2010.10.01.
A művészek biztonsága a legfontosabb
Dr. Réthelyi Miklós
nemzeti erőforrás miniszter 2010. szeptember 1-jétől hat hónap
időtartamra Horváth Ádámot miniszteri biztossá nevezte ki.
Feladata a Magyar Állami Operaház teljes körű pénzügyi,
gazdasági átvilágítása. A terveiről, a munkamódszerről
Horváth Ádám miniszteri biztos urat kérdeztem.
– Ön operaénekes és egy rövid ideig, 2006-ban művészeti
vezetője is volt az Operaháznak, így nem ismeretlen ön előtt
ez az intézmény. Bizonyára nem én vagyok az első, aki önnek
szegezi a kérdést: menynyire ért egy operaénekes a gazdasági
ügyekhez? Arról hallottam, hogy ön produceri munkával is
foglalkozott.
– A pontosság kedvéért: valóban szeptember 1-jétől
nevezett ki a miniszter úr a dokumentum szerint, de a megbízatásom
a Magyar Közlönyben való megjelenéstől van érvényben. Ez
csupán néhány napos eltérést jelent. Az Operaházban pedig állandó
vendégművészként négy évig énekeltem. 1998-ban jöttem haza
az USA-ból, s akkor arra gondoltam, hogy a kultúra területén
kezdek el, nem csak mint énekes, hanem mint producer is dolgozni.
2000-ben Miskolcon, a Diósgyőri Várban kezdtem el operaelőadásokat
szervezni, összhangban a város és a megye vezetésével. Az első
produkció Mozart Don Giovannija volt, amit Kovalik Balázs
rendezett és Kesselyák Gergely vezényelt. Ebben az előadásban
Leporellót énekeltem. A diósgyőri produkciónak magyar és külföldi
énekesei is voltak. Ezt az előadás a 2000-ben az „Év nyári
produkciója”-ként aposztrofálta a hazai szaksajtó. A második
előadás a
La Mancha
lovagja volt, de dzsessz-estet és régizenei koncertet is rendeztünk
a Millenniumi Fesztivál keretében. 2002-ben Verdi Trubadúrját
adtuk elő. A választások után viszont el kellett hagynom a várost,
mert az új vezetés nem akarta, hogy Miskolcon maradjak. Igaz,
miskolci születésű vagyok, de nyolc éve, mint énekes
gyakorlatilag nem voltam a borsodi megyeszékhelyen. (Ebben az évben
a Bartók+ Nemzetközi Operafesztiválon lépett föl R. Strauss:
Daphné című operájában Kocsis Zoltán vezényletével.) Ezen
kívül lemezkiadóként is tevékenykedem. 2000-ben külföldről,
az USA-ból hoztam támogatást a Kékszakállú herceg vára felvételéhez,
amelynek különlegessége, hogy Sinkovits Imre volt a Regös. A
karmester Kovács János volt, és a Budapesti Filharmóniai Társaság
Zenekara játszott. A régizenei együtteseket is támogattam, így
a Musica Historica-nak is készítettem egy lemezt. Miután
Miskolcról távoznom kellett, kimentem Németországba. Mint említettem:
1995 és 1998 között az USA-ban, New Yorkban éltem, ahol magánúton
Jerome Hinesnál, valamint a Juilliard School professzoránál,
Marshall Williamsonnál folytattam tanulmányokat. 1997-ben
leszerződtem a San José-i Operához, Kaliforniában.
– Miért hagyta ott Kaliforniát?
– Egyszerű a válasz: az én hazám Magyarország, s
vallom, oda születünk, ahol tennünk, dolgoznunk kell. De azt is
vallom: ha lehetőségünk adódik rá, akkor el kell mennünk
Nyugatra és akár keletre, hogy minél tágabb legyen a látókörünk.
Azt szeretném, hogy a magyar jelző egy kiváló minőséget
jelentsen. Ahhoz, hogy ezt elérjük, el kell utaznunk külföldre,
lássuk: mennyire ment el esetleg előttünk a világ. Utána haza
kell jönni, hogy ne csak behozzuk a lemaradásunkat, hanem le is
előzzük a Nyugatot.
– Ez nem jelent utánzást?
– Nem kell epigonokként élnünk, hiszen akkor nemzeti
voltunk teljesen elhalványul.
– A 2000-es évek közepén újra itthon dolgozott.
– 2005-ben Mádl Ferenc államelnök úr tiszteletére egy
díszelőadást, Mozart Varázsfuvoláját szerveztem meg. Ezen az
előadáson ott volt mindkét köztársasági elnök úr: Mádl
Ferenc és Sólyom László. 2006-ban Solti György emlékére a
Don Giovannit mutattunk be neves magyar és külföldi énekesekkel.
