2010.11.26.
Egy briganti nevezetes tollvonása
Vizsga nélkül
nem zenész a zenész – mondják sokan, akik az igényes, színvonalas
szórakoztatás jelszavát tűzik ki zászlajukra. Tényleg csak
az OSZK-vizsga érvényes? Tényleg csak akkor lehet jó zenész
valaki, ha egy bizottság erről papírt ad? Ezekről a kérdésekről
beszélgettünk Szirmai Lászlóval,
az Országos Szórakoztatózenei Központ (OSZK) igazgatójával.
– A közelmúltban találkozott Szőcs Gézával, a kormány kultúráért
felelős államtitkárával. A beszélgetésen a vizsgáztatás kérdése
is felvetődött?
– Ez volt a fő téma. Ma csak akkor műthet valaki, ha
sebész-or-vosi diplomája van. Csak akkor lehet valaki takarító,
ha erről OKJ-s papírral rendelkezik. Akkor csak zenész lehet bárki?
Véleményünk szerint legalább tíz évig kell zenét tanulnia
valakinek, hogy a közönség előtt szerepeljen. Hiszen egy szakmáról
van szó. Jól tudjuk, hogy a szórakoztató zenénél sok
technikai manipuláció lehetséges. Az pedig nem énekes, aki
csupán rátátog egy zenei alapra. Vannak, akik zenét szolgáltatnak,
és vannak zeneművészek. Ezzel a felvetéssel államtitkár úr
is egyetértett. Vizsgázzon le az, aki fizetésért zenél, énekel.
Ez nem egy ördögtől való dolog, hiszen a nyilvános helyen való
fellépést a zenészeknél már a múlt század elején is vizsgához
kötötték Magyarországon. Aki levizsgázott, az hitelesen
bizonyította, hogy ismeri a kottát és tudja a szakmáját. Jómagam
több évtizeddel ezelőtt vizsgáztam zongorából, harmonikából
és énekből is. Soha nem vetődött fel bennem a vizsga iránti
ellenszenv, sőt felkészültem, tanultam, és a sikeres vizsga után
jól éreztem magam, hogy a zsebemben van egy újabb végzettséget
igazoló okirat. Régebben nem csak a szocialista blokk országaiban
dolgoztam. Nyugaton is kérték néhol a vizsgapapírjaimat. Úgy
tudom, hogy néhány EU-s országban kérik a zenei végzettséget
igazoló okmányt, hiszen, ha munkát vállal valaki, hitelt érdemlően
igazolnia kell a hozzáértését.
– Mit ígért önnek az államtitkár úr?
– Egyetértett velünk. Elpanaszoltuk, hogy Kóka János (a
briganti – a szerk. megj.) a kötelező vizsgáztatást egy
tollvonással eltörölte. Így az lenne művész, aki annak
vallja magát? Szőcs államtitkár úr megoldást adott: ahogy el
lehetett törölni egy tollvonással, úgy vissza is lehet állítani.
Ezen a tárgyaláson részt vett még dr. Gyimesi László úr is,
a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára.
Azt is felvetettük, hogy nagy problémát okozott az a szakma
berkeiben, amikor 1990-ben megszüntették az Országos Rendezői
Irodát. Az ORI-ban folytak az ún. pódiumvizsgák. A régi nagy
sztárok mind ORI-vizsgát tettek. Az A-kategóriás OSZK-vizsgát
pedig többször automatikusan ORI-vizsgának tudták be. Ma sokan
minden papír, minden végzettség és vizsga nélkül bátran sztárnak
mondhatják magukat. Ha egy mai sztár koncertjére több ezer
forintba kerül a belépő, akkor joggal elvárhatjuk azt, hogy ez
a zenész, énekes vizsgázzon is. Ne csapja be playback-kel a
publikumot. Régebben sok országos tehetségkutató versenyt
rendeztek. Akkor az OSZK vizsgabizottsága szinte automatikusan
megadta a működési engedélyt a jó produkcióknak. Tehát
azoknak, akik egy mostani tévés vetélkedő dobogós
helyezettjei, és valóban tehetségesek, nem kell félniük az
ilyen megmérettetéstől.
– Nagyon sok cigány számára a felemelkedéshez, a tisztességes megélhetéshez
való utat a zenetanulás jelenti. Ez a múltban is így volt. Ha
viszont a cigányzenekarokat kamu-zenészekkel helyettesítik,
vagy olyanokkal, akik kannákat ütögetnek, akkor felvetődhet náluk
a kérdés: nem érdemes zenésznek állni.
– Ez így igaz. A magyar cigányzenészeknél a mesterség
apáról fiúra szállt. Számukra a vizsgáról szóló
dokumentum volt az egyetlen tudásukat igazoló papír a zsebükben.
Hatalmas ünnep volt egy cigánycsaládban, ha valakinek a
gyermeke levizsgázott, díszebédet főztek, s örültek neki, és
azt mondták, hogy a fiúból „ember” lett. Jómagam tánczenész
voltam, s igaz nem vagyok roma származású, de nálunk is ünnep
követte a sikeres OSZK és ORI vizsgáimat. Meg kell jegyeznem,
hogy bizony létezik a zenében az ún. „cigányfolklór”,
amit a tehetséges cigánymuzsikusok művelnek különböző
hangszerekkel, és itt ismert a „kanna” is, azonban nem róluk
van szó, amikor a könnyű-klasszikusoktól a magyarnótáig ill.
világzenéig terjedő repertoárral rendelkező hagyományos cigányzenekarokról
beszélünk, akik nagyon nehéz helyzetben vannak a hazánkban a
szinte mesterségesen leépített vendéglátói területről.
– Vegyük sorra a bevezetőben felvetett kérdéseket. Önök szerint
miért csak az OSZK-vizsga lehet elfogadott?
