2010.11.26.
Józef Zycinski: Az árulás gépezete
Józef Miroslaw Zycinski lengyel főpap 1948-ban született. Egyháztörténész,
publicista, 2000-től lublini érsek. A Pápai Teológiai Akadémia
professzora, tucatnyi tudományos kötet szerzője. Itt olvasható
tanulmánya Andrzej Grajewski: A Júdás-komplexus. Kelet-Közép-Európa
keresztényei az ellenállás és a kollaboráció között című,
magyar nyelven kiadatlan könyvének előszava.
Az alábbi tanulmányban arra a nehéz és felelősségteljes
feladatra vállalkozunk, hogy az egyház szempontjából vizsgáljuk
a szellem rabul ejtésének folyamatát, megjelenítve Júdás drámájának
jelenkori változatait – Júdásét, aki két kézzel nyúlt az
ideológiai kenyéradói által felajánlott harminc ezüstpénz
után. Az olvasók egy részében valószínűleg már annak a
puszta felvetése is heves ellenkezést ébreszt, hogy
foglalkozzunk azokkal a kényes ügyekkel, amelyek összefüggésben
állnak a kommunista hatalom által számos országban működtetett,
roppant méretű és szervezettségű tervvel. Ugyanis e terv
keretében a hatalom arra törekedett, hogy kollaboránsokat találjon
a lelkipásztorok között. Igen gyakran találkozunk a következő
véleménnyel: „Ne tépjük fel a sebeket!” Az ember nincs
abban a helyzetben – szól az indoklás –, hogy tárgyszerűen
megítélje egy kiszemelt áldozat szélsőségesen nehéz
helyzetben elkövetett árulásának valós indítékait. Szerencsésebb,
ha ezt inkább Istenre hagyjuk, és a hallgatás leplével borítjuk
történelmünk e fájdalmas fejezetét!
Ha az evangéliumok
szerzőit is hasonló elvek vezérelték volna, akkor ma a Szentírás
lapjain semmiféle említést sem találnánk Júdás árulásáról.
Azt a tényt is néma csend burkolná, hogy Simon Péter háromszor
megtagadta Jézust. Talán még azt a szakaszt is túlságosan kínosnak
és méltatlannak minősítették volna, amely az apostolok
szendergéséről tudósít az Olajfák Hegyén – ha másért
nem, hát azért, mert az olajfák közötti sötétben nehéz
lehetett ellenőrizni, ki alszik, és ki van ébren. Mindezzel
szemben az evangélisták, hűen Krisztus szavaihoz, aki szerint
„az igazság szabaddá tesz benneteket” (Jn 8,32), nem kívánták
kiradírozni e fájdalmas történéseket – továbbá nem akarták
építő jellegű erkölcsi példázatok gyűjteményévé alakítani
a megváltás drámájának pontos leírását. A születő egyház
közösségének a hit szellemében bele kellett törődnie a ténybe,
hogy a tizenkét apostol egyike (az úgynevezett 8,5 apostoli százalék)
nem tudta elviselni a feladat súlyát, és árulónak bizonyult.
A hit látásmódja megkövetelte tőlük, hogy mindebben mély
tartalmú drámát lássanak, nem pedig holmi pletyka felmentést
adó szenzációját. Ugyanígy, mi is kötelesek vagyunk e
szellemben feldolgozni a tényt, hogy a lelkipásztorok körülbelül
10 százaléka – nagyon különböző okokból – nem volt képes
megfelelni a hatalmas kihívásnak, és elfogadta az együttműködés
különféle formáit. Ez az együttműködés a hatalom szándéka
szerint a lengyel egyház szétveréséhez vezetett volna.