Ez 40 milliós projekt volt. Elő kellett teremteni ezt az összeget
ahhoz, hogy belőle gazdálkodjak. Ezt nem lehetett túllépni,
mert akkor azt a producer „zsebe bánja”. Mindig úgy gazdálkodtam,
hogy a hitelességem és a becsületem megmaradjon. Két
magiszteri oklevelem van, és most végzem a doktorátust, ezek
mind művészeti diplomák, tehát valóban nincs gazdasági végzettségem,
de rövidesen megalakul egy bizottság, amely segíti munkámat. A
bizottság tagjai között lesz pl. minisztériumi közgazdász,
minisztériumi jogász, színházi szakember – ők fogják az
Operaházat átvizsgálni és ezt én mint miniszteri biztos felügyelem.
A bizottság erre a feladatra alkalmas lesz. Nekem az a dolgom,
hogy az átvilágítás mellett békét hozzak az Operaházba, s
hogy a művészek ne a mindennapoktól tartsanak, hanem „csupán”
a művészettel foglalkozzanak.
– Ön békéről beszél, bár a sajtó egy része
szerint a félelem az úr ebben a színházban. Mintha a Don
Carlos főinkvizítora, vagy Gogol Revizora érkezett volna meg.
– A revizor megérkezett és hamarosan egy testület is
segíti munkáját. Ebben az intézményben rendnek kell lenni. Több
interjúban megkérdezték tőlem: „vannak-e itt csontvázak”?
Azt feleltem: „nem tudom, de ha vannak, megtaláljuk őket.”
Senkit sem keverek gyanúba, nem prejudikálok, de mindent kivizsgálunk.
Arra viszont egyetlenegy művésznek nincs oka, hogy féljen ettől
a vizsgálattól és attól sem, hogy esetleg fölösleges és nem
megalapozott átalakítás lesz a színházban.
– Tehát egy művészt sem fognak az átalakítás
miatt az utcára tenni?
– Azért biztosan nem.
– Azt olvastam, hogy ön részt vesz a feladatkörével
összefüggő jogszabályok előkészítésében. Mit is értsünk
ezalatt?
– Az Operaháznak létezik egy szervezeti és működési
szabályzata, ami még érvényben van. Az alapító okiratot is
meg kell vizsgálni. Ennek és az szmsz-nek az esetleges megváltoztatását
nem én, hanem a jogászok fogják elvégezni. Az én feladatom
az, hogy szakmai úton ezekben a kérdésekben javaslatokat
tegyek.
– A már említett bizottságba név szerint kik fognak
bekerülni? Az egyik
napilap azt írta, hogy visszatér Győriványi az Operaházba, és
ő is tagja lesz ennek a bizottságnak ifj. Harangozó Gyulával
együtt.
– Neveket még nem szeretnék mondani, így erre a sajtóinformációra
sem reagálok.
– Ha már szóba került Harangozó úr neve: ő azt
nyilatkozta, hogy még augusztusban tízmillió forintos visszaélésre
bukkant. Megosztotta önnel ezt az információt?
– Tudok erről a dologról és ezt ki is fogjuk vizsgálni.
Elégedjen meg még most ennyivel: itt a házban érdekes dolgok
zajlanak, de időre van szükségünk azok pontos kivizsgálásához.
– Tehát több szerződés van a kezében, de van,
akinek egy sincs, és úgy megy el próbálni.
– Ennek az az oka, hogy a fenntartó minisztérium
visszatartotta egyrészt a főigazgató aláírási jogát – az
utóbbi feloldását már kérvényeztük –, másrészt a
kifizetéseket is zárolták. A szerződések már elő vannak készítve.
– Arról is hallottam, hogy több művésznek nem
fizették ki a múlt évadban lezajlott fellépését.
– Ez így van, én sem kaptam meg a május-júniusi fellépéseimért
járó fizetést.
– Önnek az átvilágítás után javaslatot kell
tennie arra a közjogi szervezeti formára, amely biztosítja az
intézmény leghatékonyabb működését. Milyen szervezeti formák
jöhetnek szóba?
– Fennmaradhat a jelenlegi költségvetési, de szóba jöhet
egy gazdasági társasági forma is. Mindez attól függ, hogy
melyik az, amely a leggazdaságosabb, és egyben legmegfelelőbb a
színháznak. Ezen kívül el kell dönteni: az Erkel Színház az
Operaházhoz tartozzon-e? A legfontosabb, hogy az intézményt
kiszolgáló művészek kellő biztonságban végezhessék a munkájukat.
– Tehát, hogy szükség van-e az Erkel Színházra?
– Ez nem is lehet kérdés: művészként és magánemberként
azt mondom, hogy erre a színházra szükség van. Arra kell választ
találni, hogy az Erkel az Opera része legyen, vagy különálló
intézmény. Az Erkel Színházra szükség van, mert nagyon kevés
honfitársunk engedheti meg magának, hogy 10-16 ezer forintért
jegyet vegyen az Operaházba. Ahhoz, hogy tartsuk a nemzetközi irányt,
ezek a jegyárak szükségesek. Éppen ezért létkérdés az
Erkel Színház működése, ahol jó minőségben operát és
operettet játszanának főleg a fiatalok és a magyar közönség
részére.
