2010.11.12.
Csurka István: Az Alkotmánybíróság
mint gyepű
Az Alkotmánybíróság,
különösen első formájában, amikor nagy tekintélyű tudós
jogászok alkották tulajdonképpen egy, a magyar nemzeti
kibontakozásra ráerőszakolt, liberális intézmény volt. Ez az
idegen szóval oktrojált mivolta mind a ma napig sem szűnt meg.
Voltak a mainál sokkal liberalizmusba tarkultabb állapotai is. A
Nyugat és elsősorban Amerika, félve attól, hogy a szovjet iga
alól felszabadult, de azonnal a fennhatósága alá került országokban
nemzeti függetlenség iránti törekvések és az olcsón megvett
nemzetek körében a háború előtti természetesebb létforma iránti
igények ütik fel a fejüket, azonnal megindította nacionalizmus
elleni harcát. Ha ugyanis józan, öntörvényű nemzetállamiság
jut kifejezésre, nehézzé válik az amerikanizáció, és háttérbe
szorítja a New York által támogatott rétegeket. Ezért az erős
ideológiai megdolgozás, a sajtó ennek a rétegnek a számára
való megszerzése és megtartása mellett még gyepűt is telepített.
Magyarország, mint a változásokban élenjáró, sőt azokat
elindító, de egykor legyőzött és utolsó csatlósnak tartott
ország, mint minta – nemzeti érték nélkül – különleges
fontosságra tett szert. S vált éppen ennek a különleges mintaértéknek
a következtében első áldozattá.
Ide kellett a törvényhozás
és az első kormány köré egy jogi ellenőrző szerv, amely a
kerekasztalnál összerótt alkotmány betűjével és szellemével
hol egyetértésben, hol azt félremagyarázva megmenti a nemzetet
a saját érdekeitől. A rendszerváltás fél-demokratikus
rendszer volt, pontosan ugyanannyira korlátozva, mint az 1945 utáni
koalíciós, de megszállt és a Szövetséges Ellenőrző Bizottság
felügyelete alatti kormány, Országgyűlés és maga a magyar élet.
Dolgoztak a népbíróságok, akasztottak és internáltak, szabad
választásokat tartottak, de a fasisztákat nem vették fel a névjegyzékbe
és Tildy Zoltán, a szeghalmi református papból lett köztársasági
elnök halálos ítéleteket írt alá, ártatlanok kegyelmi kérvényét
utasította el.
89-90-ben mindez
sokkal finomabban és sokkal burkoltabban történt. Az Országgyűlés
eltörölte a halálbüntetést, mint Nyugaton. A száz és száz
élet kioltásáért felelős, parancskiadó kommunista vezetők
ezzel megszabadultak még attól az esetleges fenyegetéstől is,
hogy népirtásaikért az életükkel fizessenek. No, persze ez szóba
sem kerülhetett, az elvtársak magas állásokba kerültek,
vagyonok fölötti rendelkezéshez jutottak, a privatizáció
haszonélvezői lettek. Közben működött az Alkotmánybíróság
és elutasította a kárpótlási törvény első, jobb változatát
és az igazságtételi törvényeket. Megakadályozta a teljes
reprivatizációt, lehetetlenné tette a bűnök elszámoltatását.
Végeredményben amnesztiát adott mind-azoknak a volt vezetőknek,
akikre New Yorknak és Tel-Avivnak szüksége volt.
Ez a leírás azonban egy kisé egyoldalú. A történet
sokkal ravaszabbul, sokkal többszálúan, sokkal körmönfontabban
alakult. Az Alkotmánybíróság ugyanis a kommunizmus rejtőzködő
visszatérését is igyekezett megakadályozni, ugyanakkor a kormány,
vagy az Országgyűlés elvárta, sőt kérte is a gyámkodást
maga fölött. Különösen Antall József, az Alkotmánybíróság
felkent híve. Neki
magának sem volt szándéka átlépni azokat a határokat,
amelyeket a Nyugat (vagy a kelet-nyugat) kitűzött számára, de
sokszor eljátszotta, mennyire szeretné átugrani a gyepűt. Ezért
az első Alkotmánybíróság, amely megakadályozta a reprivatizáció
szerény mértékét is, azzal, hogy kisiklatta a kárpótlási törvény
első alakját, a nemzeti érdek érvényesülése elé húzott
belső gyepűt, és minél több pompával vonult be a Taláros
Testület ítélethirdetésre, a nehezen élő ember szemében
egyre érdektelenebb szervvé vált. A demokrácia őreként csak
önmaga „tételezte” magát.
