2010.10.01.
Mándy Iván arcai
Miért írok?
Értük.
A lerongyolódott házakért.
A megvakult ablakokért.
Az udvarokért.
A gangokért.
A porolórúdért.
Az ecetfáért.
A sötét kapualjért,
ahova az Isten behúzódott.
(Mándy Iván válasza 1995-ben arra a körkérdésre, hogy „Miért
ír ön?”)
Mindig olyan helyre vágyott, ahol arcokat látni, mert a
legfontosabb, hogy arcokat lásson az ember. Ezért tér vissza időről-időre
a főváros utcáira, tereire és épületeibe, „ahol mindenfélék
laktak”.
Elsőként a
Teleki térre, mert arrafelé egyszerre teremtődött meg minden,
a valóság, a legenda, na és ő maga, a törékeny testű író,
aki az ébrenlét és álom határmezsgyéjén egyensúlyozva
ezeket mind elbeszélhette.
Nem verte nagy
dobra, hogy mi a dolga, nem harsányan kereste az Istent és még
csak nem is a templomban, hanem az arcok mögött rejtőző
lelkekben: A KÉPMÁSOKBAN.
Diákkorában
futballista-karrierről álmodott, de korán kiderült, nincsen
labdaérzéke, mégis lejárt a térre, nézte a nagyokat, szemlélődött,
megfigyelt.
Egyik fejelőmeccs
közben öreg csavargó csoszogott keresztül a téren, leült a
padra és elaludt. Az ifjú Mándy Ivánon kívül senkire sem
tett mély benyomást. Ebből a témából írta meg később
egyik legszebb novelláját A halottat.
A Teleki tér
jelenével ismerkedő írónak szüntelenül meg kell teremtenie a
múltat. Ez a délelőtt is ugyanolyan szürkeségbe burkolózott,
mint a régiek; de ma már nem húzza ütemesen bólogató ló a
szemeteskocsit; ha látni is utcaseprőt, biztos, hogy nem
dolgozik szorgalmasan; a fűszeressegéd sem jár arra tejesüveggel,
kenyérrel, vajjal a kosarában. Csak a fák merednek az égre
ugyanolyan kopáran, mint egykor.
Az író megkeresi
ugyanazt a padot. Odamegy, jobb lábát felteszi rá, kissé előredől.
Egyik télen fénykép készült róla ugyanebben a pózban,
ahogyan az összekarcolt pad feliratait böngészi, hátha eszébe
jut róluk valami, egy másik téma, amelyet majd sebtében
lejegyez valamelyik közeli presszóban, a pincérnőtől kapott
cetlikre.
A Teleki már nem
az árusok tere, elfogytak a legendái, ahogyan a pengések és a
tűzkövesek is.
Spinyóka, Borika,
Vera, Dsidás, Atlasz Miklós, Tarzan, az Opra-fivérek, Nagyvilági
Föcső, Zsámboky, Fabulya... Na meg a gyerekek, a kis Csutak Színes
Gézával és Gyáva Dezsővel...
Ködalak módjára
járnak-kelnek erre, akárcsak hűséges krónikásuk, az író.
A régi Józsefváros
világa volt a legkedvesebb otthona. Gyermekkorában nőttek hozzá
lakói, terei, utcái, zugszállodái és mozijai. Menedéket kínáltak
a magánéleti és a történelmi viharok örvényében.
Az egész élete
úgy szövődött, mintegy kifinomult novellaciklus.
Mándy Iván a Gyár utcába született 1918. december 23-án.
Oda került a nagyapja postásnak. Első élménye két postás ló
volt, azokat „mindig szívesen nézte”. Az egyik harmadik
emeleti lakás volt az otthonuk. Bölcső helyett egy kényelmes
karosszékben rúgkapált. Hatéves korában elváltak a szülei.
Hogy édesapja egészen pontosan mivel foglalkozott, azt nem sikerült
kiderítenie, életének megtalált mozaikdarabjait „regényekbe
és novellákba próbálta összeszedni”. A környéken Mándy
Gyulát hírlapíróként ismerték, „újság nélküli újságíró
volt”, verseket is írt. Egy „lepasz-szolt” alak a „pálya
széléről”, aki természeténél fogva leginkább olyasféle körökben
– művészek és bohémek között – fordult meg, ahol senki
sem rendelkezett biztos egzisztenciával. „Óriási
akrobatamutatványokat kellett végrehajtaniuk azért, hogy életben
maradjanak.” Mándy Iván később úgy mesélte Bertha
Bulcsunak, hogy ez a bizonytalanság nemcsak árnyékot vetett a
gyerekkorára, hanem rengeteg izgalmat is adott.
