2010.10.08.
Boldogan
egy kiszolgáltatott létben
Látogatóban a Réti Erika-Kiss Jenő színészházaspárnál
Réti Erika színművésznő
Miskolcon született. 1962-
69 a
Miskolci Nemzeti Színház, 1969-
79 a
kaposvári Csiky Gergely Színház, 1979- a kecskeméti Katona József
Színház – ma már örökös - tagja. Díjak:
Déryné-díj (1993), Magyar Köztársasági Érdemrend
Kiskeresztje (1996.), Katona József-díj (1998), Az évad színésznője
(2002.), Aase díj (2002.), Az évad színésznője (2004.), Az évad
színésznője (2009.) Bács-Kiskun
Megye művészeti díj (2009.).
Fontosabb szerepek:
Roxane (Rostand: Cyrano de Bergerac ), Stella (Crommelynck: A
csodaszarvas ), címszerep (Feydeau: Osztrigás Mici), Lady
Milford, Millerné (Schiller: Ármány és szerelem ), Titánia
(Shakespeare: Szentivánéji álom ), Polly (Brecht- Weill:
Koldusopera ), Cecília (Kálmán: Csárdáskirálynő ), Ellen (Schisgal:
Szerelem, óh! ), Corinna (Hervé: Nebáncsvirág ), Iduna (Burkhardt:
Tűzijáték ), Nicole (Moliere: Az úrhatnám polgár ), Polgármesterné
(Gogol: A revizor ), Nő (Gelman: A pad ), Doris (Slade: Jövőre
veled ugyanitt ), Laura (Örkény: Macskajáték ), Elmira (Moliere:
Tartuffe ), Ágnes (Pozsgai: Törődj a kerttel ), Martha (Albee:
Nem félünk a farkastól ), Töttösy Melinda (Ábrahám-Kelér-Harmath-Szilágyi:
3:1 a szerelem javára), Maria Giannutri, a család feje (Pianosa:
Mert a mamának így jó), Albequerque hercegnő (Victor Hugo: Királyasszony
lovagja),Tanácsosné, városi özvegy (Wyspianski&Ady/Bodolay:
A magyar menyegző), Karcsi néni (Pozsgai Zsolt: A szörny és a
szép), Fruzsina házasságszerző (Moliere: Fösvény), Margret,
a dada (Strindberg: Az apa),Irinoy grófné (Kálmán Imre: A cigányprímás),
Ságiné ( Eisemann-Somogyi- Zágon: Fekete Péter), Ursula
(Shakespeare: Sok hűhó semmiért), Concetta, a dajka (Taviani-Morricone-Bodolay:
Előre hát fiúk), Juno (Offenbach:Orfeusz az alvilágban), Luisa
(Feydeau: Meglőttük a fényes sellőt), Anya színésznő (Ács
János: Casanova nuova), Montague-né (Shakespeare: Rómeó és Júlia),
Margit királyné (Gombrovicz: Yvonne, burgundi hercegnő),
Marcellina (Beaumarchais: Figaro házassága), Fejedelemasszony (Hervé:
Nebántsvirág), Olivarez hercegnő (Schiller: Don Carlos),
Nagymama, Farkas, A bolygók királya (Maeterlinck: A kék madár),
Királynő (Huszka: Bob herceg).
Kiss Jenő színművész
1944-ben született Görcsönyön. 1963-
64 a
veszprémi Petőfi Színház, 1964-
69 a
Miskolci Nemzeti Színház, 1969-
79 a
kaposvári Csiky Gergely Színház, 1979- 88 kecskeméti Katona József
Színház, 1988-
93 a
Radnóti Miklós Színház, 1993-
95 a
József Attila Színház, 1995-től újra a kecskeméti Katona József
Színház tagja – ma már örökös tag. Díjak:
Jászai Mari-díj (1985), Katona József-díj (1998).