Csak kevesen látták, hogy „baj van a kréta körül”.
(A vasárnap délután a kocsmában biliárdozó parasztok lökéseredményeit
írta a felíró krétával egy kis palatáblára és a fenti kiszólásra
az a paraszt ragadtatta magát, amelyik nem állt jól. Meglehet
persze, hogy igaza volt szegénynek, s nem neki kellett volna a következő
kört fizetni, hanem a másiknak.)
A magyar nép nem
mondta, hogy baj van a kréta körül, már ami az Alkotmánybíróságot
illeti, mert az már nem is érdekelte, ellenben annál többször
és egyre élesebben hangoztatott
elítéléseket a kormány ellen és az Országgyűléssel
szemben. Pedig számos
életcsonkításban és különösen sok halogatásban az Alkotmánybíróság
is ludas volt. Ha egyszer majd komp-országunk átérkezik a
rendszerváltás partjára – most éppen húzzuk-cibáljuk a kötelet,
valahol a fősodor tájékán, ki erre, ki arra – nyilván megírják
majd a történészek, hogy mennyire észrevehetetlenül, kívülről
erőszakoltan és belsőleg naivul, hiszékenyen, jóhiszeműen és
beépítetten folyt le az első rendszerváltás. Kopjafák egyfelől,
az Alkotmánybíróság és a kormány közös póznái másfelől,
a nép birka türelme és ökölbe szorított keze egyidejűleg.
Az Alkotmánybíróság póznáira nem húztak fel senkit, mint a
Népbíróságéra annak idején, sőt ki sem kötöttek hozzá
senkit, egyetlen régi betyárt sem. Az, hogy 1994-ben a Horn-kormány
léphetett színre, nem csekély mértékben a Sólyom László
vezette Alkotmánybíróságnak is volt köszönhető. A magyarságnak
nem Alkotmánybíróság kellett volna, hanem függetlenség, és,
ha már belevágott – rendszerváltás.
De ha még jobban megnézzük ezt a helyzetet, és szemügyre
vesszük a benne szereplő személyeket, még inkább összezavarodunk.
Az első Alkotmánybíróság csupa erkölcsileg is jogos
szaktekintélyből, tudósból, esetlegesen a kommunista
rendszerben félretett és családilag meghurcolt emberből állt,
csak Sólyom László nem volt ilyen semmiképp. Emberek, akik
meggyőződéses demokraták, magyarok, keresztények, meggyőződéses
antifasiszták voltak, ejtették magukat rabul. Minek? Egy békés
átmenet oktrojált követelményének. De nem csak ők. Előtte a
kerekasztal minden résztvevője, az egész magyar értelmiség és
a legnagyobb pártok. A pártokon belüli radikálisok is.
Mindenki rabja lett egy káprázatnak. A vezető elit mindkét
oldala elhitette magával, hogy a békés átmenet oltárán neki
kell áldozatot bemutatnia, még akkor is, ha ez az áldozat maga
az új rend és a nemzeti érdek egy darabja is. A békés átmenet
a legfőbb érték lett, holott csak az egyik eszköz lehetett
volna. A hivatkozás is hamis volt, hogy még itt vannak a szovjet
csapatok és csak békés átmenetet engedélyeznek. A Nyugatnak
kellett a békés átmenet a mintaországban.
Éveknek kellett eltelnie, amíg a nemzeti oldal ráébredt,
hogy a másik oldal hamisan játszik és csak és kizárólag a
hatalomra és a pénzre gondol. Az SZDSZ és fiókvállalata, az
MSZP tapsolt, amikor Antall és utódai bemutatták áldozatukat a
békés átmenet oltárán. Közben minden békésen az idegeneké
és hazai strómanjaiké lett. Az Alkotmánybíróság egyre
vegyesebb összetételekben működött, a bírák egyre fennköltebb
pofával foglalták el helyüket, de a létezése egyre értelmetlenebbé
vált. Hozott jó döntéseket képtelenül lassan, gyengéket
hamarjában, támadta ez is, támadta az is – és most
kipukkadt.
A Fideszt tegnap még megtámadták amiatt, hogy saját
embereivel tűzdelte tele a foghíjas testületet, de ma ezek a
Fidesz-bírák is elutasították a végkielégítések kétmilliós
határ fölötti 98 százalékos megadóztatásának törvényét.
