2010.10.01.
Forradalom
a festményeken
Csizmadia Zoltán festőművész 1933-ban született
Mátészalkán. Képzőművészeti tanulmányait a nyíregyházi
Bessenyei György Népfőiskolán kezdte. 1958-ban diplomázott a
Magyar Képzőművészeti Főiskolán, mesterei: Fónyi Géza,
Bencze László. 1956-ban a Magyar Képzőművészeti Főiskola
Forradalmi Bizottságának tagja. (A forradalom és a megtorlás
ihlette többek közt a Népek Krisztusa Magyarország, Az 1956-os
mártírok emlékére és az 1956 c. festményeit.) Tanulmányúton
többször járt Bécsben, Párizsban és Itáliában. 1963-ban a
Fiatal Képzőművészek Stúdiója vezetőségébe választották.
1964-ig Budapesten élt, majd Veszprémbe költözött, ahol a város
támogatásával gondtalanul dolgozhatott. Éveken át a Magyar Képzőművészek
Szövetsége Észak-dunántúli Területi Szervezetének Veszprém
megyei titkára volt. Még főiskolás korában megismerkedett a vásárhelyi
művészettel. Rendszeresen eljár a hódmezővásárhelyi és a mártélyi
művésztelepre. 1977 és 1990 között évente részt vett a Hajdúböszörményi
Nemzetközi Művésztelep munkájában. Szellemi atyja, elindítója
és szervezője volt a Székely Hadosztály Emlékműve 1995. évi
újbóli felállításának – eredeti helyén– Mátészalka és
Kocsord között, a Kraszna partján. 2001-ben jelent meg az általa
és felesége által összegyűjtött és összeállított
dokumentumokból „A Magyar Képzőművészeti Főiskola részvétele
az 1956-os forradalom-és szabadságharcban.” c. kötete.
Festményeivel, kerámia tábláival, grafikáival rendszeresen
jelen van a vásárhelyi, a Veszprém megyei, országos és külföldön
megrendezett kiállításokon. Fontosabb egyéni kiállításait
Budapesten a Mednyánszky Teremben, a Derkovits Teremben, a TV Galériájában,
Veszprémben, Nyíregyházán, Balatonfüreden, Tihanyban,
Szigligeten, Dürenben, Germeringben, Koppenhágában, Hódmezővásárhelyen
és Mátészalkán rendezték meg. Több nagyméretű kerámiakompozíciót
készített középületekhez. Elnyerte a Derkovits- ösztöndíjat,
a Csók István-díjat, az Egry József-díjat, a vásárhelyi Őszi
Tárlat díját, a szegedi Nyári Tárlat díját, a Káplár Miklós-
emlékérmet és díjat, a Rendületlenül diplomát és Veszprém
megye pro Comitatu-díját… A Magyar Képző- és Iparművészek
Szövetségének tagja. Munkáit őrzi a Magyar Nemzeti Galéria,
a mátészalkai Szatmári Múzeum, a nyíregyházi Jósa András Múzeum,
a szegedi Móra Ferenc Múzeum és a vajai Vay Ádám Múzeum. A Mátészalkai
Művészetbarát Egyesület tiszteletbeli tagja. Fontosabb köztéri
művei: Pillérburkolat „Kariatidák” (kerámia dombormű,
1971, Veszprém, Cserhát lakótelep, Delicatesse üzlet
-lerombolták), Veszprém (kerámia murália, 1973, Veszprém, Városi
Tanács épülete -lerombolták), Parasztoltár (kerámia murália,
1975, Balatonfűzfő, Házasságkötő Terem), Népitáncos pár
(samott murália, 1982, Mátészalka, Városháza aulája), Négy
évszak (kerámia relief, Nemesvámos, Csopak Tája Szövetkezet
Székháza), Szüretelők (Csopak).
–Miért tartja fontosnak, hogy az 1956-os
forradalom és szabadságharcot több festményen is megörökítse?
–Egy isteni csoda volt, amit 1956-ban megéltünk. Hálát
adok az Istennek, hogy részese lehettem a világtörténelem
egyik legnagyszerűbb eseményének. Azokban a napokban újjászületett,
igazi nemzetté, testvéri közösséggé kovácsolódott össze a
magyar nép. Azóta eltelt 54 év, s mit láttunk az ún.
rendszerváltás után? A forradalom hőseit kiszorították a kreált,
aláírás gyűjtögető chartás „hősök”, és rohamrendőrök
verték véresre azokat, akik meg akartak emlékezni az 50. évfordulón.
