2010.11.26.
A barbárok mindig győznek
Hosszú távon egészen
biztosan, de gyakorta győzedelmeskednek rövid távon is. Ez nem
rosszindulatú megjegyzés, nem rémhírkeltés, nem felszínes
okoskodás, hanem évezredes tapasztalaton nyugvó történelmi
alapvetés. A barbár fogalma az ókori görög kultúra terméke
(barbaros), a nem művelt – azaz nem görög – embert nevezték
így. A szó eredeti jelentése: „érthetetlen”. Ez nyilván
arra utalt elsősorban, hogy a barbár nem beszélt görögül, másodsorban
pedig arra, hogy nemcsak a nyelve, de mindaz a kultúra, hitvilág,
hagyományrendszer, morál, amit sajátjaként képviselt, érthetetlen
volt a görögök szemében.
Aztán a
hellenizmus korát követően nyugatról elkezdett terjeszkedni
egy jelentős barbár állam, a Római Birodalom, amely röpke másfélszáz
év alatt gyarmatává igázta az ősi görög hont. A leigázás
katonai, gazdasági és közjogi téren teljes volt, viszont
kulturálisan nem ment végbe, sőt: a győztes barbárok között
sikk volt görögül tudni, ismerni a görög irodalom és filozófia
legnagyobbjait, és úgy általában képviselni, bírni a görög
szellemet. A leggazdagabbak görög rabszolgákat vásároltak
fiaik nevelésére, kimondatlanul is elismerve ezzel, hogy a görögök
műveltebbek, az ő szellemük a fényesebb, igaz, rabszolga
mivoltukat, alávetett helyzetüket egyetlen római sem kérdőjelezte
meg. Alig néhány évszázad múltával a görög barbarosból a
latinos barbarus lett, miközben a fogalom értelme is kibővült:
immár azok számítottak barbárnak, azaz érthetetlennek, akik a
görög-római művelődés területéről kívül valók. Vagyis
az egykori hódító barbárok, a rómaiak már nem. Csakhogy
semmi sem tart örökké.
Egyre több
gondot, egyre égetőbb veszélyt jelentenek Rómának az észak
felől megjelenő, jelentős erőt képviselő germán, hun,
kelta, gót barbárok, akik addig ólálkodnak a birodalom küszöbe
körül, mígnem övéké lesz a ház. 409 augusztus 24-én éjjel
a vizigótok bevonulnak Rómába, feldúlják a várost, a műemlékeket
és remekműveket ezer darabra törik és minden mértéken túl
rabolnak. Igaz, embert nem ölnek királyuk, Alaric parancsára,
aki viszont letartóztatja a minden kincsnél többet érő római
hercegnőt, a bizánci császár leányát, a 18 éves Nobilissima
Galla Placidiát, mint óriási politikai ütőkártyát. Őt
akarja felhasználni a történelmi zsaroláshoz, melynek egyetlen
célja, hogy megszerezhesse népének, a vizigótoknak a legitimitását.
Galla Placidiának haja szála sem görbülhet, érinthetetlen és
megközelíthetetlen, de rab. A barbárok rabja. Eddig a forgatókönyv
tiszta a rómaiak és a barbárok szereposztását illetően, de váratlanul
meghal Alaric, a gótok királya, utódja Athaulf lesz, ő örökli
Galla Placidiát is. A 18 éves, barna, csinos
latin hercegnő és a szőke, magas, fiatalos germán király
halálosan egymásba szeretnek és megházasodnak. Így lesz a
magasan iskolázott bizánci hercegnőből vizigót királynő, rómaiból
barbár. Kapcsolatuk tiltott, nem helyes, némileg bűnös mivolta
egy kissé idézi Abélard és Heloise, Tristán és Izolda, Rómeó
és Júlia szerelmének izgalmát és tragédiáját, de Athaulf
és Galla Placidia kettősét ritkábban szokás emlegetni. A király
látható boldogsága népére is átragadt. Néhány év múlva
azonban Athaulfot főlovászával meggyilkoltatják ellenfelei,
akik a királynőt nyilvánosan megalázzák és megkínozzák.
Csakhogy rosszul kalkuláltak: az istenadta nép, a vizigótok többsége,
mert látta, hogy Athaulf mennyire megbízott feleségében, Galla
Placidia mellé áll, továbbra is őt tekinti királynőjének és
mindenben követi utasításait! Ez a bizalom olyannyira valós
volt, hogy évekkel később, amikor a Nobilissima, már mint
legitim császárnő visszatért a csendesen haldokló Római
Birodalomba és berendezkedett a még mindig romos Róma helyett fővárossá
kikiáltott Ravennában, személyi testőrségét csakis vizigótokból
engedte verbuválni, mert azoknak hűségében jobban bízott,
mint honfitársaiéban. Íme a műveltek és barbárok harcának
egy újabb, sajátos fordulata.
