2010.11.05.
Duray Miklós alapítóval a MÁÉRT megújulásának
lehetőségeiről
November 5-én, pénteken
hat év szünet után ül újra tárgyalóasztalhoz Budapesten a
Magyar Állandó Értekezlet. Utoljára a 2004. december 5-ei népszavazás
határon túli magyarokat megalázó kampánya idején ülésezett
a testület, most fél évvel a külhoni magyaroknak állampolgárság-szerzési
jogot adó törvény megszületése után, de a kisebbségben élő
nemzetrészek hatéves széttartó fejlődése után is. A
nemzetpolitikai egységteremtés reményében indul újra a közös
munka, melyben minket az MKP elnöke, Berényi József, Országos
Tanácsának vezetője, Bárdos Gyula, és a MÁÉRT-alapító
Duray Miklós képvisel. Vele beszélgetett a felvidek.ma hírportál
újságírónője.
– A Magyar Állandó Értekezlet megalakulása idején
nagyon konkrét és határozott célkitűzéseket fogalmazott meg,
a magyar-magyar viszonyt pedig úgy próbálta rendezni, hogy
ennek alakításáról a legitim magyar politikai képviseletek
folytassanak párbeszédet. A közelmúlt két magyar kormányával
azonban éveken át szünetelt a párbeszéd, most meg teljesen új
körülmények között kell felújítani a munkát. Mi következhet?
– Térjünk vissza oda, hogy 1996-ban volt az első
magyar-magyar csúcstalálkozó, és ott meg lett fogalmazva három
olyan célkitűzés, amelyhez 1998 és 2002 között megpróbáltuk
megteremteni az alapokat, hogy teljesíthetővé váljanak. Az
egyik cél az volt, hogy a Kárpát-medencében olyan helyzetet
teremtsünk, amelyben a határon túl élő magyarok
megmaradhatnak a szülőföldjükön, ott boldogulhatnak, a
szervezeteiknek és a
magyar parlamenti pártjaiknak pedig legyen egy egyeztető tanácskozása.
Ebből az egyeztető tanácskozási óhajból született meg a
Magyar Állandó Értekezlet 1999 februárjában, az 1998 novemberében
megtartott második magyar-magyar csúcs döntése alapján.
Azért fontos történelmi keretbe foglalni az eseményeket,
mert 1998 és 2002 között a MÁÉRT legfontosabb tevékenysége
az úgynevezett státustörvény – hivatalos nevén: a szomszédos
országokban élő magyarokról szóló törvény – megalkotása
volt, melyet az MSZP-SZDSZ kormány idején kedvezménytörvénynek
is neveztek. Az ún. státustörvény egyrészt a magyarigazolvány
rendszerét teremtette meg, másrészt szándékában állt egy
olyan mechanizmusnak a működtetése, amely segítené a magyar
nyelven való tanulást a Magyarország határain túl élő
magyarok számára. Ez volt az ún. oktatási-nevelési támogatás,
amely – enyhén szólva – célt tévesztett, mert egy átalány
jellegű pénzfelvételi lehetőséggé fajult, Szlovákiában
pedig vásárlási utalványként működött, ám ami még ennél
is rosszabb: az oktatási-nevelési támogatás egy jelentős részét
– 6-8-10 százalékát – a úgymond kifizetés bonyolítására-végrehajtására
fordították, amelynek tételes felhasználásával senkinek nem
számoltak el. Forintban tehát százmilliókat költöttek el
addig úgy, hogy annak semmilyen nyoma nincsen.
– És a MÁÉRT
ezt csak nézte?
– A Magyar Állandó Értekezlet 2002 után csődbe
jutott, 2004 után pedig már nem is ülésezett. Ez összefügg a
december 5-ei népszavazás előkészítésével és kampányával,
ekkor ugyanis szembekerült a határon túli magyarság képviselete
az akkori magyar kormánnyal, amely ezt követően többé már
nem hívta össze a Magyar Állandó Értekezletet. Üdvözölni
kell hát, hogy újra sor került a MÁÉRT összehívására,
viszont azt is tudatosítani kell, hogy van mögöttünk egy több
mint tízéves tapasztalat, és ennek a tanulságait kellene minél
gyorsabban levonni, mert
újra kell fogalmazni a Kárpát-medencei, és egyáltalán a határon
átnyúló magyar nemzetpolitikát.
