2010.10.08.
Magyarok magyar pártra szavazzanak!
Egész Ukrajna számára
jelentős mérföldkő lehet az október 31-én sorra kerülő önkormányzati
választások eredménye, de különösen nagy a tét a kárpátaljai
magyarság számára: hosszú évekre eldől, nemcsak az, kik képviselhetik
a magyarokat a helyi, járási, megyei tanácsokban, hanem a
magyar érdekképviselet szavazatokban mérhető súlya, ereje is.
A kampányról, a kárpátaljai magyarság két érdekvédelmi
szervezete közti rivalizálásról, a vádakról Kovács Miklóst,
a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) elnökét kérdeztem.
– A kárpátaljai magyar sajtóorgánumokból azt
veszem ki, hogy a kampány elmérgesedett. Erre egy példa: az önök
csapi konzultációs gyűlését megzavarták a Régiók Pártja
helyi agitátorai és az Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetség is
ellenséges önökkel szemben.
– A Régió Pártja
egy ún. hatalompárt. A hatalompárt pedig az, amely a választásokon
az állami alkalmazottakat – a tanítóktól a kórházi takarítónőkkel
bezárólag – ki tudja vezényelni kampánymunkára. Jó esetben
csak úgy, hogy megmondják nekik, hogyan kell szavazni. Durvább
esetben közlik velük, merre és hol agitáljanak, s berakják őket
a választási bizottságokba. A hatalompártokhoz üzletemberek
is tartoznak. A Régiók Pártja Ukrajna teljes területén gőzerővel
kampányol, így a magyarok lakta vidéken is. Ez a párt jelenti
a legnagyobb veszélyt arra nézve, hogy a magyarok magyar pártra
szavazzanak.
– Az Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetséghez közel álló
„zöld” Kárpáti Igaz Szó érdekes módon az ukrán pártnak
ad igazat önök ellenében.
– Igen, ebben az írásban az az érdekes és felháborító,
hogy egy magyar szervezet a hatalompárt oldalára állt egy másik
magyar szervezettel szemben.
– Csap régiós polgármesterjelöltje magyar ember. Ön
szerint azok árulók, akik magyar létükre nem a KMKSZ jelöltjeire
szavaznak?
– Azok az árulók, akik nem magyar pártra agitálnak. Az
„áruló” kategóriát nem használom a konkurens magyar pártra,
hanem azoknak tartom meg, akik nem magyar párt számára gyűjtik
a magyarok szavazatait.
– Egy ideig, nyáron, úgy tűnt, hogy közeledni fog
egymáshoz a két szervezet. Augusztus 23-án Beregszászban zárt
ajtók mögött tárgyalóasztalhoz ült a kárpátaljai magyarság
két érdekvédelmi szervezete, a KMKSZ és az UMDSZ, hogy a közelgő
helyhatósági választások kapcsán az együttműködés lehetőségeiről
egyeztessenek. Mi az oka annak, hogy a megegyezés nem jött létre?
Az UMDSZ abba is belement, hogy önök állítsák a megyei listát.
– Ukrajnában elég bonyolult a helyhatósági választási
szisztéma. A megyei tanácsra vonatkozóan vegyes a rendszer, tehát
pártlistára és egyéni jelöltekre is szavazhatunk. Ugyanilyen
vegyes rendszerben működik a járási tanácsok és a járási
jelentőségű városok tanácsainál a mechanizmus. Ez alatt a
helyi szint áll, ami a mi esetünkben községet és járási alárendeltségű
várost jelent. Így a legtöbb esetben hat szavazólapot kap egy
magyar választópolgár. Az UMDSZ úgy gondolta, hogy mi jelöljünk
megyei szinten, de úgy, hogy a jelöltek fele a mi listánkon
UMDSZ-es. Megyei szinten viszont az egyéni indulókat ők jelölnék.
A járások többségében pedig – kompenzálva a mi megyei
listaállításunkat – az UMDSZ állítana listát, az egyéni
jelölteket pedig a járásokban a KMKSZ állítaná. Tehát az
elmondottakból is látszik, mennyire működésképtelen ez az
UMDSZ-es szisztéma, hiszen településenként jól felmérhetők
a reális erőviszonyok. Ráadásul arra kényszerítenék mindkét
fél aktivistáit, hogy a régi riválisoknak segítsenek. Képzeljük
el azt, hogy Magyarországon a Fidesz és az MSZP választási szövetséget
kötne, és a Fidesz-szimpatizánsai a szocialista jelöltnek kampányolnának.