Mondanám, hogy
ezen a ponton fejezzük be a barbár hódítóból barbárok áldozatává
vált Római Birodalom végtörténetének ecsetelését, de nem
tehetem, mert témánk szempontjából van még egy másik barbár
uralkodó – Nagy Theodorik – is, a keleti vizigótok királya,
aki a Nobilissima halála után évtizedekben foglalta el Itáliát,
és története mutatja, milyen nagy falat még az étvágyukról
híres barbároknak is a műveltek megemésztése. Theodorik nem
titkolt terve ugyanis a két nép, kultúra és hagyomány összeolvasztása
volt: a római tudást,
enervált stílust és egyre dekadensebbé váló műveltséget a
gót életerő, vitalitás és fegyverzet segítségével tovább
akarta fejleszteni. Ami megvan az egyik népben, nincs meg a másikban
és vice versa, a kettő együtt viszont tökéletes lenne, ez
volt logikájának sarokköve. Lényegében mindkét népet meg
akarta menteni önmagától. A nagy terv azonban kudarcot vallott,
mert népeket és kultúrákat akkor sem lehetett, és azóta sem
lehet a vegyszerekhez hasonló módon egyesíteni. Mindig csak az
lehet a végső kimenet, hogy az erősebb legyőzi és asszimilálja
a gyengébbet, és örül a győzelmének mindaddig, amíg nem jön
egy nála is erősebb jelentkező. Ami sikerülhetett az egyéni
sors szintjén – Galla Placidia és Athaulf, vagyis a művelt
keresztény és a barbár pogány egymásra találása –, követhetetlen
nemzeti léptékben.
Talán nem
galoppozom magam túl messze a valóságtól, ha úgy fogalmazok,
hogy a világtörténelem legalapvetőbb mozgatórugóját mindig
is a fejlettebbek eredményeire irigykedő, feltörekvő, pozíciót
és legitimitást kereső barbárok jelentették. Megkockáztatom,
hogy a marxizmus híres-neves alapfogalma, az „osztályharc”
is tulajdonképpen ide sorolható. Főleg akkor, ha a barbaros
kifejezés eredeti értelmében vizsgáljuk a kérdést: érthetetlen.
Nem kétséges, hogy a középkor földesurainak érthetetlen volt
a jobbágy élete, öröme és bánata, miképpen a XIX.-XX. század
fordulójának művelt, igényes polgára vagy dzsentrije sem igazán
értette az alsóbb néposztályokban történő életet. Déry
Tibor A befejezetlen mondat egyik jelenetében írja, hogy a
professzort meglátogató proletárfiú, aki még soha nem látott
belülről nagypolgári lakást, mindent annyira érthetetlennek
és szokatlannak talált, hogy azon sem csodálkozott volna, ha az
előszobán átsétál egy fóka. Azt már Déry nem írja, de mi
tudjuk a történelemből, hogy 10-12 év múltával aztán haladó
hősünk beköltözik majd abba a polgári lakásba, és jó, ha
eredeti lakóját nem telepítteti ki a Hortobágyra.
És vajon az IMF
érti-e azon elvárások és panaszok rendszerét, amely az eladósodott
nemzetek felől címeztetik neki? Na és az EU menynyire érti tagállamainak
belső igényeit? Fogalmazhatnánk akár úgy is, hogy aki szemében
érthetetlen vagyok, annak a szemében barbár vagyok, miképpen
mindenki barbár a szememben, aki számomra érthetetlen. Ez az összefüggés
valószínűleg nagyon kegyetlenül hangzik, de nem áll messze a
valóságtól.
Az elbarbárosodás veszélyét az is növeli, hogy mi is
magunkban hordozzuk az egykori barbárt, amik voltunk. C. G. Jung
egy 1935-ös londoni előadásában így fogalmazott: „Az alsóbbrendű
funkciók mindig a bennünk levő archaikus emberhez kötöttek,
inferior funkcióinkban a primitívekre ütünk. Differenciált
funkcióinkban civilizáltak vagyunk, szabad akarattal rendelkezünk,
de az inferior funkció területén ennek nyoma sincs. Ott nyílt
sebeink vannak, vagy legalábbis egy nyitott ajtónk, melyen át bármi
belénk hatolhat.”