A régi alkotmány alapján jogilag következetesen. De milyen
ravasz az élet, az eleven történelem? Ezzel az ítélettel az
Alkotmánybíróság megásta a saját sírját, mert nyilvánvalóvá
tette, hogy aminek alapján létrejött és működik érvénytelen,
hamis, használhatatlan. Az alkotmánybírák komor tekintéllyel
fityiszt mutattak maguknak. Új alkotmány kell. Mert a régi útjában
áll a nemzeti kibontakozásnak, az igazságosság érvényesülésének,
és az a jogállam, amit szolgál, vagy szolgálni vél – roncs.
Az Alkotmánybíróság kimondta, hogy a roncs-jogállam törvényei
szerint az ország tönkretevőinek ki kell fizetni a sokmilliós
végkielégítéseket, és ezzel akaratlanul kimondta, hogy új,
igazságosságon alapuló jogállam kell.
A roncs jogállamban
az igazságosság kérdése nem volt kérdés. A liberalizmusban
minden relatív – a tőkehaszon kivételével. Az igazság a
leginkább relatív, csak az oktrojált jog tény. Ahhoz a joghoz
kell ragaszkodni, ahhoz kell alkalmazkodni, annak alapján kell ítélni,
amelyet részben örököltünk egy változó erősségű diktatúrától,
részben pedig átvettünk egészen más halmazállapotú társadalmaktól.
Ebben a liberális jogállamban fejlődött ki a példátlan méretű
korrupció. Az Alkotmánybíróságnak egyetlen szava sem volt
ehhez a korrupcióhoz. Igaz, kérvényt sem kapott rá, így még
hatáskör hiányára hivatkozva sem utasíthatta el a vizsgálatot,
hiszen valóban nem is létezett korrupcióellenes törvény.
Vagyis az Alkotmány-bíróság teljes működésével
beletartozott, beleillett abba a pokoli zűrzavarba, amely az utóbbi
éveket jellemezte. Az Alkotmánybíróság szeme láttára
lehetett elkövetni azt a piszkos trükköt, amely kiléptette az
SZDSZ-t a kormányból, de nem buktatta meg, hanem két évvel
meghosszabbította a rablásidejét. Indítványt ennek vizsgálatára
természetesen ekkor sem kapott, hatásköre sem lett volna, de
azt bizony megtehette volna, hogy felfüggeszti a működését.
Az Alkotmánybíróság azonban nem lépett ki Gyurcsány-Kóka
rendszeréből. Más komoly testületek sem tették meg ezt. Az egész
államgépezet együtt rothadt el. Ez okozta a Fidesz kétharmados
választási győzelmét és teljesedett az önkormányzati választásokon
hetvenöt százalékossá.
Most
nagy a jerikózás a napokban bekövetkező alkotmánymódosítás
miatt, amely elvonja majd a döntés jogát az igazságtalan végkielégítések
kifizetése és az oktrojált magánnyugdíj-pénztárak államosítása
tárgyában az Alkotmánybíróságtól. Nem lehet az
Alkotmánybíróság jogkörét, felügyeleti jogát, gyepű
jogát korlátozni, mondja a roncs-jogállami front. Az új nemzetállami
rendszerrel ellenséges idegen tulajdonlású kereskedelmi tévéket
elönti a magánnyugdíj-pénztár-siratás. A magánnyugdíj pénztárakat
és az Alkotmánybíróságot nem lehet korlátozni, sápogják.
Tényleg?
És miért nem? Talán nem szolgált rá az Alkotmánybíróság
erre a korlátozásra? Talán van még épeszű, becsületes
ember, aki nem látja, hogy a régi alkotmány alapján az ország
nem működhet, következésképp azokat a törvényeket, alkotmánytételeket
is azonnal meg kell változtatni, amelyek úgy is csak addig
maradnak érvényben, amíg az Országgyűlés el nem fogadja az
új alkotmányt?
A kiabálás nagy, de értelmetlen. Holnap talán már el is
halkul és apró patkányneszezéssé csillapul. Meg vannak ugyan
hirdetve tüntetések az Alkotmánybíróság mellett, de az ádáz
tömegek valahogy nem sejlenek ezek mögött a meghirdetések mögött.
De hát majd meglátjuk.