Fontosabb szerepei:
Biberach (Katona: Bánk bán ), Író (Molnár: A testőr ), Wurm
(Schiller: Ármány és szerelem ), Krogstad (Ibsen: Nóra ),
Theseus, Oberon (Shakespeare: Szentivánéji álom ), Pickering
(Shaw: Pygmalion ), Lingk (Mamet: Floridai öröklakás eladó ),
Stengelhöh (Sternheim: A bugyogó ), Guilbert (Goethe: Clavigo ),
Professzor (Sárosi: Rákfene ), Albert (Molnár: Olympia ), Nicia
mester (Machiavelli: Mandragóra ), Sipos úr (László:
Illatszertár ), Theophil Sarder (Mann: Mefisztó ), Gennagyij
Panfilovics (Bulgakov: Bíborsziget ), Raszpuljev (Szuhovo-Kobilin:
Tarelkin halála ), Színész (Miller: Közjáték Vichyben ), Csömöre
bácsi (Tolnai: Végeladás ), Harry (Schisgal: Szerelem, óh! ),
Bolsincov (Turgenyev: Egy hónap falun ), Francia király (Kacsoh-Heltai-Bakonyi-Kenessey:
János vitéz), XIV. Lajos (Bulgakov: Moliere ), Miska főpincér
(Kálmán: Csárdáskirálynő ), Solinus, Efezus hercege
(Shakespeare:Tévedések vígjátéka), Szuper Károly (Győrei-Schlachtovszky:
Bolygó király), Gremio (Shakespeare: A makrancos hölgy),
Forlipopoli őrgróf (Goldoni: Mirandolina), Willi, Csűrcsavar
Olivér (Shakespeare: Ahogy tetszik), Juki (Szép Ernő: Patika),
Sztagamber (Shaw: Szent Johanna), Podkaljokin (Gogol: Háztűznéző),
Első demagóg, Első bizánci polgár, Második gyáros, Aggastyán
(Madách: Az ember tragédiája), Ficsur (Molnár Ferenc: Liliom),
Lasponya (Shakespeare: Sok hűhó semmiért), Remigio (Taviani-Morricone-Bodolay:
Előre hát fiúk), De Lessaque márki (Bulgakov: Álszentek összeesküvése),
Cziegler (Gyurkovics: Nagyvizit), Monsieur de Sotenville (Moliere:
Dandin), Dr. Bittner (Kiss Csaba: A Dög), Figaro (Beumarchais:
Figaro házassága), Zeusz (Plautus: Amphitryon), Beppo (Heltai: Néma
Levente), Petipon (Feydeau: Osztrigás Mici), Irnok (Goldoni:
Chioggiai csetepaté), Tündérkirály (Ödön von Horváth: Mesél
a Bécsi erdő), Montague (Shakespeare: Rómeó és Júlia), Ignác
király (Gombrowicz: Yvonne, burgundi hercegnő), Bartolo
(Beaumarchais: Figaro házassága), Joszip Zeljics (Ivan Kusan /
Tasnádi István: A balkáni kobra), Őrnagy (Hervé: Nebántsvirág),
Orlovszkij (Csehov: A Manó), Napóleon (Kodály: Háry János),
Színész & Baritonista (Brecht: Állítsátok meg Arturo Uit!),
Bruckner Szigfrid, a szavannák királya (Lázár Ervin: A kisfiú
meg az oroszlánok), Borbíró (Móricz Zsigmond: Úri muri) Disznópapa
(Pozsgai Zsolt: Kecskeméti Kiskondás), Frascatti, had- és szépügyi
miniszter (Kálmán Imre: Montmartre-i ibolya)
Számtalan filmben szerepelt.
(Pl.: VII. Olivér, Kéz kezet mos, A néma levente, Kisváros,
Sose halunk meg, Egy éj az Aranybogárban, A pályaudvar
lovagjai, Egri csillagok, A titkos háború, Kiválasztottak,
Sacra Corona, Hídember, Csocsó, Alfa Rómeó és Júlia, Ébrenjárók,
Csapd le csacsi, Felhő a Gangesz felett, Boldog születésnapot,
Rinaldo, Szomszédok, Jó emberek, Megy a gőzös, Mázli, Hortobágyi
legenda, Régimódi történet.)