Hogy a barbárok
mindig győznek, erre hazánk történelme lehetne az iskolapélda,
nevesen az, ami Trianonban történt velünk. A magyar történelem
tündérkertjét, a művelt, kulturált, boldog Erdélyt részeg,
primitív, bosszúéhes, gyilkos, kegyetlen, fél analfabéta román
hordák kapták meg: ami Erdélyben 1920-tól történt, az a barbárság
csimborasszója volt az ezeréves kultúra felett. A krumpli- tárolásra
használt zongora, a szemétdombra kiszórt magyar történelmi
irattári anyagok sorsa magáért beszél. Délen a szerbek, északon
a tótok, észak-keleten az oroszok képviselték ugyanezt a barbár
szerepet mindennel szemben, ami magyar.
Arról talán most
nem is beszélnék, hogy 1945-ben, a felszabadító vörös
hadsereg Gulágról toborzott, ázsiai katonái miként
viselkedtek Budapesten, a városban, amely tökéletesen érthetetlen
volt számukra, miképpen ők nekünk. Aztán a szocializmus építésének
eufórikus diadalában csakis a kontraszelekció győzött mindenütt:
minél hülyébb, minél szürkébb, önálló véleményre, összefüggő
beszédre minél képtelenebb volt valaki, annál több esélye
lett, hogy igazgató, tábornok, netán miniszter elvtárssá váljék.
(Hogy gondot okozott neki az olvasás, az lényegtelen volt.)
Nagy általánosságban
is elmondható, hogy a baloldaliság, a munkásmozgalom, az osztályharc,
a Marx, Engels, Lenin, Trockij, Sztalin, Mao, Castro és Pol Pot
neve alatt történt események mindig és mindenütt a barbárság
győzelmét, a rend, a kultúra és a keresztény hit gyilkolását
jelentették. Már 1789-ben Párizsban is, bármennyire nem értenek
ezzel egyet a Marseillaises-t lelkesen éneklő franciák.
Nem értetlenül,
de némileg meglepve olvastam Angela Merkel kirohanását –
(nocsak, nocsak, gondoltam, hát végre kinyílik a világháború
óta oly nyámnyila németek szeme és szája is!) – a Szövetségi
Köztársaságban kialakult, nyomuló barbársággal szemben:
„Az a gondolat, hogy multikulturális társadalmat építhetünk
és így boldogan élhetünk egymás mellett, megbukott, csúfosan
megbukott”. Nyilvánvaló, hogy miért mondta ezt, hiszen immár
a kétmillióssá duzzadt önérzetes, állampolgárságot
szerzett iszlám török egyre hangsúlyosabban kér részt a német
társadalom formálásából. Mértékadó szociográfusok szerint
már 2050-ben lesznek jelentős német városok, ahol a lakosság
80 százalékát a kultúrájukhoz, nyelvükhöz, vallásukhoz,
hagyományaikhoz ragaszkodó törökök fogják kitenni. Ha egy német
nő szül – ha szül egyáltalán! – egy gyermeket tervez. A
szomszéd lakásban lakó török nő a sajátos nemzeti elvárásoknak
megfelelően ötöt, hatot. Hová vezethet ez néhány évtizeden
belül? Hasonló okokból fáj a hollandok, a franciák és az
angolok feje is: a színes bőrű, nem keresztény bevándorlók
egyre nagyobb társadalmi, politikai, gazdasági és jogi követelésekkel
lépnek fel. Önérzetük határtalan és nagyon elszántak, ha
jogaikról, szociális juttatásaikról van szó. Barbárnak minősítik
a keresztény Európát, mert az nem érti meg őket, pedig ők jöttek
ide, nem mi hozzájuk. Az pedig, hogy netán nekik kellene megérteniük
vendéglátóikat, fel sem merül, mert ők a „kisebbség”,
akiknek kijár a pozitív diszkrimináció. E folyamat illusztrálására
külön kellene szólni az USA-ról, de maradjunk csak Európánál.
A barbárok mindig
győznek. Minket történelmi értelemben már legyűrtek,
1920-ban megkaparintották Szent István birodalmának kétharmad
részét, színmagyar vármegyék tucatjait, és magyarok milliói
kerültek az ilyen meg olyan barbárság szupremáciája alá. De
ha valaki azt hiszi, hogy a maradék anyaország biztonságban van
tőlük, az téved. A cigánykérdés ugyanis időzített bombaként
ketyeg. És szuper felkészültségű társadalmi-tűzszerész
lesz a talpán, aki hatástalanítani tudja.
Az Olaszliszkán
agyonvert tanár esete ma még csak szimbólum, mint egy emlékoszlop,
de jó esélyünk van rá, hogy veszélyes és feltartóztathatatlan
amplifikáció indul el: és Olaszliszka határai kitolódnak az
országhatárokig.
A jó újságíró
optimista felütéssel zárja cikkeit. A hiteles viszont soha nem
hazudik. Ami engem illet, barbárság-ügyben nem tudok optimista
lenni, mert látom – csak azt látom –, hogy mindig ők győznek.
Szőcs Zoltán
|