-Nagyon örültem Meggyes Tamás felkérésének, bár nem
egy játszótérre terveztem, hanem olyan helyen, ahol nagyobb
feltűnést kelt. Szolnokon a Kossuth tér felújítása után
szerették volna szobrokkal díszíteni a teret, így az elmúlt két
évben négy hangulatos, játékos bronzfigurát készíthettem
ide.
-Egy történelmi emlékmű, szobor elkészítése
milyen szellemi előkészületet kíván?
-Sokat olvasok előtte az adott témáról, vagy történelmi
személyiségről. Nagyon sok szobortervem volt és van. Ezeket
lerajzoltam, s vizuális memóriámban őrzöm. Van, amiről vázlatokat
készítettem. Így felkészülten várom az újabb felkéréseket
és lehetőségeket.
Medveczky
Attila
|