Krisztus, a testté
lett Igazság iránti hűségünk megköveteli tőlünk, hogy a
szellem bátorságával beszéljünk e gyötrelmes dolgokról. Az
ember az Egyház útja, ugyanakkor az emberi történelem egyaránt
magába foglalja a bűn és az árulás drámáját, nemkülönben
a kegyelem működésének csodáját, amely begyógyítja a bűn
ejtette sebeket. A Lengyel Katolikus Püspöki Kar is ebben a
szellemben nyilatkozott, A párbeszéd és a tolerancia szükségességéről
a demokrácia építésének folyamatában című körlevelében,
amelyet a Wigrében rendezett, 278. Püspökkari Konferencián
fogadtak el. A nyilatkozat szövegében több olyan megfogalmazás
található, amelyekről kétségtelenül kijelenthetjük, hogy e
jelen könyv célkitűzésére is termékenyítően hatottak. Például
többek között az olvasható: „Közös nemzeti átgondolásra
van szükségünk, hogy szembesüljünk az igazság fájdalmas
leckéjével, amelyet a történelemtől kaptunk. Némelyek bármely
áron el akarják kerülni e szembesülést, arra várva, hogy a társadalom
megosztottsága még tovább mélyüljön. Szembehelyezkedve az
efféle magatartással, úgy véljük, hogy a hazugság és az
elhallgatás alapzatára semmiképpen sem lehet tartós demokráciát
építeni. A megtiport lelkiismeret és a megtépázott emberi
jogok drámáját nem szabad a hallgatás kényelmesnek tűnő
leplével borítani.”
Célunk leleplezni
a lelkiismeret sárba tiprásának intézményesített gépezetét,
bemutatva, hogy miként volt lehetséges Európa közepén, a XX.
század derekán kialakítani egy olyan rendszert, amely az erőszakra
és a hazugságra épült – s amelyet ugyanakkor a humanista vívmányok
csúcsaként állítottak az emberek elé. Figyelmünket a tényekre
összpontosítva, a lehető legminimálisabbra korlátozzuk a személyes
megjegyzések számát. E mértéktartó, már-már aszketikus stílusnak
köszönhetően időnként az élveboncolás benyomását kelthetjük,
amelynek során kizárólag a szike gyakorlott vágásai tárják
fel a szervezet beteg szöveteinek állapotát. E szűkszavúságot
kitűnően példázza a Zenon Platek dandártábornokról szóló
tájékoztatás. Platek tábornok még a Rzeszówban végzett
szolgálata idején „a KGB-vel együttműködve különféle
dokumentumokat gyűjtött be, amelyekkel Ignacy Tokarczuk püspököt
akarták gyanúba keverni”. E megfogalmazás minden egyes szava
a további boncolgatás bőséges alapanyagát kínálja az Olvasó
számára. Platek dandártábornok ugyanis a IV. Ügyosztály
igazgatói tisztségét töltötte be. A hatalom hivatalos
megnyilatkozásaiban – kiváltképpen a hadiállapot idején –
gyakran szerepet kapott egyfajta hazafias szónokiasság, amely
szerint az Egyháznak és a hatalom képviselőinek közösen
kellett fellépniük a Haza sorsát fenyegető veszéllyel
szemben. Ezzel egyidejűleg megmutatkozik, hogy a hazafiság intézményes
védelmezői a KGB mestereinek keze alatt járták ki a lengyelség
iskoláját, együttműködésük pedig olyan ügyiratok előállítása
során vált egyre szilárdabbá, amelyek a lengyel püspökök
lejáratását szolgálták. Más, hasonló tények elénk tárják,
milyen szintű hazudozás folyt azokban az intézményekben,
amelyeknek pedig a törvények védelmét kellett volna szolgálniuk,
és milyen erkölcsi szintet képviselt eme intézmények vezetősége
az idő tájt, amikor a közkeletű pletyka szerint a Lengyel
Egyesült Munkáspártban a liberális tagozat uralkodott.
A múlt kórtanáról tudósító tömör közlésekből
olyan fontos következtetéseket is levonhatunk, amelyek elevenen
érintik mai közéletünket. Például megtudhatjuk, hogy a Hit
Önvédelme című hetilapot bizonyos Waldemar Pelka, a IV. Ügyosztály
munkatársa szerkesztette; az Ancora című katolikus lapot pedig
ugyanezen ügyosztály védőszárnyai alatt szerkesztette
Zbigniew Misciorak és Emil Stafiej. Emlékszem, hogy a másodikként
említett lap publikációi annak idején mennyi zűrzavart
okoztak, amikor a II. vatikáni zsinat dokumentumainak átfogalmazásával
megpróbálták nevetségessé tenni az egyház lelkipásztorait
és aláásni a tekintélyüket. A Hit Önvédelmét pedig még
most is rendszeresen emlegetem, valahányszor kézhez kapom a
Katolikus Önvédelem című, házilag sokszorosított kiadványt.
Hangvétele nagyon erősen emlékeztet engem ama másik, annak
idején a IV. Ügyosztály által szerkesztett lap stílusára.
