2010.11.17.
Megjelent a Magyar Fórum XXII. évfolyamának
46. száma!
A tartalomból:
Csurka István: A rejtőzködő elit
(2.oldal)
Az
előzetesben, a házi őrizetben lévők és a közvetlen per előtt
állók csak a jéghegy csúcsát jelentik. A liberális hegemónia
Magyarországon túlságosan hosszú korszaka sokkal több
egzisztenciát, elsősorban értelmiségit és kultúrbugrist kötött
magához, mint gondolnánk. Ezek a celeb- jogászok, celeb-színészek,
celeb- filozófusok szívták-csalták magukhoz a szegény köznépet
és a nyugdíjast, aki ugyan nem kapott tőlük semmi valóságosat,
de bőven el volt látva nosztalgia-anyaggal, Kádársóvárgással,
vak reménnyel és egy nagy szavazótábort alakított. Most ezek
leváltak, mert korgott a gyomruk. De a celeb-banda ottmaradt, már
amennyiben nem csupán a képernyőn feltűnő gargarizálót vagy
hastáncost tekintjük celebnek, hanem a kisebb vidéki, helyies
celebségeket is. A celebnagyságost, a celebelvtársat és a
celebsógort is. Sok közép-Hunvald mozgott a terepen, miközben
most éppen maga Hunvald leplezi le, akaratlanul az álcázott
elit eddig rejtett kiterjedését. Egyik lehallgatott telefonjában
még a letartóztatása előtt arra kéri Zoltai Gusztávot tegező
módban, hogy szóljon már oda – oda föl –, ne macerálják
őt. Zoltai Gusztáv, a Mazsihisz vezetője megígéri a közbenjárást.
Mit jelent ez? Hunvald tudja, bizonyos benne, hogy Zoltainak, a
Mazsihisz vezetőjének, mint egy álcázott főembernek van szava
odafönt. Ezt Zoltai sem tagadja a tévében közreadott beszélgetésben.
Ez tény. Az is vélhető a néhány mondatos korrupció-megbeszélésből,
hogy ügyeik közösek lehettek. Legalább néhány ponton. Az áron
aluli házeladások az egykori és részben mai zsidónegyedben történtek.
Zoltai Mazsihisze is ott székel. A két szomszédos belső kerület
felújítása, benne a Broadway-nek nevezett Nagymező utcával,
egy komoly izraeli vállalkozás. Az, hogy mindez bizonyítható
is, nem tudjuk. Hunvald hosszú előzetesben tartása arra enged következtetni,
hogy sok bizonyíték lappang még kint a terepen. De Zoltai képbe
kerülése az egész rejtett elitre nézve fenyegető fejlemény.
Ennyire messzire, ennyire védett személyek és
kapcsolatrendszerek felé is elmerészkedik az új hatalom? A
fejszék a Mazsihiszre vettettek? Ez még elszántabbá teszi a
rejtett elit középkádereit. Gyorsan beépülni, mindenképpen
beépülni – ezt parancsolja nekik. Addig, amíg az alakulóban
lévő nemzetállam fel nem nevelte a maga tisztviselőit, titkárait
és titkárnőit, katonatisztjeit és ügyintézőit. Ezért a már
beépültek feladata: lassítani. Fékezni. Mindig kérdéseket
feltenni, lehetőleg zavart kelteni. Jó lesz az, ha felszámoljuk
a jogállamot? A jogállam szentség, nemde? Ugyanakkor elterelni
a figyelmet arról, hogy jogállam nem is volt, nem is lehetett a
rejtett elit uralma alatt, mivel mindent a rejtett elit döntött
el, s a jogot úgy facsarta, ahogy érdeke kívánta. Dehogy volt
itt jogállam. A jogállam reklámja volt meg csak. Ha nem fogadod
el a mi liberális jogállamunkat, amelyben bizonyos liberális
alaptételeket érinteni sem szabad, bizonyos szavakat kimondani
sem szabad, amelyben politikailag korrektnek kell lenni, akkor
mehetsz az utcára. Mekkora hatalmuk volt az álcázottaknak, hogy
1990 valahányban, az MDF-SZDSZ paktum után Tamás Gáspár Miklóst
diploma és megfelelő publikációk nélkül kinevezték a Filozófiai
Intézet főmunkatársának. Pedig nem ő írta Lukács György
„Az esztétikum sajátossága” című művét sem. Ez aztán
echte jogállam volt. Ez megtörtént abban az álcázott jogállamban,
és most a kinevezők fel vannak háborodva, hogy még nyugdíjaznák
is őkelmét, számos cikk és számos tüntetés kezdeményezőjét.
