2010.11.05.
„Lőcs elvtársnak ganéjt a fejire”
Az utolsó szál Memphis Bébétől
Életemben először
vagyok a Lukács-uszodában, apám valaha rendszeresen járt ide
diákkorában, az ötvenes években. Ki tudja, talán összefutott
Ottlik Géza valamelyik hősével, aki anno megjárta a kőszegi cögerájt,
a katonaiskolát. Miért is ne láthatta volna 1957-ben a tetőteraszon
a halk szavú Szeredi Danit, aki addigra „torkig volt az egésszel,
gyűlölte önmagát és valamennyi szerelmét, sőt unta és utálta
is már” és a már évek óta nem dolgozó festőművészt,
Both Benedeket, vagyis Bébét (születése óta mindenki így hívta),
amint a kőpárkánynak támaszkodva nézik a napozókat, miközben
végigszalad fejükben néhány évtized filmszalagja, visszafelé
pörgetve, Medve Gábor kéziratának ürügyén, valahogy mégiscsak
átlépve „az elbeszélés nehézségein”. Szóval úgy,
ahogyan az író azt elmondja Iskola a határon című regénye
elején. Megszólal szuverén hangján, megteremtve az irodalomban
önnön létét, melyet halála óta is fenntart nemcsak regényei,
hanem elbeszélései révén. Kivételes alkotómódszerének
genezisét kutatva jutottam el a Lukácsba, ezen a meleg őszi
napon, tudván azt, „hogy van egy nagyon mély lerakódás a létezésünk
alján, a második vagy legfeljebb harmadik réteg alulról számítva,
ami már végleges és változtathatatlan, ahol már nem mozdul az
életünk, tehát rossz szó rá, hogy lelassít, hiszen egyáltalán
mozdíthatatlan és befejezett. Erős és szilárd tartalom ez az
emberben, és nem valamilyen szomorú vagy halott dolog, sőt
bizonyos tekintetben éppen ez él igazán, ez az, amit létezésünk
folyamán létrehoztunk, amit életre hívtunk életünk anyagából.”
Bébé az uszodában 2010-ben
Én nem szoktam le a káromkodásról tizenhárom éves
koromban, mint Szeredy és Bébé, így mondok néhány cifrát
magamban, már-már belátva azt, hogy elbizakodott és öntelt
voltam, mikor elhitettem magammal, hogy képes vagyok ébren beleálmodni
őket ma, 2010-ben a Lukács-uszoda valóságába. Nincs más hátra,
mint hogy csalódottan elinduljak a söntésbe, ahol legalább
szomjamat olthatom, mikor látom, hogy egy középkorú tag,
fiatalokat meghazudtoló gyorsasággal foglalja el az imént
felszabadult napozóágyat. „Az volt a technikája a dolognak,
hogy az ember figyeli, ki szedelőzködik komolyan, aztán... ”
Begyakorlott mozdulatok, kellőképpen összpontosított akaraterő,
minden nyers és felesleges gesztus nélkül, már-már művészi
módon. Hát persze, hogy ez ő! Both Benedek. Bébé. Aki egyszer
más szóval, de mondanivalója lényegén mit sem változtatva
megüzente az illetékesnek, hogy „Lőcs elvtársnak ganéjt a
fejire”, mert rá akarták venni, hogy változtassa meg Halász
Péterről festett képe címét.
„Vitatható értékű
kép, elismerem. Félig-meddig tréfából festettem egyszer. Ülő
férfit ábrázol, aki hegedül a mellette ülő ruhátlan, szőke
lánynak, bal lábánál pedig egy felöltözött nő ül a földön
és hallgatja a hegedűszót. A hegedűs is csodálatosan szép fiú,
a szőke lány is tündökletes, mégis a kritikusok egybehangzóan
azt panaszolták, hogy valami »nyugtalanító diszharmónia « árad
róluk, »hibásan fogtam fel a témát «, ahogyan egyikük írta,
s kivált azt nem értik, miért adtam a képnek azt a címet,
hogy Hajnali háztetők.”
Mielőtt kényelmesen
elhelyezkedne az ágyon, hogy élvezze az őszi napsütést, máris
ott állok mellette, készen arra, hogy addig el ne mozduljak, míg
el nem mondja, amire kíváncsi vagyok. Nincs túl nagy korkülönbség
közöttünk. Letegez.
– Hát te? – kérdezi,
mintha tudna olvasni gondolataimban. – Még mindig ugyanazon rágódsz?
– Körülbelül.
– Majd este találkoztok.
Ne én mondjam el.
– Akkor ki? Talán
Szebek Miklós, Halász Péter, Cholnoky, Damjáni? Esetleg
Szeredy? Akikre ugyanúgy hiába várok?
