2010.11.19.
Alkotmányjogi háború
A kormányzó pártok
törvényes felhatalmazásuknak egyfelelően alkotmányozni
karnak. Az alkotmányozás nem öncélú, nem valamiféle jogalkotási
trófeát szándékoznak szerezni. em. Egy új rendszer kialakítása
lebeg Orbán Viktor szeme előtt. Az új rendszer, a nemzeti együttműködés
rendszere, már meghirdetése napján kiverte a biztosítékot az
előző, nokiás dobozos szisztéma haszonélvezőinél. Azóta is
napirenden tartják az „ellenállást”, legutoljára egy szélütött
ügyvéd mocskolta be a kifüggesztett hirdetményt kaszinótojással.
Természetesen fontos, sőt elengedhetetlen, hogy a jogrendszer
alapját képező törvény alkotását vita előzze meg. Fontos,
hogy a társadalmi, etikai szempontok mellett jogi érvek is
megjelenjenek. Meg is jelennek, se szeri, se száma a jogtudósok
nyilatkozatainak, konferenciákat tartanak, kétségeiknek adnak
hangot a szakemberek. De még mielőtt elhinnénk, hogy az alkotmányozás
olyan, mint az agysebészet, hogy jobb azt szakemberre bízni, szögezzük
le, hogy a jogalkotás megindítása nem kizárólag a jogászok
feladata. Sőt, elsősorban nem a jogászok feladata. A jog, mint
tudomány az alkotmányozás folyamatában alkalmazott tudomány.
Azaz sem a jogalkotás célját, sem eredményét nem hivatott
befolyásolni.
Mondhatnánk, a
jog a személyzet a társadalmi élettér vendéglőjében, ahol a
társadalom, illetve az arra felhatalmazott politikai hatalom
rendel. A személyzet pedig végrehajtja a rendelést, megtalálja
a legmegfelelőbb alapanyagokat, a szakács minden tudását
beleadja az ételkölteménybe, a pincér pedig a lehető
leggyorsabban szervíroz. Bármennyire is tisztelem az alkotmányozás
kérdésében megszólaló jogászóriásokat, a legtöbb
megnyilatkozásban ott bujkál az elfogadhatatlan jogásziaskodás,
miszerint a jog egy társadalomtól független önálló – öntörvényű
rendszer –,ami egyrészt abszolútumként lebeg a társadalmi tér
felett, másrészt az abszolútumhoz csak Justitia felkent
papjain, a szakembereken, a jogászokon keresztül vezet út.
Ez a jogelméleti
– és gyakorlati – gondolkodás hatalmas múlttal rendelkezik,
egészen a római jogig, – sőt Szmodis Jenő, a Jog realitása
című korszakalkotó munkája óta tudjuk –, egészen az
etruszk vallásig nyúlik vissza.
„És itt egy apró
megjegyzést célszerű megtenni a nyugati jog jogászi jogi
jellegével kapcsolatban. Mindazok, akik gyakorló jogászként működtek
akár a legrövidebb ideig, avagy azok a jogászok, akik ugyan
soha egy pillanatig sem gyakorolták tanult szakmájukat, ám őket,
„mint jogászokat” megkérdezték erről vagy arról a jogi kérdésről,
már bizonyára szembetalálták magukat a laikus azon méltatlankodásával,
amely a jogászon és a jogon a józan észt, a köznapi logikát,
az életszerűséget vagy egyszerűen csak az erkölcsi szempontot
kérte számon. Nyugati jogunk, amelyben élünk, és amely meghatározza
mindennapjainkat, a jogászok, sőt – bizonyos túlzással –
maga a „Jog” joga. Ami a jogi logika szerint a jogász számára
evidencia, az a „laikus” számára gyakorta merő
„misztikum”. S a jogász, aki adott esetben a legjobb szándék
mellett csupán szakszerű felvilágosítást és segítséget kíván
nyújtani, olykor olyan bizalmatlan és rosszalló pillantással
találja magát szemben, amilyent valaha talán a pontifexeknek
kellett kiállniuk a „józan” italikusoktól. Mert ugyan
hogyan lehetne megmagyarázni a jogi stúdiumokkal kevéssé
megrontott elméknek, hogy amennyiben egy hatályos jogszabály
azt mondaná ki, hogy a Föld lapos, egyébként pedig a Nap
kering a Föld körül, az jogi értelemben feltétlenül
„igaz” állítás volna. Mindezt tehát aligha volna lehetséges
elfogadtatni a nyugati jog »jogiságának « megértése nélkül...
