2010.11.05.
A névtelen hősök festője
Fülöp Erzsébet festőművész Orosházán született. 1951-től két
évig az orosházi Városi Rajzszakkörben tanult. Oktatója:
Kerti Károly grafikusművész. Középfokú tanulmányait a
budapesti Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban végezte.
Szaktanára: Németh László festőművész. 1963-ban végzett a
Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Mesterei: Pap Gyula,
Domanovszky Endre, Barcsay Jenő. A hódmezővásárhelyi művészek
köréhez tartozik. Kisméretű, bensőséges hangú temperaképeket
fest, a vidék, a tanyák egyszerű embereinek mindennapjait, tárgyait,
környezetét. Kevés, de gazdagon árnyalt színnel dolgozik.
Barnái, szürkéi plasztikus hatásúak, statikus terükben a
figurák, tárgyak emblematikus hangsúllyal jelennek meg. Zománcképeket
és akvarelleket is készít, ezeknél palettája kiszínesedik.
Egyéni kiállítások: Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
(1967), Fényes Adolf Terem, Budapest (1971), Móra Ferenc Múzeum,
Szeged (1973), Szántó Kovács Múzeum, Orosháza ; Medgyessy
Terem, Hódmezővásárhely (1977), Helikon Galéria, Budapest
(1979), Iskola Galéria, Budapest-Csepel (1983), Szántó Kovács
Múzeum, Orosháza (1987), Derkovits Terem, Budapest (1992), DATE
Állattenyésztési Főiskola, Fülöp Ilona grafikussal, Hódmezővásárhely
(1995), Tornyai János Múzeum (kat.), Hódmezővásárhely
(1997), Városi Képtár, Orosháza (1999), Maroslelei Könyvár
(2001), Általános Iskola Galériája, Baja (2006), Alföldi Galéria,
Hódmezővásárhely (2007). Válogatott csoportos kiállítások:
Vásárhelyi őszi Tárlatok (1962-től), Fiatal Művészek Stúdiója
kiállítások (1963-1972), Magyar Képzőművészeti Kiállítás,
Műcsarnok, Budapest (1963-tól), Magyar Tájak, Hatvan (1974),
Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége Festőszakosztály
Kiállítása, Műcsarnok, Budapest (1975), Délalföldi Tárlatok,
Szeged (1968-tól), Portrébiennálé, Hatvan (1983), Békéscsabai
Művelődési Ház, a Magyar Festészet Napján „Családi Kiállítás”
Fülöp Erzsébet és Fülöp Ilona grafikusművész, Mester Éva,
Mester Kata, Mester Péter, ifj. Fülöp János műveiből (2004).
Díjai: Fiatal Képzőművészek Ösztöndíja (1963), Vásárhelyi
őszi Tárlat, munkajutalom, Hódmezővásárhely (1968. 1974.,
1983., 1989.), Derkovits-ösztöndíj (1969), Koszta József-díj,
Hódmezővásárhely (1971), I. Magyar Tájak, bronzérem, Hatvan.
(1974), Magyar Televízió nívó-díja, Budapest (1978), Szegedi
Nyári Tárlat díja, Szeged (1981), Tornyai-plakett, őszi Tárlat,
Hódmezővásárhely (1981), Portrébiennálé, bronzérem, Hatvan
(1983), Art’Email, VII. Biennale Limoge, diplom, Franciaország
(1984), Művészetpedagógiai tevékenységéért az oktatási
miniszter kitűntetése (2002).
– 1971-ben ezt írta önről Jurányi Anna újságíró a Csongrád
Megyei Hírlapban: „visszavonultan élő, töprengő- filozofálgató
egyéniség. Nem szívesen nyilatkozik. Kerül minden nyilvánosságot.”
Lapunkkal viszont kivételt tett.
– Valóban kerülöm a nyilvánosságot, „saját légtérben”
élek. Előfordult, hogy némán ültem farkasszemet nézve egy újságíróval.
Nem sok jelentőséget tulajdonítok az interjúknak egy olyan
korban, mikor a lapokban boldog-boldogtalan nyilatkozik, olyanok
is, akik semmilyen értéket nem képviselnek. A Magyar Fórummal
két okból tettem kivételt. Az egyik: hajdani kollegám, Tóth Sándorné,
a MIÉP volt hódmezővásárhelyi közgyűlési képviselője több
évvel ezelőtt megismertette velem az önök lapját, és akkor
meggyőződtem arról, hogy értéket képviselnek. A másik: a
Magyar Fórum rendszeresen beszámol Hódmezővásárhely művészeti
életéről, az őszi tárlatokról. Örülök annak, hogy lapjuk
nem csak a fővárosi eseményekkel foglalkozik, hanem bemutatja a
vidéki és a határon túli szellemi, művészeti életet is.