Ugyanakkor nem látunk egyetlen egy olyan 1956-os köztéri emlékművet
az országban, ami tükrözné a forradalom drámáját. Vajon mit
mond a forradalomról a Hősök tere szomszédságába felállított
„vasaló”? Azt, hogy ilyen semmitmondó emlékművek legyenek,
tehát ezt az irányt legalább húsz évvel ezelőtt szabták meg
a hazai művészeti életet uraló körök. A Művészet c. folyóirat
1990/2-es számában így nyilatkozik a zsűri a 301-es parcella
emlékművének pályázatáról: „az emlékmű nem szuggerálhatja
az ítélkezés gesztusát, visszatart attól is, hogy komor gyász
és tehetetlen fájdalom öngyötrő motívumainak állítsunk emléket.
A titoknak az ábrázolása, vagy megéreztetése volt a pályázat
célja” Én tehát éppen ezért 1990 óta arra törekszem, hogy
festményeimen realista stílusban, drámaian adjam vissza a
forradalom és a megtorlás napjainak eseményeit.
–Ön részt
is vett a harcokban. Akkor volt először fegyver a kezében?
–Nem, hanem még gyerek voltam, amikor a háborús időszakban
megismertem a fegyvereket. Mátészalkán katonák közt nőttünk
föl. Ez a város fontos stratégiai állomása volt mind a kárpátaljai,
mind az észak-erdélyi bevonulásnak. A magyar honvédek több gránátot
és kézifegyvert hagytak hátra, s mi gyerekek „játszottunk”
velük.
–Gondolom a katonaságnál is megtanították a
fegyverhasználatra.
–Főiskolás voltam, így csak ún. nyári kiképzésen
vettem részt, ahol szellemileg alultáplált tisztek abban lelték
örömöket, hogy az értelmiségi, művészi pályára készülőket
csuklóztatták a nagy melegben. Szakirányú tanulmányaimat a nyíregyházi
Bessenyei György Képzőművészeti Népfőiskolán kezdtem el.
Ebben az intézményben kaptam az eszmei indíttatást is, és itt
–mestereim révén – szellemi kapcsolatba kerületem Rudnay és
Medgyessy művészetével. Tudjuk, hogy Rudnay azokhoz a hódmezővásárhelyi
művészekhez csatlakozott, akik az Alföld népét, tájait
festették, s egyek voltak a magyar valósággal. Ez lehet az oka
annak, hogy a főiskola elvégzése után a vásárhelyi művésztelephez
csatlakoztam.
– Hány évig tanult Nyíregyházán?
– Csak egy évig voltam a népfőiskola hallgatója. A
nyíregyházi népfőiskola bentlakásos képzést biztosított a
tehetséges munkás-és parasztfiatalok számára. Az intézményt
1946-ban Ősz Dénes és Berki Nándor szervezte meg. Rajtuk kívül
meg kell említeni Balogh József, Boross Géza és Diószegi Balázs
nevét is, akik korrigáltak. A képzés igen magas színvonalú
volt, és évente kiállításokat is rendeztek. Négy szénrajzomat
már 1951-ben a debreceni Déri Múzeumban egy kollektív kiállításon
bemutatták. 1952-ben viszont már felvételt nyertem a Képzőművészeti
Főiskola festő-szakára, ahol ekkor már 12 hallgató tanult a különböző
évfolyamokon Nyíregyházáról. Ez is bizonyítja a hajdani népfőiskola
erősségét.
–A Magyar Képzőművészeti Főiskolán akkor a szocreál
dívott?
–Sajnos igen. Az ’50-es évek elején történt a magyar
művészet egész alapjának átfordítása szocreálra. A
szocialista eszmei tartalom vált fontossá, fő követelménnyé.
