2010.11.19.
130 éve született a magyar sajtóapostol
Az elmúlt évszázad
kétségkívül legnagyobb hatású magyar, de egyetemes jelentőségű
katolikus keresztény személye Bangha Béla S. J. /*Nyitra, 1880.
november 16. – †Budapest, 1940. április 30./ volt. A
katolikus sajtó megszervezése és terjesztése, Magyarország és
főként Budapest rekatolizációja, a Mária-kongregációk
nemzetközi irányítása fűződik többek között a nevéhez.
Mint szónok, író, szerkesztő és sajtóaktivista egyaránt
nagy nevet szerzett magának, mind itthon, mind külföldön.
Hithirdetőként bejárta Olaszországot, Németországot és a
Balkánt, de számos előadást tartott Hollandiában, Észak- és
Dél-Amerikában is. Ő alapította meg a Központi Sajtóvállalatot,
a Magyar Kultúra folyóiratot, szerkesztette a Mária-kongregációk
hazai, illetve nemzetközi lapját, a Katolikus Lexikon főszerkesztője,
az Actio Catholica alelnöke, a budapesti Eucharisztikus Világkongresszus
főszervezője, de számos más nemzetközi kongresszus szervezője
és irányítója, és több mint 80 könyv szerzője vagy társszerzője.
Egyik legnagyobb műve, a Magyarország újjáépítése és
a kereszténység 1920-ban, Kun Béláék véres, egyházellenes,
emberellenes magyarságellenes kommünje után jelent meg a Szent
István társaságnál. Ebben a munkában a szerző keresi az
okokat, vajon mi vezetett Trianonhoz, mi vezetett beteg lelkű-testű
Károlyi uralmához és az idegenek által vezetett véres diktatúrához.
„Az alkotmányosságot merő jónak, a szabadság biztosítójának
tekintettük s nem vettük észre, hogy az alkotmányosság csak
keret, melyben minden jó, de minden rossz is elfér s a közszabadságokat
egyre jobban kiterjesztő államnak vigyáznia kell, hogy a sok
szabadság közt a maga létét is megtarthassa. A liberális
jelszavak, a zsidók recepciója, a latin államok páholyainak irányában
mozgó s nálunk azonnal elzsidósodott szabadkőművesség gyors
elterjedése és a plutokrata-szabadkőműves-pánszemita uralom
alá került sajtó Magyarország szellemi ábrázatát úgyszólva
egy-két éven belül kicserélték, a nemzet gondolkodását és
érzés¬világát a speciálisan szemita ízű logika és morál
felé terelték. A nemzet védtelen lett belső árulóival,
felforgatóival, a mérges miazmák terjesztőivel szemben. A
liberális és plutokrata gazdasági éra fellendülése, mely értette
a módját, hogy agrárállam létünkre a kormányzatot nagyipari
és merkantil sínekre terelje, végzetes visszahatással volt az
ipari proletariátus fejlődésére, melyet aztán ugyanazok
szerveztek meg Marx és Lassalle elméletei alapján, akik a
plutokrata indusztrializálás érdekében a proletariátust
megteremtették. A szociáldemokrata mozgalom sokáig exotikus növény
maradt hazánk földjén, minek élénk bizonyítéka, hogy még
az utolsó háborúelőtti parlamenti választásokon se tudott
egyetlen képviselőt sem behozni az országházba. Félelmetes
nagyhatalommá nálunk a szociáldemokrácia szinte máról-holnapra
erősödött és sokkal hamarabb nyílt alkalma azt a forradalmi
átalakulást és proletárdiktatúrát megvalósítani, amit a
szociáldemokrácia egész világirodalma 50 év óta a távol jövő
boldog zenéje gyanánt tervezgetett, mint azokban a nyugati országokban,
ahol ez a mozgalom évtizedek óta hihetetlen erőfeszítéssel és
szívóssággal hódított el sok-sok talpalattnyi földet a polgári
pártok elől. A magyar közélet fel sem ismerte a bomlasztó kórságokat,
amelyek a nemzet testén rágódtak. Belefúrta magát a liberális
doktrínákba s vakon követte, amit ennek nevében tőle a
meghamisított közvélemény követelt. 67 óta a magyar országgyűlés
sokszor a legmeddőbb közjogi-, személyi- és pártviták,
obstrukciók, taktikák és egyéb játékok mutatványos bódéjává
süllyedt alá; nagystílű nemzetépítő és nemzetvédő munkára,
komoly szociális problémák megoldására, a nemzet erőinek céltudatos
növelésére, a legjobb fejek és szívek harmonikus összemunkálására,
a szociális népjólét, kulturális fejlődés és nemzetiségi
béke megszilárdítására sokakban hiányzott a kellő műveltség,
másokban a komolyság és önzetlenség.” Ezt követően a
szerző megvizsgálja a két ártó izmust, a liberalizmust és a
szocializmust és górcső alá veszi azok magyarországi hatásait.
Sőt szól a szabadkőműves veszélyről is. „A
liberális jelszó mindkét értelemben: filozófiai és gazdasági
értelemben különösen egy szervezetnek: a szabadkőművességnek
céltudatos működése folytán lett csaknem általános érvényűvé.
