2010.03.26.
„Hanyatló
napba néz hanyatló nép fia”
Találkozásaim Raksányi Gellérttel
Tegnap megint eszembe jutottál, Kutyu!... A lányomat Csömörre
szoktam vinni lovagolni. S ahogyan a fapadon ülve néztem őket vágtázás
közben, egyszer csak Te szólaltál meg bennem, ugyanúgy, mint
amikor először találkoztam Veled... Talán emlékszel még rá,
hogy volt a Sipos Étteremben egy sajtótájékoztató a lóversenyek
kapcsán, s Te voltál az egyik meghívott vendég. Akkoriban még
elképzelhetetlen volt, hogy elrajtoljon akár egyetlen futam úgy,
hogy te nem vagy jelen. A beszélgetés kötetlenül zajlott. Én,
mint kissé túlvezérelt huszonéves kezdő, akkoriban úgy képzeltem
el a hírlapírói munkát, hogy minden különösebb felelősség,
elkötelezettség vagy felkészültség nélkül megjelenek itt
meg ott, ahol hírességek vannak jelen, interjút készítek velük,
megemlítem, hogy riportok mellett darabokat és novellákat is írok,
azután majdcsak felfigyelnek rám valahol. Azt hittem, hogy tudok
rögtönözni az élet színpadán, mint Ti odafent a világot
jelentő deszkákon. Nem tudom, hogy hol tartanék a hivatásomban,
de biztos, hogy nem ott, ahol ma, ha kettőnket nem sodor egymás
mellé a pillanat akkor. Te közvetlen voltál, derűsen anekdotáztál
a lóversenyekről, nem is volt semmi gond, egészen addig, míg
abba nem hagytad, és rám nem néztél kérdőn. Nem mondtál
semmit, én azonban kiolvastam a szemedből, hogy szerinted eleget
beszéltél. És akkor feltettem Neked életem legostobább kérdését.
– Művész úr, tud lovagolni?
Úgy pillantottál rám, hogy pofont vártam, és ma már azon sem
lepődnék meg, ha rám borítottad volna az asztalt, mert
megtehetted volna. Te azonban megkegyelmeztél nekem, talán
tekintetbe vettél valamilyen enyhítő körülményt, én nem
tudom... De az tény, hogy
visszakérdeztél:
– Hány magyar filmet láttál életedben? Nem láttad a Rózsa Sándort?
Nem emlékszel a Pisze Matyira?
Ez a kérdés számomra lélektani pofon volt. Nagyon elszégyelltem
magam, és attól a naptól többé sohasem ültem le senkivel
beszélgetni felkészületlenül. Drága, Kutyu! Ez az egyetlen kérdésed
felért egy szemeszterrel bármelyik felsőfokú oktatási intézményben,
de legfőképpen azon a szellemi akadémián, ahol egy-egy üveg vörösbor
mellett Te, a Nemzet Színésze, oktattál mindenfélét azoknak,
akiket erre méltónak találtál. Igaz, hogy én csak ritkán
lehettem melletted, amikor „megkísérelted sikerre vinni az
igaz ügyet valamelyik kocsmában”, de azért ez a néhány találkozás
is elegendő volt ahhoz, hogy „ne kelljen valóságérzet-hiányban
szenvednem”, és „öncélú maszatolás” helyett olyasmiket
írjak, amiknek hatásuk van.
*
Főként olyankor találkoztam Veled, ha eljöttél valamelyik költő
barátod estjére, Gyurkovics Tibor, Hernádi Gyula, Kiss Dénes
és mások könyvbemutatóin gyakran nemcsak jelen voltál, hanem
verset is mondtál, a Tőled megszokott elementáris erővel. Ha
szavalni kezdtél, angyal szállt a levegőben, önmagad mélységeiből
építkezve, hihetetlen szenvedéllyel éltél át minden egyes
sort, s a legvégén a katarzis sem maradt el. Így volt ez 2006
őszén a Német Kisebbségi Önkormányzat Házában rendezett
1956-os irodalmi esten is, melyen én is felléphettem, közös
barátunk, Elmer István író jóvoltából, aki a műsort
szerkesztette és vezette. Akkoriban még dolgoztam a Dózsa László
színművészről szóló Bohóc vérben és vasban című könyvön,
melyből részletek hangzottak el. Az esten közreműködött még
Ágh István, Kiss Dénes és Szeghalmi Elemér is. Emlékszem,
kezdés előtt Dózsa Laci arról beszélt, hogy szeretné
megrendezni az Egerek és emberek című drámát és eljátszani
az egyik főszerepet, Lennie-t. Te figyelmesen hallgattad Lacit,
majd hirtelen lekaptad a szemüvegedet az orrodról és
kijelentetted, hogy szívesen eljátszanád a darabban a bölcs öreg
négert, Candy-t, mert abban a szerepben „semmit sem kellene
csinálnod, csak önmagadat adni”. Akkor hallhattunk először
mesélni arról, hogyan éltétek meg a Nemzeti Színház többi
színművészével közösen 1956 őszének napjait. Az idő hiánya
és egyre súlyosabb betegséged miatt azonban csak hónapokkal később
mondhattad el nekünk terézvárosi otthonodban a teljes történetet,
melyet szeretnék most felidézni.