–Mi indította önöket a színészi pálya felé. Azt
tudom, hogy Erika már három éves korában sikert aratott táncával
a miskolci színházban.
Réti Erika (R.E):
Ezt szüleim elmondásából tudom, hiszen nem emlékezhetem erre.
Gyakran elvittek színházba, s még hároméves sem voltam,
amikor egyszer előadás közben előreszaladtam az orchesterhez,
és elkezdtem táncolni, ahogy a színpadon táncoltak, s azt
vette észre anyukám, hogy kis gyöngyvirágcsokrokat dobálnak a
nézők, amit a színészeknek szántak. Ez egy zenés darab
lehetett, és anyukám nagyon sokáig megőrizte ezeket a
csokrokat. Valószínűleg ott dőlt el a sorsom. Akkor még divat
volt, hogy a páholyokból virágot dobáltak a színészek lába
elé. Most is előfordul, hogy egy-egy néző megajándékoz
minket virággal fellépésünk után.
–Erika, az ön nagymamája és édesanyja is amatőr színjátszó
volt. Milyen darabokban léptek fel?
R.E: Anyukám
mesélte, hogy abban a borsodi faluban, ahol született, nagymamám
énekelt, nagyapám pedig citerázott. Tehát már akkor csörgedezett
a családban a művészvér. Édesanyám a kórházban ápolónő
volt, és az ottani színjátszókör tagja, sőt főszerepeket is
játszott. Emlékszem is arra, amikor Tamási Áron Énekes madár
c. darabjában jelentős szerepet alakított.
–Jenő egy Pécs melletti faluból származik. Milyen
volt Görcsönyben a kulturális élet?
Kiss Jenő (K.J.): Egy
igazi baranyai faluban nőttem föl, s a nagyszüleim neveltek. A
falusi ember tehetséges. A fiúk-lányok tudtak énekelni, táncolni,
ünnepelni és mindenkinek volt humorérzéke. Igazi hangverseny
volt, mikor a falu ifjai énekeltek a templomban. A mai napig emlékszem
a szüreti mulatságok vidám hangulatára. Még színjátszó
szakkör is volt. Görcsönyben található gróf Benyovszky Móric
skót stílusú, hat körbástyás kastélya a templom mögötti
dombon. 1945 után ezt a kastélyt kifosztották, kirabolták, de
megmaradt a bálterem a kialakított színpaddal. Történt, hogy
a Mágnás Miskát adták elő a falusi színjátszók. Elragadtatással
néztem a Pixit és Mixit alakító Németh Jenőt és a Kaposi
Jenőt – ők alsó-és felső szomszédjai voltak nagypapáméknak–
, s ezt látva azt gondoltam: hát én színész leszek. Ez a két
falusi ember nagyon tehetségesen játszotta a két grófot.
Még
elemi iskolás voltam, mikor Szép Ernő : Az egyszeri királyfi
c. művét adtuk elő. Nagymamám egy lepedőt tett rám palástként
és papírból készült a koronám. Erről jut eszembe: amikor évtizedekkel
később az Yvonne, burgundi hercegnőt próbáltuk Kecskeméten,
amiben Ignác királyt játszottam, a próbákon nekem is egy papírkorona
volt a fejemen.
R.E.: A
színház légköre teljesen elvarázsolt. Miskolc külvárosában
laktunk szüleimmel, nagyszüleimmel egy házban, és én magam köré
gyűjtöttem a gyerekeket, s előadásokat „rendeztem” az
udvaron. A legelső ilyen „rendezésem” a Só c. darab volt,
ami a Lear király meseváltozata. Ezt a mesét a gyerekekkel eljátszottuk
a tornácon. Az első nézőink: a nagyszüleim, a kutyám és a
cicám volt. A varázst a szüleimnek köszönhetem, akik színházrajongók
voltak, ahova mindig magukkal vittek. Már az előadás előtt egy
hatalmas drukk lett rajtam úrrá, pedig akkor még csak néző
voltam. Eltakartam a szemem, s mikor felment a függöny, az számomra
maga volt a csoda.
