2010.11.05.
Zsákutca a bolognai rendszer
Dux László felsőoktatásért
felelős helyettes államtitkár asztalára kerültek a felsőoktatási
törvényt előkészítő munkacsoportok által megfogalmazott ajánlások.
A pedagógusképzéssel foglalkozó munkacsoport vezetőjével, dr.
Vancsó Ödön matematikadidaktikussal, egyetemi adjunktussal
az általuk megfogalmazott ajánlásokról beszélgettünk.
– Kik hozták létre ezeket a munkacsoportokat?
– Az ötlet Hoffmann Rózsa államtitkár asszonytól származott,
hogy a szakma – a KDNP oktatáspolitikájától nem távol eső
– szakértőivel vitasson meg fontos kérdéseket, s ezeket a háttéranyagokat,
mint kiindulási pontot felhasználja a minisztérium a
legfontosabb törvényi és jogszabályi változtatások előkészítésekor.
– A közelmúltban tartották meg a Bólyai-műhelykonferenciát. Azt
olvastam, hogy ezen többen kijelentették, hogy a tanárképzésben
nem vált be a bolognai módszer. Ez a véleménye a munkacsoport
tagjainak is?
– Alapvetően igen, bár elég kevés idő állt eddig a
bevezetett rendszert illetően arra, hogy végleges következtetéseket
levonjunk. Úgy tűnik, hogy a tanárképzés helyzetét csak
rontotta. Bár lehet, hogy e nélkül is problémák lennének. Mégis
a többség véleménye az, hogy vissza kellene térni az
osztatlan képzésre.
– A bolognai módszer mellett az egyik fő érv a hallgatók
mobilitásának megteremtése. Ez mennyire vált be idehaza?
– Ez bizonyára fontos érv, és ezzel indokolták a
bevezetését is, azonban a tanárképzést illetően megoszlanak
a vélemények, éppen a Bolyai-műhelykonferencián hangzott el
W. Schulz professzortól, hogy 16 német szövetségi köztársaságból
csak 5-ben vezették be – náluk Berlinben is–, és azokban is
nagyon sok problémát okozott. A tanárképzésben ez azért
vitatható érv, mert kicsi az esélye, hogy valaki mondjuk
Finnországban végezzen egy BSc vagy BA diplomával, majd mondjuk
Spanyolországban folytassa a tanári mesterszakot, s aztán
Magyarországon tanítson. Ez irreális elképzelés. Egy féléves
ösztöndíjas világlátás a nem osztott képzésben is lehetséges.
Egyébként egy terminológiai hiba is van: a bolognai folyamat is
ismer osztatlan képzést, lásd az orvos- vagy a jogászképzést.
Miért ne lehetne ilyen a tanárképzésnél is?
– Mi vettük át rosszul ezt a rendszert, vagy a rendszer alapjaiban
rossz, illetve nem számol a helyi, regionális adottságokkal?
– Nyilván bennünk is volt a hiba, mert nagyon erőltetetten
és főleg kevés idő alatt és az oktatók nagy megterhelésével
– miközben a fizetésük reálértéke folyamatosan csökkent–
vezették be, és így sok esetben nem reform, hanem a legrosszabb
dolgok konzerválását értük el vele. De igaz, hogy nem számolt
a magyar hagyományokkal, adottságokkal. Egy politikai döntés
volt. Vigyázni kell, hogy nehogy megismétlődjön.
– Léteznek olyan EU-államok, ahol nem a bolognai rendszer alapján
zajlik a tanárképzés?
– Természetesen, nem tudnám az összest felsorolni, de
becslésem szerint több mint a fele nem vezette be. Ausztria például
nem, bár éppen most szeretné, de talán meggondoltabban és
lassabban.
– Mi a bolognai rendszer hibája?
– Pontosítsuk a kérdést: melyek a magyar tanárképzés
bolognai mintájú osztott változatának a fő problémái a
teljesség igénye nélkül? Ide tartozik a másfél szakosság,
tehát nem egyenrangú két szak. Lényegében az első szemeszter
után második szakot kell választani, amivel már akkor eldőlt
a tanárság – így nem igaz, hogy csak három év után kell
eldöntenie a hallgatónak, mi lesz belőle –, s nem csak a
mester szakaszban, mint állították. A hároméves BSc /BA -
Bachelor of Science- diploma semmi tanári foglalkoztatásra nem
jogosít, tehát lényegében zsákutca, ugyanakkor még nem is
biztos, hogy MSc/MA – Master of Science– felvétele sikeres
lesz. A rendszer a tanárszakra nem hogy kedvet nem adott – főleg
a természettudományos tárgyak esetén –, hanem jelentősen csökkent
az érdeklődés. Emellett a belső szakmai problémákkal, a túlzsúfolt
tantervi hálóval, a sokszor teljesíthetetlen logisztikai feltételekkel
–különösen különböző karos tárgyak esetén, pl.
matematika-történelem– terhelt hallgatók általában nem
tudnak végezni a tervezett 3 év alatt.