Tamás Gáspár Miklós, a filozófus szervezte az emlékezetes
antirasszista tüntetést, amikor egy fiatal ős-harcművész
suhanc combon szúrt egy másik gyereket a buszon. Az indíték
filozófiailag fix volt: őstörténet, tehát rasszizmus, a rendőrség
aggályait az álcázott elit félresöpörte. Lezajlott a tüntetés,
aztán kiderült, hogy mindkét fiú, az áldozat is, az őstörténeti
szurkáló is roma származék. Az álcázott elit azonban nem
engedte – jogállamilag –, hogy a filozófusnak hátránya
legyen a dologból.
Alkotmányjogi háború (3.oldal)
A
magyar közéletben folyó közjogi háború két fronton zajlik.
Egyrészt az ellenérdekeltek tábora a Fidesz kétharmados,
mindent megváltoztatni képes hatalmát kívánja korlátozni,
beszorítani jogias érvekkel, másrészt egy sokkal fontosabb társadalomelméleti,
egyben jogelméleti háború is zajlik. És ez bizony már történelmi,
ha úgy tetszik, világtörténelmi léptékű. Orbán Viktor
szinte minden, a témával kapcsolatos megnyilatkozása említi a
jó erkölcsöt, mint hivatkozási alapot. A végkielégítések
megadóztatásának kérdése nem csak a nyilvánvaló anyagi és
hatalmi érdekek miatt lett központi, politikai és most már
jogi kérdés. Ebben a kérdésben az uralkodó dogmatikus formáljogi
szemlélet csap össze az etikai iránnyal, a „jó erkölcs”
fogalmával. Olvassuk újra Szmodis okfejtését: a jogbiztonság
nem csupán anyagi jogi formalizmussal teremthető meg. Amennyiben
a jó erkölcs bekerül közjogi gondolkodásunkba, amennyiben a
jogszolgáltatás etikai vetülete hangsúlyossá válik, úgy egészen
új – ha úgy tetszik –, igazságosabb társadalmat hozunk létre.
Amennyiben nem lehet többé hivatkozási alap, hogy tudom én, ez
erkölcstelen, de mégis jogszerű, amennyiben nem lehet többet a
józan ésszel ellenkező szabályozások erdejét azzal igazolni,
hogy de hát ezt mondja a jogszabály, ez van ideírva, nem
tehetek mást, akkor egy egészen élhető Magyarország képe
sejlik fel.
130 éve született Magyarország sajtóapostola
(4.oldal)
Bangha
Béla jezsuita szerzetes, hithirdető, teológus, szerkesztő, író
1880. november 16-án született a felvidéki Nyitrán. Legnagyobb
műve, a Magyarország újjáépítése és a kereszténység
1920-ban jelent meg a Szent István Társaságnál. A szerző
ebben keresi a katasztrófák okait. Vajon mi vezetett Trianonhoz,
mi vezetett a véres kommünhöz? „Az
alkotmányosságot merő jónak, a szabadság biztosítójának
tekintettük s nem vettük észre, hogy az alkotmányosság csak
keret, melyben minden jó, de minden rossz is elfér s a közszabadságokat
egyre jobban kiterjesztő államnak vigyáznia kell, hogy a sok
szabadság közt a maga létét is megtarthassa. A liberális
jelszavak, a zsidók recepciója, a latin államok páholyainak irányában
mozgó s nálunk azonnal elzsidósodott szabadkőművesség gyors
elterjedése és a plutokrataszabadkőműves- pánszemita uralom
alá került sajtó Magyarország szellemi ábrázatát úgyszólván
egy-két éven belül kicserélték, a nemzet gondolkodását és
érzésvilágát a speciálisan szemita ízű logika és morál
felé terelték. A nemzet védtelen lett belső árulóival,
felforgatóival, a mérges miazmák terjesztőivel szemben. A
liberális és plutokrata gazdasági éra fellendülése, mely értette
a módját, hogy agrárállam létünkre a kormányzatot nagyipari
és merkantil sínekre terelje, végzetes visszahatással volt az
ipari proletariátus fejlődésére, melyet aztán ugyanazok
szerveztek meg Marx és Lassalle elméletei alapján, akik a
plutokrata indusztrializálás érdekében a proletariátust
megteremtették. A szociáldemokrata mozgalom sokáig exotikus növény
maradt hazánk földjén, minek élénk bizonyítéka, hogy még
az utolsó háborúelőtti parlamenti választásokon se tudott
egyetlen képviselőt sem behozni az országházba. Félelmetes
nagyhatalommá nálunk a szociáldemokrácia szinte máról-holnapra
erősödött és sokkal hamarabb nyílt alkalma azt a forradalmi
átalakulást és proletárdiktatúrát megvalósítani, amit a
szociáldemokrácia egész világirodalma 50 év óta a távol jövő
boldog zenéje gyanánt tervezgetett, mint azokban a nyugati országokban,
ahol ez a mozgalom évtizedek óta hihetetlen erőfeszítéssel és
szívóssággal hódított el sok-sok talpalattnyi földet a polgári
pártok elől.”