A szocreált a főiskolán Bortnyik Sándor főigazgató vezette,
vezetette be. Ő még a ’30-as években „Műhely” elnevezésű
iskolájában a Bauhaus stílus magyarországi átültetését kísérelte
meg. Megtagadta korábbi munkásságát, s mindent megtett azért,
hogy a főiskolán a szovjet szemléletű oktatás minél hamarabb
megvalósuljon. Ennek érdekében kényszernyugdíjazással eltávolítatta
a főiskoláról pl. Ferenczy Béni szobrászművészt, Gerlóczy
Gedeon építőművészt – a Csontváry-festmények megmentőjét
– és Cs. Szabó László irodalomtörténészt. Mi, hallgatók
pedig azért igyekeztünk megfelelni az elvárt követelményeknek,
mert senki sem akart 2-3 évet a katonaságánál szolgálni. A kötelező
tanulmányok mellett szívesen dolgoztunk a sokszorosító
grafikai műhelyben, ahol megismerkedhettünk a mélynyomású
grafikai eljárásokkal. Nekem, később, a miskolci grafikai műhelyben
lehetőségem adódott különböző maratási eljárások
alkalmazására. A ’60-as évek végén ott készült munkáim
– köztük a Festőmasina is, amire nagyon büszke vagyok–
szerepeltek az 1969-es Miskolci Grafikai Biennálén. Az Illés
szekerén c. rézkarcomat – amit Ady Endre műve ihletett –
Nagy László közölte az Új Írásban. Ezt a művemet a Petőfi
Irodalmi Múzeum vásárolta meg 1977-ben az Ady-centenáriumra
rendezett kiállításon.
–Kerámiával is foglalkozott.
–Munkásságom jelentős részét tették ki a nagyméretű
kerámiakompozíciók, és nagy szeretettel foglalkoztam velük.
Kiemelendő, hogy míg a festészetem mindig megmaradt realistának,
addig a kerámia területén többször átléptem az absztrakt
határát. 1959-ben jártam először a hódmezővásárhelyi művésztelepen,
ahol a művészeknek lehetőségük volt az ottani majolikagyár műtermében
dolgozni. Én is itt ismertem meg a kerámiakészítés technológiájának
minden fázisát. László Gyulával, a kiváló régésszel együtt
jártam a majolikagyárba még a Plohn-féle műteremből, amely
akkor a vásárhelyi művésztelepet jelentette. Először a családomnak
vázákat, tálakat, használati tárgyakat készítettem, de
annyira beletanultam a szakmába, s megtetszett nekem ez a műfaj,
hogy ilyen típusú megrendeléseket is elvállaltam. 1965-ben
Derkovits-ösztöndíjat kaptam, ami azt jelentette, hogy három
éven keresztül havonta 3000 ft-ot kaptam. Így anyagilag függetlenné
váltam, és szabadon foglalkozhattam kerámiával és utazhattam.
Londonban Picasso gyűjteményes szoborkiállítása volt rám a
legnagyobb hatással. Ott csodáltam meg azt, hogy használati tárgyakból
Picasso tökéletes szobrokat tudott komponálni. Nagyméretű
munkáimnál műszaki kerámia elemeket elsőként a veszprémi
delikátesz üzlet két oszlopának burkolásánál alkalmaztam a
Kariatidák c. 20 négyzetméteres kompozícióban. Ezt
Domanovszky György, az Állami Lektorátus zsűrijének elnöke a
legnagyobb elismeréssel vette át. Ez a munkám 2005-ben a
privatizáció áldozata lett, mert a Kinizsi Bank a helyiség átalakítása
során lerombolta, kilapátolta. Pedig egy olyan műről van szó,
aminek nem csak Magyarországon, hanem a világon sincs párja.
1970-ben a budapesti Derkovits Teremben kiállított kerámia tábláimat
a TV Galériája egyórás műsorban mutatta be. Ezek a kisméretű
kerámia táblák nagyobbrészt absztrakt jellegűek voltak. Ennek
a kiállításnak nagy közönségsikere volt. 1969-ben a Művészet
c. folyóiratban értékelő elemzést közöltek ezekről a
modern munkáimról.
–Festményeinek kezdetben mi volt a témájuk?
–Mindig is a népi, nemzeti világhoz kötődtem. A
tanyavilághoz, a Tiszához, a halászokhoz, a földművesekhez.
Ez teljesedett ki hódmezővásárhelyi tartózkodósaim alkalmával.
Szinte a szemem előtt zajlott le a tanyarombolás. A téeszesítés
után romlásnak indultak az elhagyott tanyák, amelyeket később
eldózeroltak. Ezt a pusztulást ábrázoltam több festményemen.
Bomló tetejű pajták, a szertehagyott szerszámok, a búsan álló
füzek a fő motívumok. A tanyák elpusztultak, a lakóikat
panelházakba zsúfolták be, s ők azokban ott gyökereiket
vesztve lumpenproletárokká süllyedtek. Ez egy óriási tragédiája
volt a magyar nemzetnek. A tanyák rombolását Rákosiék kezdték
el, s folytatták a Kádár –korszakban. Nagy Imre volt az, aki
1953-ban felfüggesztette az idegen érdeket képviselők, az ávósok
által szorgalmazott téeszesítést.
