2010.11.26.
Térkapcsolatok
Serényi
H. Zsigmond kiállítása a Budai Klub-galériában
Minden igazi művész
pályáján, az alkotónak a társadalomban és a szakmában betöltött
szerepétől szinte függetlenül, jelentkezik egy tisztulási
folyamat. Nevezhetjük ezt megvilágosodásnak, bölcsebbé válásnak,
s nem utolsósorban a kikristályosodott gondolkodás valaminő
– látszólag a véletlenen alapuló, valójában nagyon is
megtervezett – kikötőjének. Ez a pályaszakasz természetesen
csak képalkotási technikájában és fölfogásában mond ellent
– az erkölcs ugyanaz – a korábbi, szintén sikeresnek
mondható, periódusoknak. Valójában belőlük építkezik.
Serényi H.
Zsigmond figurális, fél-figurális – ám szerkezetükben itt
sem a szokványhoz igazodó – festményektől, grafikáktól
jutott el a mostani, talán már másfél évtizede megvillantott,
s azóta intenzitásában fokozatosan erősödő állomásig. A
kinti valósággal – a gépvilág zakatolásával – saját
benső rendjét állította szembe.
Ez a konstruktív
szerkezetű, a zene harmónia-világától sem idegenkedő, sőt
arra építő kép-együttes attól izgalmas, hogy csendjei – az
elnémulók, a lázadók, a ricsajjal szembeniek – nem valamiféle
társadalomból való kivonulást szimbolizálnak, hanem éppenséggel
a „külvilágot” (benne a politikát és a mindentől megrökönyödő
gyáva embert) akarják megtanítani.
Mire is? Az önbecsülésre,
amely végső soron rend. Rend, amelynek a szabályozottságnál
fogva megvannak a törvényei, de ezek sosem gátjai – ellenkezőleg,
elősegítői – a kiteljesedésnek. Aki a fehéren fehérrel való
építkezést közelebbről is megnézi, látni fogja, hogy ez a
(hadd ismételjem, nagy benső csendeket megszólaltató) szépség
mértani irányultsága ellenére tág mezőket – bonyolult
tereket és napfényes kifutókat – kínál a szemlélődő számára.
Serényi H.
Zsigmond azt mondja, térstruktúrákat; én azt mondom, hogy
szenzációs találékonysággal megszerkesztett érzéstömböket
– a nonfiguratív ábrázolásnak is van húsa-vére –,
amelyekben öröm, félelem, lázadás, megnyugvás, kitörés,
otthoniasság leledzik (Diagonális kapcsolatok – 2008; Bezárt
forma – 2003; Agresszivitás – 2003). A fehér felületen (vásznon)
fehérre festett zsinór az alkotó révén bejárja szinte életünk
megannyi terét – a festmények alakzatai minden esetben tisztaság-fokozatok
–, s nincs az a legbonyolultabb, a vastag és vékony fonal redő-árnyképeit,
szakaszok elválását és találkozási pontjait kiemelő
szerkezet, amely ne mutatná a labirintusból kivezető utat. A
labirintus-sallangokat önmagából kivető kép, a síkot is
megpezsdítő térosztásával, egyben valaminő kifinomult lelkiség
– benső élményvilág – megjelenítője is.
A Szekvenciák
I.-IV. (2005) variációs gazdagsága a nyitott tér, zárt tér,
a vonalritkasággal jelzett hiány és a vonalsűrűséggel ábrázolt
többlet s mindezen hullámzások iskolapéldája. A háromszögek
és annak hol pozitív, hol negatív formáját tartalmazó
alakzatok (a belső vonalrács egymáshoz való távolságát önmagukban
is változtató ötszögek) a kép statikáját és mozgalmasságát
is adják. Nem csupán a térosztást reprezentálják, de a térbeliség,
egy különös perspektívából épült látvány – valaminő
tisztásaiban megújuló kert – illúzióját is keltik.
Minthogy
nonfiguratív – ennek ellenére az ember egész érzésskáláját
kibontó – festményekről van szó, a művész csupán beszédes
elhallgatásaiban jelzi gondolkodásának, világlátásának,
etikájának sarkpontjait. A szemérmesen magáénak vallott értékek
egyúttal emberi-művészi credójára is rávilágítanak. A
Ritmuskép – Hommage a Bartók Béla (2004) tonalitása, mert az
ismétlődő variációs hullámzás a nagy zeneszerző kompozícióit
idézi, arról a bartóki világrendről vall, amelynek középpontjában
a szabadságkívánás áll. Magyarán – mutatis mutandis – a
zsarnok láncának a széttörése. A Térstruktúrák (2002) gyűrött
vászondarabkáinak plasztikai élményt is nyújtó alakzataiban
– pontosabban a motívumok elrendezésében – pedig ott a
kereszt mint a bibliai jelképtár egyik legfontosabb szimbólumának
a rajzolata.
Egy másik képet
nézvén ez a cím szerint is Rejtőzködő jel (2003) ennek a
szemérmesen visszafogott vallomásosságnak egyik – ha nem a
legfontosabb – érzelmi-szellemi mozgatója. Hatása olyan festményeken
is észlelhető, mint a beszédes megnevezéssel egyedivé tett Útjelzés
(2003). A méreteket tekintve nem kis különbség van az egyes művek
között – lásd a 100x120-as Diagonális kapcsolatokat és a Térfolyamatokat
(mindkettő 2008), valamint a 2003-2004-es festménysorozat
60x50-es darabjait –, viszont a rajtuk szereplő vonal- és érzelemtartomány
ugyanavval az intenzitással fejezi ki a személyiség (a világot
lecsitítani akaró én-kép) legfontosabb jegyét: a viharral
szembeni bölcselem csöndjét.
A kamara-tárlat
friss kollekciója (Képarchitektúrák I.-IV. – 2010) mindennél
jobban jelzi a pályaszakaszon belüli, megújításra való törekvéseket.
Serényi H. Zsigmond ezekbe a kisméretű (12x12), a papír
plasztikai hullámmozgását mutató reliefekbe belesűrítette
mindazt, ami művészetének sarkköve: az átváltozás drámai
tisztaságát és a felületi erők – a miniatűr formában is
emberléptékű diagonálisok – harmóniát sugalló, ritmusra
épülő rendjét.
A vallomásos én-kép
azért pazar, mert (illúzió?) akarva-akaratlan hatni akar a káosz
robbanásai által veszélyeztetett világra is.
Szakolczay
Lajos
|