– Milyen rendszert javasolnak a bolognai helyébe?
– Nem mást javaslunk, mint a tanárképzést újra az
osztatlan formában átgondolni. Az átmeneti időre is gondoltunk
az 1+4+1-es modellel, és alapvetően egy ésszerűen rugalmas
rendszer kidolgozását javasoljuk, ahol mind befelé, mind kifelé
több ponton is lehet mozogni. Ezt el lehet képzelni a rögtön
osztatlannak képzelt modellben is, de az egy év után eldöntött
tanári pályára lépés esetén is.
– Azt olvastam, hogy négyfokozatú életpályamodellt javasolnak.
Legyen kedves erről beszélni.
– Ezt a közoktatással foglalkozó munkacsoport
javasolta, egy már 2001-2002-ben elgondolt rendszer felújításaként.
Ez azt jelentené, hogy a hallgató az egyéves még hallgatói
gyakorlatát követően két évig gyakornok, mondjuk tanár 0
kategóriás. Minősítő vizsga után belép a tanár 1 kategóriába,
ahonnan 5-15 év alatt fejlődve pályázhat a tanár 2-re –
amit mesterjelöltnek is mondhatunk –, majd ismét szigorú kritériumok
alapján elérheti a tanár 3
mester kategóriát. Az elképzelés szerint mentortanár,
illetve vezetőtanár legalább tanár 2, azaz mesterjelölt kell
legyen. Minden kategória kezdő fizetése magasabb, mint az
alatta levő kategória nyugdíj előtti maximuma. Ez a modell azt
is jelenti, hogy egy mestertanár, a mostani fizetéseket alapul véve,
akár
500.000 Ft
havi fizetést is hazavihet. Ez már talán vonzóbb perspektíva,
mint a jelenlegi. Egyébként létezik még egy kategória a tudóstanár.
A tudóstanár mester a maximum, amit tanár elérhet.
– Mennyi idő alatt lehetne visszatérni az osztatlan képzésre?
– Ezt nehéz megmondani, szándék és előkészület kérdése.
Gondolom azért 2012 előtt aligha.
– Teszem fel, valaki elvégezte a hároméves képzést, ami ugye még
semmire sem jogosítja fel, s ezután befejezte tanulmányait. Ha
bevezetik az osztatlan képzést, s erre jelentkezik az illető,
akkor neki mindent elölről kell kezdeni, vagy átveszik a
negyedik évfolyamba?
– A rendszer rugalmassága éppen azt jelenti, hogy be
lehet később is lépni, csak a képzési idő függ az előzményektől.
A példa szerint, ha egyszakos hároméves diplomája van, akkor
azért két év nem lesz elég a tanári abszolutórium eléréséhez
– utána jön az egyéves hallgatói gyakorlat, a mostani féléves
helyett –, mert egy másik tárgyat is tanulnia kell. De nem ötéves
lesz a képzése.
– Ha jól emlékszem, idén arról cikkeztek, milyen kevesen
jelentkeznek fizikatanárnak. Hogyan is lehetne vonzóbbá tenni a
természettudományos pedagógusi pályát?
– Ez nagyon nehéz kérdés. Az előbb emlegetett életpálya
modell és a fizetési kategóriák már valami vonzerőt
gyakorolhatnak, de sokkal több minden kell ehhez. Ezeken a
szakokon sokkal jobb fizetésű alternatívák vannak. Mégis talán
marketing, média, és a tanárok más társadalmi megbecsülése
hasznos lehetne. Egy azonnali segítség például a hiányszakon
komoly állami ösztöndíjak bevezetése. Azzal a megkötéssel,
hogy ha mégsem tanár lesz, legalább egy meghatározott ideig,
akkor vissza kell fizetnie az ösztöndíjat.
– Azt veszem észre, hogy a reáltantárgyak iránti vonzalom már általános
iskolában sem olyan erős a gyerekeknél, mint régebben volt, és
azt is hallom, hogy a kétszintű érettségi rendszer is rontott
e tantárgyak népszerűségén. Ez valóban így van?