–Tehát 1956, mint téma, csak 1990 után jelent meg önnél?
– Volt ugyan három rajzom, amelyeket az ÁVH elől menekülve
az Illatos úti fegyveresek közé keveredve készítettem el, de
azt követően csak 1990 után vettem elő újra a témát.
– Mikor is
történ ez a menekülés?
–1956. október 23-án részt vettem a Rádió épületénél
folyó harcokban. Itt forrt össze a diákok, katonák és munkások
harca. A Rádió elfoglalása után teherautóval akartuk elvinni
a fegyvereket a diákszállóba, de ott azokat nem tudtuk
lepakolni, így a főiskola felé mentünk tovább. Odaálltunk a
főiskola elé a teherautóval, bevittük a fegyvereket. Majdnem
szemben állt az Andrássy út 60., az ávó épülete. Átjöttek
onnan a karhatalmisták, s én mentem volna be utolsónak az épületbe,
de a portás az orrom előtt bevágta a kaput. Erre odaért egy ávós,
pisztollyal a kezében és megkérdezte tőlem, kik vannak bent?
Azt feleltem: nem tudom. Rám célzott, lőtt, de a golyó
mellettem hagyott lyukat a kapuban. Odasereglett a nép és felelősségre
vonták az ávósokat: „nem szégyellik magukat? Nem lőttek már
le eddig is elég fiatalt?” Az ávós erre egy pillanatra félrefordította
a fejét, én kihasználtam az alkalmat, s elvegyültem a tömegben.
Közben az ávósok a diákszállón kerestek telefonon. Akkor levágattam
a szakállamat, hogy nehezebben ismerjenek fel. Az volt a célom,
hogy kimegyek Soroksárra az egyik festő-növendék barátomhoz.
Nem járt a HÉV, így az Illatos úti felkelők közé
keveredtem. A társaságukban tartózkodtam egy-két napig. A mappám
is nálam volt– a dicsőséges napokban tán utoljára, mert ezt
követően fegyver volt nálam - , és lerajzoltam három
forradalmárt.
– November 4. után letették a fegyvert?
– Tanárunk, Koffán Károly azt mondta, hogy puskával
nem lehet tankok ellen harcolni, s hazaküldött minket. Letettük
a fegyvert, de többen bennmaradtak a Főiskolán plakátokat készíteni.
Őket lepték meg november 7-én, hajnalban a szovjet katonák. A
hallgatók az Izabella utcai pince falán vágott résen keresztül
menekültek a Hunyadi tér felé. Két festőnövendék viszont
visszafordult, hogy a fegyvereket elrejtse a szovjetek elől.
Mindketten a főiskola épületében haltak hősi halált. Öt
fiatalt pedig a főiskolával szomszédos Izabella utcai lakóház
pincéjében gyilkoltak meg. A pincébe leköltözött lakók közé
elvegyült négy kiskatonát és a bőrkabátot viselő szobrászhallgatót,
Kovács Józsefet a szovjet katonák kiválasztották és kivégezték.
1990 után feleségemmel együtt több éven keresztül kutattunk
a katonák nevei, hozzátartozói után. Temetői irodákat,
hadkiegészítő parancsnokságokat, anyakönyvi hivatalokat jártunk
be, s végül munkánk, -többször isteni sugallatok vezettek
minket – eredményes lett.
– A főiskolán nem érte retorzió forradalmi szerepe
miatt?
–1957 májusában egyedül engem állítottak a hallgatók
közül fegyelmi bizottság elé. Koffán Károly tanár urat is
kihallgatták, mondván, hogy a forradalmi bizottságban aktív
tevékenységet fejtett ki. A tanárokat az „A”, a diákokat a
„B” bizottság hallgatta ki. Az utóbbiban Mikus Sándor és
Ék Sándor is benne volt, no meg a marxisták. Az „A” bizottság
pedig kivizsgálása után a minisztérium eltávolította a főiskoláról
Koffán mestert. Két tanárunk, Domanovszky György és Krocsák
Emil teljesen mellém állt, én pedig minden vádat tagadtam.