Édesapjával egy
ideig a Hotel Adriában lakott, ahol állástalan színészek, magánzók,
ügynökök, prostituáltak, selyemfiúk,
meg mindenféle bűnözők béreltek szobát. A francia
kulcs című kisregénye erről a szállodáról szól. Tudniillik
megesett, hogy a lakó nem fizetett, és akkor benyomták a
franciakulcsot a zárba, így akkor sem juthatott be a szobába,
ha esetleg sikerült visszalopnia a saját kulcsát a portáról.
Mándy ebből a szállodából járt általános iskolába, majd
gimnáziumba is.
Édesanyja „volt
a család rendes pontja”. Az OTI-nál kapott tisztviselői állást.
Nála ebédelt vasárnaponként, ő fizette a tandíját, amit aztán
„a papával együtt eltoltak”.
Ötödik gimnáziumban
„nagy lázadás után fordulópont következett be az életében”.
A Bodográf moziban, egyik délelőtt végérvényesen elszánta
magát arra, hogy édesapjának bejelenti elhatározását. A Látogatás
apánál című novellában ezt a jelenetet így írta le:
„Apa, aki ócska
házikabátjában az ágy szélén ült, szivarozott meg hegedült.
A kották szétdobálva az ágyon. De hát nem nagyon törődött
ő a kottákkal. Tulajdonképpen nem is hegedült. Inkább csak úgy
két ujjal pötyögtette a húrokat. Szép az icipici női cipő,
női cipő, női cipő, dúdolgatta, amikor a fiú megállt előtte.
– Apa, én nem
megyek holnap iskolába.
Közben a körme
hegyével vonalakat húzogatott a nadrágján. Hülye, lötyögős
bricsesznadrág, az egyik szára mindig lecsúszott. Az ágy takaróját
nézte, a félig lecsúszott kottát. Akkor már hetek, hónapok
óta nem volt iskolában. Nem, ezek már nem is csak olyan lógások.
Ezt már nem lehetett csak úgy elintézni.
Ködös téli
reggel. Az osztály feláll, ahogy Pázmán tanár úr megjelenik.
Vigyázzban állnak a tanár úr előtt. A napos jelenti: Tanár
úrnak jelentem! Osztálylétszám harminchat fő, hiányzó három:
Barasics, Márk, Zsámboky. Egyéb jelentenivaló nincs.
– Nem megyek
iskolába.
– Hát nem mész.
– Apa fel se nézett.
– De nemcsak
holnap… aztán se.
Apa most ránézett.
Valami mosolyféle indult el a szeme sarkából. A szivarhamu
lepottyant a kottára.
– Tudod, apa, én
írok… mutattam is neked azt a novellát, ahol valaki elalszik a
padon. Azt mondtad, az már maupassant-i…
– Na igen,
olyasféle.
– Szóval inkább
novellákat írok.
Apa felemelte a
vonót. Úgy könynyedén rácsapott vele a fiú vállára.
– Hát persze,
hogy novellákat írsz!”
Írásai nem túl
hosszúak, legfeljebb kisregények. Barátaival sem volt közlékeny,
de csak tapintatból. „Amit az ember nem tud röviden és
pontosan megfogalmazni, az nem érett meg sem az írásbeli, sem a
szóbeli közlésre. Azon még gondolkodni illik. Kímélni kell a
mások idejét, türelmét és idegeit!”
1937-től kezdve
folyamatosan publikált. Első regénye, a Csőszház, 1943-ban
jelent meg. A háború után az Újhold című folyóirat gárdájához
csatlakozott, néhány számot társ-szerkesztőként is jegyzett.
