2010.10.15.
Dominus meus et Deus meus! – Én Uram,
én Istenem!
Varga Gabriella–Vencser László: Megalkuvás nélkül
Száz
éve született Jakab Antal
Jakab Antal Erdély,
illetve hivatalos nevén Gyulafehérvár püspöke Márton Áron püspök
utódja, száz évvel ezelőtt született, róla emlékezünk most
egy, az évfordulóra megjelent könyv kapcsán. A könyvet Varga
Gabriella, a püspök unokahúga, és Vencser László tanár úr,
a Gyulafehérvári Teológia egykori vice rektora írta.
Antal püspök
jelmondata Tamás apostoltól: aki csak akkor hitte el, hogy Jézus
feltámadott, amikor ujjait Krisztus sebeire helyezhette, de ott térdre
borult az Úr előtt, és sírva mondta neki: „Én Uram, én
Istenem!” Milyen különös! Jakab Antal püspök életútját
olvasva magunkból is kiszakad a sóhaj: Én Uram, én Istenem!
A könyv ismertetése
előtt egy egyháztörténeti tanulmányból idézek, ami nem is
olyan régen jelent meg Jakab Attila tollából. Jakab Attila nem
rokona Antal püspöknek, teológiát végzett, de nem szentelték
fel, ma három szép gyermek édesapja. Az erdélyi egyházmegye
és a romániai katolicizmus jó ismerője furcsa dolgokat ír a
jelenkori állapotokról.
Amióta Jakubinyi
György, a gyulafehérvári püspökség érseke, sok minden történt.
Azt írja a szerző:
„A gyulafehérvári érsekség lényegében véve egy végrehajtó
szerv lett (egy multinacionális cég regionális fiókvállalata),
amelynek nincs beleszólása a történésekbe. A stratégiai döntéseket
ugyanis mások és máshol hozzák…
A tényleges paradigmaváltás azonban 2006-ban következett be, amikor
a Gyulafehérvári Hittudományi Főiskola és Papnevelő Intézet
betagolódott a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetembe. Ezt követte
2007-ben az erdélyi magyar kisebbség megtartásában markáns társadalmi
szerepet vállaló, nemzeti elkötelezettségű papok félreállítása
(pld. Czirják Árpád, Csató Béla, Gergely István); Majd betetőzte
2008-ban a Kolozsvári Pázmány Péter Római Katolikus Teológiai
Líceum és Általános Iskola egybeolvasztása az állami Báthory
István Elméleti Líceummal. Ezt már az új főesperes, Kovács
Sándor saját kezdeményezésére és hatáskörben! –
Gyakorlatilag a Jakubinyi érsek tudta nélkül – tette; mintegy
önhatalmúlag számolva fel az elődje által alapított helyi római
katolikus felekezeti iskolát.”
„… A gyulafehérvári egyházmegye az előrehaladott szétesettség
állapotába jutott, ahol sajátságos hatalmi gócpontok és
politikai, gazdasági érdekszövetségek alakultak ki. Jakubinyi
érsek ebben a már-már áttekinthetetlen helyzetben próbál
hatalmat gyakorolni: büntetésekkel és jutalmazásokkal; A hívek
iránti legnagyobb érzéketlenséggel. Egyébként az erdélyi római
katolikus egyház a balkanizálódását kiválóan érzékelteti
maga a zárómise (az ezeréves erdélyi illetve gyulafehérvári
püspökség jubileumi ünnepségén) a székesegyház főhajójában
foglaltak helyet, lazán ültetve és elkülönítve – a
politikai és közéleti hivatalosságok (mint régen az
arisztokraták), miközben a hívő nép kint állt a katedrális
előtti téren.”
Más információk
szerint a gyulafehérvári érsekség vezetői, maga az érsek jó,
illetve szívélyes viszonyt ápolt Markó Bélával, az RMDSZ elnökével.
