2010.11.19.
A kultusz és a kultúra egységéért
Október
31. a
Reformáció ünnepe. A reformáció atyja, Luther Márton prédikációiban,
írásaiban gyakran foglalkozik a nevelés-művelődés kérdéseivel.
A reformáció eszméjének terjesztéséhez ugyanis égető szükség
volt nagyműveltségű prédikátor-hitújítókra és egyszerű
lelkészekre egyaránt. Az egyházi férfiak nevelése-képzése a
városi-plébániai iskola és az egyetemek feladata. De iskoláztatásra
van szükségük a néptömegeknek is: nemcsak a földöntúli életre
való fölkészítés, a lelki üdvösség elnyerése érdekében,
hanem azért is, hogy evilági-polgári kötelességeiket becsülettel
teljesíthessék. A magyarországi református oktatás múltjáról,
jelenéről és az általa vezetett intézményről dr. Kádár Pétert,
a hódmezővásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnázium és
Szathmáry Kollégium igazgatóját kérdeztem.
– Október 29-én reggel a Református Ótemplomban
tartotta ünnepségét a Bethlen Gábor Református Gimnázium. Az
ünnepség során a reformáció kezdetére, az egyház és az európai
kultúra megújulásának elindítójára, Luther Mártonra emlékeztek.
Az önök intézménye miként tudja beépíteni a reformáció ünnepélyének
konzekvenciáit a gimnázium életébe?
– A reformáció ünnepe úgy is megfogalmazható, mint az
egyház és az iskola születésnapja, akár általánosságban a
protestáns kollégiumi hagyományokra gondolunk – ilyen kollégiumok
majd’ 500 éve működnek Magyarországon – , akár saját
iskolánk történetére. A templom és iskola szimbiózisa már a
gimnázium születésekor létrejött, hiszen egy időben, az
1720-as években emelte az Ótemplomot és az iskolát Hódmezővásárhelyen
a helyi református közösség. Ez is arra mutat, aminek falaink
között élő valósággá kell válnia, hogy a kultusz és a
kultúra olyan egységet alkot, amelyet évszázadokon keresztül
megőrzött az európai tradíció. Először az ún. felvilágosodás
volt az a mozgalom, ami ezt az egységet meg akarta bontani.
– Ez mennyire sikerült?
– Túl jól „sikerült”, aminek a hozadéka a XX. század
totalitárius eszméinek tobzódása – a furor bestiae, a
fenevad dühöngése, – ami az Istentől elidegenedett és az
emberszeretettől elrugaszkodott kultúrának az egyenes folytatódása.
Egy olyan testvériséget hirdet meg – főleg a francia –
felvilágosodás, amiből az Atya hiányzik. A XXI. században ezért
az egyházi iskoláknak a közoktatás színvonalas művelése
mellett, azzal egyidejűleg, elemi feladatuk az, hogy a folytonosság
megszakadását helyre tegyék, a nevelés rendszerén belül
visszaillesszék a hitet és a tudást a maga egységébe, miután
az európai kultúra erre a szimbiózisra épül. Nem tudunk anélkül
befogadni egy klasszikus operát, meghallgatni Bach passióját,
megtekinteni Munkácsy trilógiáját, hogy ne ismernénk a mögöttes
jelentésüket. Ez pedig csak a kultúrtörténeti vonatkozás. Az
élet azonban a maga egész valóságában sokkal mélyebben kiált
ezért az egységért. Ha megfigyeljük elődeink organikus kultúráját,
vagy a hódmezővásárhelyi paraszt-polgárság életvitelét, észrevesszük,
mindig szoros egységet alkotott a kultusz és a munka, a kultusz
és a kultúra. Tehát az egyetemes európai világrendben,
amelynek szerves része a magyar, ez az egység alapozza meg a
nemzedékről-nemzedékre átadható élhető életnek a hagyományát.
– Amikor a francia felvilágosodás kitörölte
az atyát a testvériségből, akkor magát a múltat, a hagyomány
tiszteletét negligálta?