– Az idei Vásárhelyi őszi Tárlaton Összetett asszociációk című
táblaképét láthatjuk. Ez a mű egyszerre sugallja a szentséget
és a profánt. Olvastam: a ’80-as években jelent meg önnél
ez az ikonos, mozaikszerű ábrázolás.
– 2009-ben ünnepeltük a Csillagászat Nemzetközi Évét.
Az ENSZ és az UNESCO által meghirdetett év nagyszerű alkalom
volt arra, hogy minél szélesebb körben megismertessék a
csillagászat eredményeit. Már régebben kigondoltam, hogy mi
hová kerüljön, de a középső mező tartalma még kérdéses
volt. Az interneten kerestem bolygókról, csillagokról űrfelvételeket.
Egy közülük nagyon megragadott, ez a Helix-köd, amit a csillagászok
Isten szemének tartanak. A Földhöz legközelebbi planetáris köd
– alig 450 fényévre van tőlünk. Közepében egy Napunkhoz
hasonló csillag haldoklik, amely időnként igen erős napszél
formájában hatalmas mennyiségű anyagot vet ki a környező térbe.
Ez indította el fantáziámat, s középre helyeztem. Hogy Isten
szeme kapcsolódjon a földi világgal, a négy evangélista szimbólumát
helyeztem el a kép sarkaiba. A bal felső sarokban Máté evangélista
szimbóluma, az angyal látható, míg a jobb felső sarokban az
oroszlán, Márk jelképe, az alsó két sarokban pedig Lukács és
János szimbólumai. Eredetileg Lukács evangélista attribútuma
a bika volt, de úgy gondoltam, ezen kicsit változtatok, és
„magyarosítottam”, így szürkemarha lett a jelkép. Szent János
evangélistánál is megváltoztattam az eredeti jelképet, a
sast. Először meg is festettem egy szirti sast a Madarak könyve
alapján. Ezt megmutattam egy református lelkésznek, aki azt tanácsolta,
ha már „magyarosítunk”, akkor kerecsensólyom legyen a jelkép.
Maga a táblakép egy görög-keresztet formál, és a fennmaradó
helyekre alföldi tájakat helyeztem el. Máté és Márk között
a rónán egy római kereszt áll. Ez egy dekoratív róna, mert
ha absztrahálok, akkor láthatom, amit főleg a robogó vonat
ablakából figyelhetek meg, a földparcellák különböző színsávokat
mutatnak. Isten szeme mellett egy virágzó és egy gyümölcsöző
fa emelkedik ki a tájból. Még az is kérdéses volt, hogy
alulra mit ábrázoljak. Azt tudtam, hogy a kép ritmusa emberi
alakot, figurát követel tőlem. A ’80-as évek végén
alkottam egy zománc képet, aminek Paraszt Madonna címet adtam.
Tehát itt egy parasztasszony karján tartja a fiát. Van, aki
belelátja a képbe Máriát és Jézust. A magyar történelemben
semmit sem lehetett volna véghez vinni a nép önfeláldozó munkája
nélkül. Ezeket a parasztasszonyokat szeretném a halhatatlanságba
emelni. Úgy érzem, hogy ezek az asszonyok, így névtelenül is,
szentek.
– Nagyon sokáig csak egy alakot ábrázolt a képein.
– Így van, de főiskolai tanulmányaim után a kecskeméti
művésztelepen is hónapokat töltöttem, ahol Stefániay Edit
kedves kolléganőm társaságában 1965/66-ban megismerkedhettem
a tűzzománcozás technikájával is, amit majd az 1980-as években
feleleveníthettem. Ez a pontos, szabatos egzaktságot igénylő
és megkövetelő technika elősegítette azt is, hogy némiképpen
módosuljon festészetem arculata. Itt kívánom megjegyezni, hogy
amikor a ’80-as évek közepén újból aquarellezni kezdtem, s
igényem támadt arra, hogy olajjal festett kompozícióimon
szaporítsam a képi motívumokat, a részletkezelések módozatait.
Ezért is választom gyakran a nagy képfelületet. Tudjuk jól,
hogy vannak olyan témák, melyeket egyetlenegy képben nem lehet
összesűríteni, ezért is választom ilyen esetben a táblaképeket.