*
– Gobbi Hilda a Nemzeti Színház társulata számára bécsi hajókirándulást
szervezett 1956 nyarán – kezdted mesélni. – Én annyira féltem,
hogy még kollektív útlevelet sem mertem kérni. Attól féltem,
hogy ha elutasítják a kérelmemet – a vitézzé avatott
ezredorvos apám vagy a nemzetgyűlési titkár bátyám múltja
miatt –, nem fogok kapni többé szerepet. Pataki József sebész
barátomtól kérdeztem meg: „Szerinted merjek jelentkezni, Jóska?”
Azt mondta, hogy operáltassam meg magamat. Orrsövényferdülésem
van mind a mai napig, de azokban az években még úgy voltam
vele, hogy az csak jót tesz a hangomnak. „Vetesd ki a manduládat,
Kutyu! Az jó alibi.”, tanácsolta Jóska. Befeküdtem hozzájuk
a Szabolcs utcai kórházba, de a gégészeten nem volt hely. Az
urológián helyeztek el. S egy kiváló gégész adjunktus, Kárpáti
doktor úr műtött meg. Jókötésű, izmos pali volt, bokszolt,
hogy megőrizze kondícióját. Pataki Jóskának később el is
panaszolta:„Azt mondtad, hogy idehozol egy kutyát, én meg állva
is alig bírtam kivágni a manduláját. Te becsaptál engem! Te
egy bikát hoztál nekem, nem kutyát!” Csak állva tudta kioperálni
a mandulámat. A Nemzeti Színház akkor még hűen tükrözte az
egész ország szellemiségét. Forradalmunk előtt több olyan előadásunk
volt, amit a közönség döbbenetes együttérzéssel fogadott.
Ha a Bánk bánban elhangzott: „Úgy, úgy, ölni azt tudtok, jó
urak, bezzeg, ha életet tudnátok adni, akkor érdemelnétek meg
az uralkodást”. Vagy az, hogy: „Aki száz meg százezret
rabol, bírája lészen annak, akit a szükség garast rabolni kényszerít”.
Leállt az előadás, s őrjöngve tapsoltak a nézők. 1956. október
30-án volt egy megbeszélés nélkül született társulat ülés
a Nemzeti Aulájában, ahol két kolléga felszólított minket,
hogy alakítsuk meg a forradalmi bizottságot. Az egyik Szatmári
Pista volt a Vígszínházból, a másik Darvas Iván a Madáchból.
Jelen volt Illyés Gyula, aki azt mondta: „Ma visszanyertem a
hitemet a magyarságban.” Bessenyei Ferenc és Sinkovits Imre is
bekerült a bizottságba, amikor szavazásra került sor. A
bizottságot a későbbiekben mindig a rangidős vezette, nem
kellett feltétlenül színművésznek lennie, lehetett műszaki
kolléga vagy más is. A gyűlést én fejeztem be. Felszólítottam
a megválasztott bizottsági tagokat, hogy menjünk az igazgatói
irodába. Azt szerettem volna elérni, hogy minél hamarabb játszhassunk.
