2010.10.15.
Térey János: Jeremiás avagy Isten
hidege
(Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpad)
Térey
János a ma élő alkotók egyik legizgalmasabb képviselője.
Debrecenben született 1971-ben, gimnáziumba még ide járt, de főiskolai,
egyetemi tanulmányait már a fővárosban végezte el. Jelenleg
szabadfoglalkozású író. Irodalmi éltünkben 1990 óta van
jelen, első verseit az ÉS közölte. Azóta nyolc verses- és
egy novelláskötete látott napvilágot, amelyek közül
kiemelkedik a Paulus című verses regény, amire valóságos díjeső
hullott. Műfordítóként és filmes szövegkönyvíróként is
nevet szerzett magának. Saját drámákat is írt, A Nibelung lakóparkot,
A Hagen, avagy a gyűlöletbeszédet is bemutatták, ugyanúgy,
mint a magyar drámatrilógiáját, aminek Kazamata című első részét
Papp Andrással együtt írta, második része az Asztalizene,
amit 2007-ben a Radnóti Színház vitt színre. Ennek a
sorozatnak harmadik tagja a Jeremiás avagy Isten hidege. Ez utóbbi
műve az Alföld 2008. július, augusztus és szeptemberi számában
jelent meg nyomtatásban először, majd 2009-ben, könyv alakban
a Magvető kiadónál. Színházi bemutatója tavaly júniusban
volt a pécsi Örökségközpontban felolvasószínház keretén
belül, ahol a nyolc képből csak hármat adtak elő. A teljes mű
egy óra negyven percre rövidített ősbemutatóját most október
2-án tartották a pesti Nemzetiben. A szerző úgy véli, a napi
robotban megfáradt mai néző ennyit bír egyvégtében ülni és
figyelni.
Maga
az író így magyarázza művének tartalmát: „Játszódik
Nagy Jeremiás elméjében. A szín Debrecen mint akart és képzet.
Burjánzó nagyalföldi metropolisz, egy mintha Debrecen. Se
szebb, se csúnyább, mint a létező. Váratlanabb. Ami van, ami
nincs már, és ami lesz vagy sohasem lesz: mindez együtt. Mindez
együtt augusztusban, hármas fokozatú hőségriadó idején. Egyébként
kívül az időszámításon; csak az augusztus biztos.” A
plakáton meg a szórólapokon alcímként a misztériumjáték
egy részben, 8 képben megnevezés olvasható. Hagyományos értelemben
vett cselekménye nincs ennek a drámának, de nem is ezen van a
hangsúly. A már máshol – valószínű, hogy Budapesten – élő
Nagy Jeremiás országgyűlési képviselő hosszabb távollét után
hazalátogat szülőföldjére, a cívisvárosba. A közlekedési
dolgozók sztrájkja miatt az egyik debreceni metróállomáson
reked. Itt találkozik ifjúságának szemtanúival: pörölő édesanyjával,
testileg-lelkileg sérült húgával, eldobott szerelmeivel,
elhagyott szeretőjével, gyerek- és kamaszkori játszópajtásaival,
akik közül a gumiarcú Cucor kísérőjévé szegődik, gyűlölt
tornatanárával, vagyis debreceni éveinek összes szereplőjével.
Eközben felelevenednek előtte életének különböző
mozaikjai, amik feledésének homályába már lemerültek, előjönnek
kellemes és kellemetlen emlékei, eszébe jutnak örömteli élményei
és nyomasztó tapasztalatai.
Ennek
a Valló Péter által rendezett előadásnak bő másfél órája
alatt többször felcsendülnek a református énekeskönyv „Ó
áldandó szentháromság” kezdetű dicséretének, ennek a Ráday
Pál szövegére, 1791-ben, Debrecenben született ősi éneknek a
strófái, amit nyolctagú fiúkórus énekel. A produkció másik
érdekessége, hogy – Antal Csaba díszlettervező ötlete nyomán
– a széksorokat, a benne ülő közönséggel együtt jó párszor
körbeforgatják a nyolc metróállomás között. Akad olyan
jelenet is, amikor a színészek maguk tolják, húzzák-vonják
ezt a nehéz szerkezetet. A Jeremiás színészigényes darab, közülük
Blaskó Péter, Szarvas József, Murányi Tünde három figurát
is megszemélyesít. Nagy Jeremiást László Zsolt kifogástalanul
alakítja. Molnár Piroska a tőle megszokott profizmussal viszi
fel a színre Jeremiás elégedetlen anyját. Gerlits Réka az ügyefogyott
lánytestvért, Bánfalvi Eszter Jeremiás első szerelemét kelti
életre. Stohl András Cucort, a kísérőt, Söptei Andrea a
magabiztos polgármesterasszonyt, Somody Kálmán az elzüllött
tornatanárt játssza.
A
nagy olasz költő, Dante Alighieri Isteni színjátéka, a
Commedia óta számtalan író, költő tett a maga Vergiliusa társaságában
misztikus utazást saját lelkében. Térey János is megteszi. Az
ilyesfajta belső utazás mindig a valóságon alapul, de sohasem
annak pontos mása. Téreyé sem az, és ez így van rendjén, elvégre
nincs Debrecenben metró, és női polgármestere sem volt még a
városnak. Az ő Jeremiásának misztikus utazásával az a baj,
hogy az író nem döntötte el világosan, mit szeretne elérni,
hová akar kilyukadni. A Jeremiás által bejárt lelki távolságok:
mélységek és magasságok, szélek és hosszak reális útnak túl
költőiek, belső útnak viszont túl prózaiak, hétköznapiak.
Hiányzik a szövegből az a fajta emelkedettség, ami a történéseket
eltartaná a valóságtól, és elirányítaná a misztikum felé.
A dráma szövetét alkotó mondatok abban a képletes,
metaforikus szavakban szűkölködnek, amik elszakíthatnák a szöveget
a valóságtól, ennél fogva nem tudják magukkal ragadni a nézőket.
Az a bizonyos természetfeletti erő, a titkokat magába rejtő,
sokat sejtető plusz hiányzik belőlük. (Felső képen: Bánfalvi
Eszter, László Zsolt; alsó képen: László Zsolt.)
Dr. Petővári
Ágnes
|