– Nem csak a múlt, hanem a középpont, az isteni valóság
kitagadásáról is beszélhetünk. Mindez a felvilágosodás más
útjain – a németeknél és az angolszászoknál – nincs
jelen, és ezért egy töretlenebb, békésebb polgárosodás, társadalmi
fejlődés ment végbe pl. Angliában. Az 1920-as években minderről
Ravasz László úgy értekezik, hogy északon és délen más
volt a fejlődési irány. Északon mindvégig együtt halad az
istenhit, a pietas és a szorgos evilágiság. Ott a munkaközpontú,
értékteremtő, takarékos, ugyanakkor gálánsan jótékonykodó
polgári szemlélet válik meghatározóvá. Ezen a téren elegendő
Kálvin János példáját megemlíteni. Kálvin annak a modernitásnak
a megtestesítője, amely úgy menti át az akkor másfél évezredes
keresztyén tradíciót az újkorba, hogy a gerincét megőrzi,
megújítja, s ezzel alkalmassá teszi egy megújult világban
annak befogadását. Ez a szemlélet került át Amerikába is. A
tengerentúlon a kálvini tradíciók társadalmat alkotnak, létrejön
a tocqueville-i amerikai demokrácia, amelyik a polgárok életet
kibontakoztató szabad ember köztársaságaként létezik, úgy,
hogy az alkotmányában ez is szerepel: az isteni gondviselésben
bízunk, és a hitet védelmezzük.
– Ez a Max Weber által leírt protestáns
etika?
– Weber is rávilágít arra, hogy az Istenbe vetett
hitnek milyen társadalomformáló jelentősége van. Ma azt szokták
mondani: „mindegy, miben hiszünk, csak higgyünk valamiben.”
Ez egy veszélyes kijelentés, mert ha olyan dolgokban hiszünk,
amelyek nem illeszkednek az élet valóságához, akkor az ember
megcsalja önmagát. Ha viszont olyan dolgokban hiszünk,
amelyeket évezredeken át kipróbáltak és megállnak a valóság
talaján, akkor megmenekülünk egy hitkereső, vagy hitevesztett
világban.
– A hazai református oktatás-nevelés számára
mekkora kihívást jelentenek a szekták, az újsütetű, magukat
keresztyénnek nevezett gyülekezetek?
– Az ún. szekták, vagy kisebb vallási közösségek, de
egy másik nagy világvallás, így az iszlám európai terjedése
is veszélyes a keresztyén hagyományokra nézve. Mikor elveszik
az embertől az origót, a középpontot, a testvérektől az Atyát,
elindul egy keresési folyamat, és a fiatalok lelki, eszmei
kapaszkodót keresnek. A pedagógiában mindennapi tapasztalatunk
az: a gyermek nem utasítja el a tekintélyt, hanem sokkal inkább
azt az állapotot, amikor nincs igazodási pont, tehát minden
tetszőleges. Az elrelativizált értékvilágban a fiataloknak
elvész a tájékozódási képességük és elvesztik a biztonságérzetüket
is. Ebből a vészreakcióból élnek a szekták és az európai
mohamedanizmus előretörése részben ennek tudható be. Ma sokan
olyan kész világmagyarázatokat keresnek, amin nem kell sokat
gondolkodni. A II. vatikáni zsinat utáni katolikus egyház és a
protestáns történelmi egyházak viszont olyan, autonóm módon
gondolkodó, saját véleményét önállóan kialakító embert tételeznek,
aki egy önként vállalt lelki közösséghez tartozik, méghozzá
tudatos értékválasztás alapján. Ez egy sokkal magasabb rendű
azonosulás, és nem olyan szoros, szinte rabszolgai igazodás egy
diktátumszerű erkölcsrendszerhez, ami előírja azt is, ki
mennyit mutathat meg az arcából. Az ilyen előírásokat mellőzik
a nagy történelmi egyházak tradíciói, amelyek átestek a
modernizáció krízishelyzetein saját megújulásukkal is megküzdve,
s amelyek a XXI. század embere számára is védőernyőt
jelentenek az újkori szekták és az iszlám előretörésével
szemben.
– Igazgató úr, ha jól tudom, ehhez a gimnáziumhoz
kollégium is tartozik. Tudjuk, hogy Magyarországon évszázadokon
át meghatározó szerepük volt a kollégium típusú iskoláknak.
Mit jelent, mit jelentett a magyarországi reformátusság központjaiban
a kollégium fogalma?