Mindössze annyit kérdezhetünk: e nyilvánvaló hasonlóság
annak következménye, hogy a Belügyminisztérium néhány volt
dolgozója hűséges maradt korábbi tevékenységéhez, és önkéntes
alapon, változatlanul gyártják a szövegeket, ahogyan azt
egykoron a hivatalos munkakörükben tették? Vagy talán egy
bizonyos személyiségtípusról van szó, pontosabban fogalmazva
a Biztonsági Szolgálat volt tagjáról, aki ezzel a beszédmóddal
lép fel, amelyben folyton az önvédelemről esik szó, és az összeesküvés
elleni harc szükségességéről? Nem kizárt, hogy mindkét
felvetés egyaránt helyes.
Rengeteget
tanulhatunk abból a stílusból, amellyel a hatalom megpróbálta
szétverni az egyház egységét. Többek között felhozhatjuk
egy kilépett pap, a kollaboráns Leonard Swiderski példáját.
Emlékiratában, amelynek a Saját szememmel láttam címet adta,
az egyetlen igaz embernek mutatja magát, miközben a lelkipásztorkodó
papságot alapállásból holmi bárgyú ripacsok primitív
csoportjaként kezeli. Attól tartok, hogy Swiderski stílusával
ma is számtalan, a lengyel egyházzal foglalkozó cikkben és
kiadványban találkozhatunk. Az egyetlen igaz ember alakja mindig
aszerint változik bennük, ahogy azt a szerző ideológiai vagy
politikai érdekeltsége kívánja.
A különféle
hozzáférhető dokumentumok nem kizárólag az árulás drámáját
tárják elénk, de a hűség tanúbizonyságát is, amelyből
nagyon sokat tanulhatunk. Példának okáért itt most elegendő
csak azokra a megjegyzésekre hivatkoznunk, amelyeket Stefan
Wyszynski prímás a hazafias papok mozgalmával kapcsolatban
tett, komanieci száműzetése idején. Krisztusnak a pusztában
átélt megkísértéséről elmélkedve, fájdalommal ír azokról,
akik napjainkban képtelenek legyőzni a kísértéseket, kenyeret
akarnak sütni az egyházra vetett kövekből, a gonosz lélek
tenyerén hurcoltatják magukat, szüntelen hajlongással bókolva
neki és a lehulló kalácsot lesve. Az efféle katolicizmus
„fejlődését” összegezve, a prímás keserűen szögezi le,
hogy kizárólag a rossz működésének fejlődése észlelhető
benne. E „fejlődés” a mindennel szembeni engedékenységben
nyilvánul meg, beleértve a leghalványabb kísértés eltűrését
is. A
mai Júdások
sorsáról szóló elmélkedését a prímás egy szónoki kérdéssel
zárja: „Megbotránkozzam rajtuk?” Ám a botránkozást túlságosan
is könnyű reakciónak érezvén, úgy válaszol: „Nem, inkább
bölcs maradok…”
A „második évezred prímásának” nevezett Wyszynski
felfogása szerint még az egyház szervezetében működő
gonoszság megtapasztalása is keserű bölcsességre tanít,
igaz, a gyötrelem árán. Az e magatartáshoz való hűség megköveteli
tőlünk, hogy ne feledkezzünk meg a tisztségviselők nemzedékéről,
akik mind a mai napig az erkölcsi tekintély szerepében akarnak
fellépni, annak dacára, hogy egykori ténykedésükkel módszeresen
szaggatták az egyház egységét – amelyre pedig a prímás
annyiszor buzdított –, és viselkedésükről soha nem adtak számot
a nyilvánosság előtt. Az Egyetemes Szó című folyóirat régi
évfolyamait böngészve könnyűszerrel kimutatható, hogy azok a
szövegek, amelyeknek szerzői kifejtették az egyházzal
kapcsolatos álláspontjukat, lényegileg különböznek a
Wyszynski prímás által felmutatott egyházképtől. Amikor
manapság ugyanazon szerzők új cikkeivel találkozom, amelyekben
az egyház és a haza egyedül igaz védelmezőiként szólalnak
fel, olyankor természetesen előtör belőlem annak vágya, hogy
a jövőben még részletesebben bemutathassuk a Júdás-komplexus
lengyel tüneteit. Szükséges is lenne áttekinteni annak a rétegnek
a pályafutását, amelynek tagjai hajdan támadták a prímást,
ma pedig az ő lelki tanítványainak szerepében iparkodnak fellépni.