Látom, hogy élesen
figyeli az arcomat, füleli a hangsúlyaimat, kitűnően hall, aztán
elfordítja tekintetét.
– Felszabadul
egy ágy – mondja és máris ugrunk, egyszerre, repülőstarttal.
– Kösz szépen.
– Van cigarettád?
– Ühüm –
keresgélek a köntösöm zsebében, holott tudom, hogy nincs, nem
lehet, sohasem dohányoztam; nem is értem, minek hazudozok, az én
koromban már elég hülyén fest az ember, ha
„menőnek” akar látszani; pláne Bébé mellett, pláne
a Lukácsban, na ebből mi lesz?...
– Gondoltam –
jegyzi meg, elővesz egy doboz Memphis cigarettát, én nem is
tudtam, hogy még létezik ilyen, nem tegnap vette a trafikban az
biztos, nem lep meg, hogy sajnálja tőlem.
– Ne haragudj, már
csak két szál maradt.
– És? – kérdem
játszva a sértődöttet.
– A másik az övé
– mondja és hátradől a napozóágyon, úgy tesz, mintha a világon
sem lennék, de én tudom, mit akar: maradjak magamra a kétségeimmel,
küzdjek meg velük egyedül, hátha magamtól is megválaszolom a
kérdéseimet, melyek régóta foglalkoztatnak. Tényleg, mióta
is?
Hajnali háztetők 1986-ban
Ottlik Géza a középiskolai kötelező olvasmányokkal
kapcsolatban azt mondta: „...akikről be kellett magolni a tankönyvíró
szövegeit, olyan ellenállást váltottak ki belőlem – s azt
hiszem, a fiúkból általában –, hogy a legbibliaibb átok,
amit egy írótársamra olvashatok, még ma is az: Legyen belőled
tananyag!” Számomra (és emiatt semmiféle szégyenérzet nincs
bennem) kezdetben ő sem volt több, mint tananyag. Irodalomtanárunk
a gimnáziumban, röviden, de unalmasan foglalta össze életművét,
majd valamivel bővebben lediktálta az Iskola a határon elemzését.
Természetesen a Kádár-rezsim szocialista esztétikájának
megfelelően, „Ottlik Géza intellektuális író, aki műveiben
elsők között mutatott rá a húszas évek társadalmi torzulásaira,
melyek előkészítették a későbbi fasizálódás folyamatát...
” Hogy kötelező olvasmány volt-e, arra már sajnos nem emlékszem,
de abban biztos vagyok, hogy ilyen előzmények után eszem ágában
sem lett volna kézbe venni. Csakhogy közben, 1986-ban, bemutatták
Dömölky János Hajnali háztetők című filmjét, amire sürgősen
jegyet váltottunk barátaimmal valamelyik filmszínházban. Nem
Ottlik miatt, nem Dömölky miatt, még csak nem is a zeneszerző
Tamássy Zdenkó vagy az operatőr Koltai Lajos miatt, hanem a
szereposztás miatt. Azt a filmet, amelynek a plakátján Andorai
Péter, Cserhalmi György, Eperjes Károly, Rajhona Ádám,
Haumann Péter, Udvaros Dorottya neve szerepelt, mi biztos, hogy
megnéztük, függetlenül attól, hogy ki írta, vagy ki
rendezte. Kamaszkorunk ösztönvilága megérezte azt a sokszínű
atmoszférát, mely az ő alakításaikat körülvette. Sok kollégájukhoz
hasonlóan, az ő színészi játékukból is, merőben más életérzés
áradt, mint amit a kor társadalmi elvárásai támasztottak velünk,
hamarosan kenyérkeresőkké váló, fiatalokkal szemben. A
mindenféle korlátok közül kitörni készülő szabadságvágy
már bennünket is feszített. Dömölky János Ottlik Géza
kisregényéhez majdnem minden képsorában hű filmje is ennek a
vágynak az üzenetét közvetítette nekünk.
1956. Bébé
„munkanélküli” festőművész, alkotói válsága régóta
tart. Gyerekkori barátja, Halász Péter Párizsból érkező halálhíre
csak tovább mélyíti ezt. Emlékképei között kutatva, felidézi
alakját, az emlékezést azonban folyton telefonok zavarják meg:
a Képzőművész Szövetség megvásárolná a politikai elkötelezettsége
miatt kiemelten pártfogolt Halász egyik önarcképét. Bébé előkeresi
a Hajnali háztetők című saját festményét, amely talán az
igazi Halászt ábrázolja két nőjével, Alisszal és Lilivel. Bébé
megtartaná a képet, ezért a szövetség kizárással fenyegetőzik,
s két kalapos férfi is felbukkan a lakásban. Hajnalban hír jön:
Halász él, disszidált Lilivel és a képeivel...