Ezeket a sorokat
most csak idézzük, nem biztos, hogy ez mind így igaz, lehet,
hogy csak Jakab Attila, a cikk szerzője látja így. Feladatunk a
100 évvel ezelőtt született Jakab Antal életéről szóló könyv
bemutatása. Ez a könyv nem csak a gyulafehérvári püspökség
gyötrelmes életét mutatja be a Ceausescu-érában, hanem
megmutatja a korabeli Románia belső politikai és gazdasági
viszonyait is. A két szerző, Varga Gabriella, a fiatal írónő,
és a 60 esztendős vice rektor, Vencser László filológiai
pontossággal írta meg könyvét, és mindent egyértelműen
okadatolt. Ez a könyv kortörténeti fontos alapmű. Kezdjük a
kezdet kezdetén. Azt vallotta Jakab Antal püspök úr:
„9 éves koromtól csak nagy próbákat láttam” – nyilatkozta
egyszer az idős püspök egy interjúban, s a költő, a szépíró
ott, a két háború között valóban leteszi a tollat. Átadja a
krónikaírónak, hogy azt hozza az utókor tudtára: a népét óvó,
híveit féltő, nemzetéért szenvedő, az egyházáért cselekvő
főpásztor egész életében csak nagy próbákat látott. De ne
csak ezt vesse betűbe a krónikás.
Vesse betűbe azt
is, hogy Jakab Antal soha, semmilyen körülmények között,
viszonylag korai árvasága idején sem, az átélt két világháború
idején sem, kisebbségi sorsában sem, a 13 évnyi börtön idején
sem, súlyos betegségei közepette sem, a diktatúra egyházvetésre
gyakorolt kíméletlen nyomása alatt sem, soha, soha nem adta
fel…
Ez a kilyénfalvi
parasztgyerek, Márton Áron, vagy ahogyan a nagy püspököt
nevezték papjai, Áron püspök árnyékában nőtt fel, és
nagyságban megközelítette ezt a szentéletű embert. Itt kell
megjegyezni, sem Márton Áron püspök, sem Mindszenti József bíboros
boldoggá avatási eljárása Vatikánban az utóbbi időben nem
sokat mozdult előre. De reménykedjünk, hiszen Szent Johannát több
száz évvel később, a XX. század elején emelték oltárra,
avatták szentté.
Márton Áron a rendíthetetlen magyar püspök. Olvasom a
Varga-Vencser szerzőpáros könyvéből:
„Márton Áron letartóztatása után, (1949. június 21.) Gajdátsy
rektor úrtól megkérdeztem:
– Mi lesz, ha az egyház oszlopai így dőlnek ki? A rektor határozottan
és tagoltan mondta: – Kedves nővér! Most nem kellünk. A jó
Isten félreállít. S mikor kell, a kövekből fog magának utódokat
teremteni. „Ezek a szavak végigkísértek az életemen. Erőt
és bátorságot adtak. Nemsokára Gajdátsy rektor urat is letartóztatták.
Akkor Jakab Antal vette át a teológia vezetését. Addig is vice
rektor volt.
A nővéreknek 1949. augusztus 28-án le kellett tenniük a szerzetesi
ruhát. Lénárda nővér szerint ez volt ifjúsága, élete egyik
legnagyobb tragédiája, amelyben Jakab Antal adott neki erőt.”
A megpróbáltatások
és a gyalázatok a román kommunista rendszerben sorban egymás
után zúdultak a katolikus egyházra Erdélyben.
„1948. október
21-én, Gyulafehérváron kimondták, hogy a román ortodox egyház
szinódusának 1948. október 3-án hozott határozata alapján
megszűnik a görög katolikus egyház. Különböző megfélemlítésekkel
elérték, hogy a határozatot a közel 2 ezer görög katolikus
papból 431 aláírta. Közülük többen visszavonták a
csatlakozásukat. A püspökök, a katolikus egyházhoz való hűségükből
vállalták a börtönt és a vértanúságot. Egy újabb megpróbáltatás
a konkordátum felmondása, és a pápai nuncius országból
kiutasítása volt.”
Olvassuk tovább a
dokumentumot.
„1950-51-ben végig bent voltam az intézetben, tanultam, és titokban
vizsgáztam, emlékszik vissza Hajdú Gyula. – 51 márciusában,
miután Gajdátsy Bélát és Sándor Imrét letartóztatták,
Jakab Antal vice rektorral a pincében misebor dugaszolás közben
sok mindenről bizalmasan elbeszélgettünk. Ültünk szemben egymással,
s megkérdeztem, hogy vajon ki az ordinárius? Mondtam egy nevet,
azt felelte, nem. Akkor azt mondtam: Vice rektor úr az ordinárius!