Az RMDSZ esete Csaba királyfival (5.oldal)
Csíki Sándor, a Magyar Polgári Párt (MPP)
nyárádszeredai tanácsosa:
Szerintem elfogadhatatlan, hogy a szobrot egy állványra helyezzék
és három hónapig közszemlén legyen, továbbá azt is nehezményezzük,
hogy a másik fél nem fogadta el az egyezményt, amelynek leglényegesebb
pontja az lett volna, hogy amíg közszemlén van a szobor, addig
az elöljárók eljárják az engedélyeztetést, hogy a műalkotás
a méltó helyére kerülhessen. Tehát az RMDSZ –es polgármester
azt szerette volna, hogy a közszemle után kerüljön a szobor a
tanácsterembe. Mi minden egyes ülésről filmet készítettünk,
s mindezt bizonyítani is tudjuk. Tehát maradt az egyház…A
tiszteletes úr meghívta az RMDSZ-es alpolgármestert, az MPP-s
tanácsosokat és a presbitereket egy tárgyalásra, és ott megerősítettük
azt, hogy református templom mellett lesz a elhelyezve a szobor,
s azt is, mi fedezzük az avatási rendezvény költségeit.
Józef Zycinski: Az árulás gépezete (7.oldal)
(Zsille
Gábor fordítása)
Az
alábbi tanulmányban arra a nehéz és felelősségteljes
feladatra vállalkozunk, hogy az egyház szempontjából vizsgáljuk
a szellem rabul ejtésének folyamatát, megjelenítve Júdás drámájának
jelenkori változatait – Júdásét, aki két kézzel nyúlt az
ideológiai kenyéradói által felajánlott harminc ezüstpénz
után. Az olvasók egy részében valószínűleg már annak a
puszta felvetése is heves ellenkezést ébreszt, hogy
foglalkozzunk azokkal a kényes ügyekkel, amelyek összefüggésben
állnak a kommunista hatalom által számos országban működtetett,
roppant méretű és szervezettségű tervvel. Ugyanis e terv
keretében a hatalom arra törekedett, hogy kollaboránsokat találjon
a lelkipásztorok között. Igen gyakran találkozunk a következő
véleménnyel: „Ne tépjük fel a sebeket!” Az ember nincs
abban a helyzetben – szól az indoklás –, hogy tárgyszerűen
megítélje egy kiszemelt áldozat szélsőségesen nehéz
helyzetben elkövetett árulásának valós indítékait. Szerencsésebb,
ha ezt inkább Istenre hagyjuk, és a hallgatás leplével borítjuk
történelmünk e fájdalmas fejezetét! Ha az evangéliumok szerzőit
is hasonló elvek vezérelték volna, akkor ma a Szentírás
lapjain semmiféle említést sem találnánk Júdás árulásáról.
Ahol bűn a magyar himnusz éneklése (9.oldal)
Az
érsekújvári képviselőtestület nagyszlovák koalíciójának
frakciója, élén Helena Bohátová polgármesterjelölttel,
elutasította az Érsekújvári Rockszínpad jelölését a Pro
Urbe-díjra azzal az indokkal, hogy mégsem kaphat egy olyan
csapat egy ilyen jeles díjat, amely augusztus 20-án a bemutatója
után magyarul imádkozott a magyar himnuszt énekelve. Állítólagos
szlovákellenességéről az együttes vezetőjét, Stugel Tibort
kérdezte Medveczky Attila.