– Azt gondolom, Ön úgy készül a találkozóra, hogy
ezeket a tapasztalatokat-tanulságokat összegezte.
– Évek óta
azzal foglalkozom, hogy különböző elemzéseket és
tervezeteket írok, néha hiábavalóan, néha eredményesen. Én
magamban folyamatosan értékelem a Kárpát-medencei és a határokon
átnyúló magyar nemzetpolitikát, mert meggyőződésem: ahhoz,
hogy a szétszakított magyar nemzetet valamennyire is összetartsuk,
egy, az egész világ magyarságára kiterjedő szerkezetet kell működtetni,
ahogy azt más, hasonló helyzetben lévő nemzetek is teszik.
– Egy új világszövetséget…?
– Nem. A Magyarok Világszövetsége célt tévesztett
szervezet, s nem csupán az MVSZ-ben kialakult viszonyok miatt,
hanem mert már a megújulása is olyan viszonyok között játszódott
le, mely előre jelezte a lezüllését. A céltévesztést arra
is értem, hogy egy világszervezetet nem lehet olyan körülmények
közt és olyan alapon működtetni, ahogyan általában a civil
szervezetek működnek. Egy civil szervezet alkalmatlan arra, hogy
a világ magyarságát összefogja. Már elég régen megfogalmazódott
az az igény, hogy egy magyarországi, törvény által létrehozott
szervezet-intézmény foglalkozzon a világ magyarságával,
amelynek elsősorban a kapcsolattartás lenne a feladata, másrészt
olyan kapcsolatfejlesztések biztosítása, melyet egyének vagy
szervezetek helyileg nem tudnak kialakítani. Ha én Pozsonyból
kapcsolatba akarok lépni mondjuk egy sidneyi magyar szakemberrel,
mert épp oda készülök, akkor ez a szervezet segíthetne, hogy
a kapcsolat létrejöjjön. Ennek a világszervezetnek tehát egyrészt
a nemzeti katasztert kellene létrehoznia, a magyar-magyar
kapcsolatokat ápolnia, fejlesztenie, és olyan rendszereket
kellene működtetnie, amely segít a magyar szervezetek – főleg
művelődésügyi – tevékenységének a folytatásában.
Gondolok itt főleg a világ magyar szórványaiban működtetett
vasárnapi iskolák tevékenységének, illetve a cserkészcsapatoknak
a támogatására, ugyanis a magyar világszórványokban ezek végzik
a művelődési tevékenységet. Nemzeti érdek, hogy ezek működjenek,
de összefogni őket önmagában az állam nem tudja, ehhez egy
szervezetre is szükség van.
– A MÁÉRT teszthalála idején a Kárpát-medencei
magyar politikai szervezetek működtetni kezdték az ún. Kis-MÁÉRT-ot,
ott már történt egy nyitás a nyugat-európai magyarság
szervezetei felé. Felfogható ez ennek az elképzelésnek az előképeként?
– Tulajdonképpen igen. Mi törekedtünk arra a Kis-MÁÉRT
keretében, hogy a nyugat-európai és a tengerentúli magyar
szervezeteknek is legyen képviseletük, s ez lényegében sikerült
is. És el kell mondani, hogy Szili Katalin akkori házelnök jóvoltából
ugyan létrejött a Magyar Állandó Értekezlet parlamenti változata,
a Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fóruma, de ennek elsősorban
a pártpolitikai egyeztetés színtereként kellene szolgálnia, míg
a Magyar Állandó Értekezlet az operativitás színtere kellene
hogy legyen. A MÁÉRT-ban különböző feladatokat kell
megfogalmazni, ellátni, és eredményeket kell felmutatni.
