2010.11.19.
Mikszáth
Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival
Mikszáth írásaiban legtöbbször
elnéző mosollyal, némi fájdalmas nosztalgiával szemlélte a
dzsentrik úri hóbortjait, ártalmatlan nagyzási mániájukat.
Élete utolsó éveiben alkotott műveiben sokkal keményebben ítéli
meg dzsentri szereplőinek üres, kártékony, élősködő életét,
emberi hitványságukat, felelőtlenségüket. Ebben a tekintetben
a legmesszebbre élete utolsó nagy társadalmi regényében, A
Noszty fiú esete Tóth Marival című művében jutott el. Itt már
nincs megbocsátó, cinkos összekacsintás: kedélye elsötétült,
kiábrándultsága annyira keserűvé vált, hogy lesújtó kritikája
olykor már túlzásokba is átcsap. Az önmagát túlélt vármegyei
nemességet állítja pellengérre, a dzsentrit valósággal szégyenpadra
ülteti. Dzsentrihősei kivétel nélkül gerinctelen emberek,
tudatos hitványság jellemzi őket: nemcsak vagyonukat, hanem régi
becsületüket is elvesztették. A regény témája az a nagy fáradsággal
fölépített fondorlat, vagyis annak az agyafúrt „kerítésnek”
a története, amiben a hozományvadász Noszty Feri érdekházassága
meghiúsul. Művének alaptörténetét Mikszáth az „életből”
merítette. Nagy port vert föl 1901-ben, a napisajtóban az ún.
„bácskai szenzáció”: egy húszéves bácskai dzsentrifiú
megszöktette Ungár Lajos ómoravicai gazdag zsidó földbirtokos
lányát. A váratlan végkifejlet tette az ügyet szenzációvá:
a kompromittált leány becsületének megmentése érdekében az
öreg Ungár belement a házasságba, a kitűzött napon az egész
előkelő rokonság megjelent a házában, ahol csak az apa
fogadta a násznépet, mert a leány anyjával együtt külföldre
utazott.
Mikszáth
csak öt év múlva fogott hozzá a regény megírásához, ez az
időeltolódás a magyar belpolitikai eseményeknek volt köszönhető.
A politikai botrányok által kiváltott megdöbbenés késztette
az írót arra, hogy 1906 őszén belekezdjen regénye megírásába.
A Noszty fiú esete Tóth Marival először folytatásokban – összesen
63 részben – látott napvilágot a Vasárnapi Újság hasábjain
1906 októbere és 1907 decembere között. Az 1908-ban, három kötetben
megjelent mű 727 lapból állt. A regény végén érvényesül
ugyan az írói igazságszolgáltatás: az egész Bontó megyére
rátelepült dzsentri-klán megszégyenül, és hoppon marad, de
szereplői további sorsa felől az író bizonytalanságban
hagyja az olvasót. Mikszáth az Utóhangban megígéri ugyan,
hogy folytatni fogja hőseinek sorsát, de erre már nem került
sor.
Mikszáth
széles körű társadalomi korrajzot fest háttérként a hozományvadászat
mögé. A „nagy szamár” Kopereczky főispánná történő
kinevezése, bontóvári beiktatása, és Noszty Feri szolgabíróvá
választása meg a temérdek adoma adja ennek a regénynek savát-borsát.
Ezt viszont elég bajos megjeleníteni, mert a színpadon túl
hosszadalmas lenne ezt eljátszani, elmagyarázni. Mikszáth fejcsóválva
fogadta műveinek dramatizálást. Kételkedett abban, hogy pergő,
élvezetes produkciót lehet regényeiből színpadra állítani.
Mikszáth nagy író, tudta, a jó regény nem garancia a jó előadásra.
Ennek ellenére prózai alkotásainak színpadi változatait egymás
után tűzik műsorukra mind a fővárosi és mind a vidéki teátrumok.
Keszég László a most kezdődő évad elején, október 15-én
Veszprémben mutatta be A Noszty fiú esete Tóth
Marival című darabot.
Ha
röviden kellene jellemeznünk ezt az előadást, akkor azt
mondhatnánk, hogy a rendező mindent beletesz a regényből a színdarabba,
amit érdemes, ezért jön létre ez a fantáziadús, pörgő,
komikus helyzetekben bővelkedő előadás. Keszég László dicséretet
érdemel, mert ragaszkodik a Mikszáth-mű cselekményéhez, nem
hamisítja meg szellemét, nem tekergeti ki, és a politikai „áthallások”
sem erőltetettek, szájbarágósak. Mikszáth sokszálú regénybonyolítását
egy az egyben nem lehet az előadásba átvinni, mert a színpad
nem bírja a gyors változásokat, a rendező azonban ragaszkodik
a cselekményhez. Ezért
jön át rajta Mikszáth aranyló humora, ezért keletkezik a
publikum és az előadás között az a bizonyos áramkör. Nem
kell ebbe a produkcióba sok-sok, napjainkban oly divatos látvány-elem,
ami „feldobhatná”, mert mindezt a feladatot ellátja a kifogástalan
színészi játék, meg ötletes jelenet. Mind közül leghatásosabb
az, amikor a művészek kétoldalt lejönnek a színpadról, így
adják elő a botrányba fulladó főispán-beiktatási ceremóniát.
Ott, lent a nézőtéren kiabálnak egymással a szembenálló
politikai tábor szimpatizánsai…
A
két fiatal közül a Noszty Ferit alakító Gere Dénes Ákos
nagyszerűen megbirkózik ennek snájdig főhadnagynak az életre
keltésével. Benne van az sárm, az a kisugárzás, amivel magába
bolondítja a lányokat, asszonyokat. Dobra Mária a csinos, érzékeny
Tóth Marit kedvesen játssza el, pontosan olyannak amilyennek elképzeljük
ezt a helyes, aranyos fruskát. Az egész együttesből külön ki
kell emelni Meszléry Juditot az ördögi házasságtervet kifundáló
Máli néni megformálásáért. Igazi égetnivaló boszorkánynak
mutatja be ezt a csavaros észjárású asszonyságot. Nagy stábbal
állítja színpadra A Noszty Feri esete Tóth Marival című darabot a veszprémi színház.
Az előadás végén a publikum tagjai úgy állnak föl székünkből,
hogy egy emlékezetes, sziporkázó előadásnak lehettek tanúi.
Dr. Petővári Ágnes
|