R.E.: Ez
a varázs a mai napig él bennem, pedig lassan 50 éve vagyok a pályán.
A Miskolci Nemzeti Színház egy csodás teátrum, és a mai napig
érzem az illatát. Tizenkilenc éves koromig kellett várnom arra
a pillanatra, amikor játszhattam a színpadon. Akkor kezdték el
Miskolcon a revüoperettek bemutatását, és ezekhez kerestek táncosokat.
Jelentkeztem, és Ruttkai Ottó – Éva bátyja –igazgató fel
is vett. Rögtön jeleztem színészi ambícióimat is. Az igazgató
felesége, Lóránt Hanna meg is jegyezte, hogy megszületett a mi
új naivánk. Még az első évben eljátszottam – nadrágszerepként
– a Twist Olivér címszerepét. Több fiúszerepem volt, így
Wendauert játszottam a Pál utcai fiúkban. Első szerepeim közé
tartozik Az ember tragédiájából a virágáruslány. Arról az
előadásról van szó, amelyben Básti Lajos volt Ádám és
Zolnay Zsuzsa volt Éva.
–Említette Básti
nevét. Az akkori legendás, tehetséges színészek kikövetelték
maguknak a tiszteletet?
R.E.: Ezt
nekik nem kellett kikövetelni. Olyan kisugárzása volt pl. Básti
Lajosnak, hogy mi kezdők szájtátva csodáltuk alakításait.
Amióta tagja voltam a színháznak, én-ha tehettem- , szinte
minden nap bent voltam. Végignéztem a próbákat és az előadásokat
is. Miskolcon játszottak még olyan nagy színészek, mint
Latinovits Zoltán, Ruttkai Éva, Sztankay István és Darvas Iván.
Láttam azt az előadást, amiben Latinovits és Ruttkai egymásba
szeretett, ez volt az Ilyen nagy szerelem. Latinovits Rómeó-alakítása
is legendás volt.
–Jenő
hogyan lett a tagja az Építők Sztanyiszlavszkij Művészeti Stúdiójának?
K:J.: Szüleim
kaptak Pesten lakást, és felhoztak a fővárosba. A falusi tájból,
a rétből, a dombokból csak egy Majakovszkij utcai erkély
maradt nekem…Majd kiköltöztünk Budafokra. Még gimnazista
voltam, amikor olvastam egy hirdetést az újságban, és így
jelentkeztem az Építők Sztanyiszlavszkij Művészeti Stúdiójába,
ahol olyan, később ismert művésszé vált fiatalok is
megfordultak, mint Szegedi Erika, Meszlényi Judit, Tahi Tóth László,
Vajda László. Ekkor már érlelődött bennem a színészet iránti
vágy. Az Esti Hírlapban olvastam, hogy a veszprémi színház ösztöndíjasokat
keres, felültem egy motorbiciklire és soha többet nem mentem
haza. Így kerültem egy igazi nagy kőszínházba segédszínészként.
Első szerepem a Nem élhetek muzsikaszó nélkül c. darabban
volt a Második úr. A legnagyobb vidéki színészek játszottak
körülöttem, pl. Tánczos Tibor, Medgyessy Mária, Nagy Attila,
Lelkes Dalma, Szabó Ottó, Spányik Éva.
–Nem is próbálkozott a Színház-és Filmművészeti
Főiskolával?
K.J.: Dehogynem!
