2010.03.26.
Szeretnék
tenni a hazámért
Megyesi Károly, a MIÉP berettyóújfalui országgyűlési képviselőjelöltje
Hajdú-Bihar
megye 5-ös számú választókerületében – amelynek Berettyóújfalu
a központja – egy hatgyermekes édesapa, Megyesi Károly őstermelő-vállalkozót
indítja a MIÉP. Csakúgy, mint a párt többi jelöltjét,
Megyesi Károlyt is támogatja a Magyar Megmaradás Közössége
is.
– Kérnék szépen egy rövid, de
tartalmas bemutatkozást Öntől!
–
Megyesi Károlynak hívnak, 1953-ban születtem a „gúnyhatár”
túloldalán, a partium- i Kisszántón. A nyomdaipari szakiskola
elvégzését követően érettségiztem, majd kereskedelmi
boltvezetői és számítógép-kezelői képesítéseket
szereztem. A nyolcadik osztály befejezése után minden iskolai végzettségemet
munka mellett esti vagy magánúton szereztem. Dolgoztam a mezőgazdaságban,
a nyomdaiparban és a vasútnál is. 1996-tól – egyéb
elfoglaltságaim mellett – őstermelői tevékenységet
folytatok. Hat gyermekem közül kettő dolgozik, egy egyetemista,
egy középiskolás, kettő pedig még általános iskolába jár.
– Miért döntött úgy, hogy vállalja
a jelöltséget, és versenybe száll a MIÉP színeiben?
–
Miért vállalom ezt a felelősséget magamra? Sokat halljuk, hogy
a politika aljas, hazug, nem őszinte valami. Tisztázni kellene:
nem a politika aljas és hazug, hanem az olyan ember, aki
politikusnak álcázza magát azért, hogy gazemberségeit végre
tudja hajtani. A görög „polisz” szóból ered a politika
szavunk. Mai használatban a politikus a település, az ország,
a nemzet, sőt tágabb értelemben akár az emberiség ügyét
szolgálja, képviseli. Aki nem ezt teszi képviselőként, az
mulasztást követ el. Ebben keresendő az én vállalásom oka
is. Szeretnék tenni a hazámért, és közvetlen környezetemért
is.
– Beszélgessünk személyes programjáról.
–
Kettéválasztanám a programpontokat, tekintettel arra, hogy országos
és helyi viszonylatban is lennének elképzeléseim.
– Vegyük akkor sorra előbb az országos
tekintetben megvalósítandó ötleteit.
–
A politikusok szerepéről már beszéltünk. Úgy gondolom,
fontos lenne, hogy cselekedeteikért valódi felelősséggel
tartozzanak. Ebbe beletartozik például a mentelmi jog megszüntetése,
valamint a képviselők visszahívhatósága abban az esetben, ha
valamelyikük nem látja el maradéktalanul vállalt feladatát.
Az oktatás területén luxusnak tartom, hogy sok területen a külföld
számára képzünk kitűnő szakembereket. Ezt oly módon módosítanám,
hogy magát az oktatást minden szinten ingyenessé tenném. A
felsőoktatás szintjén is. Ugyanakkor ez a kedvezmény csak
annak járna, aki tudását Magyarországon kamatoztatja, vagyis
itt dolgozik, és itt fizet adót. Ha külföldre megy dolgozni,
akkor az eredendően ingyenes taníttatásának költségeit köteles
lenne megtéríteni, feltéve, ha itthon nem jut munkalehetőséghez.
Szintén az oktatáshoz kapcsolódóan kezdeményezném az erkölcstan
és valláserkölcstan újbóli bevezetését az órarendbe,
valamint a világszínvonalú Kodály- módszer alkalmazását az
énektanításban. Láthatjuk, hogy milyen nagy a munkanélküliség,
amelynek mértéke meghaladja a 10%-ot is. Ennek felszámolása
– vagy legalábbis minél nagyobb visszaszorítása – stratégiai
fontosságú feladat lesz a következő években. A szellemi- és
a fizikai munkaerő aktivizálása sokat javíthatna a jelenlegi
aggasztó mutatókon. Az állami vállalatoknál szorgalmazzuk a
szakmai munkástanácsok megalapítását. A dolgozók válasszák
meg vezetőiket. Az állam ellenőrizze tevékenységüket. A
megfelelő infrastruktúra megőrzése, illetve ahol szükséges,
ott visszaállítása úgyszintén sarkalatos kérdés véleményem
szerint.
– Itt azon vasúti szárnyvonalakra
gondol például, amelyeket az elmúlt években gazdasági
indokkal megszüntettek?
–
Elsősorban erre gondolok, igen, hiszen a közlekedés az ország
gazdasági életében olyan fontos, mint testnek a vérkeringés.
A közúti-, vasúti-, légi- és vízi szállítási árakat
sajnos nem nagyon lehet csökkenteni. A tömegszállítást mégis
olyanná kell tenni, hogy a dolgozó embernek – aki sok esetben
csak minimálbért kap – ne kelljen fizetésének jelentős részét
utazásra költve elveszítenie. A személyszállítási vállalatoknak
minden körülmények között állami tulajdonban kell maradniuk.
Így lehetővé válhatna például az, hogy a szolgáltató
nyereségének egy részét utazásra való ösztönzés címén
visszaadja az utasnak. Az utas minden menetjegyváltáskor
regisztráltatná magát, és az általa utazásra kifizetett összeget.
A szolgáltató – MÁV, VOLÁN, stb. – pedig a regisztrálás
sorrendjében, bizonyos időközönként visszafizetne az utasnak
pénzt, vagy biztosítana számára egy ingyenes utazást.
– A saját térségében mit tart a
legfajsúlyosabb, legégetőbb kérdésnek, amelyen változtatni
kellene?
–
Kistermelőként látom és sokszor saját bőrömön is
tapasztalom, milyen sok nehézséggel kell szembenézniük a mezőgazdaságban
dolgozóknak. A mezőgazdasági termékek helyi feldolgozását
kellene szorgalmazni. Kis malmok üzembe helyezésével növelni,
ugyanakkor egyszerűsíteni lehetne a gabonanövények, azok közül
is főként a búza feldolgozását. A mostani nagy malmok többnyire
nem vállalják kis mennyiség őrlését, mert félnek a búza
fertőzöttségétől. A napraforgó esetében szintén helyi olajütők
felállítása lehetne a megoldás, ahol a kistermelő
feldolgoztatja a megtermelt terményt. A kitűnő minőségben
megtermelt gyümölcs esetében például léüzemek létrehozásával
lehetne segíteni a kistermelőket. Biztosra veszem, hogy ezáltal
a parlagon maradt földek döntő hányada ismételten művelés
alá kerülne. Olcsó és hatékony lenne ez a megoldás, mert nem
kell nagy távolságokra szállítani.
Kovács Attila
|