2010.10.01.
A jólét mindenféle kötöttség eltörléséből
keletkezik (1.)
Jean Sévillia: Az értelmiség
terrorizmusa
Azt olvasom ebben
a rendkívül izgalmas és meghökkentő könyvben, hogy az értelmiség
terrorizmusa Franciaországban „ötven éve tart. Párizsban néhány
tucat ember adja meg a hangnemet. Műsorokban beszélgetnek,
cikkeket publikálnak, könyveket írnak, egyetemen oktatnak, vitákban
szólalnak fel, petíciókat írnak alá, együtt ebédelnek. Nem
úgy, mint Brell dalában: ezek az emberek, uram, gondolkodnak. Másokért
gondolkodnak. Minden ideológiát magukévá tesznek. 1945-ben azt
hirdették, hogy a Szovjetunió maga a paradicsom, és Sztalin
dicsőségét zengő verseket írogattak. 1960-ban azt gondolták,
hogy a gyarmati rendszer felbomlása csodásan megoldja a tengeren
túli népek gondjait. 1965-ben Fidel Castro, Hosi Minh és Mao
jogos harcát üdvözölték. 1968-ban azt hangoztatták, hogy a jólét
a mindenféle kötöttség eltörléséből keletkezik. 1975-ben
Pol Pot kambodzsai hatalomátvételétől voltak elragadtatva.
1981-ben azt hitték, hogy a sötétségből a fénybe léptek.
1985-ben támogatták, hogy Franciaország megnyissa határait a
világ összes menekültje előtt. 1992-ben meg voltak győződve
arról, hogy a nemzetállamnak vége, és hogy a Maastrichti Szerződés
Európája új korszakot nyit meg az emberiség történetében.
1999-ben kijelentették, hogy a család és az erkölcs elavult
fogalom.”
Ez a francia értelmiségi elit. A Gloire ékessége. Most
meg Franciaország az európai viták középpontjába került,
mert a szabadon járható Európa egyik tagállamának polgárait
– jelesül a cigányokat – úgy kivágta ebből a szép országból,
hogy a lábuk sem érte a földet.
„A
kommunizmussal szembeszegülő értelmiségieket ebben az 50 évben
ellehetetlenítik. Gondolataikat törvénytelenül beszennyezik. A
gaulle-istákat, a monarchistákat vagy egyszerűen független
gondolkodókat egy osztályba sorolják: ők a fasiszták.
A nácizmust
minden esetre a bombák alá temették, és senki nem sírja
vissza a fasizmust. Ezért aztán ahhoz, hogy a fasizmus nélkülözhetetlen
veszélynek örökös jogosultsága legyen, fasisztákat kell
kitalálni. Így válik feltételezett vagy kikiáltott fasisztává
az, aki a kommunizmus útjába áll. De Gaulle megalapítja a
francia népi gyülekezést? Fasiszta. Egyesek követelik, hogy a
Szovjetunió számolja fel a koncent-
rációs táborokat?
Fasiszták. A fasizmus kifejezéséhez nem tartozik objektív
tartalom, nem több egy sértésnél, amely fegyverül szolgál az
ellenség kizárására.”
Ismerős
Magyarországon a fasisztázás? Baloldali körökben föltétlenül,
aminek aztán a lenyomatát olvashatjuk a „baloldali”
lapokban. Így lett fasiszta mindenki más, aki nem szocialista és
nem szabad demokrata. A magánbeszédekben fasiszta maga a Fidesz,
és főleg Orbán Viktor. A fő fasiszta Kövér László. Az ősfasiszta
Csurka István. És így sorjában. Az ő megnyilatkozásaik után
vizionálni kezdenek a baloldaliak. Jönnek a barna és a fekete
hordák.
A csodálatos
Franciaországban a pártpropaganda működésbe lép.
„Egy röpiratot
– amit Pierre Daix fogalmaz meg – kétszázezer példányban
szórnak szét, címe: Miért találta ki David Rousset a szovjet
táborokat? A Szovjetunióban – jelenti ki a rágalmazó írás
– szó sincs táborokról, csak átnevelő központokról,
amelyek a Szovjetunió egyik legnagyobb dicsőségére válnak.