Ötször is…Még a Sztanyiszlavszkij Művészeti Stúdióban
kiderült egy darab kapcsán, hogy karakterszerepekre vagyok
predesztinálva. És így menthetetlenül színpadra kerültem. A
főiskolai felvételiken túljutottam az első-második rostán,
de a gondot az jelentette, hogy nem tudtam jól verset mondani.
Nem vagyok egyedül azzal a véleményemmel, hogy nem lehet megítélni
azt, hogy valakiből jó színész lesz-e abból, miként szaval.
–Sokat lehetett arról
olvasni, hogyha valakit hirtelen bedobnak a színházban a „mély
vízbe” ún. keszon-betegséget kap, s nem tud megbirkózni a népszerűséggel.
K.J.: Engem
ez elkerült, mert kezdetben kisebb szerepeket kaptam. Németh László
Nagycsalád c. darabjában csupán annyi volt a szövegem: „néhány
bordát hozzáragaszthatunk”. Ennek az előadásnak olyan nagy
sikere volt, hogy a Vígszínházba is elvitték. Igaz, voltam
Csongor is, de az a szerep nem volt nekem való.
–Egyszer sem vetődött
fel önökben: kár, hogy nem végezték el a főiskolát?
R. E.: Én
is jelentkeztem a főiskolára, Tatjana levelét mondtam az
Anyeginből, de valószínűleg nem jól, mert nem vettek föl.
Ezt nem bántam, mert tagja voltam akkor már a Miskolci Nemzeti
Színháznak. A színpadon tanultuk meg a mesterség fortélyait.
Úgy gondolom: a gyakorlatban sokkal jobban meg lehet tanulni a színészetet.
Sokan úgy jönnek ki a főiskoláról, hogy nem találják a helyüket
a színpadon. Az viszont igaz, hogy mivel nem vagyunk főiskolát
végzett pesti színészek, így nem játszhattam rádiójátékokban,
és kevés tévéfilmszerepre kértek fel.
K.J.: Nem
attól lesz valaki nagy színész, hogy elvégzi a Színművészetit.
Dajka Margit, Kiss Manyi, Ruttkay Éva, Tolnay Klári, Somlay Artúr,
Darvas Iván, Kállai Ferenc, Tomanek Nándor, Latinovits Zoltán,
Rozsos István és Tordy Géza sem akadémiát, sem főiskolát
nem végzett, de nem mondhatjuk el róluk, hogy ez hátrányukra vált.
Amikor a Pesti Vigadóban átvettem a Jászai-díjamat, jelen volt
Szinetár Miklós. Megkérdeztem tőle: „tanár úr. Nem kéne
beiratkozom a főiskolára?” A válasz: „majd ha érdemes művész
leszel.”
–Magyar Tímea, fiatal színésznő mesélte, milyen jól
esett neki, hogy Erika mellé állt, mikor még kezdő volt
Kecskeméten. Önnek is volt ilyen patrónusa?
R.E.: Nem
volt, nagyon sokáig egymagam voltam. Arról sem tudok, hogy
lettek volna irigyeim, szinte csak a szépre, jóra tudok emlékezni.
K.J.: Negyvennnyolc
éve vagyok a pályán, s el kell mondanom, hogy Verebes Istvánon
kívül senki nem segített nekem. Ez már Kaposvárott volt.
Feleségemnek is sokat köszönhetek, aki az egész színészet
titkát számomra azzal fejtette meg, mikor azt mondta nekem:
„mindig arra gondolj, amit mondasz.”
R.E.: Volt
egy közös jelmondatunk, amit a Cyranóból vettünk: „tölgy
nem vagyok/nincs bükk-természetem/de egyedül növök/habár
magasra nem.”
–Visszaérve Miskolchoz: ez a város a beszélgetésünk
témáját tekintve azért is jelentős, mert itt találkoztak először.
K.J.: Hat
évig voltunk szó szerint barátok, s még az uzsonnánkat is
megosztottuk egymással.