Amikor feleségemmel együtt „A Magyar Képzőművészeti Főiskola
részvétele az 1956-os forradalom-és szabadságharcban.” c. könyvet
összeállítottuk, a fegyelmi jegyzőkönyveket olvasva
megbizonyosodtunk arról, hogy Domanovszky Endre rektor, Pátzay Pál
és Krocsák Emil tanár úr állását kockázatva állt ki
mellettem és mentett meg az elzárástól és a főiskoláról
való eltávolítástól.
–A szabadságharc leverését követően az ÁVH nem is
zaklatta?
–1957 februárjának elején el akartam hagyni az országot,
de Mexikópusztán – a
mai Fertőújlakon
– elfogtak. Bevittek az ÁVH csornai egységéhez. Amikor
elfogtak, egy ún. Petőfi-kabátot viseltem, a szatyromban pedig
egy József Attila-kötet és egy zsíros kenyér volt. Ilyen
disszidenssel az ávósok még nem találkoztak. Megnézték a könyvet
és az egyik ávós odaszólt a másiknak: „erről a József
Attila-versről beszéltem neked.” Ez a karhatalmista viszonylag
jól bánt velem. Betettek egy cellába, ahol csak ülve lehetett
aludni; oly sok disszidens ült már benne. A másik cellában
embercsempészek ültek, akiket egy határőr meggyilkolásával
gyanúsítottak. Lejöttek Pestről és szokásos ávós módszerrel
kivizsgálták a halálesetet. A vádlottak tagadtak, s utóbb ki
is derült, hogy a határőr géppisztolyának elsütő billentyűje
beakadt egy bokor ágába, s ez okozta a tragédiát. Ezután az
embercsempészeket velem együtt egy ponyvás teherutóra ültették,
hogy vigyenek Pestre „mancsolni”. Tehát azért, hogy
verjenek. A már említett szimpatikusabb ávós viszont azt
mondta: ne vigyenek Pestre, hanem tegyenek ki Győrbe, a gyűjtőbe.
Először a győri rendőrségen tettek ki, ahol külön fogdában
voltam. A rendőrségen civil nyomozók azt kérdezték tőlem: mi
történt Pesten. Elmondtam, hogy a szovjetek mennyi ártatlan
embert gyilkoltak meg. Erre akkora pofont kaptam, hogy eleredt az
orrom vére, s véres lett az zsebkendőm. Ezután átvittek a gyűjtőbe,
ahol a kihallgató azt kérdezte, miért akartam disszidálni.
Ekkor egy isteni sugallatra elővettem a véres zsebkendőmet, s
azt feleltem, hogy a tüdőbajomat szeretném gyógyítatni. A
kihallgató megdöbbent, megrémült, másnap egy másik tiszt azt
mondta: szabadon engedem, ha lerajzolja a gépírónőt. Mit
tehettem volna? Ez volt a szabadulás ára. Ezután felültettek
egy vonatra, és én visszakerültem a főiskolára, ami a mentsváram
lett. Szerettem a főiskola közösségét, mert ott tiszteltek és
megmentettek. 1956-ban értem férfivá, mert addig egy félrehúzódó
ember voltam. ’56 október 25-én ismerkedtem meg majdani feleségemmel,
aki akkor vegyészmérnök-hallgató volt a Műszaki Egyetemen. Hálás
vagyok neki, mert idegen-nyelv tudása a munkámban is segített.
Sokat jártunk külföldre is. 1963-ban volt az első kiállításom
a Mednyánszky-Teremben. Szerencsére, olyan sok képemet vásárolták
meg, hogy ki tudtunk menni Nyugatra.
–Mint volt forradalmárt ilyen könnyen kiengedték?
–Ezen én is csodálkozom, de 1963-ban történt az ENSZ
és a magyar kommunisták megegyezése. Levették a magyar-kérdést,
de ezért Kádáréknak engedményeket kellett adnia. Tehát enyhült
a nyomás és három évenként Nyugatra lehetett menni. A gyermekünket
viszont „túszként” itt kellett hagyni.
–Művészeti szempontból: a nyugati kortárs festészetből
merített valamit?
–Közvetlenül nem találkoztam francia, vagy angol művészekkel,
szinte csak disszidens magyarokkal. A nyugati törekvésekből
Picasso és a posztimpresszionisták voltak hatással művészetemre.
Az ún. absztrakt művészet viszont elég idegen tőlem. Amikor másodszor
voltunk Otterlóban, a Vincent van Gogh Múzeum előtt láttunk különböző
„műveket” egy parkban. Mik is voltak ezek a „szobrok”?