– Milyen szerepet játszott a nyugati irányú nyitás igényének
megjelenésében, hogy a húsz éve még gyakran tömbmagyarságban
élő Kárpát-medencei nemzetrészek elindultak Nyugat-Európa,
de a tágabb értelemben vett világ felé is?
– A Kárpát-medencei magyarság megroppanása nem játszik
benne akkora szerepet, jóval többet az, hogy a Magyarok Világszövetsége
nem tölti be küldetését. Másrészt jogos emberi igényként
fogalmazódott meg a nyugati magyarságban, ne gondoljuk, hogy
csak a Kárpát-medencében élnek magyarok. Az utóbbi több mint
száz évben a magyarság
annyira szétszóródott a világban, hogy több millióra tehető
a Kárpát-medencén kívüliek lélekszáma, a magyar származásúaké
pedig még ennek is a többszöröse. De ha már az elvándorlás
kérdése is felmerült, hadd mondjam el: az elmúlt húsz év
fontos tapasztalata, hogy a magyar-magyar viszonyban nem elég
csak a nyelvre és az iskoláztatásra összpontosítani. Már az
1996-os magyar-magyar csúcson megfogalmazódott: a szülőföldön
való megmaradás és boldogulás legalább annyira fontos, mint
az anyanyelv ápolása és megtartása. Ez azonban csak felismerés
maradt. Nem vált gyakorlattá, hogy hogyan lehet az eszmei célt,
a szülőföldön maradást elősegíteni. Ebbe az irányba kell
elmozdítani a határon átívelő nemzetpolitikát. Meg kell találni
a módját, hogy hogyan lehet kiterjeszteni egy olyan gazdasági
teret, amely abban segít, hogy a Kárpát-medencei magyarság a
szociális vagy létbizonytalansága miatt ne bomoljon szét, ne
széledjen szét a világban. Ebben kapóra jön az Európai Unió
által szorgalmazott határ menti vagy régióközi együttműködés,
az ehhez nyújtott támogatások és segélyprogramok, a baj
azonban az, hogy ezeket esetlegesen, vagy egyáltalán nem használjuk
ki, vagy szamárságokra fordítjuk. Egyelőre nem használjuk
arra, hogy ebből a szülőföldön való boldogulás megvalósuljon.
Tehát nem hozunk létre olyan tervezeteket, amelyek munkahelyeket
teremtenének. Még azt sem tudjuk pontosan, hogy egy szerves,
magyar lakta régiót hogyan lehetne fejleszteni a saját erőforrások
felhasználásával. Ez az, amit nem tekintünk fontosnak, és
mindig csak a külföldi, működőképes tőkére és a
multinacionális tőkére gondolunk akkor, amikor régiófejlesztésről
vagy munkahelyteremtésről esik szó. Nem gondoljuk végig, hogy
a nemzetközi tőke csak oda megy, ahol van közlekedési
infrastruktúra, nemcsak olcsó, hanem szakképzett munkaerő is.
A leginkább
azonban arról feledkezünk meg, hogy a multinacionális tőke
ugyan tud munkahelyet teremteni, de őt nem érdekli a helyi erőforrás.
Itt van Galántának és környékének a példája! Amikor a
Magyar Koalíció Pártja kormányon volt, nagy eredménynek
tekintettük, hogy Galántán megtelepedett a Samsung. Csökkent a
munkanélküliség, az országos átlag felére, ugyanakkor a
beruház az egész régió etnikai képét felforgatta, mert
odahozott rengeteg vendégmunkást. A multinacionális tőke
teljesen más célokat követ, mint a szülőföldön boldogulás,
a szülőföldön megmaradás eszméje. Ezt elsősorban a helyi erőforrások
kiaknázásával lehet elősegíteni. Az adott régió helyi erőforrásokra
támaszkodó fejlesztési lehetőségeit azonban előre meg kell
tervezni, a pályázatokon ezekre kell támogatást szerezni, így
kell munkahelyet teremteni és a régió lakosainak szociális
helyzetét javítani.
– Ez azonban igen komoly szakértői munkát, tudást igényel.