Ez közös érdekünk volt. A forradalom kitörése óta ugyanis
nem voltak előadások a Nemzetiben. Várkonyi Zoltán is jelen
volt. Azt mondta, csak arra vigyázzak, „nehogy statisztalázadás
törjön ki”. Major Tamás igazgató arra kért minket: „Kérlek,
döntsetek arról, hogy vezethetem-e tovább a színházat?” A
bizottság megalakítása után a Fészekbe mentünk, hogy találkozzunk
az Egyetemi Zászlóalj vezetőivel. Major megkérdezte, hogy
velem jöhet-e. „Gyertek!”, mondtam, azért többes számban,
mert Várkonyival együtt volt. Ambrus András kollégám és Tamás
János ügyelő jelentették nekünk, hogy az alagúton keresztül
ávós és egyéb betörés történhet. Az alagút a Nemzeti Színházból
vezetett a Csokonai utcába, a környék legmagasabb épületébe,
ahol a színház különböző műhelyei voltak. Mi arra kértük
Ambrus Bandiékat, hogy fegyverrel biztosítsák az alagutat.
Amennyiben a betörés megtörténik, mi egy emberként
csatlakoztunk volna hozzájuk, hogy megvédjük a színházat. A
forradalmi bizottság szinte az utolsó pillanatokig működött.
Az utolsó ülést én vezettem, mert Bessenyei és Sinkovits
valahol fellépett. Januárban felhívott Hubay Miklós, aki Gellért
Endre kérését tolmácsolta, hogy menjek másnap a Rózsadomb kávéházba,
ahol a Nemzeti Színház régi vezetősége, a házi szerzők és
forradalmi bizottság megmaradt tagjai találkoztak.
Tehát Bessenyei, Sinkovits, Németh László, Illyés Gyula, Tamási
Áron, Déry Tibor, Karinthy Ferenc, Illés Endre és Hubay Miklós.
Mi vezettük a színházat Major Tamás ismételt kinevezéséig.
Azután elkezdődtek a megtorlások. Déry börtönbe került.
Darvas Ivánt kétrendbeli izgatás miatt ítélték el. A tárgyalásán
Gábor Miklós, Bessenyei és én koronatanúk voltunk. A tárgyaláson
elmondtam, hogy Darvas azért elnökölt az egyik ülésen, mert
én hangosan beordítottam a nevét. „Miért?”, kérdezte a bíró.
„Azért, mert ha nem ordítom be a nevét, akkor engem akartak
volna megválasztani, s akkor most én ülnék a vádlottak padján
bilincsbe verve, nem a Sziszi”, válaszoltam. „Ne
vicceljen!”, ordított rám a bíró: „Na és mit csinált a
Darvas, amikor maga felszólalt?” Mire én így feleltem:
„Szavazásra tette föl a kérdést.” „És a díszes társaság?”
„Többséggel elfogadta.” Még elmondtam azt is, hogy „este
beugrásom van Mányai Lajos helyett a Galilei című drámába,
én alakítom a tárgyalást vezető barátot és nem szeretném,
ha összetévesztené a két pert: a Galileit és a Darvast”
Erre újra rám üvöltött... Mindegy... Tolnay Klári később könnyes
szemmel köszönte meg, amiért kiálltam Darvasért – akkoriban
nagy szerelem volt kettőjük között. Sorsok mentek tönkre,
egzisztenciák, családok hullottak szét. Nemcsak Somogyvári
Palit tiltották el, őt úgy másfél évre Kaposvárra száműzték,
amiért a forradalom alatt Singer Bözsi titkárnőnk segítségével
élelmet szerzett a színház tagjainak. Nagyon igazságtalan
dolgok történtek. Bessenyeit is eltiltották. Sinkovits Imre talán
a legnagyobb kálváriát járta meg. Gázsiban visszaminősítették,
annyit keresett, mint egy segédszínész és megtiltották neki,
hogy mellékes feladatokat vállaljon. Futószalagon gyártották
a halálos ítéleteket. Voltak kivételek, nagyon kevesek, akik
– már-már csodával határos módon – úszták meg a bitófát.