Az Igazsághoz való hűség kötelez bennünket, és ebben az
esetben azt kívánja, hogy kritikával közelítsünk a politikai
viszonyok által ihletett egyházi nyilatkozatokhoz. Ez azért is
rendkívül fontos, mert a többi érintett országban is hasonló
mechanizmusok működnek. Jelenlétük például abban is megnyilvánul,
hogy Csehországban és Szlovákiában a Pacem In Terris (Békesség
a Földön) mozgalom egykori tisztségviselői manapság gyakran
próbálnak az egyház legfőbb védelmezőinek szerepében
tetszelegni – becstelennek nyilvánítva olyan személyeket,
akik a múltban zaklatások és üldöztetés áldozatai lettek,
kizárólag a hűségükért.
Érthető, hogy e
tanulmányban nincs mód teljes egészében kifejteni a lengyel
egyház helyzetének összetettségét, amely fél évszázadon
keresztül szövődött. Ezért is rendkívül fontos, hogy a szöveg
befogadásakor az Olvasó ne vonjon le magának könnyű általánosításokat,
amelyek nélkülözik a kellő tárgyilagos alapot. Így például
a Katolikus Értelmiségiek és Funkcionáriusok Bizottságának hírhedt
testületében többek között olyan, lengyel társadalmi körökben
ismert nevek olvashatók egymás mellett, mint Czuj, Dabrowski,
Keller, Klósak és Klawek. Érdemes lenne megvitatni, vajon
melyikük került fel önhibáján kívül erre a listára, kizárólag
azért, mert valamilyen akadémiai-közigazgatási állást töltött
be az intézetben. Személyes tapasztalataim alapján hajlamos
vagyok úgy ítélni, hogy ez Klósak és Klawek esetében volt
igaz. Mindketten a professzoraim voltak, és mélyen meg vagyok győződve
az erkölcsi-szellemi tisztaságukról. Egyetlen megnyilvánulásukból
sem tudok olyan ideológiai elemet kiragadni, amely miatt szégyenkezniük
kellene. Mindazonáltal tény, hogy az ötvenes években, az akadémiai
körökre gyakorolt nyomás hatására, szolgai módon hajlandók
voltak olyan testületekben közszerepelni, amelyekhez a maguk
akaratából sohasem csatlakoztak volna.
Nem árt tudatosítanunk magunkban, hogy az elmúlt tízegynéhány
esztendő folyamán mennyire eltávolodtunk a Lengyel Népköztársaság
kórtanától. Mostanáig minden bizonnyal csak kevés olvasó
tudta, hogy a lengyel Belügyminisztériumban még a nyolcvanas években
is működött az úgynevezett Vatikáni Ügyosztály, amely „a
római kúria munkatársaival, illetve a II. János Pál pápa környezetébe
tartozó személyekkel történő operatív együttműködéssel”
foglalkozott. Az ehhez hasonló ügyosztályok tevékenységéről
szóló értesülések lényeges különbséget mutatnak a lengyel
Júdás-szindróma, valamint Júdásnak az evangéliumokban
fellelhető drámája között. Az utóbbi Júdás megjárta a tanítvány
szabad döntésének terét, a Mesterért felajánlott ezüstpénzek
vonzásában. Nincs módunk feltárni az ő döntésének legmélyebb
mozgatórugóit, de még a leglényegesebb körülményeit sem. A
népköztársaság szervezetében viszont a Júdások előállításának
fortélyos gépezetét alakították ki, zsarolás és provokáció,
hazugságok és félretájékoztatás alkalmazásával. Ez
egyszersmind keserű adalék a társadalmi rendszerek fejlődésének
vizsgálatához; ama rendszerekéhez, amelyekben egykor – ahogy
a marxizmusban is – szerepet kapott a prométheuszi cselekmény.
Bebizonyosodik, hogy a nagyra törő prométheuszi álmok a vallási
meggyőződéséből felszabadított emberről oda vezettek, hogy
a „felszabadítottak” intézményrendszere Júdás személyét
tette meg az új emberiség ősmintájává. Ha hűségesek kívánunk
maradni az evangéliumok humanista küldetéséhez, akkor semmiképpen
sem szabad elkerülnünk a szembesülést azzal a rendszerrel,
amely eltörli a különbséget Prométheusz és Júdás között.
Csak így nyílik lehetőségünk arra, hogy megértsük a
kommunista rendszer bűnös lényegét.
(Zsille Gábor
fordítása)
|