– A népszerűségen alapvetően az óraszámok csökkenése,
és a kísérletezés kihalása miatt a túl száraz könyvszerű
oktatás tehet. Ebben komoly szerepet játszik a pénzhiány is,
ami a kísérletekhez – az idő mellett – nagyon szükséges.
A kétszintű érettségi legfőbb baja, hogy az emelt szintet nem
tették kötelezővé a továbbtanuláshoz a megfelelő szakirányok
esetén.
– Igaz, ebben a közoktatási törvény dönt, de ön személy szerint
jónak látja a kétszintű rendszert?
– Bizonyára lehet a rendszeren változtatni, de a fő
baj, hogy azért lett két szintre kidolgozva, mert kell egy általános
– alacsonyabb, a tömegoktatásnak megfelelő – szint, és a
szakirányú továbbtanulóknak egy magasabb szint. A baj az volt,
hogy egy rossz miniszteri döntés még 2004-ben az egyetemekre
mutogatva nem írta elő a kötelező emelt szintű vizsgát az
egyetemi továbbtanuláshoz.
– Úgy veszem észre, nem csak egy matematikatanár, hanem általában
nincsenek megbecsülve a pedagógusok sem anyagilag, sem társadalmi
szinten. Miként lehetne elérni azt, hogy jobb kép alakuljon ki
a tanárokról?
– Ez az állam, a közmédia fontos feladata. Ne csak
akkor szerepeljen egy tanár, ha verik, vagy ha ő ver egy diákot.
Sok jó pedagógus van, akiket a celebek helyett többet kellene
megszólaltatni, vagy még inkább sikeres diákjaikat, akik nyilván
pozitívan beszélnek róluk. De ez is nehéz, hosszú feladat.
Javasoltunk egy marketing stratégiát, aminek célja rövid idő
alatt javítani a pedagóguspálya presztízsét.
– Ön a pedagógusképzéssel foglalkozó munkacsoport vezetője. Ily
módon a tanítóképzéssel és az óvodapedagógus-képzéssel
kapcsolatban is vannak javaslataik?
– Ott kisebbek a problémák, de azért természetesen az
sem tökéletes. Egy fontos dolog, hogy óvónő vagy tanító is
lehessen mester, illetve akár PhD tanulmányok irányába is
elmehessen. Másik probléma az 5-6 osztályokban tanítók kérdése.
Milyen jogosítvánnyal lehessen ezt tenni, elég-e a tanítóképző
alapdiploma? Ez főleg a nyelvtanárok esetén vetődik fel.
– Most, mint matematikadidaktikust kérdezem: a matematikatanítás
megújítása a hetvenes évektől a szakemberek, kutatók visszatérő
témája. Sok kísérlet volt. Magam jól emlékszem, mikor
1984-ben, általános iskola negyedik osztályában a kettes számrendszerben
tanultunk alapvető matematikai műveleteket, holott osztálytársaimnak
a tízesben is voltak problémáik. Mi a baj a magyar
matematikaoktatással?
– Annál több baj, mint általában az oktatással, talán
a matematikával sincs. Mégis az elvontsága miatt kevéssé látszik
a használhatósága és alapvető fontossága a mai világban. A
modellezésnek nagyobb szerepet kell adni, ami a matematika
alkalmazását mutatja be. De nem szabad a matematikáról magáról
sem elfeledkezni. Az emberi szellem egyik legnagyszerűbb alkotásáról
van itt szó, ami inkább a művészetekhez áll közel, mint a
természet- vagy társadalomtudományokhoz. Nagyon sok hamis mítosz
kering a matematika körül. Ez is a tanárképzés problémája,
de ebbe most nem mennék bele. Egy külön beszélgetés tárgya
lehetne, hiszen ez a szűkebben vett szakterületem, de erről
ilyen röviden nehéz beszélni.
– Lesz-e további egyeztetés a szakma és a politikai döntéshozók
között a felsőoktatási törvényről?
– Természetesen,
most még csak a tervezet készült el, amit a szakmai és társadalmi
vita követ, majd ennek figyelembevételével készül el a kormány
előterjesztése a parlamentben. A mostani politika és ezt nagyon
fontosnak tartom, nem kíván az emberek ellenére törvénykezni.
Meg kell győzni a szakmát, s ha ez nem sikerül, akkor meg kell
gondolni, hogy változtassunk-e.
Medveczky Attila
|