Dömölky János
úgy rendezte meg a filmet, hogy abba belekerültek részletek az
Iskola a határon című regényből. (Az Iskola egyébként
szinte kiált egy nagyjátékfilm után, nem is értem, hogy miért
nem készült a mű alapján még film, holott úgy hallottam, már
maga Ottlik is foglalkozott a forgatókönyvírás gondolatával...)
Nekem a Hajnali háztetők
című film nyitott ablakot Ottlik Géza életművére. (Mielőtt
ehhez az esszéhez hozzáfogtam, szerettem volna újra megnézni,
így derült ki, hogy az egyik legnagyobb fővárosi filmkölcsönző
hálózatban nemrégiben még volt egyetlen példány belőle
videokazettán, de ellopták.)
Nem lettem a
rajongója, de tisztelője igen. Műveit, különösen az Iskola a
határont, lassan fogadom be, egy-egy fejezet olvasása közben
gyakran kell visszalapoznom. Nemcsak az elbeszélői nézőpontok
és a megközelítési módok váltakoznak, az időszerkezet is
bonyolult.
„Nem tudom kifogástalan
időrendbe szedni az eseményeket ... mindez s még sok más is,
amit majd el kell mondanom, egyszerre volt érvényes, egy időben
... mégis, ha nem az időrend egymásutánjában mondom el a történteket,
az elbeszélés menete, amely amúgy is hajlamos önkényes értelmezések
felé terelődni, kikerülhetetlenül hamis hangsúlyok, egyoldalú
szempontok, esetleges, torz, részleges nézőszögek belekeverésével
rendezi el az anyagot; mert valamilyen ... rend mindig ráerőszakolja
magát a rendezetlen dolgokra; s talán éppen a lényeget
sikkasztja el: a rendezetlen dolgok még ismeretlen, valódibb
rendjét.”
Tovább bonyolítja
a szerkezetet és a lassúság képzetét erősíti Ottlik jellemző
módszere: ugyanazokat a mozzanatokat, többször visszatérve, többféleképpen
jeleníti meg, gyakran külső és belső nézőpontból is. Először
röviden említi, majd az erről felidéződötteket beszéli el,
aztán (szó szerinti ismétléssel vagy variáltan, új elemekkel
bővítve) ismét nekikezd a mozzanatnak, kiegészíti, részletesebben
kifejti, majd az ezekről eszébe jutottakkal folytatva halad tovább.
Az előre-és hátrautalások írói rendszere idővel kiismerhető,
olyan események köré szervezi regényét, melyek egyrészt
meghatározók a Kőszegi katonaiskolában eltöltött időszak
kiismerésében, a fiatal szereplők életének alakulásában, másrészt
támpontot adhatnak későbbi tetteik, magatartásformáik megértéséhez.
Ottlik Géza
(Budapest, 1912. május 9. – 1990. október 9.) írót és
műfordítót gyermekkorában két súlyos megrázkódtatás
érte.
Másfél évesen
elveszítette magas rangú állami tisztviselő édesapját.
Katonatisztnek szánták,
ezért katonai alreál- és főreáliskolába íratták be.
A
„kényeztető és elfogult anyai szeretet” után így
meg kellett tapasztalnia a kiképző tiszthelyettesek szigorúságát,
és az ezzel járó összes lelki (kihallgatások, levélfelbontások)
meg testi gyötrelmet (fájdalomküszöböt átlépő testedzés
és alaki kiképzés, időnként fenyítés). Emiatt egy életre
elment a kedve bármilyen eltúlzott fegyelem vagy tekintély iránti
tisztelettől.
Abban talán
Ottlik Géza lelkes hívei is egyetértenek velem, hogy a tekintélyes
katonai iskola szellemisége nem neki való volt, és a család
nagyot hibázott, amikor ezt nem ismerte fel. Más kérdés, hogy
ha nem tanul Kő-szegen, akkor nem írja meg az Iskola a határont,
mely nem válik nagyformátumú alkotásból a posztmodernkedők
alapszövegévé, attól a pillanattól, hogy Esterházy Péter
Ottlik Géza hetvenedik születésnapján átadja „a
mesternek”, a regény saját kezűleg lemásolt példányát.
A katonai iskolák
szellemiségével kapcsolatban még szeretném hozzátenni azt is,
hogy családunk egyik közeli ismerőse fiatalon ugyanolyan oktatásban
részesült, mint Ottlik Géza, csak nem Kőszegen, hanem másutt,
és ő nem úgy emlékezett a mindennapjaikat meghatározó
szigorra, hogy az embertelen vagy elviselhetetlen lett volna. Ő
nemcsak katonatiszt akart lenni Horthy Miklós kormányzósága
alatt, az is lett, nem is akármilyen...