R.E.: Közben
férjhez mentem és megszültem Viktória lányomat. Sajnos házasságom
három év múlva elég gyorsan tönkrement. Jenővel pedig
megbeszéltük magánéleti problémánkat. Tehát kezdetben ez
lelki vonzalom volt. Egyszer elmentünk tájolni Egerbe és
egyszer csak azt vettük észre, hogy megfogtuk egymás kezét és
azóta sem engedtük el. Ennek már 40 éve.
–Kaposvárra miért mentek tovább?
R.E.: Azért,
hogy a pályánkon előrelépjünk. Miskolcon nyolc év után
lettem segédszínész, ami már rangot jelentett. Ahhoz, hogy
megszerezzük a színészi státuszt, el kellett szerződnünk.
Kaposvárott lettünk tehát papír szerint is színészek. A
helyi színházhoz jött akkor Zsámbéki Gábor, Szőke István,
Verebes István rendezni. Szőke István rendezte azt a Cyranót,
amiben Roxánt játszottam. Nagyon hálás vagyok, mert sikerült
neki „felszabadítani” engem a félelmeim, gátlásaim alól a
színpadon. Magtanított arra, hogy a színpadon csakis a legmélyebbről
jövő érzések és gondolatok hatnak őszintének.
–Egy vidéki színész szinte az összes műfajban kipróbálhatja
magát. Melyik áll közel önökhöz?
R.E.: Jenőt
alkata eleve a karakterszerepekre predesztinálja. Így neki könnyebb
volt. Én naívaként indultam, és sokat harcoltam azért, hogy
ne csak szubrett szerepeket kapjak. Szóltam is Zsámbékinak,
hogy szeretnék prózai darabban játszani. Egyetlen egy szerepálmom
volt, a Roxán, amit úgy kaptam meg végül, hogy nem is rám
osztották ki. Akit kiírtak erre a szerepre, gyereket várt, s ezért
nem vállalta, s helyébe jöttem én. Ezután viszont a
karakterszerepeket lettek a kedvenceim.
–
Mit gondoltak kezdetben a színházi kritikákról?
K.J:
Akkor még fontosnak tartottuk a kritikát, ma már más szemmel
olvassuk.
R.E.: Tartottunk
a rosszindulatú kritikusoktól - mert sajnos köztük ilyenek is
voltak -, pedig olyan nagy szükségünk volt a visszajelzésekre.
Azért őrzünk egypár boldogítót is.
K.J.:
Gennagyij
Panfilovicsot játszottam a
Bíborszigetben. Ez a darab arról szólt, hogy a hatalom engedélyezi-e
az előadást. Szerep szerint egyfolytában jelen voltam a színpadon
és valóban nagy sikert arattam. Az Állami áruház Dániel kartársa
is egy ilyen sikeres szerepem volt.
–A
’60-as évek derekán mennyire volt társadalmilag és anyagilag
megbecsülve egy vidéki kezdő színész, s mi a mostani helyzet?
K.J.: Nagyobb rangot
jelentett ez a hivatás, mint mostanában. Pénzzel nemigen
foglalkoztunk, mert az életünk a színház és a színészház között
zajlott.
R.E.: A
vidéki színészt kárpótolja az, amit nem biztos, hogy egy fővárosi
kollegánk megkap: a város szeretete. Harminc éve lakunk Kecskeméten,
és ez a szeretet nap-mint nap megnyilvánul.
K.J.: Nem
vagyunk Kecskeméten „sztárok”, de komolyan vesznek bennünket,
és népszerűek vagyunk.
–Mondják, mára a színházak elbúvárosodtak, mi erről
a véleményük?
R.E.:
Ezzel nem értek egyet. Az
emberek nagyon vágynak a kikapcsolódásra, az igényes szórakozásra,
és mi legalább egy estére fel tudjuk oldani őket szorongásaikból.