(Az Újhold 1946 decemberétől 1948 májusáig működött,
szerkesztői voltak: Lengyel Balázs, Mándy Iván, Pilinszky János,
Somlyó György, később Nemes Nagy Ágnes, Örkény István és
Gyárfás Miklós.) 1949 és 1957 között Mándy Iván előtt is
bezárultak a publikálási lehetőségek. „Hangrabszolga” módjára
a Magyar Rádió számára készített dramatizálásokat,
gyerek-hangjátékokat, vidéki filmklubok bevezetőit tartotta,
vagy irodalmi előadásokat kórházakban, nőgyűléseken, iskolákban,
de akár az állatkertben is. Lektori véleményeket írt, kéziratokat
javított, szerkesztett. Eltávolítása után, 1954-től
szabadfoglalkozású íróvá lett. 1971-ben megnősült, felesége
Simon Judit orvosnő, aki védett, békés otthont teremtett az írónak
az otthontalanság évtizedei után. Munkásságát többek között
József Attila-díjjal és Kossuth-díjjal is elismerték.
És ma köztünk van újra, rápillant az arcokra. Hadd
olvasson a tiedről is! Engedd, hogy képzeleted a Teleki térre
vezessen! Meglesheted az írót, míg az árusok lebontott bódéinak
helyét keresi. Repedéseket a régi házak falain, töréseket a
betonon, a réseken kibújó búsan árva vadvirágokat vagy bármi
mást, amelyen keresztül sorsok törnek fel a múltból. Az írónál
nincs nagyobb médium! Ő a híd az idő egymásba nyíló rétegei
között. Magában hordozza a kezdettelent, kibontja belőle a lényeget,
az emberi lélek mélyén zajló örök drámát. Mozdulj hát bátran!
Te is szemtanú lehetsz, immáron te is láthatod: „Kocsirúd fúrja
át a reggeli párát, és egy ló izmos, barna nyakán csillog a
nap. A Teleki tér felé kanyarodik a kocsi, hosszú sor utána.
Ostor csattan, csattog a kövezet. Színes ponyva feszül a téren,
a bódék mellett. Kirakják az árukat; nagy halom burgonya
mellett karalábé, mögötte saláta. Hátul állnak föl a
szekerek. ”
Légy a vendégünk
a Palackban, nézd velünk a kocsma ajtajából ezt a színes
emberforgatagot! De vannak ám arcok odabent, a söntésben is szép
számmal. Halgassd csak! Úgy, ahogyan az író hallotta az imént:
„– Jól leégtél
a Kinkivel!
Csempe-Pempe fölnézett
a söröskorsóból, megtörölte a habos száját. Hosszú,
fekete kabátos, karvalyképű férfi állt az asztalnál. Szinte
hintázott, lebegett a söntés lassan úszó, kövér füstjén.
Két tenyerét az asztal lapjához nyomta. Elvigyorodott, de oly sötéten,
mintha a sörös arcú Csempe-Pempét bele akarná nyomni az üres
hordóba.
– Úgy hallom, jövő
héten Kinki már nem is játszik, kiesik a csapatból. Mit szólsz
ehhez, Csempe-Pempe?
Csempe-Pempe hátradőlt
a széken, mellét kifeszítette. Apró, sovány ráncokban lötyögött
az arca.
– Nagyon jól
tudom, hogy ki terjeszti ezt a Kinkiről. Az a botlábú kis Sörös,
akit kinyomott a csapatból. Persze, most eszi a fene! Hát ide
figyelj, Beznarik, én ismerem a Kinkit, én hoztam fel vidékről
a Titániába.
– Tudjuk,
tudjuk!
Már többen álltak
az asztalnál. Idejött a fehér kötényes Bodnár papa is, a
tulaj. Kétfelé fújta szőke bajuszát, csípőre tette a kezét,
és megkérdezte:
– Hozott valaha
a Csempe-Pempe egy jó játékost a Titániába, hozott egy jó
focistát?”
Micsoda kérdés
ez? Persze, hogy hozott. Ha nem hiszed, kövessük az írót a kültelki
futballpályára, üljünk csak le együtt a nagy tribün alatti
irodában. Láthatod te is, a falon fényképek .„A Titánia
csapata 1903-ból. A legtöbb játékos bajusszal, oldalt egy
meghatóan szelíd tekintetű családapa guggolt. A Titánia az
uruguay-i turnéról. A legendás hírű fedezetsor: Lovas,
Kondik, Szabadits. Egyszer, évtizedekkel később, egy osztrák
szakember itt a Titánia-pályán látta a csapatot. Nézte, hogy
működik a halfsor, nem volt reménytelen eset, azt aztán nem
lehetett mondani, de az osztrák mégiscsak a fejét csóválta.