– Ha a klasszikus protestáns kollégiumi modellt nézzük,
akkor látjuk: kevés olyan intézménye van a hazai reformátusságnak,
amely e szerint működne. A modell a különböző életkorú és
iskolafokú diákságot kapcsolja egy saját önkormányzat által
igazgatott autonóm közösségbe. Ebben a közösségben jelen
vannak 10 évesektől kezdve a 18 éves diákokig. Sőt, például
Debrecenben teológiai akadémiára is járnak kollégiumi hallgatók.
Ez a modell olyan programot ad, amelyik a szorosan vett tantárgyi
és tanulmányi követelményeken felül többlet szellemi kihívásokat
kínál az ott tanulóknak. Hódmezővásárhelyen a református
kollégium azoknak a bentlakását jelenti, akik középiskolába
járnak. Intézményünk, mint egykori partikula, a hazai református
közoktatás része. Elsődleges célunk a minőség fejlesztése,
mert így maradnak hitelesek az általunk közvetített értékek
is. Az iskolai oktatás minősége és a keresztyén nevelés elválaszthatatlanok
egymástól egy jó egyházi iskolában.
– Nagyon sok híres tanára – pl. Németh
László– és később híressé vált diákja – pl. Harmatta
János, Antal Imre, Ilosfalvy Róbert – volt a Bethlen Gábor
Református Gimnáziumnak. A reál tárgyak oktatásában is nagy
eredményt ért el intézményük. Két híres fizikatanáruk:
Garzó Imre és Tornyai Sándor. Garzó Imre az érettségi metódusát
kritikusan szemlélte. Egy óralátogatásain tapasztalt példával
támasztja alá véleményét: „Megtörtént, hogy jelesebb
tanuló a görög leckeórán Homér szövegének olvasása alkalmával
bevezetésképpen jellemezte s méltatta magát Homért, mint az
époszok mintaköltőjét, kitűnő előadással. S ettől nem
igen távoli időben egy másik tanár előtt, … ugyanazon ifjú
Homérról akarván beszélni csak ötölt-hatolt, holott amit e tárgyban
amott elmondott, ugyanazt itt is jól alkalmazhatta volna. Innen
ered az érettségi vizsgálatoknak az a szerencsétlen és
sikertelen gyakorlata, miszerint ott nem érettség, hanem csak az
tűnik ki, hogy a nyolc osztályt végzett mennyit tanult be a kitűzött
tantárgyuk tételeiből.” Ez a kritika ma is tökéletesen megállja
helyét. Mi a véleménye a kétszintű érettségiről?
– A természettudományos képzésnek iskolánkban valóban
rendkívül nagy hagyománya van, de ugyanezt elmondhatjuk a humánszakos
és idegennyelvi képzésről is. Németh László pedagógiai
munkássága az egyik gyújtópontja iskolatörténetünknek,
amelyben megjelenik az embertudományok és a természettudományok
egysége. A középfokú oktatás az az utolsó pillanat a nevelés-és
fejlődéslélektan szempontjából, amelyik a növendék számára
még elérhető módon közel hozza a később egymástól eltávolodó
ismereti területeket. Németh László egységes stúdiumokba
rendezte össze a természetismeretet és a humán tárgyakat, és
ez számunkra is irányadó szemléletet tükröz. Diákjainknak
mind a reál, mind a humán tárgyakban jól kell teljesíteniük.
Ennek a pedagógiai keretnek lényeges eleme a nyelvtanítás.
Visszatérve az érettségire: az oktatásban sok kísérletet éltünk
meg és sok újításról hallani. Kíváncsian várom az új közoktatási
törvényt. Úgy gondolom, hogy egynémely elem továbbvihető az
érettségi eddig kialakított rendszeréből. A hazai oktatáspolitikának
azonban vissza kell kanyarodnia a normalitás irányába. Kezdjük
a bemenetnél! Az bizonyos, hogy szükséges az oktatásnak mind a
középső, mind a felső fokánál a felvételi rendszer felülvizsgálata.
Nem szabad semmilyen személytelen rendszerbe beletuszkolni a diákokat.
A két érettségi szint és az előrehozott érettségik pedig
alapvetően fellazítják a középfokú képzés kimeneti oldalát.
Így a klasszikus érettségiztetés rangját is leértékelik.
Meg kell ritkítani az előrehozott érettségiket, mivel az érettséginek
alapvetően a 12. évfolyam végén van a helye. A kétszintű érettségi
ráadásul leértékeli az általános középszintet, ezért is
felülvizsgálatra szorul.
