vissza a főoldalra

 

 

 2010.03.26. 

Kinek használ?

Panaszkodnak a napilapok hivatásos elemzői, hogy az idén valahogy csak nem akar elkezdődni és felerősödni a választási kampány. Más választások előtt egy hónappal már régen egymás torkának ugrottak az érintett felek és bőviben folyt – na nem a vér – a pénz, mert semmi sem lehetett elég drága a lehetséges győzelemért. Ha igazuk van a megfigyelőknek, és tényleg nagyobb a csend, mint szokott lenni ilyentájt, én valójában nem csodálkoznék ezen. Abban különbözik ugyanis 2010 tavasza 2006, 2002, 1998 vagy 1994 szintén választásos tavaszától, hogy soha ennyire még nem volt előre tudható, nem volt ennyire egyesélyes a kimenetel. Igazából véve semmi értelme sincs a kampányolásnak: az országnak elege van a piros szegfűs gátlástalanságból, a Fidesz fog kormányt alakítani, az MSZP törpepárt lesz, az SZDSZ és az MDF megszűnik. Másképp nem lehet. Ezek a tények vehetők fixre. Hogy az LMP bejut, vagy nem jut be, talán kétesélyes, de kit érdekel? Engem biztos, hogy nem. Ennél lényegibb kérdés, hogy a szürkeállomány nélküli Jobbik hány százalékot tud majd összebűvészkedni magának a nagy semmivel, amit politikailag jelent. Őszintén remélem, hogy nem olyan sokat, mint azt vélelmezik a közvélemény-kutatók. Hogy valóban nagy bajok, lényegi és alapos politikai változást követelő gondok vannak Magyarországon, azt nemcsak saját józan eszem, és mindennapi tapasztalataim mutatják, de meglepő módon a balliberális sajtó vitacikkei, publicisztikája is. A napokban például a Népszabadság egyazon számában olvastam két olyan elemzést, amely – ha érvelésétől eltekintünk is – pusztán léte és megjelenése által igazolja, hogy semmi sem mehet tovább úgy, ahogyan eddig ment.

