2010.11.05.
Románia is lemásolná Orbán Viktor adóit
Durván évi
egymilliárd eurós többletbevételt jelentene a román államháztartásnak,
ha Bukarest is bevezetné az Orbán-kormány által az energetikai
és távközlési cégekre, az áruházláncokra és bankokra
kivetett válság- és különadót.
Ha mindehhez a Magyarországon hétfőtől 14 hónapra felfüggesztett
magánnyugdíjpénztár-átutalásokat is hozzávennénk, akkor a
havi 40 millió eurós átutalásból Románia esetében további
600 millió eurós forrástöbbletet jelentene. Az eredmény: a költségvetési
hiány mintegy 1,6 százalékos, az IMF által elvárt mértékű
csökkenése lenne.
A kormány által eddig foganatosított intézkedések a válság
leküzdése szempontjából egyelőre csekély eredménnyel jártak.
A költségvetési bevételek tekintetében az áfakulcs 5 százalékos
emelése nyomán kedvezőbb a helyzetkép, de a hiánycélt ennek
ellenére nehéz lesz tartani. A romániai elemzők ugyanakkor bevételnövelés
és egy rendkívüli válságadó bevezetése kapcsán az Orbán-kormány
által foganatosított magyarországi példára hivatkoznak.
A radikális és egyben szerteágazó intézkedések egy része
bár Magyarországon sem váltott ki osztatlan egyetértést –
fenntartásokat váltva ki az Európai Bizottságból és a
Nemzetközi Valutaalapból is –, ennek ellenére az Orbán-kormány
igen energikusan és merészen törekszik a meghozott intézkedések
gyakorlatba ültetésére. A romániai elemzők véleménye
szerint viszont ebben a romániaitól eltérő mozgástere és az
IMF-fel szembeni lazább függőségi viszonya is segíti.
Mit takar a magyar válságadó?
A román költségvetés bevételeit elemzők a Magyarországon
bevezetett válságadó romániai átültetésével oldanák meg.
Magyarországon különadót vetnek ki a kereskedelmi bankokra és
a biztosítótársaságokra, illetve a válságadót az
energetikai, távközlési és kereskedelmi cégekre vetették ki.
Továbbá a mai naptól kezdve tizennégy hónapra felfüggesztették
a magánnyugdíjalapok felé történő – havi átlagban 30
milliárd forintra rúgó – kifizetéseket is, így az új adózási
rendszer jelentős pluszbevételeket biztosít a költségvetés
számára. Ennek ugyanakkor megvan a maga szerepe abban is, hogy
Magyarországon egyik napról a másikra bevezethetik az egységes
adókulcsot, méghozzá olyan módon, hogy az többletjövedelmet
jelenthet a többgyermekes családok számára. Az érintett
szektorbeli cégek bár nem vették jó néven a válságadó
bevezetését, de elismerték annak szükségességét. Az előrejelzések
szerint a rájuk kirótt pluszteher csak igen kis mértékben
fogja befolyásolni a díjszabásokat, illetve a kiskereskedelmi
árakat.
Egymilliárd a cégektől, 600 millió az alapoktól
Szem előtt tartva a Magyarországon bevezetett különadó-,
valamint válságadószinteket a hazai szakemberek azt is kiszámították,
hogy azok „átültetése” Romániába mit jelentene az állami
költségvetés bevételei szempontjából. Nos hozzávetőleges
számítások szerint az energetikai szektor így 201 millió euróval,
a távközlési cégek 243 millió euróval, a kereskedelmi áruforgalomban
tevékenykedők több mint 150 millió euróval gazdagítanák a költségvetés
bevételeit. Magyarországon az energetikai, a távközlési és a
kereskedelmi szektorra kivetett válságadóból mintegy 582 millió
eurós költségvetési bevételre számítanak. Ez Románia esetében
a hozzávetőleges számítások szerint 595 millió eurót
jelentene, amihez a bankok és a biztosítótársaságokra
kivetett különadó esetében újabb 395 millió euróról
lehetne szó.
Ilyenképpen a szóban forgó adókból az állami költségvetésbe
befolyt mintegy egymilliárd eurós összeg a bruttó hazai termék
körülbelül egy százalékával lenne egyenlő. Ha ehhez még
hozzávennék a tb-járulékokból az állam által a kötelező
magánnyugdíjpénztárak számlájára továbbutalt havi átlag
160-177 millió lejre, azaz durván havi 40 millió euróra rúgó
összeget, a magyarországi 14 hónapos időszakra szóló forráselvonás
Románia esetében tehát 500 és 600 millió euró közötti összeget
takarna. Azaz a válságadóval együtt 1,6 milliárd eurót.
Extraprofit-adózás, lakossági könnyítés
A különadó bevezetésének kérdése az elmúlt esztendőben
ugyanakkor Romániában is felvetődött, de azzal érdemben nem
foglalkoztak. Hogy Magyarország példája követendő-e vagy sem,
annak eldöntése az illetékesekre, a kormányra, a törvényhozásra
hárul. Érdekes viszont, hogy ha a magyarországival nem is
azonos, de az Orbán Viktorékéhez hasonló intézkedéseket más
európai országokban is kilátásba helyeztek, Ausztriában például
a bankadót vezetve be. Az elv, ami mentén a különböző országokban
megszülettek az ilyen jellegű döntések, az volt, hogy a válság
körülményei között azokra a cégekre, szektorokra kell
nagyobb adót kivetni, amelyek a megelőző időszakokban úgynevezett
extraprofitokat realizáltak. Ilyenképpen pedig lehetségessé válik
a könnyítés a lakosságra háruló terhek tekintetében is.
(Forrás: Kitekintő
/ Hargita Népe)
|