Ezek szerint a koncentrációs táborok világa sehol sem létezett
1949-ben? Dehogynem – vág vissza az
Humanité: a munkás külvárosokban, „Aubervilliers-ben.”
A vádaskodások miatt David Rousset becsületsértési pert
indít Claude Morgan és Pierre Daix ellen. A per egy évvel később
kezdődik, 1950. november 27-én. A szajnai bíróság előtt
megjelenik Jules Margoline és Joseph Czapski – akik könyveikben
számolnak be a gulágról szerzett élményeikről.
Nordmann asszony,
aki most is a Lettres Francaisses-t védi, azzal vádolja Jersy
Glicksmannt, a lengyel zsidót, akit a szovjetek deportáltak,
hogy a tanú – kiabálja az ügyvéd – a göbbelsi propagandát
szajkózza.”
De szép világ ez
a franciaországi baloldali világ! Aki nem baloldali, az tehát
fasiszta. Aki a szovjet gulág-rendszerrel és a Szovjetunióval
nem ért egyet, szintén fasiszta. Tito is fasisztává lényegül
a francia baloldal véleménye szerint.
„1949-ben az
Esprit delegációt küld Jugoszláviába. A decemberi számban
Cassou Vercors Tito pártját fogja Sztalinnal szemben. A
kommunisták azonnal válaszolnak. Az L’Internationale Des
Traitress (az árulók internacionáléja) (1949) című pamfletjében
Renaud de Jouvenel a Lettres Francaisses egyik munkatársa
zavarosan fasisztának minősíti Titót, De Gaulle-t, Mindszenty
bíborost (a magyar katolikusok kommunizmussal szembeni ellenállásának
szimbólumát). Aztán egy neves francia baloldali értelmiségi védelmébe
veszi újból a Szovjetuniót, és az antikommunizmust halálos bűnnek
minősíti.”
Van, aki kilép a
kommunista pártból, és eltávolodik a baloldaltól. A mi nagy
emberünk „Sartre ekkoriban közeledik a párthoz. 1952-ben ő
vezeti a Henry Martin szabadulásáért folyó kampányt, aki
kommunista tengerész volt, és akit 5 évi börtönbüntetésre
ítéltek Indokínában a hadsereg moráljának rombolásáért.”
Jean-Paul Sartre,
az egzisztencializmus egyik apja. Az egzisztenciál filozófia
alapvetése „a lét – szorongás – semmi”. Na ennek a
Sartre nevű szorongó, semmiben kutató nagy írónak női párja
Simon de Beauvoir. Hagyjuk az érzelmek zűrza-
varát, Európa
gondolkodását ők nagyban befolyásolták az elmúlt 50 évben,
nyilvánvalóan elképesztően nihilista irányban. Egy a lényeg:
fel kell szabadítani az embert. Azt nem írják meg, hogy a
szorongás alól, a lét alól, vagy a semmi alól, de a
kategorikus imperativus úgy szól: fel kell szabadítani minden
alól az embert. Tüneményes történet:
„Sartre Rómában
van. Az újságokból értesül a Párizsban történtekről.
1961-ben a Merleau-Ponty tiszteletére halotti megemlékezésen
felidézi az eseményeket:
»Az utolsó szálakat
is elvágták, lá-tásmódom átalakult: az antikommunista csak
egy kutya, ettől nem állok el, és nem is fogok soha.«”
Aztán a
Szovjetunióban kitört a XX. kongresszus. Hruscsov leszedte a
keresztvizet Sztalinról, kiderült, hogy mégiscsak vannak
gulag-szigetcsoportok.
„A Sztalin-i bűntettek
napfényre kerülése megdöbbenést kelt: tehát van alapja a
legrosszabbnak tartott antikommunisták vádjainak. Magyarország
az érdeklődés középpontjába került.
1956 a
magyar népnek akar igazságot szolgáltatni.”