Nem szólt semmit, nem mondta, hogy igen, mert nem árulhatta el a
titkot. Hazudni sem akart, tehát nem mondta, hogy nem.
Elhallgatott. Az előttem lévő évfolyam már készült a
szentelésre. Egy részüket Szászvároson, a többieket Váradon
szentelte Fiedler István Szatmár-nagyváradi püspök. Csakhogy
idegen püspök abban az esetben szentelhet, ha úgynevezett
elbocsájtót kap az ordináriustól. De ki adjon elbocsájtót,
ha nincs ordinárius? Másnap Jakab Antal egy nagy borítékot
adott a kezembe. Azt mondta, ebben további borítékok vannak,
rejtsem el, s amikor kéri, akkor adjam neki oda. Szentelési
elbocsájtók voltak benne. Egyházjogot akkor még nem tanultam,
de tudtam, hogy ezt más nem adhat, csak az ordinárius….”
Az egyházmegye
minden gondja, baja, irányításának mérhetetlen felelőssége
Jakab Antal ordináriusra hárult. Majd Jakab Antalt is letartóztatták.
Ismét egy visszaemlékezés:
„1951. augusztus 24-én délután egy munkásruhába öltözött alak
jelent meg a teológián, Dr. Jakab Antalt kereste. Éppen nem
volt otthon, a kispapokkal lucernát gyűjtött a mezőn. Amikor
este fáradtan hazaért, a nővérek figyelmeztették, hogy egy
gyanús alak kereste. – El fognak vinni – válaszolta. A nővérek
megneszelték a veszélyt, és a konyhában maradtak. Jakab Antal
este meglátogatta közeli barátait, Kellner Ferencéket, és
hazafelé jövet benézett pár percre a konyhába. Ma el fognak
vinni – mondotta. A nővérek imádkozni kezdték a rózsafüzért.
Dorottya nővér át akart menni a teológiával szemben lévő
kertbe, de kívülről valaki nem engedte a kaput kinyitni. Alig
telt el fél óra, megjelent egy securitátés tiszt és kérdezte:
– Ki Egyed Mária? – Én vagyok – válaszolta Lénárda nővér.
– Jöjjön velem! – parancsolta az alak. Lénárda nővér
elindult, s a lépcső előtt, ahogy máskor is szokta,
felkapcsolta a villanyt. A szekus a kezére csapott, és
lekapcsolta. Lénárda nővér kijelentette, hogy akkor nem megy.
A nagy hórihorgas pribék gyufaszálakat gyújtva vezette le a nővért
Jakab Antal szobájához. A házkutatástól teljesen felforgatott
szobában hatalmas cigarettafüstben már ott ült vigyorogva hat
marcona alak. Jakab Antal vastag ruhába öltözve állt – készen
az útra. Félrehívta Lénárda nővért, átadta neki a kassza
kulcsát, és meghagyta, hogy mit kell elintézni.
– Én megyek. A Jó isten áldja meg magukat! – búcsúzott. Induláskor
Lénárda nővér megkérdezte: – Vice rektor úr, nem visz magával
legalább egy pokrócot? – Vihetek? – kérdezte a pribékektől.
– Igen. – hangzott a durva válasz. Elindultak. Hárman Jakab
Antal előtt, hárman utána. Másnap, 25-én hajnalban Dani
Gergely adta hírül kispaptársainak: „Az ordinárius urat
letartóztatták.”
„… Azon az éjszakán, amikor Jakab Antalt Gyulafehérvárról
elvitték, letartóztatták dr. Dávid Lászlót, Márton Áron püspök
titkárát is Marosvásárhelyen, ahol a szabadságát töltötte.
Dávid Lászlót 25, Jakab Antalt 23 év börtönbüntetésre ítélték.
Ebből dr. Jakab Antal leült 13, Dávid László pedig 11 évet.
Ugyanezen az éjszakán vitték el Maczalik Győző irodaigazgatót,
titokban felszentelt püspököt is, így az egyházmegye
egyszerre maradt ordinárius, püspöki irodaigazgató és titkár
nélkül.”