Nem tartozunk azok közé, akik mindenütt és mindenben a szabadkőművesség
kísértetét vélik felfedezhetni s névleg nem tartozunk azok közé,
akik a szabadkőművességet a szatanizmussal tévesztik össze s
azt hiszik, a szabadkőművességnél minden esetben a vallásgyűlölet
a fő s a kereszténység elleni harc az öncél. Nem; nézetünk
szerint itt is ugyanazzal a megkülönböztetéssel kell élnünk,
mint a liberalizmusnál általában: a szabadkőművességben
(legalább nagyon sok esetben) a lényeg a világnézeti és
gazdasági önösség, az erkölcsi és vallási korlátok félrelökése
az egyéni szabadság kiterjesztésének és a gazdasági érdekek
hajszolásának útjából. A szabadkőművesség a legtöbb
esetben elsősorban érdekszövetség: néhányak összeesküvése
a többiek és a közösség ellen; ügyes és tehetős emberek összeállása
abból a célból, hogy a hatalmi és vagyonos pozíciókat kölcsönös
összejátszással magukhoz ragadják. A vallásellenességre, a
«babonák» - értsd: lelkiismeret és tízparancsolat - félrelökésére,
a sokat emlegetett «világosságra», «progresszióra», «szabad¬gondolkozásra»
s hasonló dolgokra inkább csak mint eszközre van szükségük
liberális elveik és praktikáik védelmében, igazolásában, érvényesítésében.
De épp azáltal, hogy a liberalizmus védelmére s a liberalizmus
alapján folytatott hódító hadjáratukra külön, szoros
szervezetet alkotnak s a társadalom világnézeti félrevezetésére
és gazdasági kizsákmányolására külön kartellbe lépnek, válnak
a szabadkőművesek országos és világveszedelemmé; nem is említve
azt a súlyosbító körülményt, hogy a szabadkőművesség fővezetése
majdnem mindenütt a legkétesebb jellegű elemek kezében van s
titkosan gyakoroltatik.”
És mit állít Bangha páter a munkások szerveződéséről?
A szegény tömegek becsapásáról? A szociáldemokratákról? „A
munkásság szervezkedése s a szakszervezeti mozgalom azonban
elfajult; defenzívából offenzívába ment át, még pedig
nemcsak a tőke ellen, hanem a társadalom összes nem-munkás
osztályai ellen, sőt maga az államrend, az erkölcs, a vallás,
a világnézet ellen is. Az állam kebelén belől csakhamar külön
állammá nőtt a szocialista szervezkedés s az államot utolérte
büntetése azért, hogy még a szocialista szakszervezetek félelmetessé
növekvő s maholnap állambontó hatalmának láttára sem
sietett egészséges antiliberális és munkásvédő intézkedésekkel
a társadalmi egyensúlynak és szolidaritásnak védelmére
kelni, sem a keresztényszociális mozgalmat támogatni, amely
mint magánvállalkozás egymagában, állami segítség nélkül
erre a monstre-feladatra természetszerűleg túlgyenge volt. Az
állam éppen abban bűnhődik, amiben vétkezett: miután az
individualista kapitalizmust dédelgetve, elhanyagolta a társadalmi
szolidaritás védelmét, ezt a védelmet, legalább a munkásosztályra
vonatkozóan, átvette helyette a szocialista tábor. S minthogy
ebben az államnak egyik legvitálisabb feladatát vette át,
szinte természetes, hogy az államnak magának lett
legveszedelmesebb konkurrensévé: állammá lett az államban.”
Bangha Béla munkásságát főleg a Mária kongregációkra
alapozta, őt tartották a Mária-tisztelet értelmi vezérének.
Sajtószerzetet akart alapítani, de terve nem sikerült. A KSV
fenntartására 1922-ben New Yorktól, Hollandián át, Mezőkövesdig
kb. 100 városban tartott előadást. 1923. június 13-án a rendi
generális egy nemzetközi titkárság megszervezésére Rómába
rendelte, ahol megalapította a magyar kolóniát, és a Collegium
Germanium-Hungaricum kápolnájában megszervezte a magyar miséket.
Egy latin nyelvű folyóirattal az egész világ Mária kongregációit
irányította. Tervezte egy sajtóegyesület felállítását is.
Mint hithirdető bejárta Olaszországot, Németországot és a
Balkánt. Nemzetközi kongresszusokat szervezett és irányított.
1925-ben hazatért, átvette a Magyar Kultúra és a Mária
Kongregáció szerkesztését. 1928. július 26-ától 1935-ig a
budapesti rendház főnöke lett. Egyik kezdeményezője és tevékeny
résztvevője volt a Katolikus Akció (Actio Catholica) megszervezésének,
és emellett tevékeny részt vállalt a nagy vallási és társadalmi
mozgalmakban. 1931 és 1933 között szerkesztette és kiadta 4 kötetben
a Katolikus Lexikont. 1933-ban Nyisztor Zoltánnal missziós körútra
indult az Argentínában, Uruguayban és Brazíliában élő
magyarok közé, de útját betegsége miatt félbe kellett szakítania.
1935-től egészsége
erősen meggyengült, de szívós szervezete és akaratereje legyűrte
a betegséget. Új erőre kapva a lehető legnagyobb lendülettel
munkálkodott tovább, és ekkor születtek meg a legjelentősebb
munkái, mint az Ijjas Antallal közösen írt 8 kötetes A
keresztény Egyház története, a Világhódító kereszténység
vagy a Keresztény unió. 1938-ban ő volt a budapesti
Eucharisztikus Világkongresszus főszervezője, kiadványainak
fogalmazója és fordítója, himnuszának (Győzelemről énekeljen,
Hozsanna 280/B) szerzője.
1940. április 29-én
Újpesten gyógyíthatatlan leukémiában hunyt el. Csaknem az egész
ország gyászolta, a Szent István Bazilikából búcsúztatták,
ahol Glattfelder Gyula püspök mondta a gyászbeszédet. A
Kerepesi temető jezsuita sírboltjába temették el.
M.A.
|