2010.11.05.
Kötelező lesz magyar nyelven is kiszolgálni
az ügyfeleket a román postán
Kötelezővé válik
a kisebbségi nyelvek használata az ügyintézésben a Posta
kirendeltségeiben azokon a településeken, ahol a kisebbség számaránya
meghaladja a lakosság 20 százalékát – adta hírül a Krónika
című napilap. A Kolozsváron megjelenő újság Moldován Józsefet,
a távközlési minisztérium államtitkárát idézi, aki
bejelentette, hogy a Román Posta igazgatótanácsa korábban
elfogadta a kisebbségi nyelvhasználatra vonatkozó határozatot,
s jelenleg ennek kivitelezését vizsgálják.
Az államtitkár arra hivatkozva szorgalmazta a határozat
elfogadását, hogy a posta közszolgáltatást végez, így a Románia
által is elfogadott Európai Regionális és Kisebbségi Nyelvek
Chartája értelmében köteles a kisebbségek nyelvhasználatát
biztosítani minden olyan helységben, ahol a kisebbség számaránya
meghaladja a 20 százalékot.
Az állami vállalat igazgatótanácsa által elfogadott határozat
feltételezi a kétnyelvű táblák, feliratok, útmutatók használatát,
emellett az ügyfelekkel kapcsolatba kerülő alkalmazottaknak
ismerniük kell a kisebbség nyelvét.
Moldován József elmondta, hogy a határozat gyakorlatba
való átültetése hosszabb időt vesz igénybe, hiszen meg kell
vizsgálni, mekkora többletkiadást jelent a kétnyelvű táblák,
feliratok kifüggesztése. Emellett még ki kell dolgozni a
formanyomtatványok, űrlapok két- vagy többnyelvűségének módszertanát.
Az államtitkár reméli, hogy az intézmény jövő évi költségvetésébe
belefoglalják a többletköltségeket, és már 2011 elején átültetik
a határozat egy részét a gyakorlatba.
Az államtitkár szerint a Posta székelyföldi kirendeltségeinél
esetlegesen már eddig is érvényesült a kétnyelvűség, de az
a fontos, hogy ez a teljes intézmény számára is kötelező érvényű
legyen.
(Forrás:
dunatv.hu)
|