Ezekben a nehéz, válságos időkben ez a feladat a mi küldetésünk
is. A zenés, vidám darabok, a felnőtteknek szóló mesék azok
amelyek kikapcsolnak, felüdítenek. De nagyon lényeges, hogy minőségi
előadások szülessenek. A kecskeméti színház vezetésének
jeles műsorpolitikáját bizonyítja, hogy teltházakkal játszunk,
mind a zenés, mind a prózai, drámai előadásainkon is.
R.E.: A
stressz idővel – a felelősségtudat növekedésével– inkább
erősödik, hiába van rutinod egyre nagyobb az elvárás magaddal
és a közönséggel szemben is. A tanulási folyamat pedig sosem
fejeződik be.
–Majdnem öt évtizeden keresztül estéről estére más-más
ember bőrébe bújnak be, játszanak. Ehhez az kell, hogy valahol
belül, még gyerekek maradjanak?
K.J.: Pontosan.
Meg kell őrizni a gyermeki naivitást, mert nagyon veszélyes pálya
a miénk. A stressz idő előtt, egyszerűen elégeti, a sírba
viszi a színészt. Még az igazi csodák is, Bajor Gizi, Csortos
Gyula, Kiss Manyi, Ruttkai Éva, Pécsi Sándor sem tudták megélni
a 70. életévüket.
–1979-ben mindketten Kecskemétre szerződtek. Miért
pont oda?
R.E.: Reviczky
Gábor, aki már Kaposvárott jó barátunk volt, elcsábított
minket Kecskemétre. Reviczkynek igaza volt, mert ez egy csodás város,
élhető, otthonos, szereti a színházát és erős benne a lokálpatriotizmus.
Gyönyörű a kecskeméti színház épülete, s ha belépek, úgy
érzem magam, mint egy gyönyörű kastélyban. Kecskeméten
letelepedtünk, felépítettük otthonunkat, így minden ide köt
minket.
–Jenőnek melyik volt az első filmszerepe?
K.J.: Ez
az Alfa Rómeó és Júlia volt, amiben a harmadik rendező
asszisztens szerepét játszottam. Pesti színházi szerződéseim
után a nagyobb ismertség által felkértek nagyobb
filmszerepekre is. Szerepet kaptam tévésorozatokban is. De volt
egy népszerű reklámom is. A tévéjátékok jócskán
megfogyatkoztak, és a megélhetés is szinte veszélybe került,
már nemigen idegenedik senki a reklám-felkérésektől.
R.E.: Nekem
a színészet a hivatásom, de számomra fontosabb a család. Néhány
éve Kecskemétre költözött a lányom a gyermekeivel, az
egyetemista Mátéval és a tizenkilenc éves ikrekkel, Ádámmal
és Dalmival. Nagyon boldog vagyok, hogy így együtt van a családunk,
de ezután a mi életcélunk az is, hogy megtanítsuk és segítsük
őket „repülni”.
–Egyik
gyerekből sem lett színész?
K.J.: Én
szerettem volna, ha Gergő fiunk ezt a pályát választja, de ő
gondolkodóbb elme, és az újságírás mellett döntött, a
Magyar Hírlapnál dolgozik. Viktóriában volt hajlandóság a színészetre,
de aztán az anyaság hivatását választotta.
–Nagy
vihart kavart a lapokban, mikor Cseke Péter lett a színház
igazgatója. Fideszes színházról cikkeztek. S arról, többen
elhagyják a teátrumot.
R.E.: Ez
így nem igaz. Csupán azok távoztak – nem sokan–, akik
szorosan kötődtek az előző igazgatóhoz.
K.J.: Nagyon
sok a színházban a feladat, így szerencsére „ nincs idő”
áskálódni a másik ellen. Cseke Péter ajtaja mindig nyitva
van, s bármilyen ügyben felkereshetjük. Miután ős is „kolléga”
nagyon is egy nyelvet beszélünk.
–Miben kéne változni a magyar színházi életnek,
hogy jobban megbecsüljék a színészeket?
K.J.: Úgy
érti, milyen legyen a jó színház ?
R.E: Olyan,
mint a miénk most!
|