A szovjetek ezer
tankkal lerohanták a kicsi országot.
„Az egész világ
felháborodik. Párizsban november 7-én a tüntetők felgyújtják
a kommunista párt székházát. A budapesti forradalom leverését
elítéli Jean-Paul Sartre, Vercors, Simon de Beauvoir, Calude
Morgan. 1956. november 9-én Sartre bejelenti, hogy szakít a
kommunista párttal. Többé nem lehetünk barátságban a szovjet
bürokrácia vezető csoportjával, amit a borzalom ural.”
Nem baj, a párizsi
baloldali értelmiségiek találnak új kedvenceket. A francia-algériai
háború szolgáltatja az alapot a baloldal szimpátiájának. Éljen
a független Algéria. Természetesen éljen, de ez a háború is
roppant kétséges viszonyok között zajlik. Nem sokáig tétlenkednek
a baloldali barátok, trópusok alatt a forradalom jaj de szép
– írja Jean Sévillia Az értelmiség terrorizmusa című könyvében.
Jöjjön hát a Kuba-imádat.
Ebben az időben sorra emelik oltárra „Titót, Ho Si
Mihn-t, Sékou Tourét, Castrót, Che Guevarát, Mao Ce-Tungot,
Kadhafit, Arafatot vagy Allendét. Csodálatra méltó szent főnökök:
távol vannak.
Legyünk kubaiak,
ajánlja Sartre az őt kérdező fiataloknak. Folyóirata a Temps
modernes sokat tesz azért, hogy Franciaországban kedvező kép
alakuljon ki Castróról. Hemzsegnek a kellemes havannai fogadtatásban
részesülő (kedves lányok, szivar, rum) újságírók és írók.
Olyan írók sorakoznak fel, mint Jacques Lanzmann (Viva
Castro, 1959), Jean-Paul Sartre és Simone de Beauvoir
(1961 márciusában a France-Soir-ban egy szívélyesen ujjongó
riportot jelentetnek meg), Francoise Sagan (Express, 1960.
augusztus), Calude Julien (
la Révolution
cubaine, A kubai forradlaom, 1961.), Henri Alleg (Victorieuse Cuba,
Diadalmas Kuba, 1963.), Robert Merle (Moncada, premier combat de
Fidel Castro, Moncada, Fidel Castro első csatája, 1965.).
A fiatal kommunisták
számára Havanna kárpótlást jelent: szocializmus és napfény.”
Éppen a minap
nyilatkozta Fidel Castro, az agg kubai diktátor, hogy nem minden
volt kóser az ő rendszerében sem. Térjünk át Kínára, mely
hatalmas országot Sartre és köre keblére ölelte. Egyébként
nem szabad azt hinni a most olvasott könyv alapján sem, hogy
egyedül az egzisztencialisták köre követte ezt az eszmei ámokfutást.
Széles volt ez a baloldal, és néha még Valery Giscard
d’Estaing is beállt a dicsőítők közé. Baloldali párti
volt időnként az arisztokrata származású francia köztársasági
elnök is. Így jött ki a lépés. Széles volt ez a baloldal, és
folyton terrorizálta a francia közvéleményt, akkor is, amikor
ők merőben másként vélekedtek a világ sorsáról. Na Kína következik.
„1949. október
1-jén a diadalmas Csang Kai-Sek megalakítja nemzeti kormányát
Tajvan szigetén, Mao Ce-Tung kikiáltja a Kínai Népköztársaságot.
A politikai és társadalmi élet a Kommunista Párt ellenőrzése
alá kerül: média, oktatás, gazdaság. Több millió »ellenforradalmárt«
internálnak, egyeseket kivégeznek, másokat átnevelő táborokba
küldenek, a konfucianizmust betiltják, a katolikusokat
megtizedelik, illetve a rabszolgaság szintjére süllyesztik. Egy
1957-es beszédében Mao beismeri, hogy 1949-1954 között 840
ezer embert végeztek ki.