– Gurigáznak,
gurigáznak, de a Lovas, Kondik, Szabadits…
Felsóhajtott, és
szinte könnybe lábadt a szeme. Lovas, Kondik, Szabadits, a
legendás hírű fedezetsor. Az első mérkőzést megnyerte a Titánia,
3:0-ás félidő után 4:3-ra. A világbajnok Uruguay ellen, saját
otthonában.”
Ha netalán megunnád
a grundokról és terekről összesereglett fiúk edzőmeccsét,
menjünk vissza a Telekire együtt, útközben leülünk valahol
egy feketére. Nem árt, ha az íróról azt is tudod, gyermekko-rában
rosszul lett a téren, éppen a kávéház előtt, amint édesapja
bevitte és leültette a székre, rögtön jobban érezte magát.
Mikor írt, a kávéházak, később a presszók asztalaira tette
ki a cetliket, ha odahaza már semmihez se tudott kezdeni.
„Maupassant-ról
hallottam valamit. Talán éppen Flaubert tanácsolta az ifjú
Maupassant-nak. Figyelj meg egy fát egészen addig, amíg nem különbözik
a világ valamennyi fájától.
Komolyan vettem a
dolgokat. (Ma is komolyan veszem a dolgokat.)
Lehorgonyoztam egy
fa előtt. Egyszerű, derék kis fa volt a téren. Sehogy se akart
különbözni a többitől. Még sokáig néztem, lassan meggyűlöltem.
Már nem is láttam semmit, csak belebámultam a levegőbe.
Otthon elővettem
a duplafedeles füzetet. Megpróbáltam leírni a fát. Nem sikerült.
Aztán egyszer láttam
valakit. Egy olyan igazi ázott alakot. És akkor megjelent előttem
a fa. Ez többet ért minden megfigyelésnél. Megsejtettem
valamit abból, amit belső realitásnak neveznek.
Így voltam az utcával
is. Le akartam írni a kis szálloda utcáját, ahol akkoriban
laktam. Pontosan, részletesen. Tehát, úgy gondoltam, hűségesen.
Kinéztem az ablakon, alaposan szemügyre vettem a házakat. Mire
az ablaktól visszamentem az asztalig, minden kihullott belőlem.
Mintha sose láttam volna utcát. Aztán egyszer megálltam egy öreg
bolt előtt, és akkor megéreztem az utcát.
Se cselekmény, se
fantázia, se megfigyelés.
Maradt a belső
világ. Meg ami az élményekből ebbe belefutott.
Egy öreg bolt
csodája, egy kopott tűzfalé, egy emberi arcé.”
A márványasztal
fölé hajolva nagyszerűen lehetett üldögélni. Az író sokáig
mered maga elé, aztán esetleg elkezd valamit. Cselekmény
helyett atmoszférát, tárgyak, dolgok, helyszínek, lelkiállapotok,
benyomások, közérzetek rajzolatát, epizódok laza láncolatát,
filmszerűen pergetett képeket
Ahogyan a zsöllyén
ülve elleste a kihagyást, a sűrítést, a képszerű, vizuális
és akusztikai hatásokkal élő szerkesztést. Holott kezdetben
csak kedvtelés volt az egész. Ha volt, aki „finanszírozza”,
jegyet váltott a Bodográf moziba vagy a Pátriába, esetleg az
Eldorádóba, ahol a mindennapok reménytelenségét elfeledtette
a vágyak reménytelisége. „Mindez eltűnt, és csak a mozi vászna
világított bágyadt, derengő fénnyel.” Feltűntek a filmek
csillagai, előbb feketén-fehéren, majd piszkos színesben.
Megmutatták ennek a koravén Í-ró I-vánnak arcukat, aki megőrizte
mindegyiket, ahogyan magában hordozza majd a te arcodat is,
sorsodtól terhes életeddel együtt.
(Írásunkkal Mándy Iván íróra emlékeztünk halálának
tizenötödik évfordulója alkalmából.)
Borbély László
|