A tárgyilagosság
kedvéért írom ide, hogy tudjuk.
„A püspököt letartóztatása után annyira összeverték, hogy agyhártyája
bevérzett. Már a kezdeti vallatások idején úgy lefogyott,
hogy napokig nem mert leülni attól félve, hogy segítség nélkül
nem fog tudni felállni. Cellájában inkább a falnak támaszkodva
állt. Románia szinte valamennyi börtönét végigjárta. A felsőbányai
ólombányában, amelyet a belügyminisztérium kifejezetten a
politikai foglyok kínzására és dolgoztatására bérelt ki,
neki három évnyi kényszermunka jutott. Ez volt a legnehezebb. Rövidnadrágban
és gumicsizmában dolgoztak embertelen körülmények között.
Annyi volt a pihenésük, hogy időnként a gumicsizmából az
izzadságot kiöntötték.”
És véget ért a
13 esztendős börtönélet.
„Letartóztatásakor valamennyi személyi iratát elvették, és hazaküldték
a családjának. Szabadlábra ugyan csak a szülőfalujába szóló
szabaduló levéllel bocsátották, személyi igazolványt ennek
alapján ott kellett igényelnie. A börtönből Jakab Antal ezért
érkezett Kilyénfalvára, nem pedig Gyulafehérvárra.”
Jakab Antal újra
tanítani kezdett Gyulafehérváron, az ősi egyházmegyében,
ahol négy egyházmegye kispapjait tanította. Márton Áron
akaratából az egyházmegye püspöke lett. A segédpüspököt
VI. Pál pápa szentelte fel Rómában. A hajlott korú, szintén
sokat szenvedett Márton Áron mellett először részfeladatokat
vállalhatott el, majd a teljes egyházmegye minden gondja, baja rá
hárult.
Márton
Áron alig néhány nappal azután, hogy „Jakab
Antal átvette Erdély nagy püspökétől az egyházmegye vezetését,
1980. szeptember 29-én délelőtt sok szenvedés után életének
84. évében Márton Áron befejezte földi zarándokútját. Az
egyházmegye védőszentjének ünnepén, Szent Mihály napján szólította
az Úr magához.”
Márton Áron
akarata érvényesült, utódja az erdélyi pap lehetett, akit
erre a feladatra ő kiszemelt. Az utód pedig dr. Jakab Antal
lett. Aztán a küzdelem a megmaradásért és az életért
folytatódott. Ceausescu és udvartartása, a securitate mindenféle
rafinált módszerrel a magyarok egyházmegyéjének tönkretételén
fáradozott. A teológia és a kántorképző iskola csípte a
legjobban a szemüket. Székely okossággal Antal püspök, dr.
Jakab Antal kivédte a bajokat. Amikor Márton Áronról, illetve
az ő születésének évfordulójáról megemlékezést
szerveztek Erdély-szerte, a securitate eddig nem látott nyomás
alá helyezte a püspököt és az erdélyi egyházmegyét, nem
akartak hallani az ünneplésről. Az ünnepség központja
Kolozsvár lett volna, a Szent Mihály templom. Czirják Árpád
kanonok, Jakab Antal által kiszemelt utód szervezte a munkát,
az ünnepség megtartásának feltételeit, de végül főpapja kérésére,
sugallatára az ünnepséget lemondták, nem akarták bajba
sodorni a papokat. A securitate provokációja nyilvánvalóvá vált.
S hogy Czirják Árpád lemondta az ünnepséget, ez ellenségeskedést
váltott ki Kolozsvár némely papjaiból. Érthető volt az ő állásfoglalásuk
is. Innen eredeztethető, hogy Jakab Antal halála után a hozzá
hűséges kanonokot, plébánost és vezető egyházi személyiséget
egyszerűen az új érsek leváltott, ellehetetlenített. Közben
a gyulafehérvári püspökség az átmeneti püspök, Bálint
Lajos idején érseki rangot kapott. Bár a szék Jakab Antalt
illette volna meg, érseki rangot mégis nagyméltóságú és főtisztelendő
Bálint Lajos kapta meg, s majd ezt a címet viseli későbbi utódja,
a szatmári egyházmegyéből származó tudós főpap, Jakubinyi
György. És amíg Jakab Antal élt, minden napja küzdelemben
telt el. A román állam numerus clausust vezetett be a gyulafehérvári
teológián. Meghatározott számú kispapot iskoláztathattak be
a teológiára.