1950-ben a földeket államosítják: ez az agrárreform éhínséghez
vezet, amely áldozatainak száma 2-5 millió között van. Ezután
Mao bevezeti a »száz virág kampányt«.
Amikor a
rendszerrel szemben éles kritika fogalmazódik meg, a kormány váratlan
letartóztatással oszlatja szét a szabadság illúzióját. Ezrével
tartóztatnak le értelmiségieket, hivatalnokokat, vagy iparban
dolgozó szakembereket. 1958-ban a Kommunista Párt VIII.
kongreszszusa Kínának a következő célt tűzi: „15 éven belül
megelőzni és lehagyni Nagy-Britanniát.” Ez a »Nagy Ugrás előre«
a teljes kollektivizálást jelenti. Tulajdon, munka, magánélet
– mindez az államé. Ez katasztrófához vezet a gazdaságban:
1959-62 között az éhínség kb. 20-43 millió kínai halálát
okozza. 1958-ban a direktívák okozta ellenállás miatt Mao
Ce-Tungnak át kell engednie az államelnöki címet Liu
Sao-csinak. 1966-ban több év magára maradottság után
visszaveszi a hatalmat, mögötte áll a hadsereg és a fiatalság
teljes szervezettségben. (Liu Sao-csi repülővel a Szovjetunióba
menekül, menekülés közben a repülőgép lezuhan, nyomát sem
találják. Lezuhant vagy lelőtték, ez ma már még csak nem is
részletkérdés.) 1966. augusztus 18-án Mao meghirdeti a kulturális
forradalmat. Új Kína van kialakulóban. A vörösgárdisták
fanatizált fiatalkorúak bandái elárasztják Pekinget, és az
egész országot. Jelszavuk a tiszta helyzet teremtése. Első számú
célpontjukká válik minden, ami nyugatról jön, polgári házak,
európai öltözetek. Barbár dühük után az antik kínai
civilizáció ellen fordul, művelt embereket kínoznak halálra,
könyvtárakat gyújtanak fel, műemlékeket rabolnak ki,
templomokat rombolnak le. Bárki, aki legkisebb ellenállást is
mutatja, halál fia. E névtelen polgárháború 5 millió áldozattal
jár.”
És a francia
baloldal Kínát élteti.
„1967 augusztusa
Robert Linhart, Jacques Broyelle, Jean-Pierre Le Dantec és
Christian Riss a Kínai Kommunista Párt vendégei.
Megmutatják nekik
a gyárakat, ahol elragadtatással szemlélik a szerszámgépeket.
A négy francia közül három tanítóképzős diák, egy technológus.
Lelkes, de hipnotizált fiúk.
1960-ban Peking
szakított Moszkvával. Párizsban a baloldali körök – a
Kommunista Párttól való elpártolásuk miatt – a népi Kína
bűvöletébe esnek, ez a megbabonázott állapot 15 évig fog
tartani.”
Most sorra vehetjük a híres francia baloldalt, a Gloire
szellemében. Híve lesz Sztalinnak és a gulagnak. Amikor az
lelepleződik, átpártolnak a jó baloldaliak a francia-algériai
háború idején Algéria oldalára. Amikor ezek a sorok is rendeződnek,
jöhet Kuba, a napfény országa. Közben, aki másként
gondolkodik, az fasiszta és rasszista.
Párizsban
dicshimnuszokat zengtek Kínáról.
„Ezeket a
dicshimnuszokat felülről is megerősítették Maót, a Nagy Kormányost
halála után 1976. szeptember 9-én »a humanista gondolkodás
világítótornyának« kiáltják ki. Az elismerés Valéry
Giscard d’Estaing-tól, a francia köztársaság elnökétől származik.