Teljesen irreális!
– Az ukrán választási törvény nem engedi meg, hogy
ugyanaz a személy egyszerre két párt színeiben induljon. Ha a
KMKSZ vezetője elindul egy másik párt egyéni jelöltjeként a
megyei tanácsba, akkor nem lehet saját pártja listás vezetője.
– Minden választási logika azt mondja, hogy a pártlista
elején a szervezet húzóneveinek kell szerepelniük, vagyis
azoknak, akiket ismernek az emberek. Ez az egyéni körzetekre
fokozottan érvényes, hiszen ismeretlen nevekkel nem lehet választást
nyerni. A módszer tehát nemhogy javítja, de egyenesen rontja
mindkét párt esélyeit. Az UMDSZ elképzelése azért is problémás,
mert a választási törvény igen szűk, gyakorlatilag
betarthatatlan határidőket szab, s ha elkezdjük az egyezkedési
folyamatot 150-200 névről, akkor arra ítéljük magunkat, hogy
a hosszú egyeztetés ideje alatt le kell állni az előkészületekkel,
a kampánnyal. Tehát a másik párt szisztémája nem csak működésképtelen,
hanem maga a próbálkozás arra, hogy megvalósítsuk ezt a
„politikai perpetum mobile”-t, megakadályozta volna a kampánymunkánkat.
– Amikor legutóbb beszélgettünk, akkor elnök úr a
jelöltállítással kapcsolatban a politikai felelősséget hangsúlyozta.
Ha az UMDSZ-szisztéma szerint bejutott volna egy képviselő,
akkor melyik szervezetnek tartozna politikai felelősséggel?
– Minden bizonnyal külön frakcióban ülnének a két párt
tagjai. Amikor példaként az MSZP és a Fidesz viszonyát említettem,
akkor enyhén fogalmaztam, annyira elmérgesedett a viszony a két
kárpátaljai magyar szervezet között.
– Nos, ha viszont mindkét párt kevesebb jelöltet
visz be külön-külön, akkor maguk lehetnek a bűnbakok.
– Nem mondhatja ezt az UMDSZ, mert semmi bizonyíték
nincs arra, hogy az a magyar, aki eddig nem szavazott, vagy egy
ukrán pártra voksolt, most hirtelen egy hibrid képződmény
mellé tenné az x-et a szavazólapon. Meggyőződésem, hogy
mindkét külön párt veszített volna törzsszavazóiból,
aktivistáiból, ha arra kényszerítenék őket, hogy olyanokkal
dolgozzanak együtt, akikkel kapcsolatban évtizedes ellenszenv gyülemlett
föl.
– A karapatljalap.net-en olvastam, hogy elég sok gyűlést
tartottak a megyében. Milyen volt a hangulat ezeken a rendezvényeken?
– A már említett csapi eset kivételnek számít, többnyire
nyugodt, normális hangulatban zajlottak le a gyűléseink,
szimpatizánsaink bizakodnak a KMKSZ sikerében.
– Mi az a minimális eredmény, amivel a KMKSZ elégedett
a helyhatósági választások után?
– Jobban kell szerepelni, mint 2006-ban, amikor megközelítően
20 ezer szavazatot kaptunk, amivel bekerültünk a megyei tanácsba
és relatív többséget szereztünk a Beregszászi Járási Tanácsban,
és koalíciós helyzetbe kerültünk az Ungvári és a Nagyszőlősi
járásban, Munkács városában. Ezt mi elégtelen, de nem
katasztrofális eredménynek értékeljük. Úgy véljük: a kárpátaljai
magyarságnak szüksége van arra, hogy 40-50 ezer szavazatot egy
tömbben fel tudjon mutatni. Meggyőződésem, hogy a több
szavazatot a jól kitalált, sok, fegyelmezett munkával végigvitt
kampány hozza, valamint az elmúlt évek politizálásának
hitelessége. A több magyar szavazat pedig garantálja az erősebb
érdekvédelmi munkát.
Medveczky
Attila
|