Ottlik Géza esetében
ez a „családi tévedés”, illetve a katonai hivatásra való
alkalmatlanság azt eredményezte, hogy kiváló íróvá vált.
Érettségi után
a budapesti egyetem matematika-fizika szakára iratkozott be, ahol
Fejér Lipót tanítványaként szerzett végbizonyítványt. Első
írásai 1931-ben jelentek meg a Napkeletben. Egyetemi évei alatt
az Új Nemzedék munkatársa, 1933-tól a Budapesti Hírlap
bridzsrovatának szerkesztője. 1939-ben Babits közölte a
Nyugatban A Drugeth-legenda című elbeszélését. A háború
alatt légoltalmi szolgálatra osztották be, és üldözötteket
mentett, köztük Vas Istvánt is. 1946-ig a Magyar Rádió
dramaturgjaként dolgozott. Huszonöt év magyar irodalma címmel
előadásokat tartott a rádióban, hangjátékokat fordított, és
hangjátékot is írt (A Valencia-rejtély).
Az 1948-ban örökölt
67 kh földjét azonnal, ellenszolgáltatás nélkül felajánlotta
a termelőszövetkezeteknek, ebből az állam
53 hold
földet fogadott el. 1949-től kezdve a megmaradt 14 kh után földadót
kellett fizetnie („mezőgazdasági fejlesztési járulék”), s
emiatt 1952-ben (az 1952. évi 2. sz. törvényerejű rendelet értelmében),
noha soha nem volt nagygazda, kuláknak nyilvánították. A
kitelepítéstől csak a Magyar Írószövetség közbenjárása
mentette meg.
1945-től 1957-ig
a Magyar PEN Klub titkára volt. Az Iskola a határon című regényének
1948-ban Tovább élők címmel elkészült első változatát
maga kérte vissza kiadójától.
A Rákosi-rendszerben
uralkodó dogmatikus irodalompolitika éveiben kiszorult az
irodalmi életből, fordításokból élt. Kényszerű hallgatása
1957-ben ért véget, mikor megjelent Hajnali háztetők című
kisregénye, amelynek első változatát még 1944-ben adta közre
a Magyar Csillag. Nagyobb mértékben írta újra az Iskola a határon
című regényét, amely 1959-ben jelent meg.
1960 őszén
Ottlikot kitűnő fordításaiért az angol kormány tanulmányútra
hívta meg Londonba. 1969-ben megjelent elbeszéléskötetében
csak a könyv címét is adó Minden megvan volt új. Az egyetlen
hosszabb terjedelmű műve, amely az Iskola a határon
ikerdarabjaként készült, a Lengyel Péter gondozásában
megjelent Buda, bár végső, Ottlikra jellemző keretbe ágyazottságát,
többszörös betétességét nem nyerte el, mégis az Iskola a
határon méltó folytatásának tarthatjuk. 1981-ben József
Attila-díjat, 1985-ben Kossuth-díjat, 1988-ban Szép Ernő-díjat,
1990-ben Örkény-díjat kapott.
Műfordításainak
száma sokkal nagyobb, mint eredeti műveié. Regényei, kisregényei,
novellái, tanulmányai, kisebb esszéi és kritikái együtt
beleférnek öt nem túl terjedelmes kötetbe.
A Raguza Kávéházban 2010-ben
Este minden úgy történik, ahogyan Bébé ígérte. Együtt
megyünk taxival egyik törzshelyükre, a Raguza Kávéházba.
Mintha belecsöppennék Ottlik Géza Hajnali háztetők című regényébe.
Két sor koromsötét páholy, egy cigány hegedül, egy zongorázik,
egy dobol, egy cimbalmozik. A nők fertelmes zajt csapnak. Nem drága
hely. A szomszédos bordélyházból még nem jöttek át a lányok
fokhagymás pirítóst enni. Fülledt a levegő, nagy füst van és
kicsit büdös is. De az asztalnál ott ülnek Szebek Miklósék,
Szeredy Dani is, sőt Lili és Adriani Alisz is. Akire leginkább
kíváncsi vagyok, utoljára érkezik meg a társaságba.
Mosolyogva, „kiadós léptekkel” közeledik asztalunkhoz.
Hanyagul, de egyenes háttal ül le az egyetlen szabad székre.
Tudtam, hogy tweedzakó lesz rajta, ahogyan azt is, Bébé neki
tartogatta az utolsó szál Memphis cigarettáját.
(Írásunkkal Ottlik Gézára emlékeztünk halálának huszadik évfordulója
alkalmából.)
Borbély László
|