Az egyik tanulmányt Béndek Péter filozófus írta, aki szerint a mai magyar társadalmi csődhelyzet reménytelensége két nem kívánatos társadalmi sajátságunk – a gőg és a szervilizmus – miatt alakult ilyenné, és eredményezte azt, hogy „a magyar nemzet mindezek okán tehetségtelennek bizonyult az országépítésben”. Noha biztos vagyok benne, hogy az efféle mondatokat olvasva Európa talán legrégibb államalkotó nemzetéről, az 1100 éves Hunniáról, Ficóék pirosra tapsolják a tenyerüket, valójában mégis tetszik Béndek cikke, mert nagy igazságokat hordoz, és jóhiszeműségét sem vonhatom kétségbe. Erősen Bibót idéző alaptételét viszont – mely szerint „Magyarország egészen máig annak az uralkodó mentalitásnak a foglya maradt, amit a szervilizmus és a gőg együttmunkálkodása jelölt ki számára” – nem teljesen osztom. Hogy gőg és szervilizmus vastagon jelen vannak a magyar közéletben, az nem vitatható, de melyik modern társadalomban nincsenek jelen? Melyik az a gőgtől és szervilizmustól intakt mintaállam, amelyet példaként lehetne felmutatni, hogy elszégyelljük magunkat? Nem azzal vitatkozom én, hogy túl sok itt a gőg és a szervilizmus, hanem azzal, hogy mindenekelőtt e két tényezőben látja társadalmi megfeneklésünk felelősét a szerző. Szerintem ezek csak mellékkörülmények és sokkal inkább okozatok, mint okok. A főbűnös máshol keresendő, nem bennünk: nem mi rontottuk el mindazt, ami rossz lett 2010-re, hanem különböző – a nemzeti érdekeinktől idegen, azzal tökéletesen szemben álló – politikai, gazdasági és pénzügyi erők kívülről kényszerítették ránk akaratukat, amely mindezt eredményezte. (Azt persze készséggel és szomorúan ismerem el, hogy ezen idegen akarat honosítása közben jócskán kaptak segítséget a magyar szervilizmustól. Ebben tökéletesen igaza van a cikkírónak.) A másik népszabis jegyzet Révész Sándortól való, neki is van egy mindent megoldó alaptétele: társadalmi bajaink forrása a komolytalanság eluralkodása. „A magyar politikai közbeszédből nem a liberális gondolat hiányzik, hanem a komolyság. Híg változatban minden megvan. Komoly változatban semmi”. Amit Révész a politikai élet ideológiai, elvi felhígulásáról, ürességéről, komolyan vehetetlenségéről – (az sem hiszi, aki mondja) – megállapít, azzal nehezen tudnék vitatkozni, mégis hozzá kell fűznöm, hogy nem hiszem, hogy az eluralkodó komolytalanság meglétéből olyan nyilvánvalóan következnének társadalmi gondjaink, mint szalmonella vírustól a hasmenés. Miként azt sem hiszem, hogy ez a lassan össznépi infantilizmusba torkolló komolytalanság spontán fejlődési eredmény lenne. Meggyőződésem, hogy alaposan megtervezett, ránk telepített, szándékos, ügyesen kimódolt társadalmi hülyítés megy végbe, amely legkevésbé sem azokról szól, akiket megfosztanak a komolynak maradás méltóságától, csakis azokról, akiknek érdekében mindez végbemegy. (Ezen a ponton szinte hallom a diadalittas üvöltést: „Összeesküvéselmélet!” Igen, az. És jó lesz már végre komolyan venni a létezését.) Ez a két írás, valamint Sebeők János kimagaslóan jó tanulmánya a Magyar Nemzetben arról, hogy mikor lesz Magyarország célország a magyarok számára, mélyen elgondolkoztatott a magyar valóságról, és arra a következtetésre jutottam, hogy az olvasott cikkek szerzőinek minden részletben igazuk van, de a lényegben nincs. A rendszeralkotási hajlam – főleg filozófusok esetében – érthető és megbocsátható szakmai elgyengülés, de szinte soha nem szül időtálló igazságokat. Egy-egy fogalmi panáceának a bevetésével (gőg, szervilizmus, komolysághiány) látszólag elegánsan és kauzálisan megokolhatóak bizonyos társadalmi torzulások, valójában nem sok közük van hozzá. Hamvas Béla segített rendbe tenni a látszólagos ellentmondásokat, aki ezt írja a Patmosz III. kötetében: „Mindenek előtt elavult az a gondolat, hogy a rendet ki lehet találni, és ezek szerint az emberi életet át lehet alakítani, új létezést lehet teremteni, új kultúrát alkotni, a történetet megváltoztatni, új vallást, új társadalmat, új filozófiát lehet kigondolni. – (nesze neked új Magyarországot kitaláló Hankiss Elemér!) – A rend pedig nem található ki, mert az minden helyen és időben azonos és adva van, éspedig a világgal és a létezéssel együtt.” A fentiekből azt a következtetést merem levonni, hogy mindennemű gőgünk, szervilizmusunk és komolytalanságunk mellett és ellenére, ha hagynák, hogy ebben az országban újra a magyar elem, a magyar rend legyen szellemileg, erkölcsileg, emberileg a domináns, ha újra miénk lenne az ország irányításának, légkörének, berendezésének, kialakításának lehetősége, ha újra magyar ízlés és magyar rend szerint folyhatna a magyar élet, úgy tűnnének el mai társadalmi aberrációink, mint a kámfor. Ha végre nem IMF-es, amerikai nagykövetes, zsidó, cigány, tót, román, szerb, EU-s vagy NATO szempontoknak és érzékenységeknek kell elsősorban és mindenekelőtt megfelelnünk, de legalább ilyen szinten önmagunk nemzeti elvárásainak is, egy csapásra oka vesztetté válik mindhárom cikk, melyről ma említést tettem. Engedjenek bennünket önmagunk lenni, és olyan probléma nélküliek leszünk, mint a tiszta üveglap.

Ajánlom továbbá önmagamnak is, kollegáimnak is, hogy ne azt erőltessük a végtelenségig, hogy ki tehet róla, hogy a gödörbe estünk, hogy a mellettünk álló valóban lökött-e rajtunk egyet vagy csupán visszarántani akart, hogy tulajdonképpen ki és miért ásta pont ide a gödröt, és kinek volt ötlete, hogy ott sétálgassunk a szélén, sokkal árulkodóbb ennél az hogy quid prodest, hogy kinek használ az, hogy beleestünk? A bérgyilkos személyénél mindig fontosabb és lényegibb a megrendelő kiléte. Mert ő az igazi elkövető. Az igazi elkövetők a magyar privatizáció hősei között keresendők, abban az émelyítő, nyalka díszszázadban, amely Máté Lászlótól és Apró Piroskától terjed Princz Gáborig, Kókáig, Gyurcsányig, Bajnaiig, és a többi oly sikeres, tehetséges magyar vállalkozóig, akik milliárdokat gyűjtögettek össze. Mivel is? Hogyan is? És mit termeltek az alatt, míg felhízott az off-shore számlájuk? Méghogy komolytalanok lettünk, ugyan már. Hát lehet ezt az átlátszó, kapkodó, hazug és dilettáns cirkuszi átváltozóművészetet – midőn a proliból tőzsdekirály lesz –, másképpen elviselni, mint megvető mosollyal?

 

Szőcs Zoltán