Szokásommá vált, hogy több kompozícióból rakjak össze egy
egész képet.
– Említette a névtelen szenteket. Művésznő 2007-es kiállítása
után egy hosszú tanulmányt írt az ön munkásságáról Szenti
Tibor néprajzkutató. Ebből idézek: „az igazán elmélyült
alkotóművészek, akik közé Fülöp Erzsébet is tartozik, a
profánt kultikussá tudják tenni. A biblia vagy a mítoszok világából
a hétköznapi valóságba helyezi mondanivalóját, de meghagyja
ezoterikus hangulatát, és az ikonábrázolás egyes elemeit. A Vásárhelyi
Festőiskolához kötődő alföldi realista művészek oltárképpé
nemesítették a nép gyermekét”.
– Tiborra valóban nagy hatást tett az évfordulós kiállításom,
és egy hosszú elemző írást tett közzé, aminek nagyon örülök.
– A 2007-ei, 55. Vásárhelyi őszi Tárlaton
200, a
zsűri által kiválogatott alkotás között láthattuk Fülöp
Erzsébet In Memoriam ’56 c. festményét. A kilenc mezőre
osztott falemezen a forradalom és szabadságharc főbb eseményei
láthatók olajjal megfestve. Mikor készült ez az alkotása?
– 2006-ban. Úgy gondoltam, hogy a forradalom 50. évfordulójára
ezt nekem kötelességem megfesteni. 1956-ban negyedikes
gimnazista voltam, Budapesten tanultam a Török Pál utcai Képző-
és Iparművészeti Gimnáziumban. Olyan diák voltam, akit a
tanulmányain kívül a közélet eseményei iránt is érdeklődik.
Részt vettem a gimnáziumi közösségi életben. Október 23.
egy szép, napsütéses keddi nap volt. Egyik délelőtti szünetben
megkaptam a hírt, hogy tüntetés lesz a Petőfi-szobornál.
Valaki bejött az ELTE egyik karáról és a portásfülke
melletti hirdetőtáblára krétával felírta: fél háromkor a
Petőfi-szobornál tüntetést tartunk. Úgy éreztem, hogy nekem,
mint az iskola egyik diákképviselőjének, kötelességem ott
lenni. Az utolsó óra után többedmagammal rohanva mentem ki a Március
15. térre a Gólyavár alatt. A tér zsúfolásig tele volt
fiatallal, hallottuk a 16 pont felolvasását és a szavalatokat.
Megszavaztuk, hogy elmegyünk a Rádióhoz és beolvastatjuk
ezeket a pontokat. Eleinte nem akartak minket a karszalagos fiúk
előre, az egyetemisták közé beengedni, de egy ismerősünk,
aki az orvostudományi egyetemre járt, felelősséget vállalt értünk,
és így mi is velük vonulhattunk. Mi csak 16.15-ig maradtunk
ott, mert délutánra iskolagyűlést hirdettek meg. Mire odaértünk,
kiírták a táblára, hogy ez a gyűlés elmarad. Az egyik osztálytársunk,
Káplár Ferenc, aki később operatőr lett, hozta a hírt, hogy
le akarják dönteni a Sztalin-szobrot.
– Ennyire bátor volt, hogy részt vett fiatal lányként a forradalmi
eseményekben?
– Pesten kollégista voltam. Ha nem lettem volna az, akkor
nem biztos, hogy kimentem volna akkor az utcára. Nem magam, hanem
a szüleim aggódása miatt. Késő délutánra besötétedett, és
akkor a fiúk egy nagy nemzetiszínű zászlóval kijöttek a gimnázium
elé, és hívtak minket, tartsunk velük. A már említett kép
tetején a 23-ai események láthatók. Középen, alul magunkat,
diákokat ábrázoltam a Török Pál utcai gimnázium bejárata
elé. 1956. október 23-án kimentünk a körútra és 48-as
dalokat és kuruc nótákat énekeltünk és úgy haladtunk a Dózsa
György út felé. Mögöttünk egyre többen jöttek, a végén
egy egész tömeg ment ki a Sztalin-szoborhoz, amit nem volt könynyű
ledönteni. Közben egy teherautóról hozták a hírt: lőnek a Rádiónál.
