vissza a főoldalra

 

 

 2010.11.05. 

Kötelező lesz magyar nyelven is kiszolgálni az ügyfeleket a román postán

Kötelezővé válik a kisebbségi nyelvek használata az ügyintézésben a Posta kirendeltségeiben azokon a településeken, ahol a kisebbség számaránya meghaladja a lakosság 20 százalékát – adta hírül a Krónika című napilap. A Kolozsváron megjelenő újság Moldován Józsefet, a távközlési minisztérium államtitkárát idézi, aki bejelentette, hogy a Román Posta igazgatótanácsa korábban elfogadta a kisebbségi nyelvhasználatra vonatkozó határozatot, s jelenleg ennek kivitelezését vizsgálják.

 Az államtitkár arra hivatkozva szorgalmazta a határozat elfogadását, hogy a posta közszolgáltatást végez, így a Románia által is elfogadott Európai Regionális és Kisebbségi Nyelvek Chartája értelmében köteles a kisebbségek nyelvhasználatát biztosítani minden olyan helységben, ahol a kisebbség számaránya meghaladja a 20 százalékot.

 Az állami vállalat igazgatótanácsa által elfogadott határozat feltételezi a kétnyelvű táblák, feliratok, útmutatók használatát, emellett az ügyfelekkel kapcsolatba kerülő alkalmazottaknak ismerniük kell a kisebbség nyelvét.

 Moldován József elmondta, hogy a határozat gyakorlatba való átültetése hosszabb időt vesz igénybe, hiszen meg kell vizsgálni, mekkora többletkiadást jelent a kétnyelvű táblák, feliratok kifüggesztése. Emellett még ki kell dolgozni a formanyomtatványok, űrlapok két- vagy többnyelvűségének módszertanát. Az államtitkár reméli, hogy az intézmény jövő évi költségvetésébe belefoglalják a többletköltségeket, és már 2011 elején átültetik a határozat egy részét a gyakorlatba.

 Az államtitkár szerint a Posta székelyföldi kirendeltségeinél esetlegesen már eddig is érvényesült a kétnyelvűség, de az a fontos, hogy ez a teljes intézmény számára is kötelező érvényű legyen.

 

(Forrás: dunatv.hu)