Megújul és bővül a Madách-hagyaték (9.oldal)
A
XV. században épült alsósztregovai Madách-kastélyt több
forrás is Nógrád vármegye egyik legrégibb épületeként
tartja számon. A XVIII. században átépítették ugyan, de erődszerű
alaprajza ezután is megmaradt. Madách Imre egész élete
szervesen kapcsolódik a kastélyhoz, hiszen itt született, itt
írta az Ember tragédiáját, és itt is halt meg. Mára irodalmi
emlékhely lett az egykori Madách-otthonból, ahol a közelmúltban
felújítási munka vette kezdetét. A renoválás eredményeképpen
két év alatt teljesen megújul majd az alsósztregovai Madách-kastély.
Ezzel egy időben állandó kiállítás létrehozását is tervbe
vették a csesztvei Madách-kúriában. A részletekről a
„Szlovák Nemzeti Múzeum – A Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeumának”
igazgatóját, Jarábik Gabriellát kérdezte Kovács Attila.
Hagyományölő globalizmus (10.oldal)
Nemzeti
ünnepünk, október 23. alkalmából idősebb Sari József a kárpátaljai
magyarság ügyének áldozatos szolgálatáért Budapesten átvehette
a Kisebbségekért Díj Külhoni Magyarságért Tagozatát.
Schmitt Pál magyar köztársasági elnök a Sándor-palotában
tartott ünnepségen mondott beszédében kiemelte: „a Kisebbségekért
Díj régi célja, hogy elismerje azoknak az embereknek a munkáját,
akik a kisebbségi sorsban felvállalják egy-egy közösség összefogását,
szervezik a magyarok életét, ápolják lelküket, munkálkodnak
a közösségért – legyen az a munka egy kollégium vezetése,
művelődéstörténeti kutatás a szeretett városban, egy kulturális
szervezet működtetése vagy egy falu életének szervezése,
templomának csinosítása.” A rangos kitüntetéssel
kapcsolatban a februárban 90. életévét betöltő id. Sari Józseffel,
a KMKSZ megyei szervezetének választmányi tagjával beszélgetett
Medveczky Attila.
Interjú Szirmai Lászlóval, az Országos Szórakoztatózenei
Központ igazgatójával
(10.oldal)
Elpanaszoltuk,
hogy Kóka János (a briganti – a szerk. megj.) a kötelező
vizsgáztatást egy tollvonással eltörölte. Így az lenne művész,
aki annak vallja magát? Szőcs államtitkár úr megoldást
adott: ahogy el lehetett törölni egy tollvonással, úgy vissza
is lehet állítani. Ezen a tárgyaláson részt vett még dr.
Gyimesi László úr is, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szakszervezetének főtitkára. Azt is felvetettük, hogy nagy
problémát okozott az a szakma berkeiben, amikor 1990-ben megszüntették
az Országos Rendezői Irodát. Az ORI-ban folytak az ún. pódiumvizsgák.
A régi nagy sztárok mind ORI-vizsgát tettek. Az A-kategóriás
OSZK-vizsgát pedig többször automatikusan ORI-vizsgának tudták
be. Ma sokan minden papír, minden végzettség és vizsga nélkül
bátran sztárnak mondhatják magukat. Ha egy mai sztár koncertjére
több ezer forintba kerül a belépő, akkor joggal elvárhatjuk
azt, hogy ez a zenész, énekes vizsgázzon is. Ne csapja be
playback-kel a publikumot.
Szoborrá lett álomképek
Beszélgetés Kutas László szobrászművésszel
(11.oldal)
Valóban
szükség van a szépre, a humorra, a vágyra, a játékra.
Naponta 10-12 órát is dolgozom, de mindez nem igazi munka.
Nappal létezem, éjjel viszont élek. Éjjel, ami az álmok
birodalma. A művész fantáziája pedig az álmoktól lesz valósággá.