Például Obersovszky Gyula barátom, aki szellemileg abba
pusztult bele, hogy 1956 szent célkitűzése nem valósult meg. S
ez nagyon fáj nekem is. Különösképpen az ötvenedik évforduló
gyalázatos eseményei után. 1956-ban, azokban a napokban, amíg
vissza nem tértek a szovjet csapatok, nem voltam ellenzéki. Egyébként
– szinte örökké – annak kellett lennem, amióta az eszemet
tudom. 1956 forradalmi napjait korra, nemre, vallásra való
tekintet nélkül egységesnek éreztem. Soha ilyesmit nem
tapasztaltam, nem éltem meg korábban. Szellemileg kellett
elpusztítani a magyar népet, hogy az egységre való törekvésnek
nyoma se maradjon benne. Ez a pusztítás napjainkban is tart. Az
a művészet értelmetlen, aminek nincsen hatása. A forradalom vérbefojtása
után leginkább az foglalkoztatott minket, hogyan alakul színházunk
szellemisége az elkövetkezendő időszakban. Ahogy teltek-múltak
az évek, sajnos az elidegenülés korszaka következett, már nem
a színész meg az emberábrázolás volt a fontos, hanem a
koncepció. 1956- ig műérvényesítőnek kellett lennie az előadásnak,
utána már nem. A rendező öncélúsága lett a mindenható. Erről
addig szó sem lehetett. A Nemzeti Színház „hatalmas bölényeit”
térden állva rendezték. 1962-ben Major úgy gondolta, hogy üzen
a mának. Megrendezte a Bánk bánt. Biberachot alakítottam, s a
premier után ezekkel a szavakkal gratulált egyik orvos barátom:
„Kutyám, te jó vagy... de tudod, én sok sofőrt boncoltam,
aki nem volt hibás.” Major mindig úgy gondolta, hogy üzenni
kell a mának. Gyerekek, meg ne kérdezzétek, hogy szerettem-e a
Majort, mert ez egy hihetetlenül bonyolult kérdés. Neki több
korszaka volt, mint a Picassónak. Majd ha lesz egy szabad
hetetek, elmondom... Beköszöntött a rendezői diktatúra.
Mindenütt eltűnt a kosztüm, eltűnt a díszlet. Nem egyik napról
a másikra következett be, de ami ma történik, hogy nincs színház,
de van koncepció, az akkoriban foganhatott meg egyes „zsenik”
agyában. Bukást bukásra tudtak halmozni. A hatalomért vívott
harc olyan méreteket öltött, hogy színházakat tett tönkre.
Összevisszaság van. Kapcsold be a televíziót. Riport van, de műsor
nincsen! Ez pedig az agymosáshoz kell. Az ország vezetőinek
agymosottemberek kellenek.
Szinte alig tanulok verset az utóbbi hónapokban. Tóth Árpád
Aquincumi korcsmában című költeményével mégis kivételt
tettem, mert ez híven tükrözi a véleményemet mindennapjainkról
– fejezted be a visszaemlékezést, s búcsúzóul elmondtad nekünk
a költemény utolsó két versszakát úgy, hogy ma is libabőrös
a karom, ha felidézem a hangodat: Kocints, vén sváb! – ragyog
az aquincumi este, Hanyatló napba néz hanyatló nép fia,
Igyunk, örök sor ez, örök komédia, Új hajnal víg tüzét
frissebb fajzat keresse… Kocints… a bús kupát hajtsuk fel még
vigan, Igyunk az idegen, jövendő, messzi lányra, Ki majd itt dől
le nászra és annyi dőre, árvaNép sírján gondtalan, boldog
sarjat fogan…
*
Beszéltünk arról is, hogy szeretnék készíteni veled egy életmű
interjút, de ez már örökre csak elképzelés maradt, pedig
hidd el, felkészültem volna úgy istenigazából. Még az utolsó
találkozásunk során is szóba hoztam ezt a Lehel piacon, mire
Te megszorítottad a karomat, s azóta a hentes is másképpen néz
rám, mert ugyebár ha a Kutyu valakivel elbeszélgetett az mindig
rangot jelent.
Azután egy este magunkra hagytál minket, mint amikor a szerep végén
kimész a színpadról. S én azt hiszem, hogy most ülsz a
mennyei öltöződben, s a tükrödben minket nézel. Drága,
Kutyu! Nyugodj békében, s kérlek, emlékezz meg rólunk, mi is
gyakran gondolunk rád... Egészen biztos vagyok benne, hogy legközelebb
is beszélünk rólad a Várfok borozóban, ahová úgy szerettél
járni, s ahol majd megint eggyel több poharat kérünk a vörösborhoz....
és lenne még egy személyes kérésem is. Odafentről nézz rá
a lányomra, ha vágtázik... jó oktatója van, de Te azért mégiscsak
a Kutyu vagy ésnem is akárhol!
Borbély László
(Raksányi Gellért idén töltötte
volna be 85.évét, ezzel az írással rá emlékezünk.)
|