… Jacques
Broyelle és felesége, Claudie, akik hittek a maoista édenben,
belátták tévedésüket. »Annyian voltunk baloldaliak,
gaulle-isták, giscardisták, szocialisták, keresztények mindenféle
csoportja – a listának még nincs vége – akik tévedtünk Kínát
illetően.«”
Ma Kína változatlanul
nagy, de már hatalmas. A világ egykor legfejlettebb állama, az
Amerikai Egyesült Államok náluk adósodott el. Kínában a
hatalom a Kommunista Párté. Kínában a nemzeti érdekek
uralkodnak és a szocializmus. Ahogyan egy magyar gondolkodó írja,
csak össze kell rakni a szavakat Kínában, és kijön a végeredmény,
a „Nemzeti Szocializmus”.
Ismét vissza Párizsba.
„Guy Debord a
szituacionizmus megalapítója. Körükből származik a mondás:
»Az élet iránti elfogultság politikai elfogultság. Nem
akarunk olyan világot, ahol az éhhalál elleni biztosítékot az
unalom általi halál kockázata váltja fel.«”
És kopogtassunk
be a mi gyönyörű Párizsunkba, ahol feltűnik Kohn Bendit, és
már üvöltözik az utcán, hogy „az útburkolat alatt
tengerpart”: valamint azt, hogy „Tilos azt mondani, hogy
tilos”. És a továbbiakban: „Legyünk realisták, követeljük
a lehetetlent”.
Íme itt van 1968
Párizsa. A Kommunista Párt és a CGT azonnal megértette, hogyan
húzzon hasznot „ebből a hatalmas monomból. Nem forradalmat,
amiben nem hisz, hanem nagyon is konkrét hasznot: a pénzt. Május
13-ára óriási felvonulást szerveznek, majd sztrájkba borítják
Franciaországot.”
Csendesen megállapíthatjuk,
hogy a nép tömegei nem vesznek részt a forradalomban.
„A diáklázadás
elkezdődött. Május 6-án, 7-én, 10-én újabb zendülések
robbannak ki. A felkelők azt hiszik 1848-ban vannak, barikádokat
emelnek. A kedélyek lecsillapítására a miniszterelnök,
Georges Pompidou elrendeli a Sorbonne újranyitását. Két hétig
folyamatos happening zajlik az ódon épület falai között. A zsúfolt,
piszkos, telefüstölt előadótermekben szűnni nem akarnak a
zavaros viták. Richelieu sírjától két lépésre minden
marxista társaság Lenin, Trockij vagy Mao tanításait tartalmazó
röplapokat és prospektusokat osztogat. A szlogenek kora ez,
valamint a Szépművészeti Főiskola falára festett falfirkáké.”
Hirdetik az új célokat
a gyerekek.
„Az a fontos,
hogy az egyén szükségletei kielégüljenek. Egyetlen eszméjük:
»érvényesülni«. A többi tabu nem számít, a jónak és a
rossznak többé nincs objektív normája: a bűn fogalomtartalma
kiürül, már nem a bűnöző a vétkes, hanem a társadalom.
’68 májusa kibővíti az antifasiszta témajegyzéket. Minden,
ami fenyegeti vagy akadályozza a személyes törekvéseket, »fasiszta«.
Vagy – az újra elővett 3. köztársasági radikális párt
kedvelt kifejezésével reakciós jelzőt kap. »Le a megtorlókkal.«
– fakad ki az a 68-as, aki meg van győződve arról, hogy a
fasizmus, mint a farkas, már az erdőszélén ólálkodik.
Fasiszta az állam, fasiszta a zsaru, fasiszta a börtönőr,
fasiszta a tanár, aki nem sztrájkol, fasiszta az apa, aki nem
mond le (szülői) fennhatóságáról. Fasiszta az, aki lemond a
drogról. Az antifasizmus már nem több egy bármikor előhívható
képzelődésnél.”
Teljes erővel
zajlik a teljes felszabadítás. „A szexuális felszabadítás”,
erről írnak a patinás lapok. Többet tudunk meg Simon de
Beauvoir vaginájának paramétereiről és morfológiájáról,
mint a Franciaországban zajló gyötrelmes folyamatokról.
A jövő héten
innen folytatjuk Jean Sévillia, Az értelmiség terrorizmusa című
könyvének ismertetését.
Győri Béla
|