– Egy egyházi fenntartású iskolánál nem
minden a tudás, a diákok életvitele is lényeges. Milyen
keresztyén erkölcsi, esztétikai, viselkedési és hagyományőrzői
normáknak kell megfelelnie az önök diákjainak?
– Itt alapvetően szellemiségről van szó. A haj- és
ruhaviselet már csak járulékos kérdés. A lényeg, hogy a diák
elsajátítsa, de legalábbis megismerje azt a szellemiséget,
amely az oktatásban elfogadja egy abszolút, isteni tekintélynek
a létezését, illetve azt a nevelési metódust, ami erre
hivatkozik. Már a felvételinél mind a szülőknek, mind a diákoknak
világosan tudomására hozzuk, hogy keresztyén értékeket közvetítő
intézmény vagyunk. Ennélfogva, szem előtt tartjuk a társadalmi
integráció szempontjait is. Ne az anyagi javaktól függjön az,
ki ér el jobb tanulmányi eredményt! Arra pedig, hogy a keresztyén
identitásból nem hiányozhat a társadalmi szolidaritás vállalása,
jó példa, hogy a vörösiszap-áldozatok támogatására
hirdetett adakozásból diákjaink milyen derekasan kivették a részüket.
– Csak reformátusokat vesznek fel?
– Úgy tesszük fel a kérdést: milyen vallás szerinti
hitoktatást választ a diák, a szülő? Azt vállaljuk, hogy az
órarendben heti két vallásórát tartunk, a választott
felekezet szerint. Ezen felül, a Bibliát olyan közös alapnak
tekintjük, amelyre támaszkodva jól megférnek egymás mellett
katolikusok és reformátusok.
– Tehát ugyanúgy érdemjegyet kap egy
katolikus, vagy egy evangélikus diák is hittanból ebben a
református gimnáziumban.
– Így van, természetesen az általa választott hitvallás
szerinti anyagból és oktatótól. Felvetődik a kérdés:
oktatható-e a hit? Számon kérhető-e a hitbeli tudás? A hit
szerintem a legbensőbb magánügy, a legszemélyesebb közügy, s
nem is ezt kell a hitoktatásnak mérlegre tennie, hanem azt a készséget,
amellyel a hithez kötődő kultúrához viszonyulunk. A hithez kötődő
kultúra ugyanis tanítható, és tananyagba rendezve számon kérhető.
– A már vázolt normarendszer vonatkozik a
pedagógusokra is? Mindegy, hogy milyen vallású önöknél egy
pedagógus, ha elfogadja az intézmény értékrendszerét?
– Amit számon lehet kérni, az az, ki hogyan viszonyul a
saját munkahelye normáihoz. Szerintem, az természetes, hogy egy
egyházi gimnáziumban nem taníthatna olyan pedagógus, aki
kifejezetten, nyíltan a keresztyén kultúrkörrel ellentétes
elveket képviselne. Egyébként, örömmel látom azt a formálódó
közösséget a tanári karban, amely képes arra, hogy az iskola
sajátos küldetését elsajátítsa és közvetítse a diákoknak.
– Ez a bethlenes szellemiség mennyit sérült
1948 és 1990 között?
– Mivel én is ebben a gimnáziumban tanultam, büszkén
állíthatom, hogy az 1990 előtti intézmény magában hordozta
az eredeti szellemiséget. Döntően a tanárai révén érvényesült
ez a folytonosság. A rendszerváltás utáni időszakban, amikor
újra az egyház lett a fenntartó, bizonyos jogviták és személyi
kérdések miatt nem volt könnyű kialakítani az iskolánk működtetésének
rendezett feltételeit. Én már abban a szerencsés helyzetben
kerültem az iskola élére, mikor a fenntartói jogvita lezárult,
és így minden esély megvan a sikeres továbblépésre egy megújulásra
kész tantestülettel. Így minden gyakorlati feltétel adott,
hogy elérjük az elődökhöz méltó eredményeket. Ehhez persze
meg kell nyernünk a diákok akaratát, együttműködését, meg
a szülők támogatását. És főleg, az Isten áldását, amit
mi, reformátusok a köszönésünkben is kívánunk egymásnak.
Medveczky Attila
|