Nagyon sok művészpalántával, egyetemistával találkoztunk
kint a téren. Az egyik kollégiumi nevelőnk szavára egy helyen
gyülekeztünk, és a szobor ledöntése után már jól hallottuk
a puskák ropogását. A lánykollégium Budán volt, ahová csak
éjjel két órára értünk vissza. A sok gyaloglástól véres hólyagok
keletkeztek a sarkamon. De senki se higgye el azt, hogy fájt. A
hatalmas forradalmi katarzis, mámor minden ilyen jellegű fájdalmat
csillapított. Október 24-én kijárási tilalom volt, a rádión
keresztül hallgattuk az eseményeket. Azon gondolkodtunk, mi lányok,
hogyan tudnánk segíteni a sebesülteken. Október 25-én
hallottuk, megszűnt a kijárási tilalom, és kimentünk a kollégiumból,
hogy vért adjunk. Nem tudom, hogy milyen okból, de ezen a körtér
környéki véradó állomáson senkitől sem vettek vért. Az
egyik asszisztens odasúgta társamnak: menjetek a Tétényi úti
kórházba, ott biztos szükség lesz vérre. Ez a Kossuth téri mészárlás
idején volt. Elmentünk vért adni, de az igazgató-főorvos kívánságára
ott maradtunk segíteni a nővéreknek. Természetesen nem
lehetett mindenki betegápoló. Én mint civil, az ambulánsportához
kerültem. Egyik iskolatársam, Magyar Kati mentős lehetett.
Nagyon irigyeltük ezért.Október végén láttam, hogy egy
teherautóból átalakított mentőautón teljesít szolgálatot.
Október 30-án azt hittük, hogy végleg győzött a forradalom,
a körúton is rakták vissza az emberek a barikádokról a
macskaköveket. A sebesültek számára pedig egyre több élelmiszert
küldtek. De mit láttam a kórházban? A gondnok felhalmozta a
szobájába az adományokat és a sebesülteknek alig jutott. Tehát
visszaélést követtek el. Ezért mi a szállítmányokat a mi
kollégiumunkba irányítottuk, s onnan vittük a sebesülteknek.
November 2-án arra gondoltam, hogy hazamegyek szüleimhez, akik
biztosan aggódnak értem. Megtudtam, hogy az egyik tejcsarnokból
lejárnak Szolnokra nagyobb teherautókkal. Másnap egyikre társaimmal
együtt felugrottunk, ám Pilisnél leszállított minket a sofőr
azzal, hogy rossz a fék. Egy buszmegállóban várakoztunk, jött
egy kis teherautó, s megkértük a sofőrt, hogy vigyen el minket
egy darabig. Felvettek minket, majd így stoppoltunk tovább. Arra
lettem figyelmes, hogy egyre többször állt meg a teherautó.
Kinéztünk, hogy mi lehet ennek az oka. A szovjetek jöttek velünk
szemben az úton, azok, akik megtámadták később Budapestet. Az
egyik utas felháborodva kézigránátot akart a szovjetek közé
dobni, de én megijedtem, elordítottam magam: „mit csinál?
Ezek mind megölnek minket!” Az illető, aki mint megtudtam, egy
börtönből szabadult parasztember volt, előbb gyűlölködve nézett
rám, majd eltette a gránátot.
– Az In Memoriam ’56 kép közepén egy női arc. Kit ábrázol?
– Magyar Katinkát, akit a szovjetek meggyilkoltak. Társaimmal
együtt megdöbbenve hallottuk 4-én, hogy mi történt a fővárosban.
Mi csak januárban, amikor újraindult az oktatás, tudtuk meg, mi
történt Magyar Katival. A Terézvárosi Szent Teréz templom
mellett jutottak el november 7-én a mentőautójukkal Katiék.
Kati egy sebesült kisfiút látott el. A Szófia utcában állt
egy szovjet tank, ahonnan egy sorozatot adtak, és így gyilkolták
meg Magyar Katit. A legszörnyűbb, hogy – ezt csak később
tudtam meg, mert mi, öregdiákok évente összejövünk november
7-én Kati emlékére – mindezért szüleinek élete is
keservesre fordult. Apját a munkahelyéről kirúgták, majd
mikor lehetett, a család külföldre menekült. Kati nővére
megtekintette 2007-ben ezt a képet, amit húga emlékére is
festettem.
– 1956-ban mindemellett még festett is, akkor született meg a Zöldkalapos
nő c. portréja.
– Igen, de ennek semmi köze a forradalomhoz. Nekünk
szigorú stúdiumokon kellett részt vennünk. S egy ilyen kötelező
alkotás volt az ön által említett képem.
– Menjünk vissza az időben. Mindig is a festészet, a képzőművészet
érdekelte?
– Tanulóéveim kezdetét is beleszámítva, már 14 éves
korom óta, hogy a képzőművészet „bűvkörében” élhetek.