„Ceausescu hírhedt diktatúrájának utolsó éveiben az államhatalom
olyan intézkedések végrehajtásába fogott, amely egy általános
nagy falurombolási tervben ki akarta tépni a népet ősi közösségéből,
az ifjúságot pedig az iskoláztatásban és elhelyezkedésben
egyaránt szét akarta szórni szülőföldjétől távol eső vidékekre.
Ezt az életet látva Erdély római katolikus plébánosai és
esperesei levélben fordultak dr. Jakab Antal püspökhöz, hogy tárgyaljon
ezekről az iszonyatosan kártékony intézkedésekről az államhatalommal.
A gyulafehérvári püspökség espereseihez és papjaihoz
csatlakoztak a nagyváradi és a temesvári püspökség esperesei
és papjai. Több mint 40 pap írta alá a püspökhöz intézett
levelet. A levélről pedig szó sem esett a román politikai életben,
hiába küldte el a címzettnek, a hatalomnak dr. Jakab Antal püspök.”
És itt kellő
szerénységgel meg kell állnom és elmondanom, hogy nekünk, az
anyaországi újságíróknak köze volt a dolgok elmozdításához.
Ebben az időben szervezte Csurka István és néhány társa a
nagy erdélyi tüntetést, és ebben az időben jutott el hozzám,
a Magyar Rádió Vasárnapi Újságjának felelős szerkesztőjéhez
az inkriminált levél. A levél szót emelt az 1984-ben és
86-ban felterjesztett memorandumban sérelmezett „numerus
clausus” további alkalmazása ellen, majd a következő
jogtalanságokat sorolja fel: templomépítés tilalma a városokban,
és a falurombolás következtében tervezett agráripari központokban;
a Biblia, imakönyv, katekizmus kiadásának korlátozása; az
anyanyelvi oktatás korlátozása; a főiskolások szülőföldjüktől
távoli vidékekre irányítása stb.
Idézek Varga
Gabriella könyvben található soraiból:
„Mivel azonban a levelet hosszú ideig érthetetlen csend vette körül,
semmilyen visszhangja nem támadt, fiatalabb papok 1989 februárjában
kijuttatták a beadványt Magyarországra, és átadták a hírközlő
szerveknek. A memorandum megjelent az Igen című lapban, majd
1989. március 5-én a Kossuth Rádió – akkor Győri Béla által
szerkesztett – Vasárnapi Újság című adásában Sinkovits
Imre felolvasta. Ezt követően egy sor más sajtóorgánum is átvette,
így vált a levél világszerte ismertté.”
Hála legyen az
Istennek, hogy erre lehetőségünk volt, és ily módon is részt
vehettünk az erdélyi magyarok szabadságküzdelmében.
Varga Gabriella és
Vencser László könyve az erdélyi, a székely papok visszaemlékezésével
zárul. Hajdó István, gyergyószentmiklósi főesperes írja:
„Püspöki idejéből engem két dolog ragadott meg nagyon: egyik,
hogy teljes szívéből szerette egyházát, másik pedig, hogy
szerette és féltve féltette népünket.”
Azóta Hajdó István
is eltávozott a gyergyószentmiklósi főesperesi stallumból.
Dr. Jakab Antal Czirják Árpád kolozsvári kanonokot szemelte ki
utódjául. A hitben és hazaszeretetben erős főpapot azonban
fondorlattal elütötték a gyulafehérvári érseki széktől.
Helyét Jakubinyi György foglalta el. Dr. Jakab Antal szótlanul
tudomásul vette a döntést. Egyszer mondta halkan: Gyulafehérváron
a dolgok nem mozdulnak. Olvassuk el ezt a könyvet, és ne feledjük
ezeket a világhírű, de mélyhitű főpapokat, Áron és Antal püspökeinket.
(Varga Gabriella-Vencser László: Megalkuvás nélkül,
Kairosz Kiadó, 2009.)
Győri
Béla
|