...Nehéz ugyanis egyszerre ragaszkodni bizonyos régi jogi formákhoz,
jogi elgondolásokhoz, egyúttal maradéktalanul érvényre
juttatni méltányosságra és igazságosságra vonatkozó alapvető
igényünket. Mert abban a pillanatban, hogy előnyben részesítjük
az igazságosság ugyancsak elvont eszméjét – például akként,
ahogyan a Max Weber által is kétélű élccel hivatkozott a Svájci
Polgári Törvénykönyv híres 1. szakaszában, amely nem
kevesebbet mondott ki, mint azt, hogy ha a törvény nem ad egyértelmű
útbaigazítást, a bírónak úgy kell döntenie, ahogy ő maga
mint törvényhozó törvényt alkotna –, menten távolodnia
kezdünk a szívünknek oly kedves római jogtól. Messzebb kerülünk
egyúttal az azon alapuló dogmatikai rendszerünktől, s
hajlamosak vagyunk sűrűn a vészharang kötele felé pillantani,
veszélyben érezvén a jogbiztonság ugyancsak értékes eszméjét.
Csakhogy a
jogbiztonság nem csupán anyagi jogi formalizmussal, hanem
megfelelő eljárásjogi, jogorvoslati garanciákkal is
megteremthető, előmozdítható, mindenekelőtt azonban egy általános
társadalmi és jogi kultúra kialakításával. Mindaddig
azonban, amíg jogi gondolkodásunkban és jogrendszerünkben a
„jó erkölcs” és annak tényei (együttműködési, tájékoztatási
kötelezettség, jóhiszemű eljárás) csupán „eseti” és
„kisegítő” tényállások és kötelezettségek, be vagyunk
zárva római jogi alapú dogmatikánkba, amely minden szépsége
és formai tökélye ellenére gyakorta képes szembemenetelni a
jog funkciójáról, társadalmi céljáról alkotott elgondolásainkkal
és elvárásainkkal.” – írja Szmodis.
A magyar közéletben folyó közjogi háború két fronton
zajlik. Egyrészt az ellenérdekeltek tábora a Fidesz kétharmados,
mindent megváltoztatni képes hatalmát kívánja korlátozni,
beszorítani jogias érvekkel, másrészt egy sokkal fontosabb társadalomelméleti,
egyben jogelméleti háború is zajlik. És ez bizony már történelmi,
ha úgy tetszik, világtörténelmi léptékű. Orbán Viktor
szinte minden, a témával kapcsolatos megnyilatkozása említi a
jó erkölcsöt, mint hivatkozási alapot. A végkielégítések
megadóztatásának kérdése nem csak a nyilvánvaló anyagi és
hatalmi érdekek miatt lett központi, politikai és most már
jogi kérdés. Ebben a kérdésben az uralkodó dogmatikus formáljogi
szemlélet csap össze az etikai iránnyal, a „jó erkölcs”
fogalmával. Olvassuk újra Szmodis okfejtését: a jogbiztonság
nem csupán anyagi jogi formalizmussal teremthető meg. Amennyiben
a jó erkölcs bekerül közjogi gondolkodásunkba, amennyiben a
jogszolgáltatás etikai vetülete hangsúlyossá válik, úgy egészen
új – ha úgy tetszik –, igazságosabb társadalmat hozunk létre.
Amennyiben nem lehet többé hivatkozási alap, hogy tudom én, ez
erkölcstelen, de mégis jogszerű, amennyiben nem lehet többet a
józan ésszel ellenkező szabályozások erdejét azzal igazolni,
hogy de hát ezt mondja a jogszabály, ez van ideírva, nem
tehetek mást, akkor egy egészen élhető Magyarország képe
sejlik fel.
A felek most
bevetik a nagyágyúkat. A Pázmány jogi karán többek között
Sólyom László, Zlinszky János és Salamon László fejtette ki
véleményét az új alaptörvényről, illetve az egész
folyamatról. És bár Zlinszky professzor éppen a jog etikai
vonatkozásait hangsúlyozza, mégis véleményét – és elsősorban
megjelenését – most éppen a jogpozitivista oldal kívánja
nehéztüzérségként alkalmazni. Pedig a kiváló jogász nem
mond mást, minthogy a mostani alkotmánnyal nem az a baj, hogy
rossz, hanem, hogy nem tartották be. És kétségtelen, hogy nem
a mostani alkotmányunk a ludas az elmúlt évtizedek jogtiprásaiért
és erkölcsi zülléséért, de ez az alkotmány összeforrott a
rendszerrel. Márpedig most rendszert kell váltani. Végre.
Csorja Gergely
|