Műkedvelőként nem csinálhatja senki. Úgy gondolja, hogy a
magyar nemzetstratégia alakítása során ezt a stratégiai
tervezési tevékenységet is intézményesíteni lehet?
– Pontosan erről van szó. Azért kell újragondolni a
nemzetpolitikát, hogy a nyelv és a kultúra megőrzésén túl
mely területeken kell létrehozni olyan nemzetpolitikai intézményeket,
amelyek gazdasági és szociális téren tudják megteremteni a
nemzetpolitika alapjait és fejlesztését. Mondhatnám: olyan
tervezőintézetet kell létrehozni, amely képes megtervezni a Kárpát-medencei
magyar tér gazdasági fejlesztését.
– Foglalkozzunk most kissé gyakorlatiasabb dolgokkal. A
magyar kisebbségekkel kapcsolatosan jelenleg több magyarországi
törvény működik párhuzamosan, s egyelőre nem tisztázott,
milyen lesz például a státustörvény és a magyar állampolgársági
törvény együttes hatálya alá kerülő személyekkel szemben
az eljárás. Volt egy ígéret, amely szerint nyár végére
tiszta helyzetnek kellett volna előállnia. Úgy gondolja, hogy
most, a MÁÉRT ülésén kész elképzelést tesz asztalra a
magyar kormány?
– Tudomásom
szerint elkészült az ún. státustörvény módosításának a
javaslata, hogy az állampolgársági és a státustörvény ne ütközzön
egymással. Ez fontos lépés, mert a státustörvényben az van
megfogalmazva, hogy magyar állampolgár nem részesülhet kedvezményben
e törvény alapján. A státustörvény akkor lett megfogalmazva,
amikor magyar állampolgárságot csak az kérhetett, aki
Magyarországon lakott és életvitelszerűen ott élt. Az állampolgársági
törvény legutóbbi módosítása viszont kimondja, hogy bárki kérheti
az állampolgárságot, éljen életvitelszerűen a világ bármely
részén, ha felmenőinek valamelyike bizonyíthatóan magyar állampolgár
volt, s ennek a megszerzéséhez nem kell Magyarországon laknia.
Ennek következtében a státustörvényt úgy kell módosítani,
s ezen dolgoznak a szakemberek, hogy csak arra a személyre ne
vonatkozhasson, aki már Magyarországon letelepedett. A státustörvény
ugyanis az ún. nemzetpolgárságot fogalmazza meg, ami a
nemzethez való kapcsolódást szabályozza, az állampolgársági
pedig az államhoz való kapcsolódást, ami konkrét jogviszony,
konkrét következményekkel. A státustörvényből fakadóan
jogviszony csak azokkal keletkezik, akik valamilyen konkrét támogatásban
részesülnek, a többiek esetében ilyesmi nincs.
– Nem akarunk
mi, határon túliak túl sokat, amikor állampolgárságra is igényt
tartunk, de a kedvezménytörvény előnyeit is élvezni akarjuk?
– Én az állampolgárság ügyére úgy tekintek, hogy
visszakapok valamit, ami megillet engem.
Az elődeim, a szüleim magyar állampolgárok voltak, mert
akkor születtek, amikor ehhez kétség nem fért, vagyis 1918 előtt,
és tőlük elvették a magyar állampolgárságot. Nem a magyar
állam vette el tőlük, nem is ők mondtak le róla, hanem
csehszlovák törvényekkel és a trianoni békeszerződéssel
fosztották meg tőle őket. Ez az állapot az állampolgárság
jelenlegi nemzetközi felfogása szerint – én így ítélem meg
– jogtalan állapot. Egy létező nemzetközi egyezségokmány
mondja ki, hogy állampolgárságától megfosztani senkit nem
lehet. Ez helyes elvi alap, ennek ellenére a magyarok egy részét
megfosztották állampolgárságától. A magyar állampolgársági
törvény jelenlegi formájában azt teszi lehetővé, hogy bárki
– nemzetiségre való tekintet nélkül – kérhesse a magyar
állampolgárságot, ha felmenői a Magyar Királyság területén
laktak, és az 1879-es magyar állampolgársági törvény szerint
magyar állampolgárságot szereztek, így visszaszerezhesse azt a
jogosultságát, amivel elődei rendelkeztek. Ha kívánnak ezzel
a jogosultsággal élni. Szerintem a magyar állampolgársági törvény
erről szól, nem a nemzethez való tartozásról, hanem egy
eredendő jognak a helyreállításáról.