Festett fémhordók, szerelvényvasak, telefonfülkék, és még
sorolhatnám. Ebből következik, hogy kialakult az a nézet, hogy
minden, ami sokkoló, ami újszerű az már mondanivalót is
hordoz. A képzőművészetnek viszont az az ereje, hogy az
anyagot – pl. a festéket – képessé teszi a legnagyobb
szellemi tartalmak hordozására is. Ma szellemileg odáig süllyedtünk,
hogy még egy hordónak is szellemi jelentéstartalma van?
–Azt már
említette, hogy a Derkovits-ösztöndíj mekkora anyagi segítséget
jelentett önnek. A megélhetéshez honnan érkeztek megrendelések?
– Veszprémben
éltem 1964-től 1980-ig. Szerencsém volt, mert a város ellátott
megrendelésekkel. Műteremlakást is kaptam. Budapesten sajnos
erre nem volt esélyem. Ezt konkrétan meg is mondták nekem a Művelődésügyi
Minisztériumban. Ezután a Budai Várban jelentkeztünk egy ún.
társasházi építkezésbe, de akkor a főiskola egykori pártitkára
felesége azt közölte: egy piszkos ellenforradalmárral nem
hajlandó egy házban lakni. Így lementünk Veszprémbe, ahol
sikerült egy-két év alatt a megye képzőművészeti központjává
szervezni a várost. Veszprém városa lakást biztosított több
művésznek, akik a megye területéről be is költözhettek.
–Képeit külföldre is vitték kiállításokra?
–Hogyne: Koppenhágába,
Krakkóban és kétszer Németországban is. Ezek egyéni kiállítások
voltak. Viszont csoportos külföldi kiállításokra is vitték
ki képeimet még az USA-ba is. Bevallom: nem lelkesedtem ezekért,
mert féltettem a képek kereteit, melyek többször tönkrementek.
A másik: olyan sok bürokratikus, kellemetlen állomásokat
kellett végigjárni egy ilyen nyugati egyéni kiállítás során,
hogy ez minden lelkesedésünket elfojtotta.
–Már beszéltünk arról, hogy miért választotta
egyik témájául a forradalmat. Ezeken a képeken megjelenik az
ún. Pieta-ábrázolás is. Ennek mi az oka?
–Amikor egy könyvem
megírásához utána kellett néznem a főiskolán kivégzett
fiatalok dokumentumainak, megdöbbentő volt, hogy többüknek az
édesanyja néhány hónapon belül szintén meghalt. Ekkor
kezdtem el foglalkozni az anya és a halott gyermek, Krisztus és
Mária, vagyis a Pieta- ábrázolásával. Nem tudtam szabadulni a
sebtől és a vértől, s ahhoz, hogy a legjobban ki tudjam
fejezni '56 fájdalmát és keserűségét, vissza kellett mennem
egészen a krisztusi stációkhoz. Így született meg a Kőkrisztus,
a Magyar Madonna, a Népek Krisztusa Magyarország két alkotása,
a Mansfeld Péter emlékét, valamint a Bauer Sándor tűzhalálát
megörökítő alkotás. Mansfeld -festménynél is a Pietát ábrázoltam.
Sajnos Mansfeld Péternek a Budapesten felállított emlékműve
minden, csak nem drámai.
–Még mindig aktív festő?
–Igen, még él bennem a belső vivőerő. Csopaki műtermemben
három 1956-os tematikájú festmény készült az utóbbi két-három
évben. Az egyik azt ábrázolja, hogy a forradalom áldozataiból
feltámad egy fegyveres harcos. A címe: Feltámadunk! Ezt a képet
a forradalom 50. évfordulóján lezajlott véres események, a
rendőrterror ihlették. Ezen az évfordulón kilőtték az
emberek szemét, megtiporták a magyar zászlót, megverték az
embereket a Rádiónál és az utcán. A képre odafestettem a
Corvin-köz hőseit is. Mivel az 50. évfordulót meggyalázták,
ezért többedmagammal elhatároztuk, hogy jövőre, az 55. évforduló
alkalmából egy kiállítást rendezünk. Erre most minden esélyünk
megvan. Nagyon örülök annak, hogy 1956 óta most jött el az a
pillanat, amikor a nemzet újra egységesen lépett fel az idegen
elnyomók és helytartóik ellen. Tehát valóban forradalom
zajlott a szavazófülkékben.
Medveczky Attila
|