Alkotmányozni
pedig ezúttal a nemzeti kétharmad fog. Ha az úgynevezett ellenzéknek,
a roncs-jogállam teremtményeinek volna épkézláb javaslata, az
nyilván meghallgatásra találna. Ebből a kétharmados többség,
úgy látszik, humanitárius kérdést csinál. Meghallgatja őket,
ha jelentkeznek, hogy ne legyenek még betegebbek. Jogilag nincs rá
kötelezve, és erkölcsileg sincs. Az ellenzék ma beteg pártokból
áll. Ezek a pártok nem természetes képződmények, hanem
politikai kreatúrák. Az egyik pöfeteg, a másik félbevágott
giliszta a horgon.
Az
MSZP alapbetegsége a zsidó bolsevizmus, amelyet tagad, de
minduntalan kiütközik rajta. Egyes tagjai, vezetői azt mondják,
meg akarnak újulni, de ez nem sikerül, mert nem is akarják.
Ahhoz, hogy valamikori váltópártként egyáltalán szóba jöhessenek,
tetőtől talpig meg kellene újulni. Mivel ez kilátásban sincs,
az ellenzéki létezésnek alapkövetelménye sem teljesülhet: az
ellenzék azért bírál, azért ellenőriz, hogy majd kormányra
kerüljön a következő választáson és mindent jobbá tegyen.
De a
mai MSZP
azt akarja, amit nem lehet, ami történelmi lehetetlenség:
visszaállítani az elmúltat. Namármost, miért kellene beleszólni
a nemzet jövőalakításába és az új alaptörvény megalkotásába
ennek a régi rablásokról álmodó társaságnak? Hogy megint
baj legyen a kréta körül?
A
Jobbikot csak keletkezéstörténetének zavarossága jogosítaná
fel az alkotmányozásra, meg az, hogy ehhez sem ért. A Jobbik az
MSZP és az MSZP titkosszolgálatának teremtménye, az új proletárpárt,
amelyet a Fidesz várható kétharmados győzelmének megakadályozása
céljából fejlesztettek fel sajtótámogatással, gyanús pénzekkel,
átirányított káderekkel. A volt SZDSZ is besegített ebbe,
mint mindenbe, ami titkosszolgálati és Moszad–ügy, mert a szélsőjobboldali,
antiszemita veszély fenntartása lételeme. Mind a tájékoztatási
és tömegkultúrában birtokolt hatalomnak a fenntartása elképzelhetetlen
számukra antiszemita veszély, holokauszttagadás nélkül. Főnyeremény
azonban, ha az ezt képviselő párt a markukban van. Miért
kellene tehát figyelembe venni ennek a gyülevész társaságnak
a véleményét az alkotmányozásban? Azért mert bekerültek a
parlamentbe? Mert orbitális hazugságokkal szavazatok estek rájuk?
Látta ezt az Alkotmánybíróság, amelyet most Vonáék is védenek?
Nyilván látta, de hallgatott, egyénileg is, meg testületileg
is. Mit tehetett volna?
Húzzuk
tehát alá: a rendszer nem rossz, hanem nagyon rossz.
Az
LMP azt ígéri, hogy kivonul az alkotmányozás folyamatából.
Helyes, ott a helye.
Az új alkotmány
aligha fogja megszüntetni az Alkotmánybíróság intézményét.
Az Alkotmánybíróság működése, ha tagjai letették az esküt
az új alkotmányra, magától értetődően megváltozik. Akár
maradnak a jelenlegi bírák, akár nem. De mindez még együtt
sem garancia a tökéletes alkotmányra és a jó döntésekre. Erre
csak az alkotmányozó kétharmad, a magyar nemzeti keresztény középosztály
és a magyar nép szövetséges határozottsága, kiállása, tántoríthatatlansága
nyújt biztosítékot. Sokat tanult a magyarság ebben a húsz
esztendőben. Sok módszert és sok ellenséget megtanult
felismerni. Valamennyire rálát már a saját hiszékenységére
és becsapottságára. A liberalizmus mögötti aljas szándékokat,
a hatalmi törekvések bolsevizmusát már felismeri. Ellenségei
itt járnak-kelnek a belvárosi utcákon, s be-betérnek a tévékbe
egy kis jerikózásra. Az Alkotmánybíróság pedig még dönt, döntöget.
A magyarság ellenségei nem tették le a fegyvert, nem is fogják
letenni soha. Ki kell csavarni a kezükből – alkotmányosan.
|