„Nyitva marad” bennem az „élet könyve”, lehunyt szemem
előtt is pereg a film. Éppen a közelmúltban beszéltem egyik
kedves barátomnak, a bronzöntőmnek az ábrándjaimról. „Ne
álmodozz, Lacikám, inkább csak dolgozz” - mondta. Annak örülök,
hogy legtöbb szobrom a szépet, a szeretetet sugározza. A
visszajelzésekből tudom, hogy odamenekülnek az emberek. Jól érzik
magukat munkáim mellett. Szeretnek együtt lenni a szobraimmal.
Szőcs Zoltán: A barbárok mindig győznek (15.oldal)
Hogy
a barbárok mindig győznek, erre hazánk történelme lehetne az
iskolapélda, nevesen az, ami Trianonban történt velünk. A
magyar történelem tündérkertjét, a művelt, kulturált,
boldog Erdélyt részeg, primitív, bosszúéhes, gyilkos,
kegyetlen, fél analfabéta román hordák kapták meg: ami Erdélyben
1920-tól történt, az a barbárság csimborasszója volt az ezeréves
kultúra felett. A krumplitárolásra használt zongora, a szemétdombra
kiszórt magyar történelmi irattári anyagok sorsa magáért
beszél. Délen a szerbek, északon a tótok, észak-keleten az
oroszok képviselték ugyanezt a barbár szerepet mindennel
szemben, ami magyar. Arról talán most nem is beszélnék, hogy
1945-ben, a felszabadító vörös hadsereg Gulágról toborzott,
ázsiai katonái miként viselkedtek Budapesten, a városban,
amely tökéletesen érthetetlen volt számukra, miképpen ők nekünk.
Aztán a szocializmus építésének eufórikus diadalában csakis
a kontraszelekció győzött mindenütt: minél hülyébb, minél
szürkébb, önálló véleményre, összefüggő beszédre minél
képtelenebb volt valaki, annál több esélye lett, hogy igazgató,
tábornok, netán miniszter elvtárssá váljék. (Hogy gondot
okozott neki az olvasás, az lényegtelen volt.)
Érinthetetlenek – TGM, a diploma nélküli
docens (19.oldal)
Tamás
Gáspár Miklós nem valamelyik afrikai országból, hanem Erdélyből
származik. Karrierjének legfontosabb katalizátora nem az
afrikai elnök apuka, hanem talán az anyai nagyanya, akit
Auschwitzban gyilkoltak meg. Vagy esetleg a kicsit maoista, kicsit
liberális múlt, esetleg valamely szolgálat támogatása. Ezen
az alapon terebélyesedett ki az Erdélyből, a hetvenes évek végén
áttelepült áldiplomás filozófus életlehetőségei. TGM érinthetetlen
személy volt már 1979- ben is. Akkor is az örök ellenzékit játszotta,
csak míg más ellenzékiek életkörülményei ellehetetlenedtek,
addig TGM a Yale-en, Párizsban, meg ki tudja hol tanított vendégprofesszorként.
Diploma nélkül. Vagy talán akkor még megvolt, akkor még be
tudta mutatni? Miközben a felsőoktatás kiváló tehetségeket
rostált ki az elmúlt rendszerben származási alapon, miközben
az egész felsőoktatás megkövesedett ostoba rendszere kiváló
képességű embereket darál be, ostoba formalista előírások
tengerével keseríti meg és rabolja el a fiatal tehetségek idejét.
Miközben a tanszékeken valódi tudományos munka helyett címhalmozás,
és gittrágás folyik, évekig packáznak nagyszerű tehetségekkel,
mert nincs meg a kellő pontszámú publikáció, vagy letanított
óramennyiség és ezrek nem kapják meg a diplomájukat a
megfelelő számú nyelvvizsga hiánya miatt. Miközben a Rigó
utcában anyanyelvi szinten beszélő fiatalokat buktattak meg
semmihez sem értő, aktatologató senkik, miközben ígéretes
karriereket törtek ketté ostoba álkövetelmények kitalálásával,
miközben szakképesítés nélkül már portás sem lehet az
egyszerű polgár, addig TGM diploma, nyelvvizsga nélkül lehet
docens és tudományos főmunkatárs. Ebben az évben november 5-e
volt az első és egyetlen nap Boros intézetigazgató szerint,
amikor TGM egyáltalán betette a lábát a munkahelyére. Ez az
ő világuk. De, még meddig?
Keresse a Magyar Fórumot csütörtöktől az újságárusoknál!
Vagy
fizessen rá elő!
info@magyarforum.hu
|