– Vizsgálat
után javaslatot tesz arra, hogy mekkora támogatást kapjon az
Operaház? Az évadnyitó ülésen főigazgató úr arról
panaszkodott, hogy az eredeti terv szerint 2008-tól 3 évre
befagyasztották 5,3 milliárdos szinten a dalszínház támogatását.
Viszont idén csak 4,7 milliárd lett az Operaház költségvetése.
– Aki tudja, hogy milyen gazdasági helyzetben van az ország
a nyolcévnyi szocialista kormányzás után, nem követelhet sem
a kulturális vezetéstől, sem a miniszterelnök úrtól extratámogatást,
de kérni szabad, és a reményt természetesen nem adjuk föl.
Amikor a társulati ülésen a főigazgató úr finoman megtámadta
a kulturális vezetést azzal, hogy adjanak az Operaháznak több
pénzt, a saját státuszából kiindulva nem tartom problémásnak,
csak az a kérdés, hogy az elmúlt három évben miért nem
harcolt ezért a támogatásért ilyen hevesen.
– Azt nyilatkozta: ugyanezzel az állománnyal 50 százalékos
minőség javulást lehetne elérni. Hogyan és a minőségi javulást
mely téren érti?
– Ha a káoszt felváltaná a rend; ha pl. ugyanazok játszanának
a próbákon, mint az előadásokon, ha a művészek nem attól
rettegnének, hogy jövőre lesz-e állásuk, hanem boldogan,
kiegyensúlyozott lelkiállapotban dolgoznának, már az is előrelépés.
Sajnos, mi magyarok – itt az Operaházban is – sokszor
pesszimisták vagyunk, pedig csak maximummal lehetünk elégedettek.
Nemrég találkoztam a zenekar tagjaival, s örülök annak, hogy
ezután talán megnyugodtak, jobb kedvűek, s ha ez az optimizmus
uralkodik az előadások alatt is, akkor 50%-kal jobb produkciót
tudnak végrehajtani.
– Amikor önt kinevezték, olvashattunk arról, hogy
Kovalik Balázs, rendező egy német napilapnak azt nyilatkozta:
„ha nem kapok több lehetőséget, akkor el kell hagynom az országot…”
Mit gondol erről?
– Furcsa ez a párhuzamba állítás, vagy összemosás,
mert Kovalik Balázs ezt jóval korábban nyilatkozta, mint engem
kineveztek volna. Kovalik az egyik legtehetségesebb rendező
Magyarországon. Rendezései viszont megosztják a publikumot. Úgy
vélem, kissé túl sok előadást fémjelez a neve az Operaházban,
de ez nem az ő „hibája”. Felkérték, s ő igent mondott. Úgy
vélem, hogy az elmúlt kulturális vezetésnek biztosítani
kellett volna Kovalik Balázs számára egy olyan színházat,
ahol azt az irányzatot, amit képvisel, s amire szükség is van,
művelhesse. Egy nemzeti nagy intézményben viszont nem szerencsés
egy efféle irányvonalat követni. Szükség van a modern rendezésekre
is, de nem csak azokra. Azt is fel kell vetni, hogy az Operaházban
olyan magasak a produkciós költségek, hogy kiváló nyugati
rendezőket tudnánk meghívni a rendelkezésre álló forrásokból.
– Ön azt mondta: „nem tisztogatni jött az Operaházba,
de annak menni kell, aki hibázott.” Mikor derül ki, hogy ki
hibázott?
– A bizottság vizsgálata után. Ki kell deríteni, hogy
mire és mennyit költöttek az intézményben. Azt mondtam, hogy
ha mi, énekesek, nem kaptuk meg a gázsit, akkor a pénzügyi
osztály miért kap? Hiszen ennek az osztálynak az a dolga, hogy
az előadókat kifizesse. Ha nem teszi, akkor nem végzi a dolgát.
Ha ők nem tudnak utalni pénzt, mert nincs, akkor az a kérdés
merül föl, hogy a főigazgató felvegye-e a fizetését egy
olyan intézményben, ahol azok, akik a fő célt szolgálják,
nem kapják meg a gázsijukat. Ez a színház a zene és a balett
„temploma”, éppen ezért a művészek a legfontosabbak. Az ő
munkájukat a közönség minden este meghallgatja, s ítéletet
mond róluk. A zenészeket, énekeseket, balettművészeket jobban
meg kéne becsülni, mert ha ők nincsenek, akkor bezárhatjuk a házat.
Éppen ezért még a vezetés kérdésénél is fontosabb az, hogy
itt milyen színvonalú előadások születnek. Be kell indulnia végre
a művészcentrikus szellemiségű munkának.
Medveczky Attila
(Az interjú szeptember közepén készült.)
|