– És a státustörvény? Az eddigi tartalmán kívül
mivel gyarapodhat?
– A státustörvény
várható módosítása csak azokat a magyarigazolvánnyal
rendelkező személyeket fogja érinteni, akik az állampolgárság
felvétele után Magyarországon letelepednek, lakcímkártyát és
személyi igazolványt szereznek. Esetükben minden, a magyar állampolgársággal
járó jog kiterjed majd rájuk, a gyerekeik például állami ösztöndíjért
folyamodhatnak, családi pótlékot kaphatnak, így a kedvezménytörvényből
fakadó lehetőségeket nem vehetik majd igénybe. A státustörvény
jelentősége tulajdonképpen megnőhet, ha létre jön az a világ
magyarságát felölelő szervezet, amelyről beszéltem már,
mert ebben a törvény által létrehozandó szervezetben a személyi
nyilvántartás és a kapcsolatteremtés és -tartás, a tagsági
viszony a magyarigazolványon keresztül valósulhatna meg. A státustörvényt
és az állampolgársági törvényt így akár ikertörvénynek
is tekinthetnénk, és a létrehozandó köztestületben a tagságot
ez a két törvény együtt teremthetné meg.
– Feltételezi, hogy ezekről a kérdésekről már most
szó lesz a budapesti találkozón?
– Nem tudom. Én mindenesetre kidolgoztam elvszerű
javaslatokat erre vonatkozóan, azok, akik felelősek a MÁÉRT
programjának a kidolgozásáért, összeállításáért, ezeket
a javaslatokat ismerik.
– A november 5-ei tanácskozástól nagyon sokan azt is várják,
hogy meghatározásra kerül, kik, milyen szervezetek képviselői
vehetnek részt a továbbiakban a MÁÉRT munkájában.
– Ha maradunk a
régi gyakorlatnál, akkor tulajdonképpen egyszerű a helyzet,
mert magyar szervezetekről van szó, csak talán pontosítani
kell, hogy etnikailag magyar legyen a szervezet, amely bekapcsolódik
a Magyar Állandó Értekezlet munkájába.
– Elképzelhetőnek tartja, hogy a felvidéki magyarságot
ne politikai, hanem valamilyen civil szerveződés képviselje a MÁÉRT-ben?
Mondjuk, a Szlovákiai Magyarok Kerekasztala…
– Nem tartom valószínűnek. Egyrészt, mert az SZMK nem
szervezet, hanem egy vitafórum, melynek nincsen olyan legitimitása,
hogy a felvidéki magyarság egészét képviselhesse. Az eddigi
gyakorlat az volt, hogy olyan szervezetek ülhetnek le a MÁÉRT tárgyalóasztalához,
amely szervezeteknek közlegitimitással bíró képviselői
vannak, tehát vagy parlamenti képviselői, vagy regionális,
illetve helyi, valamint európai parlamenti képviselői vannak.
Az adott országban hatályos törvények alapján, közlegitimitással
bíró, magyarok által megválasztott személyeknek kell lenniük
az adott magyar szervezetek tagjai közül, a Szlovákiai Magyarok
Kerekasztalának viszont ilyen legitimitása nincsen és nem is
lesz.
– Tehát továbbra is a Magyar Koalíció Pártja az egyedüli,
amely megfelel ezeknek a követelményeknek?
– Pillanatnyilag igen. Szlovákiában ugyanis nem létezik
más olyan szervezet, amelynek közlegitimitása lenne és magát
etnikailag magyar szervezetként határozza meg.
– Köszönöm a beszélgetést.
Gyurkovits Róza
(Forrás:
felvidek.ma)
|