– Ez nem így van! A régi rendelet kimondta, hogy aki pl.
dzsessz-szakon végzett a konzervatóriumban, vagy felsőfokú
zenei végzettséggel rendelkezik, annak nálunk nem kell levizsgázni.
Vannak már olyan zeneiskolák, ahol OKJ-s vizsgát tesznek a növendékek.
Aki ezt sikerrel teszi, nem kéne az OSZK-nál megmérettetnie magát.
Az OSZK 50 éven keresztül, mint a Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szakszervezetének intézménye, végezte a mindenkori érvényes
rendelet szerint a vizsgáztatást. Évtizedeken keresztül kizárólagosan
ez a szakszervezet tartott fenn országosan szórakoztatózenész-
és énekes- képzést. Közismert volt az OSZK un. stúdióhálózata,
amelyhez a szakszervezet soha nem kapott állami támogatást. Még
most is létezik a szakszervezetnek egy OKJ-s szórakoztatózenész
képző iskolája Kőbányán, ahol a hallgatók közép- és felsőfokú
képzettséget kapnak. Szórakoztató zenészképzés régebben
NDK-ban, Kubában és Svédországban volt Magyarországon kívül.
Az OSZK-képzésnek és a vizsgának köszönhetően „születtek”
olyan tehetséges magyar muzsikusok, akik még most is járják a
világot. Náluk szakmai problémák soha nem vetődtek föl. A
vizsgabizottság pedig az OSZK-nál csak magasan kvalifikált művészekből
állt. Így Körmendi Vilmos zeneszerző, zongoraművész, Esze
Jenő zongoraművész, Kállai-Kiss Ernő Kossuth-díjas klarinétos,
Payer Öcsi énekes és jómagam ültünk a bizottságban.
– Milyen következményei lettek a Kóka János-i tollvonásnak?
– Engedje meg, hogy egy példát hozzak föl ennek megválaszolására.
Amikor hazánkba a ’80-as évek végén bejött a természetgyógyászat,
akkor nagyon sokan úgy hitték, hogy értenek ehhez a dologhoz. Később
jött egy olyan állami rendelet, hogy vizsgázni kell a természetgyógyászoknak.
Így ma már többnyire olyanok gyógyítanak, akik hozzáértők
és nem sarlatánok. Nálunk, zenészeknél fordított a helyzet.
Régen volt egy ilyen kötelezettség, amit Kóka törölt el.
Ennek a tollvonásnak „köszönhetően” sokan becsapják a közönséget.
Egyre többen játszanak gépről. Beprogramozzák a szintetizátorba
a zenét, és a magát zenésznek mondó ember csupán a gombokat
nyomkodja, mint más a számítógépen. Ezek az emberek többször
olcsóbbak, mint a profik. Így a kamuzenészek kiszorítják a
tanult, vizsgázott szakembereket. Ha nem kell vizsgázni ebben a
szakmában, az a felhígulást eredményezi. Becsülöm a mulatós
zenét is, ha azt képzett muzsikusok adják elő, de számomra
pl. egy Fényes Szabolcs által írt sláger bizony többet ér. Többször
mondom, nekünk is volt egy Cole Porterünk, de Horváth Jenőnek
hívták. Ki kell emelni, hogy a Kóka-féle rendelet a táncosokra
is vonatkozik. Ma, ha egy lány elmegy táncolni az éjszakába,
az korántnem biztos, hogy a közvéleményben csak táncolást
jelent. A végzettség, a szakvizsga viszont számukra védelmet
is biztosít. A következő probléma: csökkent a szórakozóhelyek
száma, az igény szintje is megváltozott. Mi tudomásul vesszük
azt, hogy csökkent a munkahelyek száma, de elvárjuk, hogy profi
muzsikusok játszanak az éjszakai zenés szórakozóhelyeken.
– Idén nagy veszteséget könyvelhetett el a magyar népdal, a nóta
és a cigányzene. Meghalt Balogh Márton, népdalénekes, Gaál
Gabriella nótaénekesnő és Oláh Kálmán cigányprímás is.
Az utóbbi egyik március 15-ei rendezvényünkön is fellépett
zenekarával. Ön sokáig együtt dolgozott Oláh Kálmánnal.
Milyen zenésznek, embernek ismerte?
– Oláh Kálmán az OSZK népi zenei osztályán dolgozott
a legendás cigányzenei osztályvezető Farkas Gyula mellett.
1974-től együtt dolgozhattam Kálmánnal, aki egy megbízható,
pontos tisztviselő is volt, és alkalmilag még zenekart is
vezetett. Miután eltávozott az OSZK-tól több nótaműsorban lépett
föl, és az énekesek sokszor készítettek vele hanglemezeket.
Mindez az ő precizitásának volt köszönhető. Gaál Gabriellát
pedig én búcsúztattam, ami lelkileg nagyon nehéz feladat volt
számomra, mert jó barátok voltunk. Tudomásul kell venni, hogy
a régi nagyok, tehetségek eltávoznak, és ha tovább hígul a
szakma, akkor alig jön valaki a helyükre. Nem szabad ezt engedni
a kormányzatnak, mert ha nincs egy szakmának megmérettetése,
az a minőség rovására megy. Érdekes, hogy jönnek hozzánk
jelentkezők azzal, írjuk föl a nevüket, s hogy ha újra lesz
vizsga, akkor értesítsük őket, mert szeretnének azon részt
venni. Jelenleg több mint háromszázan várnak erre az értesítésre.
Nem lehet jogosítvány nélkül a volánhoz ülni, hiszen az egy
veszélyes üzem. Tudjuk, a zenélés ilyen értelemben nem az, de
azzá válhat, ha a kultúránkat sárba tapossuk.
Medveczky Attila
|