2010.11.19.
Még a híveket sem engedték
be a templomba
Vízzel
árasztották el november 3-án a Belvárosi Főplébánia-templomot.
A felelőtlen kivitelező munkásai eltörtek egy 300 milliméteres
víznyomócsövet. Háromszáz köbméter víz ömlött ki. A
csaknem fél órán át tartó zuhatag sártengerré változtatta
a teret, ez a mocskos lé folyt be a templom padlóba épített fűtésrendszerébe,
és azon keresztül a kazánházba is lejutott. A károkról dr.
Osztie Zoltánt, a Budapest Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia
plébánosát kérdeztem.
– Plébános atya, a templom előtti tér már
idén szeptemberben úgy nézett ki, mintha valamilyen háború utáni
újjáépítés történne. Keskeny pallókon lehetett bejutni a híveknek
a templomba. Ön írásban panasszal élt a munkát végző Reneszánsz
Zrt. vezetősége és a megrendelő felé a tarthatatlan állapotok
miatt?
– Többször is levelet írtam és személyesen is kértem
mind a Fővárosi Önkormányzatot, mint megbízót és a
kivitelezőt is arra, hogy biztosítsák a templomba és a plébánia
irodájába való bejutást, de mindezt nem tették meg két hónapon
keresztül. A magyar valóság egyik jellemző vonása: ennek a szörnyű
eseménynek kellett ahhoz bekövetkezni – a sajtó segítségét
is kértem –, hogy végre a kivitelező cég pallókon lehetővé
tette a hívek számára a templomba való bejutást. Eddig deszkákon
botorkálva jutottak be a hívek a templomba. Így történt,
mikor Halottak napján hallgatták meg Mozart Requiemjét.
– November 3. óta felmérték a kárt? Az
egyik lap szerint a kár nem jelentős, míg egy másik újság több
tízmillió forintról ír. Mi az igazság?
– Ez az áradás komoly károkat okozott a templom épületében.
Még zajlik a kárfelmérés. Azt már kijelenthetjük, hogy a fűtésrendszerben
kb. félmillió forintnyi kár keletkezett. Azt még nem tudjuk,
hogy statikailag okozott-e problémát az a rengeteg víz, amit
elnyelt a föld. Várjuk a műemlékvédelmi szakemberek véleményét
is, hiszen a műemlék-kapu és a falak is megszívták magukat vízzel.
A munkák során hatalmas gépekkel törték föl a templom előtti
aszfaltot, kövezetet, és a rezgés miatt beszakadt egy már
meglazult vakolatréteg az orgonába. A hangszer tisztítása
pedig több millió forintot jelent, hiszen ez igényes szakmunkát
követel.
– Azt nyilatkozta a cég kommunikációs
vezetője: „Sajnos építési munkálatok közben előfordul
ilyen balszerencse, de megbízónknak és cégünknek is van
biztosítása, természetesen rendezzük kártérítési kötelezettségeinket”.
Mi történik addig, ameddig fizet a biztosító? Kérdés persze,
hogy ők mekkora összeget hajlandók kifizetni.
– Miután befejeződik a kár fölmérése, tárgyalunk a
kivitelezőkkel, a megrendelővel, illetve az adott biztosítókkal,
hogy ki milyen módon rendezi a károkat.
– Igaz, hogy előfordult olyan, hogy a munkások
a híveket sem engedték be a templomba?
–
Nem a munkások, hanem az építési területre szerződött
biztonsági őrök. Egy munkaterületről van szó, és az őrök
sokszor molesztálták a templomba érkező híveket. Csak többszöri
szóváltás után, nagy kegyesen engedték be a templomba a
biztonsági őrök ez embereket. Rendkívül fejetlenül és
kaotikusan zajlottak itt a munkálatok, és találó a kifejezése:
hasonlít a tér egy háborús övezetre.
– Ön azt nyilatkozta, hogy műemléki károk
is keletkeztek. A Szent Flórián-szobrot is kár érte?
–Igen, de ez nem kapcsolódik szorosan a november 3-ai áradáshoz.