Abban az életkorban, amikor a bizonytalan jövendő nézett velem
farkasszemet miközben azon töprengtem: milyen pályát is válasszak
magamnak, melyik nekem is tetsző úton induljak el valójában,
legyek építész, vagy inkább festő? Természetesen, szüleim
jobban örvendtek volna a józanabb foglalkozásnak. Később
nagyon örültek neki, amikor tanítottam is a festészet mellett,
mert az előbbit inkább tartották biztosabb pályának. De már
én a rajzolás – festés bűvkörétől nem tudtam sehogyan sem
megválni, annak ellenére, hogy teli voltam kételkedéssel. Mégis
bátorítást kaptam tizenhat évesen egyik nyári szünidei
olvasmányélményemtől, mert a híres kémikus, Maria
Szklodowska, azaz Madame Curie élettörténetével kapcsolatosan
megismerhettem édesapjához írt sorait: »Hinnünk kell, hogy
tehetségesek vagyunk valamiben, s azt érjük el minden áron!«
Mondhatom, hogy e tudósnő kijelentése számomra nagy felismerő
lelki megerősítést adott, s évtizedeken keresztül önbizalmamhoz
erőt nyújtott.
– A főiskolán igen neves mesterek oktatták.
– A komoly, mesterségbeli tudás megszerzésének útját
jelentette számomra elsősorban a Magyar Képzőművészeti Főiskola
festőszakán eltöltött évek sora. Pap Gyula mesternél az
alapos rajzi és festészeti stúdiumok által az anyagokkal bánni
tudásra tehettem szert. Domanovszky Endre mesternél pedig még
tovább bővülhetett szakmai és technikai ismeretem: mert
tudatosította velem a látványnak nagyvonalú átírhatóságát,
redukálását, és -komponálás megfontoltságát. Sőt még azt
is „Doma mester”-nek köszönhetem, hogy leginkább látvány
nélkül, teljesen fejből/emlékezetből festek. Jól emlékszem,
hogy a negyedik és az ötödik évben mesterünk korrigálása közben
gyakran figyelmeztetett bennünket arra többek között, hogy
kompozícióink részletmegoldásai során egyáltalán ne a tárgyiasság
visszatükröztetésére, hanem főként a színfoltok és vonalak
ritmusával törődjünk. Egy másik lényeges nagy igazság
tudatosítására is ráébresztett minket, mégpedig arra, hogy:
»Ha akarjuk, ha nem, munkáink mindig a saját korunk szemléletéről
fognak árulkodni; függetlenül attól, hogy mit akarunk
kifejezni, és hogyan ábrázolni.« Barcsay Jenő festőművészt
is mesteremnek tekintem, aki művészeti anatómiát oktatott, ám
óraközi megjegyzései során megismerhettem a művészetről
vallott nézeteit, tárlatain pedig festészetét is. Befolyásolóan
hatott rám a Barcsay-képek konstruktív felépítettségéből
fakadó stílus annyira, hogy kezdetben szemmel láthatóan, a saját
festményeimen is tükröztettem a belőlük leszűrt tanulságaimat.
– Mennyire érintette meg önt a nonfiguratív és az avantgárd
szele?
– Én azt tartom jó alkotásnak, ami elgondolkoztat. Egy
nonfiguratív kép is lehet jó, ha a színek ritmusban, harmóniában
állnak, s ezzel kifejeznek valamit. Még főiskolás éveimben
megismerkedhettem a formabontó avantgárd művészet szemléletének
sajátosságaival is. Részben mestereim segítségével, és önművelődésem
következtében. Főiskolánk könyvtárában aránylag gazdag
anyag állt az érdeklődő művésznövendékek szolgálatára.
Olyan is adódott, hogy magam is beszereztem ilyen albumokat. Például
1960 tavaszán a műcsarnoki Francia Könyv Kiállítás alkalmával
az engem megbabonázott absztrakt festő, Poliakoff műveinek színes
reprodukcióit tartalmazó kis könyvet, amelyben a művésszel történt
beszélgetését is közzé tette Párizsban a szerző, Michel
Ragon 1956-ban.
– Diplomája után nem lett fővárosi művész. Mi ennek az oka?