A templom gótikus részénél, az apszisnál egy markológép
bontotta szét azt a hatalmas falat, ami a piarista házat választja
el a tőlünk. A templom hátsó részénél egy gyönyörű, műemlék
Szent Flórián-szobor áll, amit viszont nem védtek meg a
kivitelezők. Szerencsére épp itt voltam a munkálatoknál,
sikerült közbelépnem, és így a Műemlékvédelmi Hivatal leállította
a munkálatokat. Hatalmas mennyiségű por zúdult rá a szoborra.
A szobor védelme csak ezután történt meg.
– Tudtommal a templom külső részeit a fővárosnak
kell rendbetartani, míg a belső teret a katolikus egyház
igyekszik karbantartani. Hogyan lehet összehangolni ezt a munkát?
– A nehézséget valóban ez a jogi helyzet jelenti. A
templom mindig is a fővároshoz tartozott, de használóként a
belvárosi egyházközség tartja rendben. Demszky Gábor „világvárosát”
jellemzi, ahogy a templom külső része kinéz. Így „védte”
meg tehát az előző városvezetés értékeinket. Méghozzá
olyan értékeket, melyek a világörökség részei. Ugyanakkor
azt lehet látni, hogy maga az egyházközség miként gondoskodik
az értékről.
– Látjuk, de… Ha beszakad a tető, és
mondjuk ráesik a padlózatra, ha összedőlnek a falak, akkor az
egyház hiába végez belső restaurációs munkákat.
– Azt nem mondom, hogy hiába, de a helyzet eléggé
abszurd. Nagyon nehéz volt összehangolni a külső és belső
felújításokat. A néhány évvel ezelőtti augusztus 20-ai ítéletidő
tönkretette a tetőszerkezetet, s akkor a tetőt a Fővárosi Önkormányzat
rendbe hozatta. Remélem, hogy az új városvezetés jobban
megbecsüli a főváros értékeit. Ezzel kapcsolatban már több
jelzést kaptunk.
– Jelenleg mennyire lehet használni az
altemplomot? Úgy tudom, pl. a cserkészek ott találkoznak.
– Már lehet használni. Sajnos a belvárosi lelkipásztorkodás
legnagyobb problémáját az jelenti, hogy nincs plébániaházunk,
így közösségeink tagjai önkormányzati tulajdonú, de egyházi
használatú ingatlanokban találkoznak. Megoldatlan, hogy közösségeink
hogyan tudnak egységben, egyházközséget alkotva élni ilyen szétszórtság
mellett.
– Állítólag februárban átadják a
teret. Ez azt jelenti, hogy Karácsony szent ünnepén is pallókon,
sártengeren keresztül érkeznek a hívek a Megváltó születését
ünnepelni?
– Elképzelhető. A határidők nagyban befolyásolják a
kivitelező munkáját, de nem csak az, hanem az időjárás is.
Ha kemény lesz a tél, akkor bizony eltolódhat a tér átadása.
– 2010. februárjában kezdődött el a
budapesti Március 15. téren található belvárosi főplébánia-templom
gótikus részeinek felújítása. Hol tartanak most ebben a munkában?
– 2009-ben megtörtént a templom barokk részének belső
festése, idén pedig a gótikus rész felújítása vette kezdetét.
Ezen felújítás közben egy XIV. századi, páratlan értékű,
gyönyörű Trónoló Madonna-freskót találtak. A freskót úgy
találták meg, hogy mielőtt kifestették a gótikus szentélyt,
régészeti kutatásokat is végeztek, és ekkor fedezték fel,
hogy a szentély gótikus ülőfülkéihez képest elütő
kimagasló, téglalap alakú mélyedésben található egy, a Trónoló
Madonnát ábrázoló freskó, amely az 1300-as évek tájékáról
való. Az oldalfalak tehát a templom gótikus részében is tisztára
lettek festve, de a többi gótikus fülke feltárása, kőrekonstrukciója
még várat magára. Az itteni munkák a pályázati pénzek
elnyerésének függvényei. A mennyezetet is tatarozni kell, ez
is pénzkérdés, és ezen a téren is szükséges a műemléki
feltárás. A templom Budapest egyik legértékesebb építészeti
emléke, mivel a középkortól az 1900-as évekig minden kor
nyomot hagyott rajta, ezért ápolni kell.
Medveczky Attila
|