– Még egy év sem múlt el, amikor már tudatosodott
bennem, hogy a magam festészetének egyéni hangvételére, stílusára
és kifejezési módjára rátalálnom csak a már jól ismert
hazai környezet segíthet. Pedig a szakmai boldogulás területén
nem kerültem különösebb akadályok elé, mert már a 1963
tavaszán, a Műcsarnokban megrendezett Országos Képzőművészeti
Kiállításra beadott „Utcasarok” című kis képemmel
szerepeltem. Budapesten műterem-használatot és ösztöndíjat
is kaptam a Fiatal Képzőművészek Stúdiójában. Mégsem éreztem
a helyemen magamat, mégpedig azért, mert nem érintettek meg
olyan vizuális élmények az albérletem és a műtermem között
közlekedve, amik serkentettek volna újabb kompozíciók megfestésére,
mint ahogyan azt pár hónappal korábban megtapasztalhattam Mártélyon
és Hódmezővásárhelyen. Ahol 1962 szeptemberétől fél évig
dolgoztam. Ezalatt töményen gazdag, festőnek való látványélmény-sorozatban
volt részem, amik benyomásaim kifejezésének megfestésére késztettek.
Visszatértem 1963 februárjában Budapestre. Elfoglaltam a Stúdióban
kapott műtermemet. A Stúdió vezetője akkor Bolgár Kálmán
volt, én pedig megdöbbenve vettem észre, hogy a feje fölött,
a falon, az én egyik vázlatom volt dekorációként kitéve. Közben
a nagyvárosi rengetegben egyre inkább hiányozni kezdett a
gyermekkoromtól hozzám nőtt oly kedves és szeretett alföldi környezet.
Hiányzott a föld szaga. Azt is tudtam, hogy a nagyvárosi élet
előnyeit élvezni nincs elegendő pénzem. Így nem tudtam volna
gyakran hangversenyekre, kiállításokra járni. Olyan művész
vagyok, aki mindig is utánaolvas a témáknak, sokat elmélkedek,
tehát nem ontom magamból a képeket. Pesten a Képcsarnok
megvette a műveimet, de hát csak rá három héttel fizettek. Ezért
is határoztam el, hogy elhagyom a fővárost és az volt a célom,
hogy Hódmezővásárhelyre költözzek, és az ottani híres művészeti
életbe kapcsolódjak bele. Szerencsém volt, mert szülővárosomból,
Orosházáról segítségemre szolgált a felkínált gimnáziumi
tanári állás, amit el is fogadtam 1963. szeptember 1-től. Félállásban
ott 14 évig, és 1979-től a hódmezővásárhelyi Bethlen Gábor
– a mai református – Gimnáziumban nyugdíjazásomig, majd óraadóként
tanítottam. Így kivehetem részem a tehetséggondozásból. Volt
diákjaim közül többen is a képzőművészet világához kötődnek
valamilyen módon: rendszeres tárlatlátogatók, szaktanárok, műgyűjtők,
műítészek, építészek.
– Mennyire érdekli azt, amit írnak önről?
– Én a jövőnek élek. Nem az a lényeg, hogy többszáz
munkánk legyen, hanem a minőség. Azt szeretném, ha a jövő
generációi legalább egy munkámat megőrizné. Az tehát nem
zavar, hogy percemberkék tündökölnek körülöttem. Mentalitásomból
következik, hogy nem kötődök a műkereskedelemhez. A képeket
belső késztetésből festem. Annak idején a képeimet azért
megvették egy-egy kiállítás után. A vásárhelyi művészeket
úgy támogatták, hogy hivatalos úton a kiállító művészektől
vettek munkákat, hogy ezzel is biztosítsák megélhetésüket.
Amikor 1971-ben az első kiállításom katalógusában idéztem
az ókori szerző, Lucretius sorait: »S nincs mértéke, se vége,
akárhol is állsz, a világnak, / Mert bármely táján álljon
meg benne akárki, / Minden irányban a végtelenség tárul elébe
«, – azzal szimbolikusan kívántam kifejezésre juttatni az
objektív tényt és egyben a magam véleményét is. A XX. század
végi ábrázoló, természetelvű festészetnek is van létjogosultsága
a gyakran tét nélkül tevékenykedők, az avantgárd bűvkörében
élők szemlélete mellett. Már visszatekinthetek a pályámon
eltöltött majd ’50 évre, ami megerősít abban a hitemben,
hogy energiáimat nem fecséreltem el. Úgy vélem, hogy munkáim
bensőséges atmoszférát sugároznak, amelyeken az alföldi táj
és a benne élő emberek világát sikerült jelképi erővel áthatott
expresszív művekben megörökítenem, s általuk gazdagíthatom
a vásárhelyi festészet legjobb eredményeit.
Medveczky Attila
|